Vimla trixar med abonnemangen, samma med andra bolag?

Permalänk
Medlem

Vimla trixar med abonnemangen, samma med andra bolag?

Har noterat att mina surfmängder och framför allt månadskonstnader gått upp väldigt mycket sedan jag tecknade mitt vimla abonnemang för många, många årsedan och har, efter att ha grävt lite i min email-historik sett ett intressant mönster.

Har mail som i princip ser ut enligt följande:

Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 8GB / månads abonnemang blir nu 10GB med ny månadskostnad xyz.

följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 10GB / månads abonnemang blir nu 12GB med ny månadskostnad yzx.

följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 12GB / månads abonnemang blir nu 15GB med ny månadskostnad zxy.

Utan att ha någon annan historik att titta närmare på så känns det som att de växelvis ändrar sina surfmängder mellan att antingen vara i 4GB intervall eller 5GB intervall enligt:

4, 8, 12, 16 osv..
eller
5, 10, 15, 20 osv..

Och varje gång de växlar så "uppgraderar" de alla abonnemang så att man konstant lyfts upp till dyrare och dyrare nivåer.

Jag kan givetvis beskyllas för att inte ha kollat närmare på detta tidigare och dessutom kan jag gå in och ändra mitt abonnemang hos dem till ett billigare igen men då försvinner min insparade surfpott, inte hela världen eftersom jag inte surfar särskilt mycket på mobilen (därför jag haft abonnemang med ganska begränsad surf) men känns ändå som ett ganska tvivelaktigt beteende från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Har noterat att mina surfmängder och framför allt månadskonstnader gått upp väldigt mycket sedan jag tecknade mitt vimla abonnemang för många, många årsedan och har, efter att ha grävt lite i min email-historik sett ett intressant mönster.

Har mail som i princip ser ut enligt följande:

Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 8GB / månads abonnemang blir nu 10GB med ny månadskostnad xyz.

följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 10GB / månads abonnemang blir nu 12GB med ny månadskostnad yzx.

följt av
Grattis nu får du mera surf, vi ändrar våra datamängder och ditt 12GB / månads abonnemang blir nu 15GB med ny månadskostnad zxy.

Utan att ha någon annan historik att titta närmare på så känns det som att de växelvis ändrar sina surfmängder mellan att antingen vara i 4GB intervall eller 5GB intervall enligt:

4, 8, 12, 16 osv..
eller
5, 10, 15, 20 osv..

Och varje gång de växlar så "uppgraderar" de alla abonnemang så att man konstant lyfts upp till dyrare och dyrare nivåer.

Jag kan givetvis beskyllas för att inte ha kollat närmare på detta tidigare och dessutom kan jag gå in och ändra mitt abonnemang hos dem till ett billigare igen men då försvinner min insparade surfpott, inte hela världen eftersom jag inte surfar särskilt mycket på mobilen (därför jag haft abonnemang med ganska begränsad surf) men känns ändå som ett ganska tvivelaktigt beteende från deras sida.

Liknande har Comviq gjort. Inget nytt. Behöver man inte den surfmängd man blir uppgraderad till, ändrar man självklart sitt abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så har bredbands/fiber-leverantörerna gjort i många år.
Typ: Nu förbättrar vi ditt fiber och ökar hastigheten och samtidigt höjer vi kostnaden lite.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Då jag funderat på att minska min surfmängd och leva på min pott ett tag, så blev jag nyfiken på vart man hittar att potten försvinner när man ändrar abn.form?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Då jag funderat på att minska min surfmängd och leva på min pott ett tag, så blev jag nyfiken på vart man hittar att potten försvinner när man ändrar abn.form?

Står nog under supportsidorna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Gick in på mina sidor och valde att minska surfmängden och fick då upp ett meddelande som sade att om jag gör det kommer min pott att försvinna (allt utom 5GB, dvs en bara en pott motsvarande min nya surfmängd sparas).

Permalänk
Medlem

Ska jag gissa så är det nästan gratis för dem att knocka upp surfmängden ett par gigabyte. De kan höja priset men presentera det som något positivt gentemot kund, till på köpet inlett med ett totalt skamlöst "Grattis!". Enkelt och förmodligen effektivt sätt att komma undan med prishöjningar.

Notera också att det alltid heter "ny månadskostnad", "prisjustering" eller liknande, aldrig "högre månadskostnad" eller "prishöjning", i den där sortens kommunikation.

Riktigt cynisk och äcklig marknadsföringsmetodik om ni frågar mig. Lite mer ärlighet hade inte skadat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har uppmärksammat exakt samma sak, att Vimla höjer priserna lite titt som tätt och döljer dem bakom att de samtidigt höjer surfmängden. Fick själv ett mejl med informationen om att mitt abonnemang blir dyrare och nu fick jag tillslut nog och sänkte från nya 15GB/mån till 5GB/mån.

Har tidigare accepterat prishöjningarna bara för att inte tappa alla sparad surf som var jättebra att ha på sommaren när man delar mobilanslutningen med barnen, men nu bet jag i det sura äpplet. Strax över 300GB sparad surf tappar jag, vilket också skvallrar om att jag absolut inte behöver ha ett abonnemang med 15GB/mån.

Permalänk
Medlem

Jag har också Vimla och jag fick också det där mailet. Jag tycker inte Vimla är så billiga längre, som de vill folk att tro.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cebor:

Gick in på mina sidor och valde att minska surfmängden och fick då upp ett meddelande som sade att om jag gör det kommer min pott att försvinna (allt utom 5GB, dvs en bara en pott motsvarande min nya surfmängd sparas).

Riktigt surt. Körde Vimla tidigare, och mina föräldrar och min son är kvar hos dem. Ska kolla med dem vad de har.
När jag var kund kunde jag ändra surfmängd upp och ner utan att påverka potten, så detta är något de börjat med de senaste åren.

Sedan knappt tre år kör jag Hallon. Bytte på grund av att jag behövde ett eSIM. Kollar nu i appen, och inget har ändrats för mig på dessa år. Det är samma abonnemang som jag tecknade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fick just samma mail, men jag tycker de är shysstare än sist, då höjde de bara en tia utan ge något alls, nu höjde de en tia igen men får 2 gb surf mer, visst den hamnar bara i en potta som bara växer men ändå, trevligare höjning när man får något som kan vara visst mervärde

120kr månad före rabatt är ok för 8 nu 10 gb tycker jag

Men hade ju varit shysstare om de låtit en nedgradera nu med bibehållen pott när de gör prishöjningar

Förr när man kunde ändra fritt gick data i pottan istället ut efter 12 månader , de hade också nackdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Fick just samma mail, men jag tycker de är shysstare än sist, då höjde de bara en tia utan ge något alls, nu höjde de en tia igen men får 2 gb surf mer, visst den hamnar bara i en potta som bara växer men ändå, trevligare höjning när man får något som kan vara visst mervärde

120kr månad före rabatt är ok för 8 nu 10 gb tycker jag

Men hade ju varit shysstare om de låtit en nedgradera nu med bibehållen pott när de gör prishöjningar

Förr när man kunde ändra fritt gick data i pottan istället ut efter 12 månader , de hade också nackdelar

Hmm, 120kr för 10GB borde ändå vara med någon form av rabatt? På deras hemsida listas det abonnemanget för 170kr / månad, för 120kr får man normalt bara 5GB / månad.

En ensam individuell höjning ser väl just ganska ok ut när man bara tittar på den i sig, mitt problem är just hur de flyttar en till nästa högre nivå varje gång de gör någon förändring.

Minns knappt vad jag hade för abonnemang när jag skaffade det 2017 men var något i stil med 1 eller 2GB för 79 eller 89kr / månad. Tittar man på deras befintliga abonnemang så är 5GB för 120kr / månad det som är närmast vad jag ursprungligen tecknade men med deras trixande vis har de istället lyft mig hela vägen upp till 15GB för 210kr / månad utan att jag någonsin bett om något annat än deras billigaste alternativ och det är just den delen jag tycker känns smått scammig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Hmm, 120kr för 10GB borde ändå vara med någon form av rabatt? På deras hemsida listas det abonnemanget för 170kr / månad, för 120kr får man normalt bara 5GB / månad.

En ensam individuell höjning ser väl just ganska ok ut när man bara tittar på den i sig, mitt problem är just hur de flyttar en till nästa högre nivå varje gång de gör någon förändring.

Minns knappt vad jag hade för abonnemang när jag skaffade det 2017 men var något i stil med 1 eller 2GB för 79 eller 89kr / månad. Tittar man på deras befintliga abonnemang så är 5GB för 120kr / månad det som är närmast vad jag ursprungligen tecknade men med deras trixande vis har de istället lyft mig hela vägen upp till 15GB för 210kr / månad utan att jag någonsin bett om något annat än deras billigaste alternativ och det är just den delen jag tycker känns smått scammig.

Yep de är ett gammalt introerbjudandet de delade ut på min KY back in the days, jag har för mig om men har inga belägg på att de skulle vara samma pris for life men ja vem bråkar om några tior o har inga belägg för det kvar. Eller om de var studentpris för alltid, vet inte, minns inte:) jag menade före tipsrabbater jag har 4 tipsade så går ju ner med 40 kr per månad

Permalänk
Medlem

Vimla, Sveriges nöjdaste kunder 2024

Permalänk
Medlem

Just chattat med Vimlas support. Dom kunde inte lösa en sparning av surf vid nedgradering, så det blir att byta till hallon. 10GB för 109 istället för 170.. .

Permalänk
Medlem

"Grattis vi har höjt din avgift". 😠

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har också Vimla och jag fick också det där mailet. Jag tycker inte Vimla är så billiga längre, som de vill folk att tro.

Jag kollar surf mängd OCH pris D.V.S.

Get...f'låt..GER... de dig 8GB men abonnemanget kostar 192 kronor då räknar jag det i dollar. Och $19 dollar för 8 GB äh glöm det. :/ 😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Moderator
Moderator

Fello har hittills inte gjort det. Förvisso inget stort hopp, men de höjde surfmängd och pris med 10 :- på lägsta abonnemanget för ett bra tag sedan.

Jag har valt att stanna kvar på mitt abonnemang för 95 :- med dubbel surf på den tidigare mängden, och det har inte varit några konstigheter, tickar på som ingenting.

Sen när de blivit Telia-ägda kanske man inte ska ta något för givet för framtiden, Halebop tog helt bort abonnemanget jag hade och deras lägsta kostar nu tre gånger så mycket som deras gamla mini.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fello har hittills inte gjort det. Förvisso inget stort hopp, men de höjde surfmängd och pris med 10 :- på lägsta abonnemanget för ett bra tag sedan.

Jag har valt att stanna kvar på mitt abonnemang för 95 :- med dubbel surf på den tidigare mängden, och det har inte varit några konstigheter, tickar på som ingenting.

Sen när de blivit Telia-ägda kanske man inte ska ta något för givet för framtiden, Halebop tog helt bort abonnemanget jag hade och deras lägsta kostar nu tre gånger så mycket som deras gamla mini.

Är de, Fello (namnet låter som felaticio men men... xD) verkligen Felia ägda? 🤔 Jag trodde att Fello var ett oberoende företag som går i Felicias nät?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk

Bredband2 höjde surfen från 8 GB till 12 GB på mobilabonnemang utan att höja priset. Jag tror dom ökade på sina andra abonnemang också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Är de, Fello (namnet låter som felaticio men men... xD) verkligen Felia ägda? 🤔 Jag trodde att Fello var ett oberoende företag som går i Felicias nät?

Telia köpte Fello för något eller några år sedan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Skrivet av jnsson:

Telia köpte Fello för något eller några år sedan

2019 verkar det ha varit...
https://press.telia.se/pressreleases/telia-foervaervar-mobilo...

Och ja om man tittar på fello.se så står det uttryckligen längst ned på sidan:

"Fello en del av Telia Sverige AB. Johan Willins gata 6, 416 64 Göteborg
© Telia Sverige AB 556430 - 0142"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

2019 verkar det ha varit...
https://press.telia.se/pressreleases/telia-foervaervar-mobilo...

Och ja om man tittar på fello.se så står det uttryckligen längst ned på sidan:

"Fello en del av Telia Sverige AB. Johan Willins gata 6, 416 64 Göteborg
© Telia Sverige AB 556430 - 0142"

Ok då vet jag. Tack.

Det som stör mig med Felia är att de Tar Över någon annans Filosofiska idéer, för att sedan visa sig vara vilken drake 🐲 som helst. :/ 😑 Men men...

Jag (som jag nämnde i en annan tråd) valde Telenor för att 📎 de:

Inte har FUP = Obegränsat Surf på riktigt
Inte är lika svindyra abonnemang som hos Felicia
Du kan ta med dig routern ut på äventyr i hela Europa (plus ➕ ett antal olika andra länder) och ha 100 GB att surfa för
Priset: Jag är "glad" att jag har 1000 Mbit/s för 399:- efter bindningstidens slut - priset höjs inte som vid ett fast bredband
Herr @LANberg talade gott mos 😋 om Telenor's mobila bredband. Tack. Hans åsikter var Direkt Avgörande... ^^

Bild på Filosofin infogas - OBS ⚠ Ej Felias Filosofi... >°<
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felia tillåter inte att man tecknar mobilt bredband OM du kan få FAST bredband på den adress Du avser ha (och jämföra vilket alternativ som är bäst 🥇 och billigast just i Ditt fall)... >°< >××<

Visa signatur