Qualcomm utlovar "åtta års stöd" till nyare telefoner

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm utlovar "åtta års stöd" till nyare telefoner

Snapdragon 8 Elite-telefoner får det förlängda stödet först.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra!
Nästan uppe i elektronikbranchens normala longevity support på själva komponenterna - alltså hur länge de kommer att produceras och får mjukvarusupport (där mjukvara behövs). Till exempel har de flesta applikationsprocessorer i industrin och i bilindustrin 10-15 års mjukvarusupport.

Permalänk
Medlem

Bra med lång support. Jag kör ju fortfarande Huawei P20 pro och inser att den nu är 7 år gammal nu, men allt funkar som det ska... peppar peppar!

Permalänk
Medlem

Kan Nothing 3a och pro få lika lång livslängd som släpps den 3 Mars om jag inte missat det helt och hållet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Bra. Android börjar bli lika bra som iPhone nu.

Det känns logiskt att det är på de bättre chippen för budgetchip är ofta rätt långsamma redan nu. Ännu mer om 7 år.

Om bara de gjorde så skärmen inte går sönder eller är lätt att byta och batteriet är lätt att byta så finns det knappt någon anledning att inte fortsätta med samma telefon länge nu. Skillnaderna är ganska små idag för varje generation.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bra med lång support. Jag kör ju fortfarande Huawei P20 pro och inser att den nu är 7 år gammal nu, men allt funkar som det ska... peppar peppar!

Har själv en P30 Pro fortfarande, bästa telefonen jag haft och fungerar fortfarande. Enda som blivit något sämre på denna är laddkontakten. Borde kanske byta telefon snart, men den fungerar ändå så pass bra.

Bra för övrigt med uppdateringar så, gäller ju bara att hårdvaran också håller och att det inte blir märkliga fel som t ex Samsung brukar drabbas av.

Permalänk

En bidragande orsak till detta är att mobil utvecklingen har stagnerat. Det är då mycket enklare att få gamla mobiler köra nya os när det inte är så stor skillnad på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Har själv en P30 Pro fortfarande, bästa telefonen jag haft och fungerar fortfarande. Enda som blivit något sämre på denna är laddkontakten. Borde kanske byta telefon snart, men den fungerar ändå så pass bra.

Ja det är verkligen ett otroligt bra köp du gjorde där!!
Laddkontakten vill lätt hoppa ur så nästa mobil kommer nog ha en sån där trådlös laddare ifall porten skulle gå sönder efter 5+ år xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Laddkontakten vill lätt hoppa ur så nästa mobil kommer nog ha en sån där trådlös laddare ifall porten skulle gå sönder efter 5+ år xD

Jo, trådlös laddning förlänger livslängden.
Kört mest trådlöst på senare år.
Inte minst sen jag försökte ladda med en annan kablad snabbladdare och det började ryka och lukta bränt, funkar med de flesta kablar jag har men en del är något svåra att få att ladda med.
Egentligen inte riktigt sugen på att byta telefon, även om jag även har en nyare jag skulle kunna använda.
Till den telefonen har jag haft ett Otterbox-skal i många år, även detta har hållit bra.

Permalänk
Medlem

Vi lär dock få betala för det, i inköpspris eller i service (batteri/reparationer).
Hårdvaran kan bli utdaterad på annat vis, att man måste ha någon funktion för att köra BankID, NFC eller annat.

Jag är verkligen inte emot detta, tvärt om, men jag vill inte betala premium.
Sedan, håller verkligen en averagetelefon så pass länge?

(min Note 10+ är redo att bli kasserad, och den är väldigt välskött under sina 5 år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Nåja, varje modell är ju i princip en egen fork av kärnan och hela systemet, så det kommer fortfarande krävas att tillverkaren plockar upp Qualcomms säkerhetsfixar, integrerar eventuella egna patchar, integrerar eget fluff i modern Android och distribuerar till kund.

I praktiken kommer väl antagligen miniminivån hamna där EU lagstiftar att den ska vara, med ljusglimtar hos enskilda modeller och tillverkare.

Men nu har i alla fall Qualcomm gjort vad som behövs för att de ska kunna sälja kretsar till telefoner som ska säljas i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Inte minst sen jag försökte ladda med en annan kablad snabbladdare och det började ryka och lukta bränt, funkar med de flesta kablar jag har men en del är något svåra att få att ladda med.
Egentligen inte riktigt sugen på att byta telefon, även om jag även har en nyare jag skulle kunna använda.
Till den telefonen har jag haft ett Otterbox-skal i många år, även detta har hållit bra.

Jag använder ju en sån där docka för o ladda med så telefonen "står upp" så jag får ju inga problem med att sladden ramlar ut, tänkte att det kan vara ett tips.

Jag har ju mobilen brevid datorn så jag gillar att kunna se om man fått några notiser osv utan att lyfta upp den hela tiden.

Det låter mindre bra med rykande sladd O_O

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Nu får vi vänta och se i 8 år för att utvärdera stödet. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

håller verkligen en averagetelefon så pass länge?

(min Note 10+ är redo att bli kasserad, och den är väldigt välskött under sina 5 år)

Ja det bör den väl göra?
Har en LG V20 som är över 8 år och den tuffar på och klarar av allt jag behöver den för, kommer nog ha den tills den säckar ihop.
Har bytt batteri i den två gånger, vilket görs väldigt smidigt genom att bara trycka på en knapp på sidan så öppnas metallbakstycket så att det gamla batteriet kan lyftas ur och det nya sättas i.

Synd att sådana telefoner knappt görs längre, det är väl typ bara Fairphone numer.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vi lär dock få betala för det, i inköpspris eller i service (batteri/reparationer).
Hårdvaran kan bli utdaterad på annat vis, att man måste ha någon funktion för att köra BankID, NFC eller annat.

Jag är verkligen inte emot detta, tvärt om, men jag vill inte betala premium.
Sedan, håller verkligen en averagetelefon så pass länge?

Det kommer bli ett skifte där om hårdvaru tillverkaren inte får sälja nytt, så kommer dom ”uppfinna hjulet igen” med ideer om att betala för saker som varit gratis innan.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, min ena dotter har min gamla Galaxy s7, har fått lägga in custom - rom på den för att den ska klara de appar och spel (Pokémon) som krävs men hårdvaran är ändå inte så kass. Och dagens mobiler är såklart mycket bättre och kan väntas hålla länge.

Var det inte Qualcomm som tvingade nexus 4 och Galaxy s4 I för tidiga gravar (uppdateringsmässigt) då Qualcomm slutade supporta hårdvara fort som attan?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Bra! Ge oss tillbaka plastbakstycken också nu där vi lätt kan byta batteri samt får en lättare lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Bra! Ge oss tillbaka plastbakstycken också nu där vi lätt kan byta batteri samt får en lättare lur.

Fairphone?

https://shop.fairphone.com/fairphone-5

Lite samma tänk som Framework, fast som telefon

OT:
Framework är på väg att släppa en liten stationär maskin (Framework Desktop):
https://frame.work

Permalänk
Medlem

Bra.

Skrivet av SiRai:

Skrivet av walkir:

Fairphone?

Ja, Fairphone är ett bra exempel på detta, och det är en av huvudanledningarna till att både jag & sambon har en Fairphone 5.

Plast, det bästa bakstyckesmaterialet sedan alltid. Metall är ett dåligt skämt, glas är det dummaste någonsin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det känns logiskt att det är på de bättre chippen för budgetchip är ofta rätt långsamma redan nu. Ännu mer om 7 år.

Om bara de gjorde så skärmen inte går sönder eller är lätt att byta och batteriet är lätt att byta så finns det knappt någon anledning att inte fortsätta med samma telefon länge nu. Skillnaderna är ganska små idag för varje generation.

Min budget lur har fortfarande okej prestanda. Men vissa appar bråkar lite numera. För rensa ram då och då. YouTube t.ex slutar helt plötsligt ladda in videos och går inte få upp kommentarerna. Även discord långklick för få upp menyn på ett chat meddelande om den legat för länge i bakgrunden.

Men kan inte säga om det är appen eller telefonen. Var inte detta beteende när telefonen var ny.

Är en xiaomi 10 lite 5g, har inget problem med prestandan utan den startar appar snabbt och är responsiv. Vist klarar ju inte de mest krävande spelen, men de inget prioriterat på en mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra.

Ja, Fairphone är ett bra exempel på detta, och det är en av huvudanledningarna till att både jag & sambon har en Fairphone 5.

Plast, det bästa bakstyckesmaterialet sedan alltid. Metall är ett dåligt skämt, glas är det dummaste någonsin.

Jag är sugen på en Fairphone som nästa mobil, men just avsaknaden av 3.5 gör det inte till ett attraktivt val.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag är sugen på en Fairphone som nästa mobil, men just avsaknaden av 3.5 gör det inte till ett attraktivt val.

Avsaknaden av trådlös laddning gör det inte bättre heller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skrivet av D.:

Skrivet av NodCommander:

Avsaknaden av trådlös laddning gör det inte bättre heller.

Trevligt att det finns 3 personer som vill förstöra miljön med en ineffektiv laddning som drar mer energi än om det laddas med kabel.
Hos mig har ännu ingen laddport (micro USB eller USB-C gått sönder.
Och om då skulle jag också rekommendera fairphone där den går at byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Trevligt att det finns 3 personer som vill förstöra miljön med en ineffektiv laddning som drar mer energi än om det laddas med kabel.

Haha. Jag kan med stor säkerhet att den förlusten av energi inte är i närheten av miljöbelastning om man jämför hur ofta telefoner kasseras pga. trasig laddport. Förutom klart krossad display vilket gör telefonen 100% oanvändbar, skulle säga slitage/glapp osv på laddport är på nr2 varför miljontals fungerande lurar varje år åker i bingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så är det, den idiotin har tyvärr även smittat Fairphone (dessutom redan när 4:an släpptes).

Att tvingas köpa en usb-dac sög stenhårt, och det gäller dessutom att se upp lite; man bör inte köpa Apples för den har i praktiken ett volymproblem i Android, inte en passiv för det finns ingen dac för det i telefonen, och inte en billig från t.ex. Biltema för de brusar något förbannat (jag gick på den niten). Det blev ett helt jävla researchprojekt för att få tag på en godtagbar, till slut en med kretsen Conexant CX31993, som är rent tekniskt overkill men inte dyr.

Och ska man kunna ladda samtidigt så behövs en ytterligare adapter. Briljant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

På vilket sätt förstör det miljön menar du?

I Sverige finns det i praktiken ingen kolintensiv kraftproduktion. Dessutom så är förlusten värme, som bidrar till att värma hushåll eller fordon vilket behövs under tre av fyra årstider, eller fyra av fyra oftast om man ska vara ärlig för oss här i norden. Men i slutändan så spelar det verkligen ingen roll alls. Det är så otroligt liten mängd energi vi talar om här att den praktiska faktorn vida överstiger att det ger vissa överföringsförluster.

Nej, handlar det om att vilja spara på energi så handlar nästan allt om att se över hur ditt hushåll värms upp och hur välisolerat det är, hur mycket varmvatten du gör av med (och när du värmer varmvattenberedaren) och transport. Vi talas om tusentals och åter tusentals kilowattimmar per år, per hushåll. Inte smådutta med en mobilladdare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Haha. Jag kan med stor säkerhet att den förlusten av energi inte är i närheten av miljöbelastning om man jämför hur ofta telefoner kasseras pga. trasig laddport. Förutom klart krossad display vilket gör telefonen 100% oanvändbar, skulle säga slitage/glapp osv på laddport är på nr2 varför miljontals fungerande lurar varje år åker i bingen.

Hade folk köpt Fairphone eller andra telefoner där dessa komponenter lätt kan bytas så hade de inte behövt kassera sina i övrigt fungerande telefoner.

Förstår dock inte varför Fairphone tog bort 3,5mm uttaget. Kan förstå att tillverkare tar bort det från andra telefoner som inte är byggda för att konsumenten själv ska reparera den, men just Fairphone har ju designat sina telefoner just för att de ska vara lätta att laga av slutanvändaren.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Aldrig hört talas om många bäckar små?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

På vilket sätt förstör det miljön menar du?

I Sverige finns det i praktiken ingen kolintensiv kraftproduktion. Dessutom så är förlusten värme, som bidrar till att värma hushåll eller fordon vilket behövs under tre av fyra årstider, eller fyra av fyra oftast om man ska vara ärlig för oss här i norden. Men i slutändan så spelar det verkligen ingen roll alls. Det är så otroligt liten mängd energi vi talar om här att den praktiska faktorn vida överstiger att det ger vissa överföringsförluster.

Nej, handlar det om att vilja spara på energi så handlar nästan allt om att se över hur ditt hushåll värms upp och hur välisolerat det är, hur mycket varmvatten du gör av med (och när du värmer varmvattenberedaren) och transport. Vi talas om tusentals och åter tusentals kilowattimmar per år, per hushåll. Inte smådutta med en mobilladdare.

Det handlar inte om var strömmen kommer ifrån utan om den används effektivt. vid trådlös överföring går mycket mer energi förlorad än om Du använder kabel. Det är alltså mindre effektivt och sämre då för miljön.
Du verkar heller inte hört talas om många bäcker små. Men här på forumet finns det ju ett antal som tänker enligt min energi förbrukning är mycket mindre än Kinas inffektiva så jag behöver inte bry mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Hade folk köpt Fairphone eller andra telefoner där dessa komponenter lätt kan bytas så hade de inte behövt kassera sina i övrigt fungerande telefoner.

Förstår dock inte varför Fairphone tog bort 3,5mm uttaget. Kan förstå att tillverkare tar bort det från andra telefoner som inte är byggda för att konsumenten själv ska reparera den, men just Fairphone har ju designat sina telefoner just för att de ska vara lätta att laga av slutanvändaren.

Det stämmer till 100%. En laddport borde vara designad och personer som köper produkten INFORMERAD om hur man ska gå tillväga att byta den enkelt och billigt på verkstad. Precis som oljebyte på motor.

Visa signatur