Permalänk
Medlem

5090FE är ett väldigt bra försök till ett luftkylt 2-slot 5090. Använder du det som ett arbetskort kan du ha flera kort intill varandra och ändå få luftflöde igenom. Designen är inte utan sina begränsningar med liquid metal och underdimensionerad kylare.

Sen har vi Nvidias papperslancering, mycket som talar för att korten hade kunnat testats mer och så klart tycker de flesta att priset är för hög. Hade vi haft normal tillgänglighet på MSRP kort så tror jag att de flesta som vill ha kortet för spel hade vald bort FE.

Vill man absolut ha en 5090 på MSRP så verkar det vara FE som är det enklaste alternativet. Det verkar finnas planer för vattenblock till det också.

Sen finns det folk som har råd, de vill ha 5090 nu, köper en FE nu och sen kanske byter till något annat om det är bätrre tillgänglighet längre fram.

Tyvärr så verkar inte det straffa sig för Nvidia att hålla på såhär, folk köper ändå otestade dyra kort... Korten får liksom tyvärr kosta det folk är beredda att betala.

Jag är mer besviken över att 600W limit på kontakten som begränsar korten från att visa vad som egentligen är möjligt. Kanske kommer det ett kort med upplåst BIOS och dubbla kontakter..

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort lite mindre trevliga sidospår.
Tråden är lite mer fokuserad på de som faktiskt äger korten, för generella frågor eller åsikter kring produkterna finns det gott om andra trådar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Taggen86:

Yes å 9800x 3d (eller minnesöverklocken) förklarar varför du får högre poäng vid snarlika inställningar som mig. Finns ett litet parti i benchen där GPU load ligger under 90 procent så processorn kan spela en lite större roll (har 7800x 3d). Förstår dock inte varför din energiförbrukning är så mket lägre. Är det ett ögonmått eller ett snitt över benchen?

Ögonmått. Såg att det vid ett tillfälle spikade till runt 450 W, men annars låg det på ungefär 405-415 W hela testet.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Absolut och vissa tror att 6090 kommer redan i det tredje kvartalet 2026.

Jag och landahl e bundis på 6090 fronten

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Lightsource:

Jag och landahl e bundis på 6090 fronten

Tack, då vet vi!
Vi ses i "RTX 6090 - Owners club" om ett par år!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

5090FE är ett väldigt bra försök till ett luftkylt 2-slot 5090. Använder du det som ett arbetskort kan du ha flera kort intill varandra och ändå få luftflöde igenom. Designen är inte utan sina begränsningar med liquid metal och underdimensionerad kylare.

Sen har vi Nvidias papperslancering, mycket som talar för att korten hade kunnat testats mer och så klart tycker de flesta att priset är för hög. Hade vi haft normal tillgänglighet på MSRP kort så tror jag att de flesta som vill ha kortet för spel hade vald bort FE.

Vill man absolut ha en 5090 på MSRP så verkar det vara FE som är det enklaste alternativet. Det verkar finnas planer för vattenblock till det också.

Sen finns det folk som har råd, de vill ha 5090 nu, köper en FE nu och sen kanske byter till något annat om det är bätrre tillgänglighet längre fram.

Tyvärr så verkar inte det straffa sig för Nvidia att hålla på såhär, folk köper ändå otestade dyra kort... Korten får liksom tyvärr kosta det folk är beredda att betala.

Jag är mer besviken över att 600W limit på kontakten som begränsar korten från att visa vad som egentligen är möjligt. Kanske kommer det ett kort med upplåst BIOS och dubbla kontakter..

Tror inte att mer än 600W hade gett så mycket, jag och många andra kör ju undervolt på korten och får bättre prestanda än original och går från 575W till 400W.

Visst hade det kunna gå att pressa ut någon % till men knappast värt en nästan fördubbling i förbrukning.
Mitt kontor på 2x3,5m blir ju varmt på minuter om jag kör stock tillsammans med min 9800x3d

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ni som har köpt kortet hur ser ni på att Nvidia säljer kort med mindre rops, kablar som smälter etc?

Verkar vara några lösningar på g nu för dom med en orolig själ:

https://hwbusters.com/news/the-solution-to-the-melting-cable-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Verkar vara några lösningar på g nu för dom med en orolig själ:

https://hwbusters.com/news/the-solution-to-the-melting-cable-...

Det är ju ingen lösning på problemet i sig.

Permalänk
Medlem

Provade köra Superposition med +3000 Mem och +230 Core, score 47981.
Blev sämre än +2000 och +240 eller vad det var jag körde i (48724) . Jäklar vad den drog kräm, gick över 600W flertal gånger under körningen. Systemet låg run 44dB som max med fläktar. Imponerande får man väl säga. Temp maxade på 58 °C

Så, tebax till lätt undervoltning ^^

Permalänk
Medlem

Om man köper ett 5090 i år hur mycket tror ni man kan sälja det för strax innan 6090 kommer ut? Nästa generation ska tydligen ta ett stort kliv i prestanda och då kanske det blir svårare att sälja 5090.

Citat "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Intressant läsning.

En till källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om man köper ett 5090 i år hur mycket tror ni man kan sälja det för strax innan 6090 kommer ut? Nästa generation ska tydligen ta ett stort kliv i prestanda och då kanske det blir svårare att sälja 5090.

Citat "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Intressant läsning.

En till källa.

Omöjligt att säga, köpte du ett 4090 för MRSP så hade du gått +-0 idag.
Kommer det vara god tillgång på 5090 framöver?
Kommer det vara god tillgång på 6090 framöver?
Kommer vi få ett fullskaligt handelskrig, kanske WW3?

Fortsätter AI bubblan så är ju frågan om dom ens vill sälja grafikkort för oss konsumenter, självklart kommer alla defekta kretsar säljas men då är frågan hur många kretsar blir defekta vid tillverkningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Omöjligt att säga, köpte du ett 4090 för MRSP så hade du gått +-0 idag.
Kommer det vara god tillgång på 5090 framöver?
Kommer det vara god tillgång på 6090 framöver?
Kommer vi få ett fullskaligt handelskrig, kanske WW3?

Fortsätter AI bubblan så är ju frågan om dom ens vill sälja grafikkort för oss konsumenter, självklart kommer alla defekta kretsar säljas men då är frågan hur många kretsar blir defekta vid tillverkningen?

Nvidia har själva sagt att gaming gpus är viktigt för dom. Dom har ju alltid spelmarknaden där som en försäkring om allt det andra skulle dala.

Permalänk

Ska du verkligen köpa ett 5090 som de ser ut med tillgång och priserna samt allt de andra du själv vart inne på med coilwhine överhettning smälta kontakter m.m.

1.Va ska du ha de till?

2.Vad sitter du på idag?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Var själv riktigt sugen på ett 5090 (till MSRP) och försökte utan resultat att få tag på ett under ca två veckor men har nu gett upp. Delvis också för att jag läst på i efterhand att det i princip är krav på ATX 3.1 PSU för att minimera chansen att kontakten brinner upp. Hade jag kunnat använda min gamla PSU så hade det vart en annan fråga (hade kört UV på kortet som jag gör med mitt nuvarande idag).

Skrivet av Ragnarok:

Självfallet är det surt om man får ett kort med mindre ROPs, eller om kontakten smälter. Vid båda dina scenarier får man ett nytt grafikkort.

Dock inte samma vecka, eller ens samma månad som man lämnade in sitt defekta

Skrivet av landahl:

Nvidia har själva sagt att gaming gpus är viktigt för dom. Dom har ju alltid spelmarknaden där som en försäkring om allt det andra skulle dala.

Vilket gör allt med brända kontakter, saknade ROPs, falsk marknadsföring, falska priser och kass tillgång extra komiskt Känns som att nVidia borde ha undvikit allt detta eftersom "Gaming GPUs är viktigt för dem" som du säger

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tror inte Landahl är seriös mest prat.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Ska du verkligen köpa ett 5090 som de ser ut med tillgång och priserna samt allt de andra du själv vart inne på med coilwhine överhettning smälta kontakter m.m.

1.Va ska du ha de till?

2.Vad sitter du på idag?

Jag ska vänta till hösten och se vad som händer på grafikkortsmarknaden. Det måste lugna ner sig med priserna samt att Nvidia får komma med åtgärder för alla fel och risker.

Jag vill ha ett ordentligt grafikkort för att spela nya eller relativt nya spel i 4k. Jag sitter fortfarande på ett 970 eftersom jag mestadels har spelat gamla spel som Skyrim, Fallout 4, Dying light, Assassin's creed odyssey etc.

Nu är jag väldigt sugen på att spela spel jag aldrig har spelat innan som tex Red Dead 2, Cyberpunk, Indiana Jones, Elden Ring, Stalker 2,God of War Ragnarök och många fler.

Permalänk
Medlem

Om det blir som denna generationen så är ju det bästa att hålla kvar i sitt 5090, försöka få ett 6090 och sedan sälja.

I mitt fall var planen att köpa ett begagnat 4090 innan launch (fanns en del ute för runt 15k precis efter annonseringen). Tyvärr började priserna att skena när folk insåg att hoppet över 5090 inte var så stort som Nvidia gav sken av och utbudet var så pass begränsat. Så plötsligt kändes 28k för ett 5090 mer intressant än att lägga 20k på ett gammalt 4090.

Gissar att vi ser ett större hopp i prestanda nästa generation, men antagligen en prislapp som hänger med. Price/performance har stagnerat en del senaste generationerna.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag ska vänta tills hösten och se vad som händer på grafikkortsmarknaden. Det måste lugna ner sig med priserna samt att Nvidia får komma med åtgärder för alla fel och risker.

Bra att du inte hoppar på hypen de dräller av 9070 samt 5000 serie kort är väl endast 5090 som lyser lite med sin frånvaro men de kommer ge sig

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av DiamondDogs:

Om det blir som denna generationen så är ju det bästa att hålla kvar i sitt 5090, försöka få ett 6090 och sedan sälja.

I mitt fall var planen att köpa ett begagnat 4090 innan launch (fanns en del ute för runt 15k precis efter annonseringen). Tyvärr började priserna att skena när folk insåg att hoppet över 5090 inte var så stort som Nvidia gav sken av och utbudet var så pass begränsat. Så plötsligt kändes 28k för ett 5090 mer intressant än att lägga 20k på ett gammalt 4090.

Gissar att vi ser ett större hopp i prestanda nästa generation, men antagligen en prislapp som hänger med. Price/performance har stagnerat en del senaste generationerna.

6090 lär väl få 10 proc boost i raster över 5090 förhoppningvis mer.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

6090 lär väl få 10 proc boost i raster över 5090 förhoppningvis mer.

Citat från Jensen: "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Permalänk
Skrivet av landahl:

Citat från Jensen: "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Ye baby!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man vill ju tro det men sas det inte att Blackwell också skulle vara biffig? Utfallet blev ett annat vilket iofs inte är så konstigt med tanke på tillverkningsnod osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Han sa även att ett 5070 håller 4090 prestanda.
Om du väljer att lita på den mannen är det upp till dig…

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Han sa även att ett 5070 håller 4090 prestanda.
Om du väljer att lita på den mannen är det upp till dig…

Han lutar sig mot MFG med de där påståendet lite missvisande,men framtida gens kommer va helt al styrda så mfg samt dlss blir de nya "normala"

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Han lutar sig mot MFG med de där påståendet lite missvisande,men framtida gens kommer va helt al styrda så mfg samt dlss blir de nya "normala"

Du funkar ju sådär bra för oss som använder Blender eller kör lokal AI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du funkar ju sådär bra för oss som använder Blender eller kör lokal AI.

Det kommer bli en mindre nod samt nya minnen.

Permalänk
Medlem

4090 strix utplockat och Astral 5090 installerat i burken... och det går inget vidare. Tunga spel resulterar i svart-skärm/crash/reboot efter ett tags spelande Framförallt om man försöker köra spel eller benchmark med raytracing i windowmode, så bootar datorn om sig nästan direkt. 3d-mark Steel Nomad med custom settings för window-mode crashar 100% av gångerna och resulterar i omboot av datorn.
Suck och stön. Så antingen är mitt grafikkort kass, eller så är det något annat i min dator (t.ex PSU) som inte längre orkar med.

Min "workaround" för stunden är att slå på silent-mode i gpu-tweak vilket resulterar i 10% sänkning av powertarget. (så man drar 520W isf konstant 600w via 12-pin). Då verkar det stabilt. Men känns lite löjligt att behöva göra på ett så dyrt kort.
Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

4090 strix utplockat och Astral 5090 installerat i burken... och det går inget vidare. Tunga spel resulterar i svart-skärm/crash/reboot efter ett tags spelande Framförallt om man försöker köra spel eller benchmark med raytracing i windowmode, så bootar datorn om sig nästan direkt. 3d-mark Steel Nomad med custom settings för window-mode crashar 100% av gångerna och resulterar i omboot av datorn.
Suck och stön. Så antingen är mitt grafikkort kass, eller så är det något annat i min dator (t.ex PSU) som inte längre orkar med.

Min "workaround" för stunden är att slå på silent-mode i gpu-tweak vilket resulterar i 10% sänkning av powertarget. (så man drar 520W isf konstant 600w via 12-pin). Då verkar det stabilt. Men känns lite löjligt att behöva göra på ett så dyrt kort.
Tips mottages tacksamt.

Vad drog kortet under bench? När jag drog på som värst (+3000 clock och +235 core) så gick det över 600W flertal ggr i Superposition, och inte slog det när jag körde +2000 och +240 tror jag det var, kan ha varit högre core. Enda krashen jag haft, var när jag drog på lite väl hårt XD Jag kör med 1500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Tips mottages tacksamt.

testa att powerlimita din cpu, när jag körde ett 3080 och en 13900kf med ett 600w agg så krashade spelen, så begränsade cpun till 120 eller 160w å så funkade det galant. med ett 4090 så funkade det prima utan att begränsa cpun.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Tips mottages tacksamt.

Låter som powerspikes som psu inte riktigt mäktar med och stänger ner för att skydda systemet.

satsa på ett riktigt atx 3.1 alt 3.0 psu så får du jämnare fördelning och minskar risken för SPIKES helst platinum som klara hålla en hög effektnivå över tid utan krascher.

https://www.komplett.se/product/1316520/datorutrustning/dator...

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-ROG-Loki-SFX-...

Man ska inte behöva "undervolta" ett kort för att de ska fungera big nono.klarar inte kortet throughputten den är avsedd för så är det inte läge för köp med all risker och problem de kan innebära.

Visa signatur

Question everything!