Hur många har handlat på Webhallen? Avbeställda ordrar?

Permalänk
Medlem

Hur många har handlat på Webhallen? Avbeställda ordrar?

Är nu tredje gången jag haft en avbeställd order hos webhallen... denna gång är mina pengar fortfarande låsta en vecka sennare? fått svar att bara göra en ny order och att allt är bra? men mina pengar är dragna och känns trist...

hur många här inne upplever dålig support / Avbesällda ordrar ?

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig haft något problem med Webhallen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Är nu tredje gången jag haft en avbeställd order hos webhallen... denna gång är mina pengar fortfarande låsta en vecka sennare? fått svar att bara göra en ny order och att allt är bra? men mina pengar är dragna och känns trist...

För tydlighets skull, är det de som avbeställer dina ordrar?
Just det har jag inte råkat ut för vad jag kan minnas, men har ju några avbeställda ordrar genom åren om jag går in och tittar på min profil (typiskt då beställningar av saker som inte funnits i lager och som lösts på annat sätt eller helt skippats i slutänden).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem, normalt är pengarna bara reserverade och inte dragna. Har ett gäng avbeställda ordrar genom åren.

Edit: ska väl säga att jag i stort sett aldrig handlar med debitkort utan kör kreditkort, dvs, bara relevant vad det är för balans på kontot när fakturan skapas en gång i månaden. Råkar det komma en återbetalning efter den, så räknar jag ner fakturabeloppet med återbetalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull, är det de som avbeställer dina ordrar?
Just det har jag inte råkat ut för vad jag kan minnas, men har ju några avbeställda ordrar genom åren om jag går in och tittar på min profil (typiskt då beställningar av saker som inte funnits i lager och som lösts på annat sätt eller helt skippats i slutänden).

Webhallen / Klarnas ordersystem "hänger" sig / tjorvar => ingen order görs och pengarna dras från kortet.
haft en gång när jag beställde med swish och ordern avbeställdes dagen efter för man måste ha samma adress som folkbokförd adress.(mitt i en flytt)

dom andra gångerna har deras support fungerar "snabbt" & man hinner inte bli irriterad.... nu 7 dagar senare och inget alls? förutom ett förskrivet mail? men ingen hjälp med problemet ? väntar på nästa mail när dom kommer inse att dom har mina pengar och ingen order är gjord.

tacka vet jag Inet, förstår inte varför jag tänkte köpa hos webhallen? eller har jag bara haft otur?

Permalänk
Medlem

Ska ni handla med presentkort på Webhallen, handla helst i någon butik och köp något ni vet att ni absolut inte kommer att returnera.

Åtminstone om giltighetstiden på presentkortet är på väg att gå ut - jag köpte en sak på Webhallen.se och betalade med presentkort. Webhallen misslyckades i över en månad med att leverera produkten (som fanns i lager och uppgavs komma fram inom några få dagar) och när jag (i samråd med kundtjänst) avbeställde och skickade varan i retur så nekade de efter några dagar återbetalning eftersom presentkortet under tiden gått ut. I efterhand hade det varit bättre om jag hämtat ut varan och sålt den på Tradera, nu fick jag ju varken vara eller värdet på presentkortet.

(Presentkort etc är överlag skit; fick i höstas en presentkortskod från Tefal som plåster på såren för att en Tefal-stekpanna helt gått sönder, det täckte inte stekpannans kostnad, men ändå typ 350kr. När jag skulle använda koden funkade den inte och Tefal svarar med : Du har rätt, koden fungerar inte, du får en annan kod som ger 20% rabatt i vår webbutik=100% värdelöst för mig)

Tar det mesta på kreditkort numera om det går, swish, förskott och presentkort är bara skräp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Webhallen / Klarnas ordersystem "hänger" sig / tjorvar => ingen order görs och pengarna dras från kortet.
haft en gång när jag beställde med swish och ordern avbeställdes dagen efter för man måste ha samma adress som folkbokförd adress.(mitt i en flytt)

Okej. Om det (bortsett från problemet du hade under flytt) handlar om Klarna så kan ju det vara en faktor i att jag inte upplevt problemet, brukar skippa Klarna.

Skrivet av Disney:

dom andra gångerna har deras support fungerar "snabbt" & man hinner inte bli irriterad.... nu 7 dagar senare och inget alls? förutom ett förskrivet mail? men ingen hjälp med problemet ? väntar på nästa mail när dom kommer inse att dom har mina pengar och ingen order är gjord.

Om det handlar om en reservation (lät så med "låsta" i ursprungliga inlägget) så har de inte dina pengar.
Däremot är pengarna i så fall reserverade tills antingen någon viss tid gått eller köpet slutförts, det är väl typiskt tillvägagångssätt vid framförallt kortbetalningar.

Vad är det för betalningssätt detta gäller, Klarna har väl både sina fakturagrejer och även kortbetalningar?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Samma som ovan, klarna är skräp. Betalar jag direkt på webhallen kör jag via paypal, annars betalar jag direkt i butik om jag hämtar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

De få avbeställda saker jag har hos Webhallen har gått bra vad jag kan minnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Innan detta fall har jag inte haft några som helst problem varken med beställningar eller reklamationer.

Jag har ett aktuellt fall som ligger och väntar.

Produkten har funnits i lager sedan den släpptes 6 februari.
Jag förhandsbokade 20 december. Pengarna är dragna.

Vid tre tillfällen har jag frågat varför jag inte fått min vara ännu.
2 gånger har jag fått: vi vet inte och att man skall ta det vidare.

tredje gången så fick jag informationen att vid årskiftet slutade man skicka ut varor som finns i de olika butikerna till kunder som beställt leverans till ombud. Det är bara webblager som gäller för oss.
Sedan samma svar att man tar det vidare.

I inkorgen har jag fått ett mail att produkten inte finns i lager och att ordern kommer avbeställas automatiskt om jag inte gör något.

Det finns uppenbar några kvar och man borde sända ut en istället för att avboka ordern.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej. Om det (bortsett från problemet du hade under flytt) handlar om Klarna så kan ju det vara en faktor i att jag inte upplevt problemet, brukar skippa Klarna.

Om det handlar om en reservation (lät så med "låsta" i ursprungliga inlägget) så har de inte dina pengar.
Däremot är pengarna i så fall reserverade tills antingen någon viss tid gått eller köpet slutförts, det är väl typiskt tillvägagångssätt vid framförallt kortbetalningar.

Vad är det för betalningssätt detta gäller, Klarna har väl både sina fakturagrejer och även kortbetalningar?

går ju inte skippa klarna då deras betalsystem är klarnas.

pengarna var reserverade i två dagar. detta är dag sju så dom är betalade och inte i mina ägor längre.
kommer ju bli återbetalda men ack så drygt... att behöva maila och tjafsa när något sånthär borde ske automatiskt ? # AI ?

Permalänk
Medlem

Verkar som många har allt mer problem med ordersystem. Skit i systemet eller bakom det, oklart.

Beställde ett par gånger gånger en vara som tydligen var slut men ändå lades upp igen upprepade gånger. Kundtjänst hörde av sig och i princip anklagade mig för nån 1337 hacking. För de hade tydligen ingen aning om hur jag kunde "beställa saker som inte finns".

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Har inte undersökt vad som sker under skalet i Webhallens checkout-process och om Klarna på ett eller annat vis är inblandade i hanteringen av alla(?) betalningsalternativen eller bara det som är för att betala genom Klarna.
Känns lite bakvänt om de hanterar betalningar genom direkta konkurrenter, men vad vet jag.

Det jag avser är hursomhelst att jag inte brukar använda Klarna-alternativet. (Som jag trodde var vad du pratade om)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Innan detta fall har jag inte haft några som helst problem varken med beställningar eller reklamationer.

Jag har ett aktuellt fall som ligger och väntar.

Produkten har funnits i lager sedan den släpptes 6 februari.
Jag förhandsbokade 20 december. Pengarna är dragna.

Vid tre tillfällen har jag frågat varför jag inte fått min vara ännu.
2 gånger har jag fått: vi vet inte och att man skall ta det vidare.

tredje gången så fick jag informationen att vid årskiftet slutade man skicka ut varor som finns i de olika butikerna till kunder som beställt leverans till ombud. Det är bara webblager som gäller för oss.
Sedan samma svar att man tar det vidare.

I inkorgen har jag fått ett mail att produkten inte finns i lager och att ordern kommer avbeställas automatiskt om jag inte gör något.

Det finns uppenbar några kvar och man borde sända ut en istället för att avboka ordern.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker nästan du ska gå vidare med det där oavsett hur det slutar om du får varan eller ej, ta hjälp av konsumenträtt osv och läs igenom Webhallens villkor extremt noga då du kan trycka på det om du kommer i kontakt med kundtjänst på nytt. Det hade nog jag gjort

Visa signatur

The one and only Hebbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hebbe:

Jag tycker nästan du ska gå vidare med det där oavsett hur det slutar om du får varan eller ej, ta hjälp av konsumenträtt osv och läs igenom Webhallens villkor extremt noga då du kan trycka på det om du kommer i kontakt med kundtjänst på nytt. Det hade nog jag gjort

Jag har redan förberett.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har redan förberett.

Svinbra 👍

Visa signatur

The one and only Hebbe!

Permalänk
Medlem

En annan grej: med tanke på att Webhallen har ca 300 miljoner i skatteskuld och har börjat bete sig "konstigt" bör man nog inte köpa därifrån med förskottsbetalning. Tror iofs inte att de gör konkurs med Komplett i ryggen, men man bör nog använda kreditkort och även fundera på vilka garantier som tillverkarna står för om Webhallen skulle försvinna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte undersökt vad som sker under skalet i Webhallens checkout-process och om Klarna på ett eller annat vis är inblandade i hanteringen av alla(?) betalningsalternativen eller bara det som är för att betala genom Klarna.
Känns lite bakvänt om de hanterar betalningar genom direkta konkurrenter, men vad vet jag.

Det jag avser är hursomhelst att jag inte brukar använda Klarna-alternativet. (Som jag trodde var vad du pratade om)

klarna är en betaltjänst? Inet tackade nej till Klarnas checkout system pga dom ville ha ett eget bättre / mer flexibilitet...

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig hänt mig, nu va det dock länge sedan senast man brukar oftast välja faktura betala inom 14dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

pengarna var reserverade i två dagar. detta är dag sju så dom är betalade och inte i mina ägor längre.
kommer ju bli återbetalda men ack så drygt... att behöva maila och tjafsa när något sånthär borde ske automatiskt ? # AI ?

Du är säker på att du måste maila webhallen eller liknande? För mig har det automatiskt gått tillbaka.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

klarna är en betaltjänst? Inet tackade nej till Klarnas checkout system pga dom ville ha ett eget bättre / mer flexibilitet...

Jag förstår inte hur det där rätar ut några frågetecken. Men det känns också som ett sidospår som jag inte vet om det hjälper någon, så det spelar kanske inte någon direkt roll.

För att förtydliga det enda jag egentligen ville ha sagt tidigare så är det att jag inte brukar välja alternativet Klarna, helt oavsett hur alla de andra alternativen hanteras bakom kulisserna:

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppar in i den här tråden.
Jag beställde en dator (för typ 26000) för mer än en månad sedan.
Den har försenats, förhalats och förhalats, jag har mailat med config(byggdelen), pratat med supporten upprepade gånger.
Det är alltid något som varit försenat, eller "strul med systemen", trots att jag sagt att det går bra med ersättningschassi osv.
De har lovat kompensation, "lite oklart vad bara", sagt att de ska skynda på.
Nu är plötsligt ännu fler delar restade, och jag har ett jäkla sjå att alls få kontakt eller pengar tillbaka.

Nu skriver jag det här som en ren varning: UNDVIK att beställa från webhallen.
Iallafall förhandsbetalningar (som configdatorer eller liknande)

Jag har varit en supertrogen kund hos dem i mer än 15 år, men det här är fruktansvärt illa skött och känns ärligt talat som att det gränsar till nån slags lurendrejeri.
Väldigt väldigt tråkigt.

Nu svarar support på allvar att det "förhoppningsvis inte ska ta en månad" innan jag får veta om jag får pengarna tillbaka.

uppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Man kan rent tekniskt köpa via Klarna ändå, via deras hemsida i appen. Inte många som vet om det dock

Visa signatur

The one and only Hebbe!