Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Nu tar det ju bara någon minut att testa så är värt det. För att felsöka så måste du utesluta saker och ting, annars kommer du aldrig hitta felet.

Som @jocke92 var inne på tidigare, koppla bort unifi express också och stäng av mesh och testa.

Och som @iller skrev, testa med Wifiman så vi kan se vad du får för hastigheter internt. Det är absolut värt att testa!

Testat båda, 150mbit är max ner internt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Bara läst att folk har bra erfarenheter därifrån. Tog själv steget igår och beställde en UDM-Pro då de var nedsatta kraftigt för ett tag, 169 euro plus moms får man ju säga är bra kurs. Äntligen ska man få kasta ut Telias router.

Hej

när du köpte från unify, kunde du se din växelkurs innan köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Hej

Tror inte det. Men euron står i ca: 11.22kr idag, min bank däremot ligger på 11.66 med växlingspåslag.
Så det är nog där jag skulle lagt mig om du vill räkna om priserna.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Hej

Jag tror att man betalar i Euro så växlingskursen lär bero på din bank eller kortutgivare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

kostnad

Skrivet av blunden:

Jag tror att man betalar i Euro så växlingskursen lär bero på din bank eller kortutgivare.

ok, jättebra!
har ni köpt därifrån?
Är inte jätte mycket att spara från ex. Dustin, skiljer ca 1000 kr (inkl moms)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ok, jättebra!
har ni köpt därifrån?

Nej, det har jag inte. Har varit nära några gånger, men i slutändan inte gjort det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det har jag inte. Har varit nära några gånger, men i slutändan inte gjort det.

ja, kanske helt enkelt inte värt det, men deras patchkablar är ju snorbilliga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ja, kanske helt enkelt inte värt det, men deras patchkablar är ju snorbilliga där.

Det är många här som köpt från den butiken. Det är definitivt värt det i många fall. Senast råkade jag bara hitta min U7 Pro Max ytterligare lite billigare på CompuMail. Det skiljde bortåt 800 kr per AP jämfört med svenska butiker om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ok, jättebra!
har ni köpt därifrån?

Jag brukar köpa direkt från Ubiquiti EU-butiken. Bra priser och snabb frakt, inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Unifi E7?

Permalänk
Medlem

Igår kväll satte jag min dator i sleep mode som vanligt. I morse väckte jag den, som vanligt, men hade ingen kontakt med internet via kabeln. Jag använder Unifi Express som accesspoint till Unifi Gateway Ultra. Så jag kunde använda internet i datorn via Wifi, men ej kabel. Så Unifi Gateway Ultra har kontakt med Telia som sig bör, men det verkar som någonting har hänt i kommunikationen mellan Gateway Ultran och datorn när jag använder kabeln mellan datorn och unifi Gateway Ultra. Har även en Unifi Switch där datorn var kopplad till, så jag provade kolla kabeln direkt från Unifi gateway ultra till datorn, men det hjälpte inte, så det är inte switchen som är problemet. Har startat om alla enheter några gånger, men utan resultat.

Det som är oroande är att jag inte har gjort någonting i nätverksinställningar i Gateway ultra eller datorn, utan problemet uppkom av sig självt nån gång efter att jag satt datorn i sömnläge och när jag väckte den. Det enda jag gjort igår var att byta processor, men innan jag satte datorn i sleep mode så fungerade allt som det skulle.

Tänkte först att det var nätverkshanteraren i Linux som fuckat upp på något sätt, men samma sak när jag startar Windows eller en annan linuxdistribution.

Nån som har en idé om vad som kan ha hänt? Tänkte jag frågar innan jag gör en fabriksåterställning av Gateway Ultra.

*edit"
Fann inget annat råd än att köra en fabriksåterställning på Gateway Ultra, så det löste sig den vägen och allt fungerar igen. Men mystiskt värre var det...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Den gör ca 700 via kabel med minimal säkerhet påslaget. Rekommenderar ej

Skrivet av blunden:

Nu hittar jag faktiskt inte den informationen i produktlistningen längre, men den stod där förut. Har dock inte sett något i senare firmware-releaser som skulle indikera att den nu efter flera år blivit snabbare helt plötsligt.

Skrivet av Prelatur:
Skrivet av sinclairhacker:

Håller med, min UDR fungerar fint på 250 Mbit o verkade gå ok även vid 500 Mbit, och hantera via app eller webUI fungerar OK. För mig är priset på bredband här vid högre hastigheter ett större problem.

Är bara när jag höll på med Protect det blev för slött, fick tips o stoppa in minneskort men skippade helt o köra det.

Kul att U7 Outdoor fungerar bra, har funderat just på den o hur det går mot UDR,

Stort tack för alla svar Mycket uppskattat!
McCann-sidan var verkligen något i hästväg - väldigt överskådliga tabeller. Fick svar på många frågor där

Jisses, det är inte helt lätt att navigera rätt i snårskogen som Unifi-produkterna utgör. Var nära på att slå till på en UCG-Max för att det först såg ut som en bättre variant av UCG-Ultra (stöd för mer Unifi-fuktioner, lagring och 2.5G), men det är ju tydligen inte ens samma sorts produkt. UCG-Max kräver en "controller" vilket finns inbyggt i UCG-Ultra. *
*med risk för att jag missförstått allt ändå

Nåväl, nu har jag landat i följande
1 UCG-Ultra som router.
2 st U7-Pro (får evt. komplettera om de ej räcker till) som försörjs av varsin injector (á 30W).
3 st Flex mini 2.5G-switchar (bara för att prisskillnaden inte var så stor när man summerar allt).
1 st Unfi Express att ha i garaget dit det inte finns kabel draget.

3 frågor:

1. Är det meningslöst att ha 2,5Gbps-switchar när Ultran bara har 1Gbps? Tänker att allt som ansluter lokalt kan glassa på i 2,5. Till Ultran är det bara fibern som går in och ut från den går endast en kabel till en av switcharna som sedan kommunicerar med resten av LAN'et. Resterande portar är oanvända

2. Finns det något (annat) uppenbart tokigt i ovanstående?

3. För POE, spelar kablaget någon roll? Har idag blandat Cat5e & Cat6 & Cat6a. Kommer antagligen att byta ut Cat5e-kablaget mot något nyare för att inte de skall flaskhalsa 2.5Gbps internt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Testat båda, 150mbit är max ner internt.<Uppladdad bildlänk>

Utan att isolera problemet är det svårt. Ytterligare en grej att testa är att ta med accesspunkt till en bekant som bor längre bort än wifit räcker. Se om problemet finns kvar där. Dels mot dina, men även hans.

Sedan detaljerat beskriva allt och skicka till dem och hoppas på rma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

3 frågor:

1. Är det meningslöst att ha 2,5Gbps-switchar när Ultran bara har 1Gbps? Tänker att allt som ansluter lokalt kan glassa på i 2,5. Till Ultran är det bara fibern som går in och ut från den går endast en kabel till en av switcharna som sedan kommunicerar med resten av LAN'et. Resterande portar är oanvända

2. Finns det något (annat) uppenbart tokigt i ovanstående?

3. För POE, spelar kablaget någon roll? Har idag blandat Cat5e & Cat6 & Cat6a. Kommer antagligen att byta ut Cat5e-kablaget mot något nyare för att inte de skall flaskhalsa 2.5Gbps internt

1. Om du har en NAS eller generellt skickar mycket data inom ditt LAN så är det fortfarande en poäng att satsa på 2.5 Gbit/s eftersom alla enheter anslutna till switchen mycket riktigt kan utnyttja den högre hastigheten mellan sig.

3. Så länge du undviker CCA-kablar (där ledarna är av aluminium överdragna med koppar, ej ren koppar) så spelar kablaget ingen roll, nej. CAT 5e har officiellt stöd för 2.5 Gbit/s upp till 100 meter, och det går även normalt att köra 5 eller 10 Gbit/s över lite kortare avstånd på dessa kablar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

ok, jättebra!
har ni köpt därifrån?

Kör hela vägen till och med frakten.
Beroende på var man bor och vilka prylar det är så kan den sticka iväg.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kör hela vägen till och med frakten.
Beroende på var man bor och vilka prylar det är så kan den sticka iväg.

Billig frakt, 120 kr ca

Men en fråga, hade ni valt u6/7 in-wall eller ApP 6/7 eller ska jag köra på olika och sätta där det är snyggast, kör jag in-wall så får jag samtidigt inbyggd Switch

Permalänk

Jag lyckas inte få Unifi Network Server att fungera på min NAS-server QNAP TS-251D.
Följande programvaror är installerade på NAS:
JAVA, QJDK 21
MONGODB4 4.4.1.8
Unifi 9.0.0.114.0

När jag sen provar att starta programvaran innefrån NAS så fås ett felmeddelande "Anslutningen misslyckades Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på 192.168.1.118:38190" ungefär nio gånger av tio.
Den tionde gången lyckas jag logga in i programvaran men efter stund så tappar den kontakten med NAS.
Jag har provat att öppna port 38190 i routern men utan skillnad. Sen borde det väl inte vara ett port-problem inom ett VLAN?
Tips, vad kan felet bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag lyckas inte få Unifi Network Server att fungera på min NAS-server QNAP TS-251D.
Följande programvaror är installerade på NAS:
JAVA, QJDK 21
MONGODB4 4.4.1.8
Unifi 9.0.0.114.0

När jag sen provar att starta programvaran innefrån NAS så fås ett felmeddelande "Anslutningen misslyckades Firefox kan inte upprätta en anslutning till servern på 192.168.1.118:38190" ungefär nio gånger av tio.
Den tionde gången lyckas jag logga in i programvaran men efter stund så tappar den kontakten med NAS.
Jag har provat att öppna port 38190 i routern men utan skillnad. Sen borde det väl inte vara ett port-problem inom ett VLAN?
Tips, vad kan felet bero på?

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/218506997-Required-Port...

Som standard är det inte den porten som används, har inte kört kontroller på annat än debian och då va det port 8443 vill jag minnas.

Det är en väldigt dålig ide att öppna admin porten i routern och det är garanterar inte felet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Billig frakt, 120 kr ca

Men en fråga, hade ni valt u6/7 in-wall eller ApP 6/7 eller ska jag köra på olika och sätta där det är snyggast, kör jag in-wall så får jag samtidigt inbyggd Switch

Hur billig frakt man får beror på var man bor.

Om jag kollar frakten på en Cloud Gateway Ultra är billigaste alternativ €51.75

Permalänk
Medlem

Har införskaffat två stycken U6+ för att ersätta ett tre-pack TP-Link M5 som just nu används som accesspunkter till min UCG Ultra men inser att det blir inte riktigt bra i bortre änden av huset och ut mot garaget. Jag kan ha de två U6+ accesspunkterna kopplade med kabel men där i bortre änden av huset skulle jag vilja ha en Unify AP men den måste köras i meshläge. Har egentligen inga krav på hög hastighet i det området men sambon har synpunkter på hur utrustningen ser ut.
Vilken produkt ska jag gå på tycker ni? En till U6+ eller U6 Lite eller skulle någon äldre AP eller kanske en Swiss Army Knife? Den sistnämnda har ju ett bordsställ som lockar. Och det gör inget om lösningen inte drar iväg i pris heller, utbytet är inte helt sanktionerat av min kära sambo...

Permalänk
Medlem

Jag ska byta ut min gamla asus router och investera i ett unifi system , jag har beställt en UCG Ultra en U7 pro ap samt en poe + adapter 30 watt.
Det jag såg i efterhand är att routern bara har 1 gbps
Och ap har 2.5 , är det onödigt att köpa U7 då över U6 pro jag tänker att jag inte får ut fullt från u7pro eller tänker jag fel?

Läste även att vissa haft problem med u7pro och pro max någon här som kör u7 ?

Jag är rätt ny inom nätverk så kan inte så mycket än 🤪

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

U7 ger ju Wifi7 så av den anledningen skulle jag välja den. Komma över 1 Gbit nedströms kräver många klienter eller att MLO börjar fungera (känns mest som experimentell teknik just nu tbh) så skulle inte fundera så mycket på det personligen.

Problemen med u7 pro/promax finns absolut där, men är mjukvaruproblem som ubiquti arbetar på, jag kör early access firmware 7.2.22 just nu själv och den har varit rock-solid för mig i två veckor. (8.0.0 är släppt som EA men den fick jag direkt problem med igen) Så det finns nog hopp om att det stabiliserar sig i närtid. Fram till dess får man testa sig fram med EA-releaserna, som ubiquiti är snabba med att släppa ut, en period var det en i veckan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jisses, det är inte helt lätt att navigera rätt i snårskogen som Unifi-produkterna utgör. Var nära på att slå till på en UCG-Max för att det först såg ut som en bättre variant av UCG-Ultra (stöd för mer Unifi-fuktioner, lagring och 2.5G), men det är ju tydligen inte ens samma sorts produkt. UCG-Max kräver en "controller" vilket finns inbyggt i UCG-Ultra. *

Du hade rätt från början, båda har inbyggd controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du hade rätt från början, båda har inbyggd controller.

Cloud Gateway = Med controller
Gateway = Utan controller

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag ska byta ut min gamla asus router och investera i ett unifi system , jag har beställt en UCG Ultra en U7 pro ap samt en poe + adapter 30 watt.
Det jag såg i efterhand är att routern bara har 1 gbps
Och ap har 2.5 , är det onödigt att köpa U7 då över U6 pro jag tänker att jag inte får ut fullt från u7pro eller tänker jag fel?

Jag är rätt ny inom nätverk så kan inte så mycket än 🤪

Sätter du en 2.5 Gbit/s-switch mellan routern och dina enheter så kan de fortfarande utnyttja den högre hastigheten för all trafik som inte passerar routern. Har du mestadels internettrafik och inte en internetuppkoppling högre än 1 Gbit/s så spelar det naturligtvis mindre roll.

U6 Pro har lite mer välpolerad firmware med tanke på att den är äldre. Har dock personligen inte haft några problem med min U7 Pro Max, men jag har samtidigt inte överdrivet många IoT-enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

UCG-Max, dvs "Cloud Gateway Max" är den uppgraderade varianten av UCG-Ultra, om du däremot kollar på Gateway Max så behöver den en controller.

är man inne på ubiquitis store så är det lättare att särskilja dom, men kollar man på t.ex. inet så blir det lätt knepigt då man kanske bara ser Unifi Cloud Gateway Ultra och Unifi Gateway Max bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

Har skaffat U7 PRO AP, men om jag väljer att köra dessa via Mesh, tappar jag någon hastighet på de enheter som kopplar upp på enheten som är Mesh då?
Eller är det värt att dra en nätverkskabel och köra POE över den istället?
Måste upp på vinden och böka isåfall därav frågan. Enklare att då bara dra ström till den tänker jag. Men vill inte göra det ifall att man tappar fart.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Har skaffat U7 PRO AP, men om jag väljer att köra dessa via Mesh, tappar jag någon hastighet på de enheter som kopplar upp på enheten som är Mesh då?
Eller är det värt att dra en nätverkskabel och köra POE över den istället?
Måste upp på vinden och böka isåfall därav frågan. Enklare att då bara dra ström till den tänker jag. Men vill inte göra det ifall att man tappar fart.

Ja, du tappar högst sannolikt hastighet (lite beroende på vilken hastighet dina enheter klarar). Dessa är APs som primärt är tänkta att kopplas in via kabel, vilket betyder att de inte har en separat radio för mesh-länken mellan dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

U7 ger ju Wifi7 så av den anledningen skulle jag välja den. Komma över 1 Gbit nedströms kräver många klienter eller att MLO börjar fungera (känns mest som experimentell teknik just nu tbh) så skulle inte fundera så mycket på det personligen.

Problemen med u7 pro/promax finns absolut där, men är mjukvaruproblem som ubiquti arbetar på, jag kör early access firmware 7.2.22 just nu själv och den har varit rock-solid för mig i två veckor. (8.0.0 är släppt som EA men den fick jag direkt problem med igen) Så det finns nog hopp om att det stabiliserar sig i närtid. Fram till dess får man testa sig fram med EA-releaserna, som ubiquiti är snabba med att släppa ut, en period var det en i veckan.

Jag dra å hämta ut router å ap strax får se om jag skickar tillbaka u7 och köper u6 istället får se 😝

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har införskaffat två stycken U6+ för att ersätta ett tre-pack TP-Link M5 som just nu används som accesspunkter till min UCG Ultra men inser att det blir inte riktigt bra i bortre änden av huset och ut mot garaget. Jag kan ha de två U6+ accesspunkterna kopplade med kabel men där i bortre änden av huset skulle jag vilja ha en Unify AP men den måste köras i meshläge. Har egentligen inga krav på hög hastighet i det området men sambon har synpunkter på hur utrustningen ser ut.
Vilken produkt ska jag gå på tycker ni? En till U6+ eller U6 Lite eller skulle någon äldre AP eller kanske en Swiss Army Knife? Den sistnämnda har ju ett bordsställ som lockar. Och det gör inget om lösningen inte drar iväg i pris heller, utbytet är inte helt sanktionerat av min kära sambo...

Vill du köra det enkelt så kör en U6 Extender. (länk). Går att vrida på kopplingen, så den är alltså inte fast som det kan uppfattas på bilderna. Det är nog den enklaste lösningen om du vill slippa dra kablar. Kräver bara ström och syns som en egen enhet i appen/sajten. Visserligen tappar man hastighet, men så är det med alla "mesh" funktioner.

Kör 2 st själv i ett system

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |