Någon annan som börjat få scamsamtal?

Permalänk
Medlem

Någon annan som börjat få scamsamtal?

Hejsan,

Nu har jag fått tre scam-samtal de senaste tre veckorna. Innan dess har jag inte fått ett enda, och då har jag ändå haft samma telefonnummer sen jag gick i högstadiet för 20 år sedan. Två stycken var från tydligt Indiska callcenter (eller Microsoft och Binance? ) och ett var någon typ av genererad röst som berättade på svenska att min identitet användes till olagliga saker och att det var polisen som ringde mig för att jag skulle betala böter för detta.

Är det någon annan som har råkat ut för scamsamtal de senaste veckorna? Det enda jag kan komma på där jag kan ha blivit ägd på något sätt är SportAdmin, där mitt nummer bör finnas med i läckan

Permalänk
Medlem

Har inte drabbats själv, men mina päron fick 2 samtal förra veckan från ett "välkänt" it-företag, indisk brytning och sedvanligt engelskt namn...min far slösade deras tid såpass mycket, (och skrattade nog inombords) så personen lade på och har inte ringt upp sedan dess.

Permalänk
Medlem

Inget jag råkat ut för själv tack och lov.
Ett tips jag har är att se till att ta bort ditt nummer från alla "hitta"-sidor, som tex Eniro och Hitta.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

ett var någon typ av genererad röst som berättade på svenska att min identitet användes till olagliga saker och att det var polisen som ringde mig för att jag skulle betala böter för detta.

Det samtalet fick jag i tisdags, på firmatelefonen. På det numret är jag i övrigt nästan helt förskonad från säljare/bedragare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hejsan,

Nu har jag fått tre scam-samtal de senaste tre veckorna. Innan dess har jag inte fått ett enda, och då har jag ändå haft samma telefonnummer sen jag gick i högstadiet för 20 år sedan. Två stycken var från tydligt Indiska callcenter (eller Microsoft och Binance? ) och ett var någon typ av genererad röst som berättade på svenska att min identitet användes till olagliga saker och att det var polisen som ringde mig för att jag skulle betala böter för detta.

Är det någon annan som har råkat ut för scamsamtal de senaste veckorna? Det enda jag kan komma på där jag kan ha blivit ägd på något sätt är SportAdmin, där mitt nummer bör finnas med i läckan

Nope. Inget ovanligt samtal hos mig. Har haft mitt nummer i mer än 15 år nu. Jag får extremt sällan samtal som är scam eller säljsamtal.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Frugan får samtal från Engelska nummer dagligen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Verkar som vi inte är förskonade från scamsamtal i sverige längre då. Antar att det är riktigt enkelt att dra ihop något som både skrivs, översätts och spelas in med röst av en AI. Svenska nummer verkar inte heller vara så svårt att få tag på, trots att man måste registrera dem med ID nuförtiden? Tror det var tre olika operatörer på mina samtal, så verkar inte vara så svårt att lura systemet.

Bodde ett tag i Indien för ett gäng år sedan. Där var man verkligen tvungen att ha Truecaller installerat, annars fick man flera samtal varje dag

Ska försöka avregistrera mitt nummer från Eniro och liknande och varna alla gamlingar jag känner...

stavfel...
Permalänk
Medlem

Fick ett samtal idag på firmatelefonen.

"This is a call to you because your creditcard has been involved in a scam overseas, press 1 to talk to a police officer..." sen la jag på igen.

Ringde från ett svenskt mobilnummer

Permalänk
Medlem

Jag får samtal från olika länder och det är inget nytt med dessa samtal. Och det handlar ofta inte om man har sitt telefonnr offentligt på något sätt.

De tar helt enkelt ett nummer och ringer en efter en. Spoofade svenska mobilnummer är också vanligt att använda sig av. och den olyckliga som kanske har detta nummer blir uppringda av massor som undrar vad denna person ville. Och den personen har inte ringt dom. En kompis hade det problemet ett tag, hade de använt hans nummer när de ringde folk. Sveriges mobiloperatörer är väl på väg att fixa så det blir svårare med spoofing.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

du råkar inte har krypto va?, eller gjort någon KYC ansökan?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag fick ett samtal från "Klarna" att mitt konto hade använts i USA och jag måste direkt logga in och stoppa detta. Jag fördröjde honom i femton minuter innan han fattade att jag visste att det var fejk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hejsan,

Började få konstiga samtal sedan Telia fick mitt nummer, vi var tvungna att uppge det till dem när vi fick ny TV leverantör i lägenheterna här.

100% säker på att dem säljer uppgifter till högstbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Började få konstiga samtal sedan Telia fick mitt nummer, vi var tvungna att uppge det till dem när vi fick ny TV leverantör i lägenheterna här.

100% säker på att dem säljer uppgifter till högstbjudande.

Jag har ett Telia nummer (eller ja, Halebop nu för tiden) och får inga märkliga samtal dit, varken med Halebop kortet. Jag har också registrerat mitt Tele2 nummer till Telia då jag har internet och TV från Telia och jag får inga märkliga samtal till Tele2 SIM:et heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Fick faktiskt ett samtal i tisdags med en uppenbart AI-genererad röst som sade något om att mitt ID-kort hade använts utomlands - lade på efter ett par sekunder. Jag får nästan aldrig SPAM-samtal annars, så jag var lite förvånad över samtalet. Har Fello.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag får det ibland. Förr har jag råkat ut för indiska "microsoft" som sagt att jag har virus. Jag har även råkat ut för nått svenskt som skulle "skydda" mitt personnummer. Nu på senare tid så har de ringt och svamlat om blockchain, krypto och binance tror jag det var. Indiska de med.

Nån gång drygade jag mig lite med de där från MS, men annars brukar jag bara lägga på.

Haft samma nummer sen mitten på 90-talet, så att det finns säkert med i sånna där listor som köps och säljs av dessa bedrägeri-firmor.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jag fick ett indiskt callsamtal häromdagen, så jag var rakt på sakt och frågade om myten är sann? Det gick inte så bra, hen påstod att det är mkt renare att skita ute i det fria än som vi västerlänningar på en ohygienisk toalett. Gatuskitare har fått en ny innebörd efter det samtalet, ett mäktigt vapen om du vill bli fri från scammers från utlandet!

Permalänk
Medlem

Mitt privata nummer är olistat, så där får jag sällan samtal av oönskad sort. Men annars är det väl oftast bedragare eller försäljare som ringer min jobbtelefon, och så har det ju varit i många år. Ibland har det varit sådana vågor av det att ena kollegan ringt av och direkt efter ringer det hos nästa kollega...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag fick ett samtal från "Klarna" att mitt konto hade använts i USA och jag måste direkt logga in och stoppa detta. Jag fördröjde honom i femton minuter innan han fattade att jag visste att det var fejk.

Detta har blivit betydligt vanligare i Sverige sedan förra året.

Hört många historier om att det rings från "Klarna" och att någon har köpt eller försökt att köpa via ens konto...

Senast jag råkade ut för detta scamsamtal så ringde dom från +47 (Norge)

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin fått något sådant samtal.
Aldrig fått scam SMS heller om paket o skit som många verkar få.

Tele "försäljare" har ringt kanske 1-2 gånger per år. Och det har varit efter jag typ tecknat telenor bredband så kan man få ett samtal om deras andra tjänster.
Telefonförsäljare utanför tjänster jag har får jag aldrig. Är med i NIX bara.

Haft samma nummer i typ 20 år nu så inget nytt nummer heller.

Permalänk
Medlem

Får aldrig scam samtal nu för tiden. Fick några när jag hade fast telefon från ”Windows” med väldigt stark indisk dialekt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett om dagen sedan i fredags. Måste ha hamnat med in någon aktiv lista. Mycket Norska nummer och idag har jag fått två samtal med att "Mitt ID används för illegala aktiviteter".

Bör jag vara orolig över att jag har blivit ett specifikt mål eller har jag bara haft oturen att hamna i en aktiv databas just nu?
Någon som kör Truecaller och vet om de har blivit bättre på att blockera?

Permalänk
Medlem

Ringt två gånger på två dagar från olika svenska mobilnummer som har blivit spoofade. Något snack om att jag hade bitcoins på något konto.

Förutom att de hade mitt nummer så visste de även vad jag hette. Mitt nummer är olistat och hittas inte vid en vanlig sökning. Så jag misstänker att de har kommit åt uppgifterna via något hackad register.

Permalänk
Medlem

Förr hade jag en hel del. Men det har varit tyst ett tag tills i torsdags, när det kom nåt skumt från ett (påstått) svenskt mobilnr. Eftersom det stod "Förmodligen skräp" i displayen så svarade jag inte. Men kollade upp nr sen, och ganska många hade skrivit att det var fejk, irriterande och liknande. Så jag blockade, och vet därför inte om de har försökt fler gånger.

Permalänk
Medlem

Har också fått en ökning av okända nummer senaste veckorna, hände i princip aldrig tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har Nix:at min mobil. De enda jag får är lätta att genomskåda och jag svarar aldrig på dem. Vem svarar på ett telefonsamtal från t.ex. Mauritius? De spoofar ju numret men de måste vara rejält dumma i huvudet om de tror att man ska svara på ett telefonsamtal från ett avlägset land med noll koppling till en själv.

Permalänk
Medlem

Blivit uppringd två gånger den här veckan med scamsamtal, från att aldrig ha fått något sådant överhuvudtaget. Första var spoofat nummer från något fastighetsbolag och dom visste mitt namn och sa att jag hade bitcoins hos dom.

Andra hann jag bara höra ett "hello" med stark dialekt innan jag la på.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Idag fick jag två scamsamtal i sträck, från norska nummer, och jag känner ingen i Norge.

Jag svarade på det första, som enligt nummerpresentationen kom från en privatperson (ja, jag vet att det är lätt att fejka nr). Jag sa "Hallå" några ggr (brukar svara med förnamnet annars), innan nån sa på väldigt dålig engelska "Hallo! Xxxx [mitt förnamn]!". Jag bekräftade inte, utan sa "Who are you?" Han fortsatte på sin knackiga engelska "I am calling to You to inform about Your..." Sen hann han inte mer innan jag avbröt med "I can't speak now, You must call later!", la på och blockade. Två minuter senare ringde det igen från ett annat norskt nummer! Det listades som "Förmodligen skräp" så jag blockade direkt utan att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Idag fick jag två scamsamtal i sträck, från norska nummer, och jag känner ingen i Norge.

Jag svarade på det första, som enligt nummerpresentationen kom från en privatperson (ja, jag vet att det är lätt att fejka nr). Jag sa "Hallå" några ggr (brukar svara med förnamnet annars), innan nån sa på väldigt dålig engelska "Hallo! Xxxx [mitt förnamn]!". Jag bekräftade inte, utan sa "Who are you?" Han fortsatte på sin knackiga engelska "I am calling to You to inform about Your..." Sen hann han inte mer innan jag avbröt med "I can't speak now, You must call later!", la på och blockade. Två minuter senare ringde det igen från ett annat norskt nummer! Det listades som "Förmodligen skräp" så jag blockade direkt utan att svara.

Jag har fått ett gäng från "Norge" i dagarna också, men samtalet bryts när jag svarar. Antar att det är något sånt här de vill åt?

https://press.telia.se/pressreleases/nytt-saekerhetsskydd-sto...

Alltså att man ska ringa tillbaka, för då kostar det en massa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag har fått ett gäng från "Norge" i dagarna också, men samtalet bryts när jag svarar. Antar att det är något sånt här de vill åt?

https://press.telia.se/pressreleases/nytt-saekerhetsskydd-sto...

Alltså att man ska ringa tillbaka, för då kostar det en massa pengar

Intressant att flera har fått just norska samtal. Det kan vara som du skriver, jag har hört om den bedrägeriformen tidigare. De ringde ett par ggr igår också, det första märkte jag inte ens, trots att jag hade telefonen i fickan. Så de kan mycket väl ha ringt upp och lagt på innan det hann gå fram nån ringsignal. Det andra hann jag inte svara på förrän de la på. Men de ringer hela tiden från nya nr i takt med att jag blockar, alltid från "Norge"!

Permalänk
Medlem

Mycket från amerikas förenta stater på sistone för egen del.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."