Permalänk
Medlem

Aldrig handlat på Etsy, är det seriöst nog ?

Jag hade behövt köpa följande saker och känner ingen som har en 3d printer, men kanske måste köpa en....

1. Väggfäste cloud gateway ultra
2. Fäste transformator för Poe lite Switch 8 portar.
3. Några sjysta fästen för patchpanel

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, den som känns som den absolut mest prisvärda nya produkten är helt klart CG Fiber!

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact...

Riktigt bra spec på den routern för extremt lite pengar!

Ja, den är en av flera intressanta modeller de släppte denna gång. Blev positivt överraskad av att praktiskt talat allt de släppte såg vettigt ut rent spontant, även om inte detaljstuderar specifikationerna.

Det vore intressant att veta hur den presterar utan IDS/IPS aktiverat. Någon som sett några benchmarks? Suricata är ju en prestandadödare av rang, så det känns som att den borde kunna orka med 10 Gbit/s eller hyfsat nära med denna avstängt. Har för mig att UDM Pro Max som har samma IDS/IPS-prestanda åtminstone är nära att göra det. Dock minns jag inte om den orkar det i båda riktningarna samtidigt eller ej.

Där skulle förmodligen flowtable offloading (software eller hardware) som är implementerat i nftables hjälpa mycket annars, men tror att Unifi fortfarande är kvar på gamla iptables.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Jag hade behövt köpa följande saker och känner ingen som har en 3d printer, men kanske måste köpa en....

Du kan ju kolla här
Finns väggfäste till Ultra där.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan ju kolla här
Finns väggfäste till Ultra där.

Handlat där innan?
Aldrig hört talas om dem innan jag såg dem någon dag sedan

Permalänk
Skrivet av martinot:

Synd enbart att den inte är lätt att rackmontera. Annars hade det nog blivit ett köp direkt för mig.

Direktronik erbjuder 3D-printade rackmonteringar:

https://www.direktronik.se/configurators/things-in-rack/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Handlat där innan?
Aldrig hört talas om dem innan jag såg dem någon dag sedan

Aldrig handlat där, men de kör Klarna så då borde du vara relativt safe.

Edit:

Denna då? Finns på Inet enligt spec och recension så ska den fungera till Ultra/Max

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, den är en av flera intressanta modeller de släppte denna gång. Blev positivt överraskad av att praktiskt talat allt de släppte såg vettigt ut rent spontant, även om inte detaljstuderar specifikationerna.

Det vore intressant att veta hur den presterar utan IDS/IPS aktiverat. Någon som sett några benchmarks? Suricata är ju en prestandadödare av rang, så det känns som att den borde kunna orka med 10 Gbit/s eller hyfsat nära med denna avstängt. Har för mig att UDM Pro Max som har samma IDS/IPS-prestanda åtminstone är nära att göra det. Dock minns jag inte om den orkar det i båda riktningarna samtidigt eller ej.

Där skulle förmodligen flowtable offloading (software eller hardware) som är implementerat i nftables hjälpa mycket annars, men tror att Unifi fortfarande är kvar på gamla iptables.

Betyder denna länk att den ser ut att klara 10gbit med IDS/IPS på?
Förstår inte riktigt hur han testat.
https://community.ui.com/questions/UCG-Fiber-throughput-tests...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Betyder denna länk att den ser ut att klara 10gbit med IDS/IPS på?
Förstår inte riktigt hur han testat.
https://community.ui.com/questions/UCG-Fiber-throughput-tests...

Hmm, skumt. Ubiquiti själva säger ju 5 Gbit/s. Kan de mena 5 Gbit/s full-duplex, dvs. 10 Gbit/s totalt? Tror dock inte de angivit siffrorna så förut, men kan ha fel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hmm, skumt. Ubiquiti själva säger ju 5 Gbit/s. Kan de mena 5 Gbit/s full-duplex, dvs. 10 Gbit/s totalt? Tror dock inte de angivit siffrorna så förut, men kan ha fel.

Allt beror ju på hur man mäter. Om det är för hemma miljö så är det rimligt att man har ett fåtal strömmar med stora paket. Inte direkt så man mäter annars. Såg nån youtuber som fick nästan 10G med ids/ips på via lokal openspeedtest. Men jag väntar på riktiga reviews så får vi se.

Permalänk

Nu kommer säkert en dum fråga till alla experter.
Jag ska flytta till äldre hus. Och kabeldragning kan bli ett problem. Kan man sätta upp trådlös Mesh med Unifi?
Vad ska/ bör jag då använda för utrustning. (1,5 plans med källare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Nu kommer säkert en dum fråga till alla experter.
Jag ska flytta till äldre hus. Och kabeldragning kan bli ett problem. Kan man sätta upp trådlös Mesh med Unifi?
Vad ska/ bör jag då använda för utrustning. (1,5 plans med källare)

Går utmärkt, deras accesspunkter kan mesha.
Däremot så är ju kabel alltid att föredra om möjligt, särskilt då du kan driva de extra accesspunkterna med PoE.

Tänk på att du ofta kan dra en kabel på utsidan huset bakom panel, måla in mot panel eller dylikt.

Utgå från en gateway som täcker dina behov, vissa har inte stöd för kameror osv. Sen kan du bygga utifrån den. Räcker inte utgångarna till över tid så kompletterar du bara med en switch.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Allt beror ju på hur man mäter. Om det är för hemma miljö så är det rimligt att man har ett fåtal strömmar med stora paket. Inte direkt så man mäter annars. Såg nån youtuber som fick nästan 10G med ids/ips på via lokal openspeedtest. Men jag väntar på riktiga reviews så får vi se.

Ja, visst är det så. Ubiquiti anger dock inte i sina officiella prestandasiffror om det är IMIX, eller någon speciell paketstorlek samt hur trafikmönstret sett ut. Tidigare när de har angett hastighet med IDS/IPS så har jag för mig att det matchat en vanlig iperf3 ganska bra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Går utmärkt, deras accesspunkter kan mesha.
Däremot så är ju kabel alltid att föredra om möjligt, särskilt då du kan driva de extra accesspunkterna med PoE.

Tänk på att du ofta kan dra en kabel på utsidan huset bakom panel, måla in mot panel eller dylikt.

Utgå från en gateway som täcker dina behov, vissa har inte stöd för kameror osv. Sen kan du bygga utifrån den. Räcker inte utgångarna till över tid så kompletterar du bara med en switch.

Tack för din återkoppling. Det är en tegelfasad sp tyvärr inga paneler på utsidan.
Jag ska läsa på lite. PoE behöver väl inte kopplas till nötverket utan drivas med en injektor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Tack för din återkoppling. Det är en tegelfasad sp tyvärr inga paneler på utsidan.
Jag ska läsa på lite. PoE behöver väl inte kopplas till nötverket utan drivas med en injektor?

PoE kan man få antingen via en injektor som drivs från ett vägguttag, eller direkt från vissa gateways ethernetutgångar.

Ska du byta golv så kan man ibland förlägga en kabel i ety spår under det nya, det kanske finns en gavel på huset där man kan dra ett kabelskydd i metall till nästa plan osv.
I vissa äldre hus får man vara kreativ. 😊

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

PoE kan man få antingen via en injektor som drivs från ett vägguttag, eller direkt från vissa gateways ethernetutgångar.

Ska du byta golv så kan man ibland förlägga en kabel i ety spår under det nya, det kanske finns en gavel på huset där man kan dra ett kabelskydd i metall till nästa plan osv.
I vissa äldre hus får man vara kreativ. 😊

Antar att du pratar PoE-kablar med 12 eller 24V, och inte 230V? Säger inte att det finns lagar och regler för låg-volt-kablar, för jag vet inte. Men det kan vara värt att undersöka om det är att bara gömma sådana kablar här och där.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Antar att du pratar PoE-kablar med 12 eller 24V, och inte 230V? Säger inte att det finns lagar och regler för låg-volt-kablar, för jag vet inte. Men det kan vara värt att undersöka om det är att bara gömma sådana kablar här och där.

Nej, jag menar en injektor som går från väggen till en ac-adapter och sen PoE-ut. Så det är inga 230V som går här där i slutändan. 😊

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Standardiserad aktiv PoE är mellan 44-57V. Det enda en PoE-injektor gör är att konvertera 230V till lämplig spänning samt injicera ström på rätt ledare i kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Förstår, vad skulle du säga om wifi-täckningen?

Netgear säger up to 230 m2 och UDR7 säger 186 m2, men kan man se via specs om hur bra täckningen är förutom vad som utlovas?

Det är som tidigare skrev extremt oklara siffror. De följer ingen standard för täckning vad jag förstår.
Alla AP/routers är begränsade till samma lagregleringar för max sändningsstyrka. I Sverige för 5Ghz gäller 23 dbm för non-dfs och 30 dbm för dfs kanaler.
Ett knep som funkat för mig för en envis vägg är att köra 30 dbm dfs kanal som gjort att det funkat i hela rummet, så 20kvm extra typ. Beror helt på material och hur planritningen ser ut.

Sen små skillnader som antenndesign och ”kvalitet” på sändar-chip mm i routern kan också påverka. Det kan hjälpa med några procent, men från kassaste routern till bästa är det säkert grovt gissat 30% skillnad i täckning.
Till och med 5Ghz med U7 Pro Max vs E7 hos mig på samma mount skillde 3dbm (E7 bättre) rakt av trots att de har ”samma” sändarstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Nej, jag menar en injektor som går från väggen till en ac-adapter och sen PoE-ut. Så det är inga 230V som går här där i slutändan. 😊

Skrivet av blunden:

Standardiserad aktiv PoE är mellan 44-57V. Det enda en PoE-injektor gör är att konvertera 230V till lämplig spänning samt injicera ström på rätt ledare i kabeln.

Well, då är det 44-57V som ligger och skräpar under ett golv nånstans.
Vill bara påminna om risken för brand, och med kablar som ligger där man inte räknar med att det ska ligga kablar.
Kolla först hur man får dra sådana kablar är mitt tips.
Tänker också på att det finns regler för hur man får el från ett rum till ett annat, inga skarvsladdar osv. Kanske inte är applicerbart på 44-57V, men, det vet inte jag...

Men det kanske finns en elektriker i tråden som vet mer?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Under 120V dc räknas sin klenspänning, inget att oroa sig för
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klensp%C3%A4nning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well, då är det 44-57V som ligger och skräpar under ett golv nånstans.
Vill bara påminna om risken för brand, och med kablar som ligger där man inte räknar med att det ska ligga kablar.
Kolla först hur man får dra sådana kablar är mitt tips.
Tänker också på att det finns regler för hur man får el från ett rum till ett annat, inga skarvsladdar osv. Kanske inte är applicerbart på 44-57V, men, det vet inte jag...

Men det kanske finns en elektriker i tråden som vet mer?

Ethernet-kablar med PoE dras i princip överallt, oavsett privat eller offentlig miljö. Inte samma regelverk som med 230V som personen innan nyss skrev om. 🙂

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Är lite sugen på att testa Ubiquiti men har lite svårt att bestämma mig för setupen.

Vi bor på 82kvm och har ett serviceskåp där inkommande fiber sitter i hallen. Fibern är dragen till ett litet rack och sen går en patch-kabel till en vanlig telia-router. Vi har nätverksuttag i varje rum som går till skåpet och tanken är att min stationära + tv + tv-box ska kopplas in trådat. Skåper sitter vid ingången är det är tre vägger (gips) mellan skåp till vardagsrum & kök som är längst bort (ca 10-12 meter). Jag har kommit fram till två olika lösningar, vilken lösning skulle ni föredra av dessa? Just nu har vi en 600/600 lina in.

Lösning 1: Ubiquiti UX UniFi Express (i skåpet) + Ubiquiti flex mini 2.5G för ~2500kr. Kommer vi får tillräckligt bra wifi-signal av Express-enheten?

Lösning 2: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra (i skåpet) + Ubiquiti PoE 802.3af Adapter 15W (i skåpet) + Ubiquiti UniFi U6+ (i vardagsrum) för ~3000kr. Får vi problem med signalen till sovrummet 12m bort?

Är det värt att gå på den lite dyrare setupen eller är den overkill?

Permalänk
Medlem

Sätt en Unifi Dream Router i vardagsrummet, eller så centralt som möjligt?
Jag har en UDR väggmonterad bakom en gardin. Patchade bara vidare internet-in till ett vägguttag nära, så behöver inte routern sitta vid inkommande.

Min UDR täcker samma yta som din utan problem.
Sen har jag satt en flex mini i tv-bänken samt inkontoret och dragit vidare till UDR:en.

Stavfel
Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

För alla som har lite strul med era U7 Pro och Pro Max. Nu har de sent omsider släppt 8.0.19 som är Release Candidate, så logga in på community.ui.com och välj att se Early Access releaser. Funkar fint för egen del efter ett gäng misslyckade EA-releaser:

https://community.ui.com/releases/UniFi-Access-Point-all-U7-a...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Är lite sugen på att testa Ubiquiti men har lite svårt att bestämma mig för setupen.

Vi bor på 82kvm och har ett serviceskåp där inkommande fiber sitter i hallen. Fibern är dragen till ett litet rack och sen går en patch-kabel till en vanlig telia-router. Vi har nätverksuttag i varje rum som går till skåpet och tanken är att min stationära + tv + tv-box ska kopplas in trådat. Skåper sitter vid ingången är det är tre vägger (gips) mellan skåp till vardagsrum & kök som är längst bort (ca 10-12 meter). Jag har kommit fram till två olika lösningar, vilken lösning skulle ni föredra av dessa? Just nu har vi en 600/600 lina in.

Lösning 1: Ubiquiti UX UniFi Express (i skåpet) + Ubiquiti flex mini 2.5G för ~2500kr. Kommer vi får tillräckligt bra wifi-signal av Express-enheten?

Lösning 2: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra (i skåpet) + Ubiquiti PoE 802.3af Adapter 15W (i skåpet) + Ubiquiti UniFi U6+ (i vardagsrum) för ~3000kr. Får vi problem med signalen till sovrummet 12m bort?

Är det värt att gå på den lite dyrare setupen eller är den overkill?

Jag föredrar att ha router och accesspunkt som separata enheter. Så jag hade kört på en Cloud Gateway Ultra i skåpet och en U6+ i vardagsrummet. Räcker inte wifi till sovrummet så sätt en U6+ där också eftersom du har nätverksuttag i varje rum.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Någon som har sett tunn Cat 6 installationskabel på lösmeter? Hittar bara 100m hos Direktronik. Men jag behöver bara ca 10 meter. Har en kabelslang dragen (11mm innerdiameter) med en befintlig kabel i och behöver dra en till i samma slang. Den nya kabeln ska köra 10GbE men ingen PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Var bor du ? Jag printade ett fäste precis till min cloud ultra.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Sätt en Unifi Dream Router i vardagsrummet, eller så centralt som möjligt?
Jag har en UDR väggmonterad bakom en gardin. Patchade bara vidare internet-in till ett vägguttag nära, så behöver inte routern sitta vid inkommande.

Min UDR täcker samma yta som din utan problem.
Sen har jag satt en flex mini i tv-bänken samt inkontoret och dragit vidare till UDR:en.

Har ingen bra plats för en Dream Router tyvärr annars hade jag nog valt den faktiskt. Fast idén att sätta den bakom en gardin har jag inte tänkt på, tack!

Skrivet av durrav:

Jag föredrar att ha router och accesspunkt som separata enheter. Så jag hade kört på en Cloud Gateway Ultra i skåpet och en U6+ i vardagsrummet. Räcker inte wifi till sovrummet så sätt en U6+ där också eftersom du har nätverksuttag i varje rum.

Ja, får fundera men det verkar vara en bra lösning. Jag kommer inte gå på lösningen med en express och en switch. Tack för svaret!