Byta språk i nya Outlook?

Permalänk
Medlem

Byta språk i nya Outlook?

Settings- general- language and time. Väljer Svenska-uppdatera sidan, så långt allt väl, språket bytt. Men vid nästa start av nya outlook så är det tebax till engelska. Varför? Vad gör jag för fel? Win11 24H2

Permalänk
Medlem

Det måste inte vara ditt fel. Det finns så mycket skit och idioti med deras "new"-produktlinje. Massor av konstigheter har de infört, som inte fanns tidigare.
Jag har haft problem med att ställa in språk, jag vill gärna ha engelskt personligen. Ibland, men inte överallt så används språket svenska eftersom jag har ställt in att datorn befinner sig där. Mitt valda språk i hela windows är dock engelska... Jag ser i teams att man gänra använder am/pm för tid, trots att vald region är sverige... Fahrenheit... The list goes on and on.

Men de är ju konsekventa iaf på MS, de gör skit av Win i alla sina uppdateringar, så varför inte i Office också...

Sorry, inget bättre svar. Men risken är att det är DE som har pajjat nåt...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Du har nog rätt. Jag misstänker faktiskt att "nya outlook" behöver en översyn för att uttrycka det milt.

Permalänk

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med en lika dålig övergång som Nya Outlook, gå tillbaka. En dag i framtiden kommer man säkert tvingas på det ny

Permalänk
Medlem

Vi utgår från veckonummer i allt vi gör på jobbet. Så, eftersom den "funktionen" inte är inbyggd i windows-klockan, så använde jag mig av T-clock. Funkade så länge jag hade Win10... Med Win11, not so much.
Så då förlitade jag mig på kalendern i Outlook för att se vecka. No problems. Sen fick jag lookout(Outlook)-new. Hey presto, veckorna är borta. Och gick inte att få fram. Så nu är jag tillbaka på Classic igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försökte hjälpa min kollega med exakt samma problem igår. Min lösning åt henne var att gå tillbaka till classic Outlook då den nya bara vägrade acceptera svenska.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Försökte hjälpa min kollega med exakt samma problem igår. Min lösning åt henne var att gå tillbaka till classic Outlook då den nya bara vägrade acceptera svenska.

Okej, då är det inte jag som gör fel😊

Permalänk
Medlem

Detta är ett fel som undersöks av Microsoft, problemet uppstod igår vid 12-tiden. Förmodligen kommer de skicka ut en liten patch. Eventuellt omstart eller att använda den äldre Outlook kan också hjälpa som ni nämnt här ovan. Annars är det bara att vänta så fixas det automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Vi utgår från veckonummer i allt vi gör på jobbet. Så, eftersom den "funktionen" inte är inbyggd i windows-klockan, så använde jag mig av T-clock. Funkade så länge jag hade Win10... Med Win11, not so much.
Så då förlitade jag mig på kalendern i Outlook för att se vecka. No problems. Sen fick jag lookout(Outlook)-new. Hey presto, veckorna är borta. Och gick inte att få fram. Så nu är jag tillbaka på Classic igen...

Jaså? Jag kan ha veckonummer i New.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

https://vecka.nu/

Permalänk
Medlem

Finns en rätt kul helpdesk tråd på MS-supportforum startat av en svensk om att det är en röd squiggly linje under allt de skriver (de växlar språk) trots de stängt av autocorrect och försökt ändra språkinställningarna.

Även att den menar helt vanlig grammatik är "ålderdomlig" etc och vill man ska skriva om meningen.

Microsofts svar är såklart - förra året mind you:

"Hmm... Ja, att stänga av autocorrect är inget man kan göra i dagsläget men vi tittar på att lägga till den funktionen i senare versioner".

Funktionen att stänga av autocorrect finns men det är helt verkningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Tack för svar!
Du har nog rätt. Jag misstänker faktiskt att "nya outlook" behöver en översyn för att uttrycka det milt.

Citat:

"Översyn" kan uppfattas som ett förlegat uttryck. Menar du granskning?

Citat:

"Förlegat" kan uppfattas som ett gammalmodigt uttryck. Menar du föråldrat?

Citat:

"Gammalmodigt" kan uppfattas som ett omodernt uttryck. Menar du mossbelupet?

Permalänk
Medlem

Tack, det kunde jag inte klura ut själv...

Jag personligen vill se veckan när jag håller på med annat. Dvs, i princip titta ner på klockfältet. Eller som workaround: se veckan direkt i kalendern i Outlook när jag jag läser mail eller planerar möten.

Men klicka fram en websida du, det är dock inte lösningen för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jaså? Jag kan ha veckonummer i New.
<Uppladdad bildlänk>

Där ser man! Den är ny då. Men jag har inte provat New på minst ett halvår...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tack, det kunde jag inte klura ut själv...

Jag personligen vill se veckan när jag håller på med annat. Dvs, i princip titta ner på klockfältet. Eller som workaround: se veckan direkt i kalendern i Outlook när jag jag läser mail eller planerar möten.

Men klicka fram en websida du, det är dock inte lösningen för mig.

Lägg den som en fastnålad flik i din webläsare

Permalänk
Medlem

Fungerar

Nu fungerar det. 3/3-2025

Permalänk
Medlem

Bara för det så provade jag New igen..
Och då minns jag största anledningen till att jag inte gillade New Lookout, f'låt New Outlook: hovra över kalendern ger inget. I gamla Outlook får man en popup med hela månaden (inklusive veckonummer som jag vill se, utan att behöva öppna en webläsare) samt de närmast kommande mötena.

Visa signatur