Uppgraderingsfundering, någon idé att bygga med 12600K om min bärbara har i5-1235?
Som topic, är det lönt att lägga pengar på ett billigt desktopbygge med en 12600K när min bärbara redan har en i5-1235, kommer jag märka någon större skillnad?
Klarar det mesta med min Surface Pro men har ibland behov av en dedikerad GPU och då får min tio år gamla desktop rycka in.
Såg att man kan köpa 12600K till en billig peng numera men är det ens lönt att lägga pengar på det med tanke på att jag redan har en 12th Gen. CPU i min bärbara?
Kanske bättre att spara till något nyare eller kommer en 12600K att presterar mycket bättre än min bärbara vid beräkningar?
Har samlat på mig DDR4 minne och ett enklare B760 så frågan är väl om jag ska bygga ihop detta till mig själv eller ge bort det till föräldrarna.
Lite sökningar på nätet ger att i5-1235u ligger på typ 85% i single-core, och neråt 45-50% prestanda i multicore.
Så, beror kanske på vad den ska köra.
Ska man köra tunga laster över lång tid så kan det ju vara trevligt att slippa högljudda laptop-fläktar.
Ska man ändå köra GPU-applikationer ibland, så kan det vara trevligt att slippa dra fram en gammal dator.
Ska man släpa med sig datorn, så är en laptop troligen lättare.
@mrTLU Tack, skiljer kanske mer än jag först trodde och sedan lär nog en 12600K med bra kylning hålla farten medan min laptop slår av på takten när den blir varm.