Betalvägg i Anteckningar och Microsoft Paint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är Windows 3.11 fånigt eller är det de som är bakåtsträvare och ska installera osupportad programvara på sina "daily drivers" som är fåniga? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

"The old is not necessarily outdated and the new is not necessarily better."

Admiral Hyman G. Rickover - Father of the Nuclear navy

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 7 är nog större än idag större än vad många tror. Dock i form av Server 2008 R2 som får uppdateringar i något år till.

Detta pga att många äldre applikationer kräver äldre system för att fungera smärtfritt.

Jag har Windows 7 på två gamla laptops av samma anledning. Dvs mjukvara och hårdvara som vägrar gå igång på nyare maskiner.

Och på industri-sidan så finns det en massa windows xp, 98 and 95-datorer rullandes som sköter hela eller delar av en maskin.

Permalänk
Medlem

Inte en direkt motsvarighet till Notepad, men som användare 50/50 mellan Apple (MacOS/iOS) och Windows så försökte jag hitta en mjukvara som samlade och syncade mina anteckningar och som skulle påminna om Anteckningar-appen som finns i Apples ekosystem (gillar enkelheten, men finns inte som desktop-app till Windows utan bara webbaserat). Hittade till min glädje UpNote som uppfyllde detta, och det som nästan gjorde mig gladast var att det gick att köpa en licens till en rimlig engångskostnad. I dessa tider: hatten av!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Tur att Paint.NET finns då

Permalänk
Medlem

Lämmade wintendo för linux för två år sedan och får inte direkt känslan av att MS gör särskilt mycket för att fler inte ska att göra samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tur att Paint.NET finns då

Finns många bra alternativ privat, men sämre på jobbdatorn som är nedlåst.

Helst hade jag kört PicPick - https://picpick.app

Bara en sådan sak att de lyckats få till DarkMode är ett stort plus. Kanske bästa kombon av Snipping Tool och Classic Paint?

Permalänk
Medlem

Använd AI för att skriva din uppsats, använd AI för att skriva ditt CV, använd AI för att generera din kod... listan fortsätter. Det verkar som du är överflödig i det hela taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Använd AI för att skriva din uppsats, använd AI för att skriva ditt CV, använd AI för att generera din kod... listan fortsätter. Det verkar som du är överflödig i det hela taget.

Nä, det är viktigt att vi tränar AI:n med våra personliga texter, bilder och ljudupptagningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är Windows 3.11 fånigt eller är det de som är bakåtsträvare och ska installera osupportad programvara på sina "daily drivers" som är fåniga? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Tycker det är fånigt att bli så upprörd över andras val av operativsystem.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

One word.... Notepad++ 😎

Tycker det är för långsamt att öppna dock. Det jag gillar med notepad är att det bara BOOM! upp direkt, använder det så ofta till vardags att bara copy-paste för att få bort formatering etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Tycker det är för långsamt att öppna dock. Det jag gillar med notepad är att det bara BOOM! upp direkt, använder det så ofta till vardags att bara copy-paste för att få bort formatering etc.

Ctrl + Shift + v "klistra in oformaterat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Det där låter konstigt. Jag kör notepad++ på både laptop och stationär och det öppnar i mitt tycke med BOOM!-hastighet. Har du många gamla flikar öppna eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Öppnar snabbare än Notepad på min privata laptop, däremot tar det en mindre evighet att starta på jobbdatorn (med nätverksdiskar).

Har du onödigt många plugins eller kör med nätverksdiskar?

Permalänk
Medlem

Så med ett påtvingat OS så är alla buggar och reklam gratis, men fördelarna gömmer sig bakom en betalvägg?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Allt eftersom företag växer så måste de hitta på nya sätt att tjäna mer pengar på. Prenumation på det mesta nuförtiden, allt från rattvärmare i bilen till notepad i windows alltså nu. Undrar vart gränsen går egentligen...

Gräns?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Lol, dra åt helvete Microsoft. Linux, lead the way!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Sötast

Hahahahahahahahahaahahahahaahaahaha.
Är **så** glad att jag lämnade det operativsystemet för flera år sedan!

Permalänk

Har använt notepad++ av den anledningen att den har ett bra färgschema. De första datorerna och dess skärmar visade svart bakgrund och grön text. Det är det enda program som man kan ha det på för att vara lite "nostalgisk". För text-hantering av TXT-filer. Sedan är det ett populärt program för HTML och annan programmering. Då Notepad++ även färgkodar taggar och annat. Mycket användbart än vanliga anteckningar!

Permalänk
Medlem

Program som Paint.NET, Sublime Text, och Notepad++ är klart bättre i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Program som Paint.NET, Sublime Text, och Notepad++ är klart bättre i vilket fall som helst.

Inte på det jag använder det till. Ett enkelt program som startar utan märkbar fördröjning, redo att skriva eller klistra in nåt i. Jag använder det många gånger varje dag. Jag har Notepad++ och en rad andra, men de är inte lika bra för det där enkla, snabba. Oftast handlar det om att jag har en länk på en sida som jag vill se i klartext (en länk med text på en sida kan vara en helt annan än vad som står i länktexten), eller när jag vill ta bort formatering och kanske snabbt justera nåt i ett stycke text. Notepad är oslagbart i såna lägen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varje gång jag försöker ta mig ett steg närmare Windows 11, så slutar det med två steg tillbaka.

Windows 11 Enterprise LTSC 2024 har som tur är klassiska Paint, Calculator samt Notepad kvar. Alltid något, men inte tillräckligt för att lämna Windows 10 Enterprise LTSC med support till 2032.

Och du kör en laglig nyckel av LTSC?

Och även om du gjorde det så betyder det ingenting för de flesta sweclockare då de flesta inte själva har möjlighet att köra LTSC versionerna på en laglig väg.

Ser inget annat än du ville skryta med ditt inlägg.

§1 Onödig formulering borttagen. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser inget annat än du ville skryta med ditt inlägg.

Om något fungerar i LTSC-versionen, så brukar detsamma fungera i vanliga Windows-versionen.

Trodde vi var på ett entusiastforum där en del av oss bygger ihop våra egna ISO-filer.

Windows 11 LTSC 2024 finns som gratis testversion, så det är den jag kört tidigare. Då alla klassiska appar finns där, gör det lätt att använda i även vanliga Windows 11 24H2.

https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/download-windows-1...

Ang. licensnycklar så lär alla som har Visual Studio Subscription redan ha nycklar till mer eller mindre samtliga versioner av Microsoft Windows.

Edit:
Vill man inte plocka filerna själv, så finns äldre installationsfiler nedan (via WinAero):

Classic Notepad:
https://winaero.com/classic-notepad-for-windows-11/amp/

Classic Paint:
https://winaero.com/download-classic-paint-windows-10/amp/

Permalänk
Medlem

Vet inte när jag använde Paint eller Anteckningar senast, känns inte som att man ökar antalet på det här sättet. Office 365 är ju inte supervärt pengarna och det vet nog MS om sen de sumpade möjligheten att bara köpa mer utrymme till OneDrive.