Copilot hjälper dig fulaktivera Windows

Permalänk
Melding Plague

Copilot hjälper dig fulaktivera Windows

Microsofts AI-chattbot är hjälpsam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad snällt av Microsoft 😊 gissar att det inte bryter mot någon EULA då?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Keeper of Traditions

De ger ju bort Windows till studenter av samma anledning, så det är väl inte jättekonstigt direkt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad snällt av er att berätta det:)
Lite kul att de inte blockerar den dock

Permalänk
Medlem

Perfekt, då har man gratis Windows nu då, tack. 😎

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dem8n:

Det fina är ju att du inte behöver köpa licens till W10/11 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Komihåg att tacka Sweclockers ordentligt nu också.
För vad får jag inte säga, och sneglar lite på §7...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Är det verkligen tillåtet att diskutera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Är det verkligen tillåtet att diskutera detta?

Förmodligen inte hur man faktiskt fulaktiverar, men att diskutera copilots hjälpsamhet i frågan går nog bra när det uppmärksammas i nyhetsrapporteringen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen inte hur man faktiskt fulaktiverar, men att diskutera copilots hjälpsamhet i frågan går nog bra när det uppmärksammas i nyhetsrapporteringen.

nu innehåller ju artikeln en bild som visar exakt det så inte mycket kvar att diskutera!

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Hmm, gör detta skript verkligen att man slipper ange en aktiveringskod. Vet att man kan använda MAK, men även då måste en nyckel anges. Eller är det så att systemet verkligen går in i aktiverat läge och visar i system/activation att windows är aktiverat.
Frågan är till vilka system det fungerar på. Enbart 10/11 eller rent av på server också?
Om det verkligen går att aktivera utan nyckel så har Microsoft verkligen gjort bort sig. Speciellt om det fungerar på server.
Hur de sedan ska kunna motverka detta lär bli mycket huvudvärk för någon. Alternativt så bryr de sig inte om detta hack. Vi får se vad som sker.

Edit: Testade detta på en virtuell testserver jag har som är oaktiverad och det fungerade icke. Så troligen bara windows 10/11.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

nu innehåller ju artikeln en bild som visar exakt det så inte mycket kvar att diskutera!

Förvisso, men sett till vad man ska skippa att diskutera är det nog främst just detta, tänker jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Microsoft support har ju t.o.m. själva använt MAS (Microsoft Activation Script) på datorer där aktivering strulat. Så det känns som om Microsoft som sagt inte bryr sig nämnvärt ifall privatpersoner har en gratisversion av Windows. MS tjänar främst pengar genom att bolag använder Windows, Office och deras andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad snällt av Microsoft 😊 gissar att det inte bryter mot någon EULA då?

Det gör de ju garanterat, men jag misstänker väl att man ska se det som ungefär likvärdigt att man kan söka rätt på samma sak på Bing (vilket jag förmodar inte är några konstigheter).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det gör de ju garanterat, men jag misstänker väl att man ska se det som ungefär likvärdigt att man kan söka rätt på samma sak på Bing (vilket jag förmodar inte är några konstigheter).

Fast om Ms egna tjänst säger att det är så man kan göra, så känns det konstigt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag frågade copilot nu om det fanns script men den ville inte ge mig något

Permalänk
Medlem

Eftersom scriptet har funnits länge på github som ägs av microsoft så tolkar jag det som att microsoft tycker att det är ok.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln och bildvalet känns lite som hyckleri från Sweclockers håll.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast om Ms egna tjänst säger att det är så man kan göra, så känns det konstigt?

Konstigt som i att det inte är helt omotiverat att det blir diskussion och nyhetsrapportering? Ja, det kan jag köpa, man kan tycka de skulle ha försökt få den att undvika att svara på sådana frågor.

Men konstigt som i att Copilot antas ha något slags mandat att ändra licensvillkoren om man frågar snällt? Nej, det låter som en väldigt vågad tolkning. En sån där "jag fick en chock när jag tolkade det sådär" grej, typ

Man kan ju få Copilot att säga typ vad som helst (bokstavligen), så Microsoft lär ju friskriva sig från att de öht skulle stå för något av det den genererar åt folk (om någon skulle missta det för att vara något slags officiella uttalanden för Microsofts räkning).

Om man drar det i en annan riktning så lär det ju gå bra att få Copilot att lova att den ska fixa en överföring av Microsofts alla likvida medel (en snabb sökning verkar säga att de har runt $70B "cash on hand") till den som ber snällt (lirkar lite med prompterna, förmodligen). Det kommer ju inte heller att gillas, bara som ett exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klart den gör... den är tränad på användarna...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

kinesiska ai är bättre, sållar bort nödvändigheter som himmelska fridens torg, lite mer ordning där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Freezer64Pro:

Hmm, gör detta skript verkligen att man slipper ange en aktiveringskod. Vet att man kan använda MAK, men även då måste en nyckel anges. Eller är det så att systemet verkligen går in i aktiverat läge och visar i system/activation att windows är aktiverat.
Frågan är till vilka system det fungerar på. Enbart 10/11 eller rent av på server också?
Om det verkligen går att aktivera utan nyckel så har Microsoft verkligen gjort bort sig. Speciellt om det fungerar på server.
Hur de sedan ska kunna motverka detta lär bli mycket huvudvärk för någon. Alternativt så bryr de sig inte om detta hack. Vi får se vad som sker.

Edit: Testade detta på en virtuell testserver jag har som är oaktiverad och det fungerade icke. Så troligen bara windows 10/11.

Den installerar nyckel och pekar mot KMS-host som alltid godkänner nyckeln (Om jag kommer ihåg rätt så körs den på din dator)
Jo, jag kör den på Server 2019/22/25 (Ett av alternativen då)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Det kanske inte funkar på server, men det är absolut inte nytt. MAS har funnits i minst 10 år. Så de verkar med andra ord inte bry sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Märkligt... det är nästan som om användarna av Windows och den data som användarna genererar och fritt delar med sig av (läs, som Microsoft leechar) är själva produkten. Att MS inte gjort Windows helt gratis (och fullt i reklam) än är rätt underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Märkligt... det är nästan som om användarna av Windows och den data som användarna genererar och fritt delar med sig av (läs, som Microsoft leechar) är själva produkten. Att MS inte gjort Windows helt gratis (och fullt i reklam) än är rätt underligt.

Varför skulle de göra det gratis när de kan dubbeldippa istället? Fast de jobbar ju på det där med reklamen, iofs... så trippeldippa då kanske?

Visa signatur

Permalänk

https://youtu.be/yJkRd9py5mA?si=oqCIahf9nYEbH37m

Samma skript. Kan också aktivera office. Att det är piratverksamhet kan det rör sig om kan diskuteras.

Permalänk
Medlem

Alltså det finns ju utländska nycklar från Microsoft-partners för typ 60 spänn, känns inte som man behöver pirata windows. Man får nog kanske klara sig med engelska dock, personligen föredrar jag det ändå.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Alltså det finns ju utländska nycklar från Microsoft-partners för typ 60 spänn, känns inte som man behöver pirata windows. Man får nog kanske klara sig med engelska dock, personligen föredrar jag det ändå.

Nycklarna är inte längre språkspecifika. Tror den begränsningen försvann med Windows XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Gäller dock enbart standardutgåvorna av Windows.

Vill man ha något så som LTSC eller IoT LTSC, så är det både krångligare och dyrare att få tag på giltiga licenser.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ni har ju glömt att censurera bilden!