Skype går i graven den 5 maj

Permalänk
Melding Plague

Skype går i graven den 5 maj

Microsoft har bekräftat uppgifterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder folk ens Skype längre efter Microsoft köpte upp?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tror aldrig att jag har använt Skype privat. Bara på arbetsplatser.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tillbaks till IRC igen då!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tar en dos A-patch'ad Live Messenger då:)

Permalänk
Medlem

Var länge sen man använde Skype .
Sitter nu förtiden på Discord

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Meh, undrar vad jag skall hitta för lösning för en äldre att ta emot videosamtal utan att behöva röra någon enhet. Då Skype är den enda tjänst jag vet som har funktionen att autosvara på samtal från kända kontakter...

Permalänk
Medlem

Vila i frid. Kommer inte saknas! Ogillade i stort sett alltid Skype. Använde Skype senast ca 2015 pga vänner som av oklara skäl vägrade byta till Discord. De gillade väl det huvudvärksinducerande bruset som uppstod i gruppsamtal, antar jag. Lyckades övertala de till slut.

Permalänk
Medlem

MSN Messenger, det var en kul era, men Skype är bara en onödig parantes för mig privat

Skype for Business kan däremot gå en lång och plågsam död till mötes, Teams spelar i en helt annan liga

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Finns flera stora företag som fortfarande använder det. SAAB exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag använder Skype dagligen. Får väl börja leta alternativ då. Men Skype har liksom "bara funkat" så jag har inte behövt hålla mig så uppdateras. Det enda jag behöver är text ljud och video, samt att kunna skicka filer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör Skype med kompis och päron. Pratade senast med min mamma på Skype igår. Började använda det när jag började universitetet 2008 och jag köpte en Skype-telefon hos 3 med ett abonnemang som gav mig oändlig användning med Skype. Var perfekt på den tiden när data var dyrt och gratis SMS/Samtal var lyx.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

MSN Messenger, det var en kul era, men Skype är bara en onödig parantes för mig privat

Skype for Business kan däremot gå en lång och plågsam död till mötes, Teams spelar i en helt annan liga

Skype For Business dog 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag använder Skype dagligen. Får väl börja leta alternativ då. Men Skype har liksom "bara funkat" så jag har inte behövt hålla mig så uppdateras. Det enda jag behöver är text ljud och video, samt att kunna skicka filer.

Signal är ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

Synd, Skype är egentligen överlägset Discord... och "gratis" till skillnad för discord som hela tiden vill hitta olika sätt att krama pengar från kunder. exempel är istället för att ha filöverföring p2p som skype så lagras det deras servrar på öppen http och filstorlek begränsas beroende på om du har nitro eller nitro+. har inte koll på alla tiers.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tror aldrig att jag har använt Skype privat. Bara på arbetsplatser.

Skrivet av medbor:

Skrivet av dlq84:

Finns flera stora företag som fortfarande använder det. SAAB exempelvis.

Skype for Business har ju egentligen inget med Skype att göra, plattformen hette Lync men efter Microsoft köpte Skype så döpte de om Lync till Skype for Business.

Skype var ju första stora plattformen där det gick att ringa väldigt billigt till telefonnätet i nästa alla länder så det vart ovärderlig tjänst för många som ringde till familj och vänner i andra länder.
Men numera så har ju alla tillgång till Internet och andra tjänster blivit mer populära.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Använde den senast igår...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skype For Business dog 2021.

It is very much alive... Ett tag till åtminstone

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Detta var min reaktion på denna nyhet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Skype var perfekt när jag bodde i Kanada 2005-2006 och behövde ringa hem gratis. Använde det för chatta med kompisar fram till runt 2013. Men inte använt det på 10 år nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ganska synd att Microsoft köpte Skype. Tog väl inte allt för lång tid efter det som det började bli sämmre.
Hade varit bättre om de satsade på att lägga till bra ljud och videosamtal i Messenger istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Skype for business används fortfarande bl.a. i myndigheter och kommuner som har mycket avancerade processer för att godkänna nya verktyg (Hej GDPR!). Däremot slutar det supportas och säkerhetsuppdateras i oktober i år, vilket borde innebära att inte ens de trögaste institutionerna kan fortsätta använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tillbaks till IRC igen då!

Tillbaks? Lämnade aldrig!

Permalänk
Medlem

Skönt.

Ett av Microsofts skadeprogram färre som man är tvungen att ha installerat på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Har inte använt Skype sedan 2018.

Kommer ej saknas, /wave.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mjo, Skype for Business/Lync/... är ju en sån där produkt för enterprise som säkert lever för alltid även om ingen gillar den.

Men det enda den har gemensamt med Skype är väl att någon tyckte att det var smart att låna namnet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har haft skype fram till nu bara för att hålla kontakten med gamla släktningar som använder just skype. Skype har både varit väldigt buggig, och man får en rätt stor mängd bitcoin scammeddelanden bara man är inloggad.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag använde Skype. Absolut ingen favorit och absolut ingen värdig ersättare till MSN Messenger eller Windows Live Messenger. Vad använder folk idag? Själv använder jag nog mest Facebook Messenger men den är heller ingen värdig ersättare till MSN Messenger. Det var bättre förr! ☹️

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av noMad17:

It is very much alive... Ett tag till åtminstone

Inte vad sökresultat visar men jag säger inte emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ganska synd att Microsoft köpte Skype. Tog väl inte allt för lång tid efter det som det började bli sämmre.
Hade varit bättre om de satsade på att lägga till bra ljud och videosamtal i Messenger istället.

Minns att de från USA pressade på om att de ville ha in bakdörrar i skype för att kunna kringgå dess kryptering vilket skype vägrade.
De tog inte speciellt lång tid efter det innan ett amerikanskt bolag köpte upp skype varför många valde att sluta använda skype.