Skype går i graven den 5 maj

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte använt Skype på väldigt många år men mina 80+ år gamla föräldrar har använt skype ibland för att prata med släkt och vänner (mest mamma som har släkt i Finland).

Oddsen känns ganska små att de kommer orka byta till något nytt om Skype försvinner, de lär återgå helt till vanliga telefonsamtal (som de så sett ändå redan använder betydligt mer än Skype).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Var länge sen jag använde Skype. Absolut ingen favorit och absolut ingen värdig ersättare till MSN Messenger eller Windows Live Messenger. Vad använder folk idag? Själv använder jag nog mest Facebook Messenger men den är heller ingen värdig ersättare till MSN Messenger. Det var bättre förr! ☹️

Signal använder folk idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Signal använder folk idag.

Jag önskar det var så men utanför tech-sfären är signal obetydligt i Sverige.
Folk använder snap, insta, telegram och Facebook messaging.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte vad sökresultat visar men jag säger inte emot

Använder det (tyvärr) fortfarande dagligen i jobbet, men det har varit på väg att fasas ut i ett par år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag har Skype Unlimited som jag använder för att ringa mobiler och landlinor i Thailand. Kan någon rekommendera en annan tjänst för att ringa Thailand billigt?

Permalänk
Medlem

Och så kan dom återlansera MSN Messenger och göra succé igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vila i frid. Kommer inte saknas! Ogillade i stort sett alltid Skype. Använde Skype senast ca 2015 pga vänner som av oklara skäl vägrade byta till Discord. De gillade väl det huvudvärksinducerande bruset som uppstod i gruppsamtal, antar jag. Lyckades övertala de till slut.

Lite samma här. Var rätt tidigt på Discord men när jag förslog spelkompisar att gå över var det en viss tveksamhet. Men sen när det väl gjordes var det inget snack om att det blev bättre.

Skype hade absolut sin tid och det var en rätt trevlig app när man kunde ha konversationer i separata fönster för varje, men sen när det togs bort (tillkom kanske efter ett tag igen?) var det många som blev besvikna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Får väl gå tillbaka till Ventrilo nu då

Permalänk
Medlem

Brukar spendera många månader utomlands varje år och då har jag köpt fasta nummer av Skype.
Tex ett danskt nummer(där jag är anställd) så mina kollegor, leverantörer etc där kan ringa mig(alla har inte teams, facetime etc).
Vad finns det för alternativ egentligen numera? Jag sökte senast för något år sedan men kunde inte hitta något.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, Skype for Business/Lync/... är ju en sån där produkt för enterprise som säkert lever för alltid även om ingen gillar den.

Men det enda den har gemensamt med Skype är väl att någon tyckte att det var smart att låna namnet.

Jag vet i alla fall en svensk myndighet som fortfarande använder Skype for Business...

Permalänk
Medlem

Inget som kommer bli saknat, har inte använt det sen M$ tog över det typ.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Montech Mkey Fullsize | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Microsoft skulle aldrig ha lagt ner MSN/Live! messenger.

Allt som kom efteråt har varit sämre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Nedläggningen av msn var bara en begravningsceremoni för en redan död produkt.

Microsoft har väl ett ganska bra track-record för att bloata sönder sina populära chatt appar i jakt på annonsintäkter, så att användarna sen ska fly.

Teams eller Trams har god potential att följa detta mönster.

Permalänk
Medlem

Har on-prem lyncservrar något beroende av trafik med MS som påverkar detta?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Microsoft skulle aldrig ha lagt ner MSN/Live! messenger.

Allt som kom efteråt har varit sämre.

Basen för MSN messenger levde kvar på business-sidan för microsoft. Med nytt skin och nytt namn blev Messenger till office communicator

Och sedan byttes utseendet igen med namnändringen Lync.

Och sedan fick mjukvaran ett nytt namn igen. Skype for business!
Va? Var inte skype for business en fork från skype? Tydligen inte ;).

Men det var alltså olika skins och olika namn på MSN messenger (ja med vissa uppgraderingar). Så MSN har egentligen överlevt fram till idag. Under täckmantel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ja jag har använt skype genom åren, men när Teams kom, så tror jag att Microsoft anser att Skype blir överflödigt.
Själv använder jag andra kommunikationer så som Discord att hålla kontakten med mina vänner. Idag ringer du även via Messenger/Facebook. Samt andra appar. Det är för många sådana tjänster. Vissa är bra för stora möten, andra är bra för bara 2 personer att prata med. Alltså 1 mot 1.

Att jag blev "chockad" av att det läggs ner är väl i och för sig en tanke, men när Microsoft köper upp tjänster eller andra företag med för den delen, så läggs oftast dessa ner för att "minska på konkurrensen" för att implementera sina egna produkter istället. Så som i detta fallet - Teams.

Idag finns som jag skrevv väldigt många tjänster att skriva till eller prata i. Jag anser dock att Skype har revolutionerat internetanvändningen till det vi har idag. Sedan när smartphones kom (Iphone bland annat), så har det bara vuxit. En sak som jag anser är att detta program/app ska eller i alla fall en önskan att hamna i ett internetmuseum i framtiden. Tänk att en svensk var med och utvecklade och skapade detta innan Microsoft köpte upp det! Helt fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Ej använt på 15 år skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bra! Använde Skype förr, men när Discord kom, gick jag över till den tjänsten istället. Var "Discordfrälst". Använder nu XMPP och Mumble.

Skrivet av dlq84:

Signal är ett bra alternativ

Alternativt XMPP, och då främst Snikket.

Lade till mina ord om trådämnet.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Skype använde man ibland, undrar varför det dog ut, kunde det inte göra mycket som de andra också kan?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skype använde man ibland, undrar varför det dog ut, kunde det inte göra mycket som de andra också kan?

Det dog ut när Facebook kom samt att folk flyttade användandet till mobilen.
Ingen svarade när man skrev meddelande tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Jag vet i alla fall en svensk myndighet som fortfarande använder Skype for Business...

Tror alla myndigheter använder det pga säkerhet och sekretess, eller något sånt. Var några år sedan frågan utreddes så minns inte detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Huvudpoängen med Skype var att ringa billigt till vanliga telefoner. Idag är det inte så många som bryr sig om det.

Och när det gäller videomöten är Skype betydligt sämre än alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Huvudpoängen med Skype var att ringa billigt till vanliga telefoner. Idag är det inte så många som bryr sig om det.

Och när det gäller videomöten är Skype betydligt sämre än alternativen.

Ja det är säkert det men de borde kunnat moderniserats tycker man?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hade några goda dagar på Skype fram till typ 2015, då jag och mina polare bara slutade använda tjänsten. Ägnade många dagar och nätter på tjänsten och antingen spelade samtidigt eller bara hade goda snack. Weird att tänka att det var ett decennium sen man använde Skype sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vila i frid. Kommer inte saknas! Ogillade i stort sett alltid Skype. Använde Skype senast ca 2015 pga vänner som av oklara skäl vägrade byta till Discord. De gillade väl det huvudvärksinducerande bruset som uppstod i gruppsamtal, antar jag. Lyckades övertala de till slut.

Jag tror att vissa kommuner använder Skype i deras telefon växlar.

Skrivet av Ozzed:

Jag använder Skype dagligen. Får väl börja leta alternativ då. Men Skype har liksom "bara funkat" så jag har inte behövt hålla mig så uppdateras. Det enda jag behöver är text ljud och video, samt att kunna skicka filer.

När det funkade precis lika smidigt som att stänga en bildörr då var det rätt nice. Gratis och de försökte inte krama ur pengar av folk. Men nu är det tungt och drar resurser från mobiltelefonen.

Skrivet av dlq84:

Finns flera stora företag som fortfarande använder det. SAAB exempelvis.

Skrivet av wargreymon:

Kör Skype med kompis och päron. Pratade senast med min mamma på Skype igår. Började använda det när jag började universitetet 2008 och jag köpte en Skype-telefon hos 3 med ett abonnemang som gav mig oändlig användning med Skype. Var perfekt på den tiden när data var dyrt och gratis SMS/Samtal var lyx.

Ja jag minns detta, Tre sålde (för 500 kr) detta abonnemang. Eftersom jag betalade 150 kronor för ett fast internet så tyckte jag att 500 var jättedyrt i förhållande till vad jag fick ut av bredbandet.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Synd, Skype är egentligen överlägset Discord... och "gratis" till skillnad för discord som hela tiden vill hitta olika sätt att krama pengar från kunder. exempel är istället för att ha filöverföring p2p som skype så lagras det deras servrar på öppen http och filstorlek begränsas beroende på om du har nitro eller nitro+. har inte koll på alla tiers.

Skrivet av dagas:

Skype var perfekt när jag bodde i Kanada 2005-2006 och behövde ringa hem gratis. Använde det för chatta med kompisar fram till runt 2013. Men inte använt det på 10 år nu.

Jo jag håller med folk ovan. Det var ett schysst program som var gratis 🆓 bara man hade internetuppkoppling.

Skrivet av ELF:

Ganska synd att Microsoft köpte Skype. Tog väl inte allt för lång tid efter det som det började bli sämmre.
Hade varit bättre om de satsade på att lägga till bra ljud och videosamtal i Messenger istället.

Jag tycker att Skype blev och är TUNGT att använda på telefonen, Skype drar mycket batteri och resurser från nämnda telefon...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Lyckades tydligen virra mig in i den gamla tråden och lämna en kommentar...

Ang. Skype, så undrar jag lite stilla vad som händer med min samtalspott. Får man pengarna tillbaka, eller ska man busringa till valfritt land för hela slanten?

Hoppas att Microsoft låter mig konvertera min pott till mitt vanliga Microsoft-konto. Annars lär jag ringa deras support dagligen tills min pott tar slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har inget svar på din fråga, men jag tror inte artikelns ämne öht berör Lync/Skype for Business, det är ju ett helt separat djur som väl aldrig haft något att göra med Skype på ett tekniskt plan?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Skype for Business har ju egentligen inget med Skype att göra, plattformen hette Lync men efter Microsoft köpte Skype så döpte de om Lync till Skype for Business.

Skype var ju första stora plattformen där det gick att ringa väldigt billigt till telefonnätet i nästa alla länder så det vart ovärderlig tjänst för många som ringde till familj och vänner i andra länder.
Men numera så har ju alla tillgång till Internet och andra tjänster blivit mer populära.

*harkling*...man kunde faktiskt ringa med ICQ som kom före MSN som köptes upp av Skype som köptes av Pyttemjuk, som nu alltså begravs.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.