Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag kikar på att ersätta nuvarande nätverkslösning med Unifi och skulle behöva en Accesspunkt som också kan skicka vidare anslutningen via kabel. alltså Ethernet in och Ethernet ut (vidare). Kikade på Unifi U7 Pro, men den har bara en inkommande anslutning.

Mitt nätverk, som det ser ut idag går till vis del på "en linje". Om jag skulle använda t.ex. U7 Pro så skulle jag behöva dra två kablar parallellt där den ena går till U7 Pro och den andra fortsätter till en switch.
Vore så smutt om man kunde ha en accesspunkt liksom på vägen mellan switcharna.

Det ser ut som att eventuellt Express Gateway gör det jag vill. Kan det stämma? Finns det annat alternativ (helst med wifi 6E eller 7)?

Beror på om du har POE i din switch eller ska du köra med injector?
Vad gäller Unifi's utbud som det är nuförtiden så finns det ingen modell med passthrough vad jag vet för 6E eller 7.

U7 Pro och en Flex mini och en POE+ injector är nog bästa billiga lösningen.
Annars kan man köra typ switch med POE men då är du uppe i 1000kr+ ganska snabbt iaf om det ska vara Unifi gear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Din U7 pro verkar använda kanal 21, då du har kanalbredd på 320mhz så bör du byta till kanal 31 istället på 6GHz.
På 5GHz kan du byta till kanal 50 om du nu vill fortsätta ha 160mhz kanalbredd, annars rekomenderar jag att gå ner i bandbredd på 5GHz.
På 2,4GHz kan du kör 1,6 eller 11. Ta den som inte överlappar annat nät och har minst störningar.

Jag förstår ditt argument om det hade varit långsamt åt båda hållen. men svårt att tro på dem när jag får nästan 1000 upload och 150 download.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår ditt argument om det hade varit långsamt åt båda hållen. men svårt att tro på dem när jag får nästan 1000 upload och 150 download.

Jag skulle kolla lite efter liknande trådar på deras officiella forum. Har för mig att jag sett liknande fall tidigare som löste sig med byte av kanal, men det finns kanske andra lösningar som jag inte minns.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag skulle kolla lite efter liknande trådar på deras officiella forum. Har för mig att jag sett liknande fall tidigare som löste sig med byte av kanal, men det finns kanske andra lösningar som jag inte minns.

Har kollat ganska mycket och hittar mest äldre som handlar om u6 samt bug i mjukvaran

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har kollat ganska mycket och hittar mest äldre som handlar om u6 samt bug i mjukvaran

Vilken firmware-version kör du?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Nu tar det ju bara någon minut att testa så är värt det. För att felsöka så måste du utesluta saker och ting, annars kommer du aldrig hitta felet.

Som @jocke92 var inne på tidigare, koppla bort unifi express också och stäng av mesh och testa.

Och som @iller skrev, testa med Wifiman så vi kan se vad du får för hastigheter internt. Det är absolut värt att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Beror på om du har POE i din switch eller ska du köra med injector?
Vad gäller Unifi's utbud som det är nuförtiden så finns det ingen modell med passthrough vad jag vet för 6E eller 7.

U7 Pro och en Flex mini och en POE+ injector är nog bästa billiga lösningen.
Annars kan man köra typ switch med POE men då är du uppe i 1000kr+ ganska snabbt iaf om det ska vara Unifi gear.

Tack för svar
Idag har jag ingen switch med POE - det är vanliga "dumma" switchar.
Om jag byter ut dagens nätverkslösning (mesh via 5st Google Nest Wifi Pro + 3 Netgear GS10x -switchar) så byter jag nog allt.
Så, då ser jag till att det finns POE via switch eller injector.

Ah, Passthtrough var ordet jag saknade. Rackarns att de inte har det för 6E eller 7. I ärlighetens namn märker jag nog ingen skillnad på Wifi 6, 6E eller 7, men jag har 6E idag och skall man ändå köpa nytt känns det tokigt att köpa äldre standard.
Nu har jag lallat runt och fånglott på väggar och tak här hemma och funderat på alternativ, så det kanske löser sig ändå.

Finns det några nackdelar med följande setup?
inkommande fiber till Dream Router med Wifi 6 som i sin tur skickar vidare data till...
- USW Flex Mini Switch (drivs av Dreams ena POE).. och
- USW Lite 8 POE Switch som skickar vidare data till (och driver)..
--- 2 st U7 Pro med Wifi 7.. och
--- USW Flex Mini Switch

Eventuellt kommer jag att behöva en till AP efter 8-portars-switchen och då ser den inte ut att ha tillräckligt med kräm för att driva en U7 Pro, men då kan minst en av dem drivas av en injector.

Jag har en plats (garage) där det inte finns kabel framdraget. Där behöver jag något som tar emot den trådlösa signalen och sedan kan skicka den vidare trådlöst och trådat. Kan man tänka sig att en Express Gateway och Accesspunkt med Wifi 6 kan lösa det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

inkommande fiber till Dream Router med Wifi 6 ...

Unifi Dream Router har ganska begränsad prestada, både nätverksmässigt och märkbart i själva gränssnittet. Kan vara värt att kolla på någon kraftfullare modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack för svar
Idag har jag ingen switch med POE - det är vanliga "dumma" switchar.
Om jag byter ut dagens nätverkslösning (mesh via 5st Google Nest Wifi Pro + 3 Netgear GS10x -switchar) så byter jag nog allt.
Så, då ser jag till att det finns POE via switch eller injector.

Ah, Passthtrough var ordet jag saknade. Rackarns att de inte har det för 6E eller 7. I ärlighetens namn märker jag nog ingen skillnad på Wifi 6, 6E eller 7, men jag har 6E idag och skall man ändå köpa nytt känns det tokigt att köpa äldre standard.
Nu har jag lallat runt och fånglott på väggar och tak här hemma och funderat på alternativ, så det kanske löser sig ändå.

inkommande fiber till Dream Router med Wifi 6 som i sin tur skickar vidare data till...
- USW Flex Mini Switch (drivs av Dreams ena POE).. och
- USW Lite 8 POE Switch som skickar vidare data till (och driver)..
--- 2 st U7 Pro med Wifi 7.. och
--- USW Flex Mini Switch

Eventuellt kommer jag att behöva en till AP efter 8-portars-switchen och då ser den inte ut att ha tillräckligt med kräm för att driva en U7 Pro, men då kan minst en av dem drivas av en injector.

Jag har en plats (garage) där det inte finns kabel framdraget. Där behöver jag något som tar emot den trådlösa signalen och sedan kan skicka den vidare trådlöst och trådat. Kan man tänka sig att en Express Gateway och Accesspunkt med Wifi 6 kan lösa det problemet?

Dream Router är rätt underpresterande i hårdvaran.
Jag hade valt Cloud Gateway Ultra och sen en switch med POE.
Finns ju 8 lite POE som täcker 2 U7 Pro
Eller Ultra med 210w adapter, men kanske är overkill, beror på hur många APs du ska driva med den.

Själv kör jag utan POE switch för jag har bara en AP hemma så kör injector på den, funkar finfint.

Unifi Express funkar säkert helt ok som en enklare mesh AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Unifi Dream Router har ganska begränsad prestada, både nätverksmässigt och märkbart i själva gränssnittet. Kan vara värt att kolla på någon kraftfullare modell.

Aha! Det var väldigt bra att veta - tack!
Var ju så smidigt med wifi i routern och de verkar inte ha något kraftfullare alternativ med wifi inbyggt
Om man skall ha någon kraftfullare modell, är det det Dream Machine som gäller då och sedan får jag då komplettera med en AP i det rummet. Hujedamig vad priset springer iväg 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu nämns det ju inte direkt vad det är för bandbredd personen har men. Jag kan iaf säga att upp till 500mbit så är det inga problem med Dream router sålänge man inte kör Protect samtidigt.

Men ja finns bättre alternativ med högre Throughput om man har behov. Jag personligen upplever inga problem.

Dream router, swiss army, 2 8- ports POE, U7 outdoor, 2x U6+, 1x ap-AC pro

Funderar dock på att uppgradera till en cloud gateway Max men det får isåfall bli om vi bytar till 1000/1000 och det inte hänger med i svängarna.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Dream Router är rätt underpresterande i hårdvaran.
Jag hade valt Cloud Gateway Ultra och sen en switch med POE.
Finns ju 8 lite POE som täcker 2 U7 Pro
Eller Ultra med 210w adapter, men kanske är overkill, beror på hur många APs du ska driva med den.

Själv kör jag utan POE switch för jag har bara en AP hemma så kör injector på den, funkar finfint.

Unifi Express funkar säkert helt ok som en enklare mesh AP.

Tack för info och tips
Skall kika på Cloud Gateway Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Nu nämns det ju inte direkt vad det är för bandbredd personen har men. Jag kan iaf säga att upp till 500mbit så är det inga problem med Dream router sålänge man inte kör Protect samtidigt.

Men ja finns bättre alternativ med högre Throughput om man har behov. Jag personligen upplever inga problem.

Funderar dock på att uppgradera till en cloud gateway Max men det får isåfall bli om vi bytar till 1000/1000 och det inte hänger med i svängarna.

Tack för input
Jag har idag 1000/1000 och har ingen aning om vad Protect är (får läsa på det ikväll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack för input
Jag har idag 1000/1000 och har ingen aning om vad Protect är (får läsa på det ikväll)

Med 1000/1000 är UDR definitivt för långsam. Den klarar ca 700 Mbit/s utan Protect tror jag, men det står i produktbeskrivningen på deras officiella butik, vilket oftast är det billigaste stället att köpa deras grejer.

Unifi Protect är deras lösning för kameror etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Med 1000/1000 är UDR definitivt för långsam. Den klarar ca 700 Mbit/s utan Protect tror jag, men det står i produktbeskrivningen på deras officiella butik, vilket oftast är det billigaste stället att köpa deras grejer.

Unifi Protect är deras lösning för kameror etc.

Tack x2
Det står 600 Mbps vid Throughput rate - är det den posten jag skall kolla efter?

Edit: Äsch, det står ju 600Mbps vid 2,4 GHz och 2,4GBPs vid 5GHz. Nog jag som inte kollat ordentligt - kikar vidare.
Hursomhaver så kommer jag antagligen inte vara nöjd med prestandan om jag köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack x2
Det står 600 Mbps vid Throughput rate - är det den posten jag skall kolla efter?

Edit: Äsch, det står ju 600Mbps vid 2,4 GHz och 2,4GBPs vid 5GHz. Nog jag som inte kollat ordentligt - kikar vidare.
Hursomhaver så kommer jag antagligen inte vara nöjd med prestandan om jag köper den.

Den gör ca 700 via kabel med minimal säkerhet påslaget. Rekommenderar ej

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack x2

Nu hittar jag faktiskt inte den informationen i produktlistningen längre, men den stod där förut. Har dock inte sett något i senare firmware-releaser som skulle indikera att den nu efter flera år blivit snabbare helt plötsligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack x2

McCann Tech har bra data på alla produkter: https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/unifi-comparison-charts

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Har en fundering kring hastigheten i mitt trådlösa nätverk.
Bakgrund:
Jag har en Edgerouter X SFP och till den bla kopplat två AP, en UniFi AP AC LR och en UniFi AP AC Lite. Accesspunkterna är några år gamla.
Internetförbindelsen är en fiberlina 1 Gbit/s och med trådad PC når jag c:a 900 Mbit/s i båda riktningarna. Förmodar att det är vad min Edgerouter klarar av.
Men trådlöst når jag bara mellan 300 och 400 Mbit/s som mest. Har provat både med mobiltlefon och laptop och med lite olika mätprogram.
Fråga: Borde man inte nå högre hastighet än så? Är det accesspunkterna som är en begränsing? Skulle ett byte till nyare Unifi AP ge högre hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Bakgrund:
Jag har en Edgerouter X SFP och till den bla kopplat två AP, en UniFi AP AC LR och en UniFi AP AC Lite. Accesspunkterna är några år gamla.
Internetförbindelsen är en fiberlina 1 Gbit/s och med trådad PC når jag c:a 900 Mbit/s i båda riktningarna. Förmodar att det är vad min Edgerouter klarar av.
Men trådlöst når jag bara mellan 300 och 400 Mbit/s som mest. Har provat både med mobiltlefon och laptop och med lite olika mätprogram.
Fråga: Borde man inte nå högre hastighet än så? Är det accesspunkterna som är en begränsing? Skulle ett byte till nyare Unifi AP ge högre hastighet?

Jag skulle säga att accesspunkterna är begränsningen. Vad har du för kanalbredd?
Tycker inte du ska vara missnöjd med hastigheten

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag skulle säga att accesspunkterna är begränsningen. Vad har du för kanalbredd?
Tycker inte du ska vara missnöjd med hastigheten

20 MHz på 2,4 GHz och 80 Mhz på 5 GHz. Defaultvärden, inget som jag har ändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Håller med, min UDR fungerar fint på 250 Mbit o verkade gå ok även vid 500 Mbit, och hantera via app eller webUI fungerar OK. För mig är priset på bredband här vid högre hastigheter ett större problem.

Är bara när jag höll på med Protect det blev för slött, fick tips o stoppa in minneskort men skippade helt o köra det.

Kul att U7 Outdoor fungerar bra, har funderat just på den o hur det går mot UDR,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Bakgrund:

Bägge har Wifi 5 med 2x2 MIMO. För 80 MHz så blir det max 867 Mbit/s i länkhastighet som ger runt 500 Mbit/s i överföring.
En uppgradering till Wifi 6 ger 1200 Mbit/s i max länkhastighet (2x2 MIMO 80 MHz), runt 800 Mbit/s användbart.
U7 under samma villkor 1441 Mbit/s länkhastighet.
Så det kan bli bättre med nyare AP om du har klienter som stödjer bättre än Wifi 5.
Inte så många klienter som stödjer mer än 2x2 MIMO.

Om man inte har några grannar så och klienterna som stödjer det så kan man gå upp 160 MHz med U6+. U7 prylarna stödjer 240 MHz.

Mest prisvärda uppgraderingen är nog U6+

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Bägge har Wifi 5 med 2x2 MIMO. För 80 MHz så blir det max 867 Mbit/s i länkhastighet som ger runt 500 Mbit/s i överföring.
En uppgradering till Wifi 6 ger 1200 Mbit/s i max länkhastighet (2x2 MIMO 80 MHz), runt 800 Mbit/s användbart.
U7 under samma villkor 1441 Mbit/s länkhastighet.
Så det kan bli bättre med nyare AP om du har klienter som stödjer bättre än Wifi 5.
Inte så många klienter som stödjer mer än 2x2 MIMO.

Om man inte har några grannar så och klienterna som stödjer det så kan man gå upp 160 MHz med U6+. U7 prylarna stödjer 240 MHz.

Mest prisvärda uppgraderingen är nog U6+

Tror jag nöjer mig med nuvarande hastighet. Det går ju trots allt inte långsamt totalt sett

Permalänk

Jag försöker installera QNAP:s programvara för att kunna köra Unifi Networks Server på min NAS i stället för på PC men jag får det inte att fungera.
Från QNAP Club har jag laddat ner Java, MONGODB4 och Unifi serverprogramvaran. Installationerna har gått bra och det går att starta och logga in i webgränssnittet via NAS:en. Dock, väl inne i webgränssnittet är det helt tomt, inga av mina AP eller switchar syns. Det verkar som att jag har missat något fundamentalt men vad i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag försöker installera QNAP:s programvara för att kunna köra Unifi Networks Server på min NAS i stället för på PC men jag får det inte att fungera.
Från QNAP Club har jag laddat ner Java, MONGODB4 och Unifi serverprogramvaran. Installationerna har gått bra och det går att starta och logga in i webgränssnittet via NAS:en. Dock, väl inne i webgränssnittet är det helt tomt, inga av mina AP eller switchar syns. Det verkar som att jag har missat något fundamentalt men vad i så fall?

Har du återställt in din backupfil? Du ser inte enheterna annars, om du inte fabriksåterställer dem

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du återställt in din backupfil? Du ser inte enheterna annars, om du inte fabriksåterställer dem

Jag kör fortfarande programvaran på PC. Jag måste alltså resetta allting och börja om från början igen?
Det är första gången jag installerar programvaran på NAS.

Permalänk
Medlem

Vilken modell är den värdiga uppföljaren till Ubiquiti Unifi Lite AP? Är det värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Börjar nu bli redo att köpa mitt första unify system och detta forum måste vara det enklaste sätt att få bekräftelse och information om systemet.

Jag har läst och läst på sidan och börjar få en klar bild, på hur jag vill sätta upp hemmet, även om jag inte vet hur jag ska lösa vissa kabeldragningar, men det blir ett senare problem, vad tror ni om följande ?

Huset är ca 420 kvm med källare, källaren har så klart inget behov av perfekt wifi men behöver ändå lite så just nu räknar jag med att AP på första våningen kan täcka detta, huset är helt i trä/timmer och det enda svåra att ta sig igenom är en skorsten.

Så till vad jag tror är en ok lösning, alla enheter från unify

* UCG ULTRA, placerad i källaren, där fiber kommer in.
* En poe Switch 60 watt, denna ska driva två AP6 pro alt. ap7 pro, ena placeras där mest trafik finns på första våningsplanet och den andra centralt på vägg för andra våningsplanet. I de andra portarna sätter jag Rpi, gateways osv..

* Utöver det ska jag köpa en switch 8 portas som är placerad i ett förråd på övervåningen tillsammans med en patchpanel där 4 installationskablar ska dras till 2 sovrum, vardagsrum och kontor, allt dras upp på vinden och ner i innerväggar, självklart i flexslangar för att inte någon lite än mus ska gnaga...

Tror ni det räcker med att börja med två AP och sen utöka på övervåningen om det krävs ?

Kommer även bli tre små mini switchar som göms bakom tv-apparater för att slippa wifi.

En annan fråga på detta långa inlägg, är det bättre att dra en kabel till övervåningen till Switch med Poe+ och sen vidare till AP eller ska jag dra två kablar från källaren, en för AP och en för Switch?

Gissar att jag kopplar in mina två switchar i ugc ultra och de andra portarna blir inte använda då de inte fyller så mycket funktion i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag kör fortfarande programvaran på PC. Jag måste alltså resetta allting och börja om från början igen?
Det är första gången jag installerar programvaran på NAS.

Nej, nej. Du plockar ut en backupfil som du läser in. Sedan stänger du ner den från pc:n.

Under standard migration har du stegen
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008976393-UniFi-Back...

Vill du börja om är det ett alternativ att resetta dem. Men jag hade kört över backupen för att slippa