Oatly havrechokladdryck smakar plötsligt sämre?

Permalänk
Medlem

Oatly havrechokladdryck smakar plötsligt sämre?

Måste bara kolla om det bara är jag, men såvitt jag kan se så har Oatly ganska nyligen gjort en revision av kartongen, och såvitt jag kan smaka så har de även gjort om receptet till det sämre i samma veva
Den har numer för mig nån mörk, småbesk oljig eftersmak med toner av typ mandelmassa. Känns om en billig knock-off som typ Coops eller ICA:s havredrycker.

Nyfiken om det bara är jag som märkt nån skillnad på sistone? Kanske bara är någon tillfällig svacka eller ett dåligt parti eller något?
Jag har provat 3-4 kartonger nu och alla har haft ungefär samma smak såvitt jag märkt.

Gör mina frukostar när jag äter hemma lite tråkigare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Frugan använder det till sitt kaffe och har iaf inte sagt något om att smaken har ändrats.

Permalänk
Medlem

Jo har också tyckt de blivit nån konstig bismak.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Frugan använder det till sitt kaffe och har iaf inte sagt något om att smaken har ändrats.

Nu blev jag fundersam, Har hon chockladdryck i kaffet?

Eller har hon Havredryck/ikaffe i sitt kaffe?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nu blev jag fundersam, Har hon chockladdryck i kaffet?

Eller har hon Havredryck/ikaffe i sitt kaffe?

Lol jag som inte kan läsa tydligen. Det är ju självklart ikaffe hon använder.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord.

Permalänk
Medlem

Drack det senast i förra veckan utan att tänka på att den skulle smaka sämre. Men jag köper det ganska sällan så det kanske bara var jag som inte lade märke till någon förändring.

Permalänk
Medlem

Killgissar att priset på kakao har gjort att man ändrat sin produktion för att hålla nere kostnaden och därmed har också bismaken uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Killgissar att priset på kakao har gjort att man ändrat sin produktion för att hålla nere kostnaden och därmed har också bismaken uppstått.

Det är inte precis några jättemängder av kakaopulver i den... 1 eller 1,3% av runt 1000g så, 1 eller 1,3 gram eller så...

Ungefär 10% havre, 3% socker, mellan 1 och 3% rapsolja, 1 till 1,3% kakaopulver...

Vilket betyder mängder av vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En bild säger mer än tusen ord.

<Uppladdad bildlänk>

Mjo men nu känner jag en förändring av smaken närmsta månaden eller så… men det är kanske nu pengarna börjar ta slut o de behöver börja snåla?

Skrivet av filbunke:

Det är inte precis några jättemängder av kakaopulver i den... 1 eller 1,3% av runt 1000g så, 1 eller 1,3 gram eller så...

Ungefär 10% havre, 3% socker, mellan 1 och 3% rapsolja, 1 till 1,3% kakaopulver...

Vilket betyder mängder av vatten.

Jo massor av vatten men jag gissar det ändå betyder att cacaon kan vara en relativt dyr del av priset på slutprodukten?
Kan ju tänkas vara de bytt leverantör av havregryn eller vatten också för den delen…
Vore intressant att höra om någon annan märkt en smak skillnad?
Får prova fler kartonger framöver…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dricker oatly chokladmjölk varje dag och nu när jag tog mitt första glas från den nya förpackningen spottade jag ut det direkt, smaken var så illa att jag trodde den va gammal. Tycker nu den smakar mer bittermandel än choklad. Finns ingen prisvärd chockladdryck som kommer kunna ersätta oatlys original recept, deras nya är tyvärr odrickbart enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwiz:

Dricker oatly chokladmjölk varje dag och nu när jag tog mitt första glas från den nya förpackningen spottade jag ut det direkt, smaken var så illa att jag trodde den va gammal. Tycker nu den smakar mer bittermandel än choklad. Finns ingen prisvärd chockladdryck som kommer kunna ersätta oatlys original recept, deras nya är tyvärr odrickbart enligt mig

Yes, bittermandel är nog det jag var ute efter när jag tänkte mandelmassa
Håller med den smakar "gammal" i brist på bättre ord.
Då är det inte bara jag iallafall!!
Alpro Soyachoklad smakar ok men kostar ju påtagligt mycket mer.

Visa signatur

Permalänk

Smakar som rengöringsmedel

Skrivet av Roger W:

Måste bara kolla om det bara är jag, men såvitt jag kan se så har Oatly ganska nyligen gjort en revision av kartongen, och såvitt jag kan smaka så har de även gjort om receptet till det sämre i samma veva
Den har numer för mig nån mörk, småbesk oljig eftersmak med toner av typ mandelmassa. Känns om en billig knock-off som typ Coops eller ICA:s havredrycker.

Nyfiken om det bara är jag som märkt nån skillnad på sistone? Kanske bara är någon tillfällig svacka eller ett dåligt parti eller något?
Jag har provat 3-4 kartonger nu och alla har haft ungefär samma smak såvitt jag märkt.

Gör mina frukostar när jag äter hemma lite tråkigare

Jag instämmer om att Oatly har smakat sämre efter byte av design på kartongen. Jag dricker 2-4 glas per dag med Oatly Chokladdryck och den smakar som dåligt rengöringsmedel. Kommer börja köpa Lidls Chokladdryck numera.

Permalänk
Medlem

Men varför inte bara köpa ren havremjölk och hälla i t ex Oboy-pulver eller annan produkt av det slaget?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskKille1:

Jag instämmer om att Oatly har smakat sämre efter byte av design på kartongen. Jag dricker 2-4 glas per dag med Oatly Chokladdryck och den smakar som dåligt rengöringsmedel. Kommer börja köpa Lidls Chokladdryck numera.

Bra att det inte bara är jag som reagerat!
Hmm ska prova Lidls igen, var länge sen sist. Minns inte den som nån höjdare men värt en chans

Skrivet av cyklonen:

Men varför inte bara köpa ren havremjölk och hälla i t ex Oboy-pulver eller annan produkt av det slaget?

Bökigare, och gissar det är onödigt mycket socker i Oboy. (Osäker hur bra de blandas i havremjölk heller - har aldrig testat )
Hittar man ingen annan dryck som är god o prisvärd kanske man får prova...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bökigare, och gissar det är onödigt mycket socker i Oboy. (Osäker hur bra de blandas i havremjölk heller - har aldrig testat )
Hittar man ingen annan dryck som är god o prisvärd kanske man får prova...

Havremjölk är väl mestadels socker, så knappast nån skillnad...
Blandar sig gör det säkert. Oboy, i alla fall, blandar sig i allt, är min 40-åriga erfarenhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Oatlys havremjölk har inget tillsatt socker. Se innehållsförteckningen: https://www.oatly.com/sv-se/products/oat-drink/oat-drink-whol...

Däremot så omvandlas stärkelsen i havren till sockerarter under tillverkningsprocessen. Motsvarande 3.4 gram sockerarter per dl havredryck. Men det är fortfarande ca. 25 % mindre än vanlig mellanmjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

snabbtitt:
2dl mjölk = 10g mjölksocker
en rågad matsked oboy 20ml * 80% socker ~= 16g tillsatt socker
tot 26g varav 16g tillsatt socker

2dl oatly chokladdryck, 13,6g sockerarter, varav 6.6g tillsatt socker

det blir ju lite mer oboy eftersom det är 2dl + lite pulver jämfört med 2dl chokladdryck, men det verkar vara drygt dubbla sockerhalten i ett glas oboy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Oatlys havremjölk har inget tillsatt socker. Se innehållsförteckningen: https://www.oatly.com/sv-se/products/oat-drink/oat-drink-whol...

Däremot så omvandlas stärkelsen i havren till sockerarter under tillverkningsprocessen. Motsvarande 3.4 gram sockerarter per dl havredryck. Men det är fortfarande ca. 25 % mindre än vanlig mellanmjölk.

Oatlys choklad dryck har socker som 3e ingrediens vilket är vad denna tråd handlar om

Ingredienser
Vatten, HAVRE 10%, socker 3,3%,

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av basn:

Jo har också tyckt de blivit nån konstig bismak.

ja smakar havre.... Ingen fan jag kör mondays iskaffe

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

snabbtitt:
2dl mjölk = 10g mjölksocker
en rågad matsked oboy 20ml * 80% socker ~= 16g tillsatt socker
tot 26g varav 16g tillsatt socker

2dl oatly chokladdryck, 13,6g sockerarter, varav 6.6g tillsatt socker

det blir ju lite mer oboy eftersom det är 2dl + lite pulver jämfört med 2dl chokladdryck, men det verkar vara drygt dubbla sockerhalten i ett glas oboy

Oatly havredryck mellan:
1.1 g protein
7.0 g kolhydrater
1.5 g fett

73 % kolhydrater

Mellanmjölk:
Ca 3.4 g protein
Ca 5.0 g kolhydrater
1.5 g fett

50 % kolhydrater

Havremjölk har mer kolhydrater, vilket för kroppen innebär socker (när allt gått igenom matsmältningen är det ingen skillnad), både relativt totala icke-vatten-innehållet och relativt en viktenhet.
Det var det jag menade. Så är man rädd för socker är det kanske inte havremjölk (eller vanlig mjölk) man ska dricka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ballar ur

Min poäng var bara att Oboy i sig är hyfsat sött (vilket Thu redan påvisat) och kan jag få en god chokladsmak på min icke-mjölkbaserade dryck på något annat sätt som totalt sett blir mindre sött så föredrar jag det.

Och är kanske inte bara jag som börjar bli så lat att det är bekvämare att köpa färdigblandat och slippa böka med pulver varje morgon. (och inte är jättesugen att testa massa olika mjölkalternativ och chokladpulver kombinationer för att hitta nått man gillar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det ballar ur

Min poäng var bara att Oboy i sig är hyfsat sött (vilket Thu redan påvisat) och kan jag få en god chokladsmak på min icke-mjölkbaserade dryck på något annat sätt som totalt sett blir mindre sött så föredrar jag det.

Och är kanske inte bara jag som börjar bli så lat att det är bekvämare att köpa färdigblandat och slippa böka med pulver varje morgon. (och inte är jättesugen att testa massa olika mjölkalternativ och chokladpulver kombinationer för att hitta nått man gillar)

Du kan ju testa dig fram med kakoa och socker själv och se om du kommer fram till en bra blandning, Får du en bra blandning så är det ju bara göra en stor batch av det och ställa in i skåpet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

monday iskaffe cappuchino

2.1g protein
4,4 g kolhydrater
varav sockerarter 4.2 g. ska jag tolka det som mindre socker än både oboj och havremjölk?

mjölken har en fetthalt på 1,5 %

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

monday iskaffe cappuchino

2.1g protein
4,4 g kolhydrater
varav sockerarter 4.2 g. ska jag tolka det som mindre socker än både oboj och havremjölk?

mjölken har en fetthalt på 1,5 %

Oatlys 1,5% fett havredryck har 7g Kolhydrater varav 3,4g socker, så den har rent tekniskt mindre socker.
(men mer kolhydrater)

Oatlys chockladdryck har 11g kolhydrater varav 6.8g socker så jepp den är sötare än din iskaffe.

Oboj är definitivt sötare - se exempel ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev och klagade på smaken i ett mail till Oatly och detta fick jag till svar:

” Åh nej, det här lät mindre trevligt. Jag beklagar verkligen din senaste upplevelse med vår chokladdryck. Vi har sett lite liknande feedback senaste tiden och så här ska det såklart inte vara. Vår kvalitetsavdelning är medvetna om detta och har bekräftat att det rör sig om en mindre batch. Med det sagt kommer jag ta det här vidare till vårt kvalitetsteam med detsamma samt se till att du kompenseras i form utav värdecheckar. Tusen tack för att du delade datumstämpeln. Den hjälper oss att spåra produkten när vi tittar närmare på det hela. Skulle mina kollegor ha några frågor eller mer information hör jag av mig. Det positiva med detta är att vi inte har ändrat receptet, så det behöver du inte oroa dig för, YAY! “

Använde värdecheckarna till choklad deluxe varianten och den smakade precis som vanligt, men tyvärr inte prisvärd. Vågade köpa ett nytt paket av den vanliga chokladdrycken bara för någon dag sedan och den hemska bittermandelsmaken är borta så den är absolut drickbar men kan inte riktigt avgöra om den smakar likadant som den gjort tidigare eller inte. Skulle beskriva den som något blaskig och svagare chokladsmak men kanske beror på att jag nyss druckit deluxe varianten.

Vad tycker ni som känt av smakförändringen sedan den nya förpackningen, smakar den som vanligt igen?

Permalänk
Medlem

Har du testat

Sojadryck Protein Choklad

Jag tycker den är rätt så bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwiz:

Skrev och klagade på smaken i ett mail till Oatly och detta fick jag till svar:

Bra att du tog det med dom och ett intressant svar!
Är väl bra om de inte ändrat receptet men är väl oroväckande om en stor smakändring kan dyka upp utan att fångas av deras interna kontroller…

Jag provade en kartong för någon dag sen och den var nog kanske mildare i smaken, men upplevde den nog inte tillbaks exakt där den var innan.
Ska prova igen senast nästa vecka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Har du testat

Sojadryck Protein Choklad

Jag tycker den är rätt så bra

Vilket märke/modell o tillgänglig var?
Menar du alpro’s dryck med tillagt protein, den som har lite svarta accenter på kartongen?
Den tycker jag nog är lite för ”torr” i smaken för att vara god.
(Den här https://www.mathem.se/se/products/64776-alpro-sojadryck-prote... )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilket märke/modell o tillgänglig var?
Menar du alpro’s dryck med tillagt protein, den som har lite svarta accenter på kartongen?
Den tycker jag nog är lite för ”torr” i smaken för att vara god.
(Den här https://www.mathem.se/se/products/64776-alpro-sojadryck-prote... )

Ja dessvärre är det den jag menar😆 ja den är inte helt hundra men intalar man sig att man får i sig mycket protein via den så tenderar den o smaka lite bättre..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2