Vimla trixar med abonnemangen, samma med andra bolag?
Har noterat att mina surfmängder och framför allt månadskonstnader gått upp väldigt mycket sedan jag tecknade mitt vimla abonnemang för många, många årsedan och har, efter att ha grävt lite i min email-historik sett ett intressant mönster.
Har mail som i princip ser ut enligt följande:
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 8GB / månads abonnemang blir nu 10GB med ny månadskostnad xyz.
följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 10GB / månads abonnemang blir nu 12GB med ny månadskostnad yzx.
följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 12GB / månads abonnemang blir nu 15GB med ny månadskostnad zxy.
Utan att ha någon annan historik att titta närmare på så känns det som att de växelvis ändrar sina surfmängder mellan att antingen vara i 4GB intervall eller 5GB intervall enligt:
4, 8, 12, 16 osv..
eller
5, 10, 15, 20 osv..
Och varje gång de växlar så "uppgraderar" de alla abonnemang så att man konstant lyfts upp till dyrare och dyrare nivåer.
Jag kan givetvis beskyllas för att inte ha kollat närmare på detta tidigare och dessutom kan jag gå in och ändra mitt abonnemang hos dem till ett billigare igen men då försvinner min insparade surfpott, inte hela världen eftersom jag inte surfar särskilt mycket på mobilen (därför jag haft abonnemang med ganska begränsad surf) men känns ändå som ett ganska tvivelaktigt beteende från deras sida.