Ekonomisk men ändå inte tråkig vardagsbil, hybrid?

Permalänk
Medlem

Ekonomisk men ändå inte tråkig vardagsbil, hybrid?

Hej Sweclockers!

Går i tankarna att sälja iväg min nuvarande bil för att skaffa något lite mer ekonomiskt och "rimligt". Har just nu en BMW 330d xdrive från 2009 som är så gott som fullutrustad, relativt lågmilad, och väldigt mycket uppgraderat och fixat med den. Det har varit en skitrolig (men dyr) bil men jag känner att bilintresset har svalnat och rosten börjar krypa fram på en del ställen vilket dödar glädjen totalt. Den är också dyr i både skatt och försäkring, ca 4400kr i årsskatt och försäkringen ligger på ca 8000/år. Jag kör dessutom så pass lite att det är hjärndött med en dieselbil.

Bor i villa med dubbelvarmgarage, har ca 3km till shopping, 6-7km till jobb, 10km in till stan. Sällan jag kör längre bort än så. Ibland till föräldrarnas sommarstuga (~35km), ibland till svärföräldrarna (170km), ibland till fjälls (230km). Sambon har en bensinbil som vi åker ungefär hälften av gångerna. Har dragkrok på BMWn idag och det är även ett måste på nästa bil för sambon har inte dragkrok på sin. Jag kör släp (obromsat 750kg) kanske 10-15ggr/sommar. Brukar inte köra tyngre bromsade släp så behöver inte ha tokhög dragvikt.

Jag gillar inte höga/klumpiga bilar., typ alla SUVar. Vill ha hatchback/kombi. Komfort går före sport nu när jag fyllt gubbe (30 år) men vill inte vara helt utan väghållning/prestanda. Är ju trots allt van att köra en bil med 300hk och väldigt sportig fjädring.

Jag har kikat en del på Golf GTE Mk7.5 och på pappret så ser den rimlig ut och passar inom budgeten (tänker mig max ~220k). Dock så är det en VW och det innebär ju dåligt rostskydd och jag avskyr rost som pesten. BMWn har jag tvättat hemma på sommaren och i tvätthall på vintern men om jag ska byta bil nu så kommer jag köpa ett tvättabonnemang med borstlös tvätt så att jag kan tvätta ännu oftare än vad jag gjort tidigare. Har kikat lite på Passat GTE och den verkar också rimlig (mer praktisk än Golfen men tråkigare). Dock samma sak där, det är en VW som rostar.

Sedan finns ju Kia. Har sjukt dålig koll på Kia och känner inte direkt någon som äger en. Aldrig kört en, aldrig åkt en. Det finns ju Ceed hybrid och den verkar vara lagom storlek men tråkig och motorsvag. Optima har lite mer krut men är större och klumpigare. Hur är rostskyddet på Kia?

Service och underhåll tänker jag att jag fixar med själv. Har mekat i stort sett allting på BMWn under dom ~6 år jag haft den. Nybilsgarantierna är väl bara 3 år och någon så pass ny bil får jag inte inom min budget.

Finns det några andra bilar jag missat? Finns det någon mening att skita i hybrid och köra på en elbil? Eller kanske en vanlig bensinbil istället? Man kanske får en motsvarande lika bra bensinbil till mycket lägre pris så att man kan använda mellanskillnaden till att betala den dyrare skatten och tanka mer? Jag kör ju trots allt inte ens 1000 mil per år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Hej Sweclockers!

Går i tankarna att sälja iväg min nuvarande bil för att skaffa något lite mer ekonomiskt och "rimligt". Har just nu en BMW 330d xdrive från 2009 som är så gott som fullutrustad, relativt lågmilad, och väldigt mycket uppgraderat och fixat med den. Det har varit en skitrolig (men dyr) bil men jag känner att bilintresset har svalnat och rosten börjar krypa fram på en del ställen vilket dödar glädjen totalt. Den är också dyr i både skatt och försäkring, ca 4400kr i årsskatt och försäkringen ligger på ca 8000/år. Jag kör dessutom så pass lite att det är hjärndött med en dieselbil.

Bor i villa med dubbelvarmgarage, har ca 3km till shopping, 6-7km till jobb, 10km in till stan. Sällan jag kör längre bort än så. Ibland till föräldrarnas sommarstuga (~35km), ibland till svärföräldrarna (170km), ibland till fjälls (230km). Sambon har en bensinbil som vi åker ungefär hälften av gångerna. Har dragkrok på BMWn idag och det är även ett måste på nästa bil för sambon har inte dragkrok på sin. Jag kör släp (obromsat 750kg) kanske 10-15ggr/sommar. Brukar inte köra tyngre bromsade släp så behöver inte ha tokhög dragvikt.

Jag gillar inte höga/klumpiga bilar., typ alla SUVar. Vill ha hatchback/kombi. Komfort går före sport nu när jag fyllt gubbe (30 år) men vill inte vara helt utan väghållning/prestanda. Är ju trots allt van att köra en bil med 300hk och väldigt sportig fjädring.

Jag har kikat en del på Golf GTE Mk7.5 och på pappret så ser den rimlig ut och passar inom budgeten (tänker mig max ~220k). Dock så är det en VW och det innebär ju dåligt rostskydd och jag avskyr rost som pesten. BMWn har jag tvättat hemma på sommaren och i tvätthall på vintern men om jag ska byta bil nu så kommer jag köpa ett tvättabonnemang med borstlös tvätt så att jag kan tvätta ännu oftare än vad jag gjort tidigare. Har kikat lite på Passat GTE och den verkar också rimlig (mer praktisk än Golfen men tråkigare). Dock samma sak där, det är en VW som rostar.

Sedan finns ju Kia. Har sjukt dålig koll på Kia och känner inte direkt någon som äger en. Aldrig kört en, aldrig åkt en. Det finns ju Ceed hybrid och den verkar vara lagom storlek men tråkig och motorsvag. Optima har lite mer krut men är större och klumpigare. Hur är rostskyddet på Kia?

Service och underhåll tänker jag att jag fixar med själv. Har mekat i stort sett allting på BMWn under dom ~6 år jag haft den. Nybilsgarantierna är väl bara 3 år och någon så pass ny bil får jag inte inom min budget.

Finns det några andra bilar jag missat? Finns det någon mening att skita i hybrid och köra på en elbil? Eller kanske en vanlig bensinbil istället? Man kanske får en motsvarande lika bra bensinbil till mycket lägre pris så att man kan använda mellanskillnaden till att betala den dyrare skatten och tanka mer? Jag kör ju trots allt inte ens 1000 mil per år.

Jag kör två och en halv gånger så långt som du och ser fortfarande ingen möjlighet att få ekonomi i en (rolig) el- eller hybridbil, tyvärr: jag vill verkligen kunna motivera en, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mig.
Mitt någorlunda roliga mellanting är en Audi A3; lilla 150 hk-modellen. Tillräckligt stark för att inte vara tråkig, tillräckligt klen för att dra riktigt lite bensin. Får dra ett relativt tungt släp redan på B-kort. Bekväm nog för en Europaresa om lusten faller på.

Enda nackdelen är att den är felhjulsdriven.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har blivit riktigt sugen på en Renault 5, verkar vara en riktigt rolig och kompetent liten elbil som dessutom råkar vara tokcharmig till utseendet.

https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-5-elbil-2024-rackvi...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hehe, kör omkring i en BMW i4 och jag älskar det.

Ekonomisk vet jag inte riktigt om det är, går ändå på ca 600k, men skatten är låg (360kr) och bor man i garage och kan installera elstolpe så blir den billig i drift. Köp till BMW Originalservice för 2000 SEK så är det guld.

BMW's elbilar har haft ganska få problem och skit, det är mycket värre med hybriderna.

Och ja. Den körs som en BMW.

Vill man ha lite större SUV'ar skulle jag kolla på iX eller iX2.

Blir dock inget meckande om man går över till el, så allt ovanstående kanske är helt irrelevant både baserat på prisbilden och på drivmedlet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kör två och en halv gånger så långt som du och ser fortfarande ingen möjlighet att få ekonomi i en (rolig) el- eller hybridbil, tyvärr: jag vill verkligen kunna motivera en, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mig.

Håller med här angående elbil. Kan man inte ladda varesig hemma och/eller på jobbet, så är det nästan helt omöjligt att få någon "ekonomi" i det, för att ladda på betalstationer blir snooordyra mil.

Permalänk

Vi leasar en Kia XCeed laddhybrid. Jag kör den till jobbet 3-4 gånger i veckan annars åker vi rätt lite. Har kört ca 1000mil på ett å ett halvt år. På vintern så kan man inte köra enbart på el då klimatanläggnings värme går på bensin.

Jag är rätt så ointresserad av bilar generellt och är rätt nöjd. Kia har 7 års nybilsgaranti så det kan va värt att kolla upp mer exakt vad det betyder.

Permalänk
Medlem

Mitt någorlunda roliga mellanting är en Audi A3; lilla 150 hk-modellen. Tillräckligt stark för att inte vara tråkig, tillräckligt klen för att dra riktigt lite bensin. Får dra ett relativt tungt släp redan på B-kort. Bekväm nog för en Europaresa om lusten faller på.

Vad är roligt? Ska du ha 0-100km/h på 4 sekunder så är det väl svårt att få till ekonomin oberoende om det är bensin, diesel, hybrid eller el.

Själv skulle jag köra på en Kia Niro eller Hyundai Ioniq från typ 2019. Du får dem med 64kwh batteri för under 200 000kr, och då har du en mycket trevlig bil för pengarna.

MG4 skulle väl annars vara ett bra alternativ, men där får du bara släp på 500kg...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Vad är roligt? Ska du ha 0-100km/h på 4 sekunder så är det väl svårt att få till ekonomin oberoende om det är bensin, diesel, hybrid eller el.

Själv skulle jag köra på en Kia Niro eller Hyundai Ioniq från typ 2019. Du får dem med 64kwh batteri för under 200 000kr, och då har du en mycket trevlig bil för pengarna.

MG4 skulle väl annars vara ett bra alternativ, men där får du bara släp på 500kg...

Roligt är inte bara acceleration. Jag har inte jättestor erfarenhet av elbilar själv; har bara provat ID3 medan min bil var på service, men den kändes exakt som en VW Sharan med ovanligt pigg motor: Inget tillfredsställande eller förtroendeingivande med körkänslan; bara som att köra en tung folktransportbil. Den enda positiva egenskapen var att tyngdpunkten var så låg att det till skillnad från en MPV inte kändes som att bilen skulle välta när man provocerade den.

Av exakt denna orsak går SUV:ar - åtminstone såna som kostar mindre än ett hus - fetbort för min del. Terrängbil? Coolt. Personbil på styltor? Glöm.

Permalänk
Medlem

Billigt och roligt går sällan ihop. Själv har jag 3 bilar. Alla av äldre snitt med olika "personligheter". Fast då måste man kunna mecka lite om man inte köper ett riktigt fint exemplar men då kostar det såklart.

Alla bilar rostar mer eller mindre. De man kan göra är att rostskydda dom på olika sätt, själv kör jag kall råpressad linolja där det redan rostat för att stoppa det "i sina spår" tex under bilen. Byter jag plåt eller får helt plåtrent så är det epoxy eller motsvarande som gäller med body/underedsmassa över.
Givetvis kolla upp hur rostskyddet är från fabrik.
Det finns ett par bilar som knappt rostar alls, sportbilar med glasfiber/plast chassi och ram i titan.

Vad är då kul? Jag kan älska att åka runt på slingriga vägar in min gamla trimmade saab och peta i 3an och dra på när man ska ur en kurva. Eller åka runt i volvon som snart passar på museum och se folk minnas och dra på smilbanden.
Min lilla 107 är vinter bilen, trots snart 10 år så vägrar den ge upp och servicen är minimal och alla omkostnader går på ca 1000 kr i månaden om jag åker en bit över 100 mil i månaden. Den är inte skön eller rolig någonstans dock. Nu kr jag mindre än 100 mil i månaden, kanske närmare 50 mil och då är jag på ca 500-600 kr.

Bor som dig ganska centralt. så många långa sträckor blir det inte.

De flesta nya bilar har 10 års garanti om de servas enligt schemat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Varför just en så pass ny bil? Äldre bil med låga mil är juuh ljusår mycket mer ekonomisk.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Officiell jultomte

Kan ge min input på Kia i alla fall. Vi har en Optima hybrid från 2019. Innan kollade vi på att skaffa en ny Ceed, men jämförelsevis är det som dag och natt.
Ceed kändes mer plastig, mycket mindre utrymme osv.

Optiman är som en lyxig kombi, speciellt om man skaffar Plus 2 paket med panoramatak och annat gött. Jag som är 192cm lång får plats utan problem i hela baksätet.

Aldrig haft problem med den och ägt i ~2 år nu. Perfekt familjebil enligt oss i alla fall som behöver plats för både dubbelvagn och matvaror i bagaget.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk

Har en Golf GTE från 2016 som vi ägt sen 2020, än så länge ingen rost och batteriet har inte degraderats märkbart från när vi köpte den.
Den är bra mycket roligare än vår gamla Toyota Corolla om man aktiverar GTE-läget men 90% av tiden kör vi enbart el och då är den mer behaglig än rolig.

Bilen saknar värmepump så under vintern med några minus får man räkna med att batteriet räcker max 2 mil. Är det under ca -10 grader går alltid bensinmotorn igång.
Jag har ca 1,5 mil till jobbet och kan ladda både hemma och på jobbet så bensinmotorn används ganska sällan, vi tankar väl 4-6 gånger per år ungefär.

Drar några lass till sopstationen varje år och så länge man kör båda motorerna är den pigg även med lite vikt på men enbart el är inget att rekommendera när släpet är på.

Permalänk
Medlem

Har länge varit inne på typ en Tesla Model 3 LR men som du säger så går det inte att få någon ekonomi i det om man inte kör tokmycket. För dyr i inköp, för dyr att försäkra. Men en hybrid känns som att det borde gå att få ekonomi i om man väljer rätt hybrid bara. Visst, gör man som farsgubben och köper en XC60 T8 för typ halvmiljonen så blir det svårt att få ekonomi i det men i min prisklass så känns det inte omöjligt. Eller så har jag kanske fel. Hur som helst så lär det köras mer med en hybrid än vad det görs i dagsläget för nu försöker både jag och sambon aktivt att minimera bilkörningen pga bränslekostnaden. Men kör man på el och laddar hemma så blir det annat.

Skrivet av vargeEEEEn:

Jag har blivit riktigt sugen på en Renault 5, verkar vara en riktigt rolig och kompetent liten elbil som dessutom råkar vara tokcharmig till utseendet.
https://www.liljasbil.se/app/uploads/2025/01/R-DAM_1541489-1500x1500.jpg
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-5-elbil-2024-rackvi...

Är lite smått allergisk mot franska bilar efter att ha mekat en del på sådana. Vill inte ha en tvådörrars heller, för opraktiskt helt enkelt.

Skrivet av Mithras:

Hehe, kör omkring i en BMW i4 och jag älskar det.

Ekonomisk vet jag inte riktigt om det är, går ändå på ca 600k, men skatten är låg (360kr) och bor man i garage och kan installera elstolpe så blir den billig i drift. Köp till BMW Originalservice för 2000 SEK så är det guld.

BMW's elbilar har haft ganska få problem och skit, det är mycket värre med hybriderna.

Och ja. Den körs som en BMW.

Vill man ha lite större SUV'ar skulle jag kolla på iX eller iX2.

Blir dock inget meckande om man går över till el, så allt ovanstående kanske är helt irrelevant både baserat på prisbilden och på drivmedlet.

SUV går bort just pga köregenskaperna. Har än så länge inte kört en SUV som jag tyckt varit okej att köra. Det blir för klumpigt och vingligt helt enkelt.

Skrivet av VinterSolen:

Håller med här angående elbil. Kan man inte ladda varesig hemma och/eller på jobbet, så är det nästan helt omöjligt att få någon "ekonomi" i det, för att ladda på betalstationer blir snooordyra mil.

Kan ladda hemma, elområde SE2, och kan eventuellt ladda på jobbet också. Köper jag en hybrid så kommer den aldrig att laddas på laddstationer, bara hemma.

Skrivet av bloodshed:

Vi leasar en Kia XCeed laddhybrid. Jag kör den till jobbet 3-4 gånger i veckan annars åker vi rätt lite. Har kört ca 1000mil på ett å ett halvt år. På vintern så kan man inte köra enbart på el då klimatanläggnings värme går på bensin.

Jag är rätt så ointresserad av bilar generellt och är rätt nöjd. Kia har 7 års nybilsgaranti så det kan va värt att kolla upp mer exakt vad det betyder.

Vilken årsmodell? Låter inte alls kul att man inte kan köra enbart el på vintern. Bor i Sundvall och här har vi ju faktiskt vinter några månader per år.

Skrivet av Sando:

Roligt är en bil som är hyfsat responsiv i styrning och med hyfsad acceleration. Jag körde en gammal Suzuki Swift för ett litet tag sedan och den var faktiskt ganska så rolig att köra, dock lite för klen motormässigt bara. Behöver inte ha 0-100 på 4 sekunder men under 8 sekunder vore önskvärt. Sedan får den gärna se bra ut också, vilket t.ex Hyundai Ioniq inte gör tyvärr. MG har jag hört mycket skit om. Kollegas mamma har en och det är ständigt strul med den trots att dom köpte den sprillans ny. Vet inte hur många gånger den varit på verkstad, men många gånger är det.

Skrivet av norrby89:

Varför just en så pass ny bil? Äldre bil med låga mil är juuh ljusår mycket mer ekonomisk.

Kör just nu en Audi A4 från 2003 som är värd typ lite och ingenting. Visst, den är hyfsat ekonomisk förutom skatten då men det är inte en bil jag skulle ta på en resa ner till Stockholm (typ 35-40) mil. Här hemma i stan funkar den dock utmärkt, än så länge, tills nästa sak rasar på den. Oljetråget är lite sprucket och läcker, det läcker bromsvätska vid ABS-enheten, skärmarna har rosthål, tankmätaren funkar inte, ac funkar inte, fönsterhissarna funkar inte, osv. Det går inte att ha det så i längden, även fast det är ganska skönt att köra en bil utan värde.

Skrivet av Moseby:

Kan ge min input på Kia i alla fall. Vi har en Optima hybrid från 2019. Innan kollade vi på att skaffa en ny Ceed, men jämförelsevis är det som dag och natt.
Ceed kändes mer plastig, mycket mindre utrymme osv.

Optiman är som en lyxig kombi, speciellt om man skaffar Plus 2 paket med panoramatak och annat gött. Jag som är 192cm lång får plats utan problem i hela baksätet.

Aldrig haft problem med den och ägt i ~2 år nu. Perfekt familjebil enligt oss i alla fall som behöver plats för både dubbelvagn och matvaror i bagaget.

Så det är så pass stor skillnad mellan Optima och Ceed kvalitetsmässigt? Jag kanske måste ta mig iväg och titta på några själv för att se och känna lite.

Skrivet av johnlennonx:

Har en Golf GTE från 2016 som vi ägt sen 2020, än så länge ingen rost och batteriet har inte degraderats märkbart från när vi köpte den.
Den är bra mycket roligare än vår gamla Toyota Corolla om man aktiverar GTE-läget men 90% av tiden kör vi enbart el och då är den mer behaglig än rolig.

Bilen saknar värmepump så under vintern med några minus får man räkna med att batteriet räcker max 2 mil. Är det under ca -10 grader går alltid bensinmotorn igång.
Jag har ca 1,5 mil till jobbet och kan ladda både hemma och på jobbet så bensinmotorn används ganska sällan, vi tankar väl 4-6 gånger per år ungefär.

Drar några lass till sopstationen varje år och så länge man kör båda motorerna är den pigg även med lite vikt på men enbart el är inget att rekommendera när släpet är på.

Vet du om dom med värmepump klarar av att köra på el om det är kallare än 10 minusgrader?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Någon japansk mildhybrid känns vettigare när man kör så lite.
Laddhybrider krånglar mest av alla drivlinor enligt statistik och det blir fort kostsamma reparationer om man inte har garanti.

Visst sparar man på att köra på el, men en del äts upp av högre inköpspris och värdeminskning tänker jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon japansk mildhybrid känns vettigare när man kör så lite.
Laddhybrider krånglar mest av alla drivlinor enligt statistik och det blir fort kostsamma reparationer om man inte har garanti.

Visst sparar man på att köra på el, men en del äts upp av högre inköpspris och värdeminskning tänker jag.

Har funderat lite på det spåret också faktiskt. Fördelen är ju att man slipper joxa med laddning och det känns som att det borde vara lite pålitligare drivlinor i dom bilarna också. Tanken är att bara ha bilen under tiden som motorskadeförsäkringen gäller, och på Svedea är det 10 år / 15000 mil. Då slipper jag ta hand om dom dyra sakerna själv, bara enklare servicegrejer och slitagedelar som bromsar, fjädring, osv. Nackdelen är väl att det oftast är gräsligt fula tantbilar :/

Har suttit och kollat igenom Blocket en gång till och vidgat sökområdet lite.
VAG (VW, Seat, Skoda, Audi) - Rost?
BMW/Mercedes - Dyr
Volvo - Tråkig, dyr, diesel
Kia - Lite tråkig, men inte superfarligt, kvalitet?
Hyundai - Tråkig
Opel - Kvalitet?
Peugeot, Renault, Citroen - Fransk, kvalitet??
Ford - Kvalitet?
Mini - Dyr

VAG rostar ju mycket, i alla fall enligt vad jag sett själv med egna ögon på lite "äldre" modeller. Men bortsett från det så tycker jag att dom på pappret verkar sjysta. Man får ju t.ex en Passat/Golf GTE inom min budget.

BMW och Mercedes är ju lite utanför min prisklass tyvärr, men det är ju bra bilar annars. Går att få in i budgeten om man siktar in sig på typ en 118D eller liknande, mer om det snart.

Volvo har jag kört en hel del då farsan haft det senaste typ 7-8 åren. Tycker det är fruktansvärt tråkiga bilar som dessutom verkar dyra att äga. Dock ganska bra rostskydd verkar det som, i alla fall på lite äldre modeller. Frågan är bara hur det är på dom nyare "kinabilarna".

Kia är ett märke som jag vet sjukt lite om. På pappret verkar dom rätt så vettiga faktiskt, men frågan är hur det är med kvalitet och rostskydd. Såg en Kia XCeed hybrid på Blocket som faktiskt verkade rätt ok för att vara en lite högre bil. Deras EV6 är typ den enda SUVen jag skulle kunna tänka mig, den är faktiskt rätt snygg, men tyvärr långt utanför min budget. Problemet med XCeed hybrid är att den inte får dra 750kg obromsat. Men å andra sidan, hur ofta blir man stoppad? Jag har kört bil i 12 år nu och aldrig blivit stoppad, och det är typ 0.2% av mina resor som görs med släp, så det kanske inte är något att oroa sig för.

Hyundai Ioniq är också en bil som verkar vettig på pappret, men faller på att den är så gräsligt ful. Påminner om en Prius. Vetefan om jag skulle vara beredd på att lägga sådana pengar på en bil som jag tycker är så gräsligt ful. Hade det varit halva priset, ja då hade det kanske gått. Jag kör ju skrot-Audin nu som också är gräsligt ful men då är den billig därefter också så känns det ändå ok.

Opel har ju t.ex Insignia som verkar vettig på pappret, men jag har ingen koll på Opel riktigt men är allmänt skeptisk mot Stellantis efter att ha skruvat på lite andra bilar från koncernen.

Peugeot, Renault, Citroen. Franska bilar hör hemma på skroten, köp aldrig en fransk bil. Kanske har blivit bättre idag, vem vet? Men jag är skeptisk ändå. Kan någon övertyga mig om att jag har fel?

Ford vet jag inte heller så mycket om, men en kollega har en Kuga hybrid och den har bott mest på verkstaden och han har fått låna sin sons bil för att ta sig till/från jobbet. Men han kanske har ett måndags-ex?

Mini har ju några modeller som verkar lite intressanta. Det är ju egentligen en BMW med andra kläder. Nackdelen är ju dock då att det blir en dyr bil i inköp och eventuellt lite dyr att äga.

Tillbaka till BMW. I somras kikade jag en del på BMW 1-serie, specifikt F20 LCI. Storleksmässigt så skulle det räcka. Dom ser bra ut, är roliga att köra, och jag har stenkoll på BMW rent mekmässigt. Har tillgång till reservdelskataloger, verkstadsmanualer, diagnosprogram, osv. 1-serien finns ju dock inte som hybrid. Dom får inte heller dra 750kg obromsat, men det är samma som jag skrev om Kian. Inte ofta jag kör släp, och inte ofta man blir stoppad när man är ute och kör.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Kalium:

Så det är så pass stor skillnad mellan Optima och Ceed kvalitetsmässigt? Jag kanske måste ta mig iväg och titta på några själv för att se och känna lite.

Jag skulle säga det ja. Vi var mer sugna på "nytt" och var sugna på en Ceed då de ligger bra i pris. Vi testade en begagnad Optima först dock, men efter att ha testat Ceeden så var valet (för oss i alla fall) självklart. Det var trångt i baksätet, vagnen gick knappt in i bagaget och det kändes plastigare. Sen är infotainment-systemet mycket roligare i Ceeden men kvalitétsmässigt och komfort skulle jag välja Optiman först alla dagar i veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från ett ekonomiskt perspektiv är väl en laddhybrid sämsta köpet.
1. Dyrare än ICE och endast lite billigare än ren el.
2. Två drivlinor som kan bråka och skall ha service.
3. Den låga skatten är på väg bort.
4. ICE motorn i en laddhybrid är ofta väldigt törstig.

Eftersom du säger att du har möjlighet till hemma laddning så titta på en begagnad elbil, börjar bli ett hyfsat stort utbud till hyffsade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är lite smått allergisk mot franska bilar efter att ha mekat en del på sådana. Vill inte ha en tvådörrars heller, för opraktiskt helt enkelt.

Vill bara flika in att det är inte är en tvådörrars Det hjälper inte mot fransosskräcken dock. Sen att baksätet är näst intill obrukbart för annat än barn och att dragvikten är på 500kg, är väl andra andra aspekter

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

Den har dock bakdörrar, bara snyggt integrerade handtag men jag förstår vad du menar annars

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Jag skulle säga det ja. Vi var mer sugna på "nytt" och var sugna på en Ceed då de ligger bra i pris. Vi testade en begagnad Optima först dock, men efter att ha testat Ceeden så var valet (för oss i alla fall) självklart. Det var trångt i baksätet, vagnen gick knappt in i bagaget och det kändes plastigare. Sen är infotainment-systemet mycket roligare i Ceeden men kvalitétsmässigt och komfort skulle jag välja Optiman först alla dagar i veckan.

Med KIA kan du själv uppdatera mjukvaran i skärmen osv, genom att skicka in lite filer på ett micro-sd-kort och typ 20 minuter i bilen. Nya kartor, lite andra fixar osv, gratis dessutom, och inget på en verkstad för 5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Från ett ekonomiskt perspektiv är väl en laddhybrid sämsta köpet.
1. Dyrare än ICE och endast lite billigare än ren el.
2. Två drivlinor som kan bråka och skall ha service.
3. Den låga skatten är på väg bort.
4. ICE motorn i en laddhybrid är ofta väldigt törstig.

Eftersom du säger att du har möjlighet till hemma laddning så titta på en begagnad elbil, börjar bli ett hyfsat stort utbud till hyffsade priser.

1. Förstår dig, men med en elbil som bara är lite dyrare än en hybrid så verkar man få ganska begränsad räckvidd. Jag vill ju t.ex kunna köra Sundsvall-Vemdalen utan laddstopp i Ånge och utan räckviddsångest. Det är ca 22-23km och ska man klara den stäckan vintertid med elbil så verkar det som att man måste upp en bra bit över min budget, särskilt om man vill ha dragkrok också.

2. Hur mycket service är det på själva el-delen i en hybrid? Kommer som sagt se till att köpa en bil som motorskadeförsäkring gäller på ett bra tag framöver, åtmistone tre år.

3. Inget jag hört om, men då är jag inte superinsatt i ämnet heller. Har du några länkar där jag kan läsa mer om detta?

4. Golf GTE som jag kikat på verkar dra typ 0.7l/milen på bensinmotorn i blandad körning. Det är fortfarande mindre än vad min BMW diesel drar i blandad körning. Jag kör ju mest inom en mil från hemmet och där drar BMW ca 0.8l/milen sommartid och 0.95l/milen vintertid. Med en laddhybrid kör jag detta på enbar el och mitt genomsnittliga elpris (inkl. alla avgifter, skatter, osv) för 2024 var 1.25kr/kWh.

Säg en vanlig dag, kör 3.5km enkel väg till nya jobbet. Sen hem igen efter jobbet. Far sedan in till stan och tränar, ca 10km enkel väg. Sedan hem, in i garaget, laddar bilen under natten så är den redo för nästa dag. 27km kört och säg att hybriden drar 2kWh/mil så blir det 5.4kWh och med mitt snittpris strax under 7kr. Säg att jag köper en hyfsat snål bensinare som kan ligga på 0.6l/milen så blir det ca 26kr i bensin med 16.5kr/L. Skillnaden blir ca 19kr/dag och säg att det blir ~230 dagar per år man kör såhär. Det är 4370kr/år billigare då med hybriden. Det är såhär jag har räknat och kommit fram till att det kan finnas en ekonomisk fördel med en hybrid kontra en snål bensinare.

Skrivet av macmann1:

Vill bara flika in att det är inte är en tvådörrars Det hjälper inte mot fransosskräcken dock. Sen att baksätet är näst intill obrukbart för annat än barn och att dragvikten är på 500kg, är väl andra andra aspekter

Skrivet av vargeEEEEn:

Den har dock bakdörrar, bara snyggt integrerade handtag men jag förstår vad du menar annars

Brukar inte köra vuxna människor (eller någon människa över huvud taget) i baksätet så det skulle inte vara något problem. Men dragvikt på 500kg blir nog ett problem ändå, det är lite för långt ifrån 750kg.

Skrivet av VinterSolen:

Med KIA kan du själv uppdatera mjukvaran i skärmen osv, genom att skicka in lite filer på ett micro-sd-kort och typ 20 minuter i bilen. Nya kartor, lite andra fixar osv, gratis dessutom, och inget på en verkstad för 5000kr

Sånt gillar jag! Hatar verkstadspriser och vill helst göra så mycket som möjligt själv. Jag har t.ex själv uppdaterat både kartor och diverese programvaror i min BMW, även eftermonterat bluetooth streaming som inte ens fanns tillgängligt 2009 när min bil tillverkades. Skulle jag t.ex köpa en VAG-bil så lär jag kosta på att köpa VCDS också. Lite tråkigt att behöva köpa dock, när ISTA till BMW går att få tag på helt gratis. Vet du hur är det med KIAs diagnosprogram? Går det att få tag på dom på något sätt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sånt gillar jag! Hatar verkstadspriser och vill helst göra så mycket som möjligt själv. Jag har t.ex själv uppdaterat både kartor och diverese programvaror i min BMW, även eftermonterat bluetooth streaming som inte ens fanns tillgängligt 2009 när min bil tillverkades. Skulle jag t.ex köpa en VAG-bil så lär jag kosta på att köpa VCDS också. Lite tråkigt att behöva köpa dock, när ISTA till BMW går att få tag på helt gratis. Vet du hur är det med KIAs diagnosprogram? Går det att få tag på dom på något sätt?

Ingen aning, har visserligen inte kollat heller.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av VinterSolen:

Gäller det även om det är ett helt nytt system med nya integrationer osv? För när jag har kollat i bilen så ha den senaste mjukvaran för det infotainment systemet men i Ceed är det något helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Gäller det även om det är ett helt nytt system med nya integrationer osv? För när jag har kollat i bilen så ha den senaste mjukvaran för det infotainment systemet men i Ceed är det något helt annat.

Beror nog kanske vad du menar med nytt system. Min ProCeed är en 2019-modell och kan uppdateras hemma.

Permalänk
Medlem

Jag hade en F20 LCI med B48 motorn. Fantastisk bil.
Plockade ut en helt ny och en bil jag kan rekommendera, däremot om du ska åka långt med 4 personer kan det bli trångt.
Kändes som en gokart då man satt lågt och den klarade 0-100 på ca 7s.

Kör idag en EV6 som är en helt annan typ av bil men med sina 325 hästar är det få bilar som hänger med.
Bara rena sportbilar i princip eller bilar med större motorer

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

1. Förstår dig, men med en elbil som bara är lite dyrare än en hybrid så verkar man få ganska begränsad räckvidd. Jag vill ju t.ex kunna köra Sundsvall-Vemdalen utan laddstopp i Ånge och utan räckviddsångest. Det är ca 22-23km och ska man klara den stäckan vintertid med elbil så verkar det som att man måste upp en bra bit över min budget, särskilt om man vill ha dragkrok också.

2. Hur mycket service är det på själva el-delen i en hybrid? Kommer som sagt se till att köpa en bil som motorskadeförsäkring gäller på ett bra tag framöver, åtmistone tre år.

3. Inget jag hört om, men då är jag inte superinsatt i ämnet heller. Har du några länkar där jag kan läsa mer om detta?

4. Golf GTE som jag kikat på verkar dra typ 0.7l/milen på bensinmotorn i blandad körning. Det är fortfarande mindre än vad min BMW diesel drar i blandad körning. Jag kör ju mest inom en mil från hemmet och där drar BMW ca 0.8l/milen sommartid och 0.95l/milen vintertid. Med en laddhybrid kör jag detta på enbar el och mitt genomsnittliga elpris (inkl. alla avgifter, skatter, osv) för 2024 var 1.25kr/kWh.

Säg en vanlig dag, kör 3.5km enkel väg till nya jobbet. Sen hem igen efter jobbet. Far sedan in till stan och tränar, ca 10km enkel väg. Sedan hem, in i garaget, laddar bilen under natten så är den redo för nästa dag. 27km kört och säg att hybriden drar 2kWh/mil så blir det 5.4kWh och med mitt snittpris strax under 7kr. Säg att jag köper en hyfsat snål bensinare som kan ligga på 0.6l/milen så blir det ca 26kr i bensin med 16.5kr/L. Skillnaden blir ca 19kr/dag och säg att det blir ~230 dagar per år man kör såhär. Det är 4370kr/år billigare då med hybriden. Det är såhär jag har räknat och kommit fram till att det kan finnas en ekonomisk fördel med en hybrid kontra en snål bensinare.

Runt 25 km vintertid är inga problem med någon elbil, även runt 25 mil (om det var det du menade ) är det många som klarar om du inte ligger motorväg hela tiden, om det är motorväg blir det lite mer begränsat men fortfarande inte ovanligt.

Egentligen är det ingen eller lite service som krävs för elmotor, men tillverkarna har lagt in det som krav till ganska höga priser, är väl bara Tesla som helt tagit bort det.

Här kan du läsa lite om kommande skattehöjning på laddhybrider, första delen gäller nog bara nya men alla skall omfattas i ett andra steg.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OoqbJ3/nya-regler-for...

På papperet drar dom inte så mycket, men verkligheten brukar se annorlunda ut, så se till och testa själv i så fall.
Jag har själv haft en laddhybrid (Audi Q3) tidigare och den fick jag inte i närheten av vad som angavs.

Sen gällande rost och VW bilar så kan jag iaf säga att ingen av mina har haft rostproblem (VW Tiguan, Audi Q3, Audi Q4) under den tiden jag haft dom, visserligen är det 5 år på Tiguanen, 2 på Q3 och Q4 har jag haft nu i 1½ år så dom har inte varit jätte gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Runt 25 km vintertid är inga problem med någon elbil, även runt 25 mil (om det var det du menade ) är det många som klarar om du inte ligger motorväg hela tiden, om det är motorväg blir det lite mer begränsat men fortfarande inte ovanligt.

Egentligen är det ingen eller lite service som krävs för elmotor, men tillverkarna har lagt in det som krav till ganska höga priser, är väl bara Tesla som helt tagit bort det.

Här kan du läsa lite om kommande skattehöjning på laddhybrider, första delen gäller nog bara nya men alla skall omfattas i ett andra steg.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OoqbJ3/nya-regler-for...

På papperet drar dom inte så mycket, men verkligheten brukar se annorlunda ut, så se till och testa själv i så fall.
Jag har själv haft en laddhybrid (Audi Q3) tidigare och den fick jag inte i närheten av vad som angavs.

Sen gällande rost och VW bilar så kan jag iaf säga att ingen av mina har haft rostproblem (VW Tiguan, Audi Q3, Audi Q4) under den tiden jag haft dom, visserligen är det 5 år på Tiguanen, 2 på Q3 och Q4 har jag haft nu i 1½ år så dom har inte varit jätte gamla.

Merca har samma service-intervaller på deras elbilar som bränslebilar, då det blir en dyr årskostnad för att verkstaden ska "sparka däck".

min erfarenhet med hyrda hybrider, är batteriet är slut innan man nått motorvägen, och sedan är tom 99% av tiden om du inte kan ladda 11+ timmar för att kunna köra 5 km på batteri. typ.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Merca har samma service-intervaller på deras elbilar som bränslebilar, då det blir en dyr årskostnad för att verkstaden ska "sparka däck".

min erfarenhet med hyrda hybrider, är batteriet är slut innan man nått motorvägen, och sedan är tom 99% av tiden om du inte kan ladda 11+ timmar för att kunna köra 5 km på batteri. typ.

Jag hyrde en hybrid några veckor i vintras (Citroën C5), och även med några relativt kalla dagar klarade den 30-40 km på en laddning, vilket räcker (eller nästan räcker) till och från jobbet plus en sväng via butiken för mig - om man har tålamod att vara riktigt snäll på gaspedalen. Så fort batteriet var tomt var den dock hur törstig som helst, och det går ju inte att jämföra väghållning eller komfort med min ordinarie bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kör just nu en Audi A4 från 2003 som är värd typ lite och ingenting. Visst, den är hyfsat ekonomisk förutom skatten då men det är inte en bil jag skulle ta på en resa ner till Stockholm (typ 35-40) mil. Här hemma i stan funkar den dock utmärkt, än så länge, tills nästa sak rasar på den. Oljetråget är lite sprucket och läcker, det läcker bromsvätska vid ABS-enheten, skärmarna har rosthål, tankmätaren funkar inte, ac funkar inte, fönsterhissarna funkar inte, osv. Det går inte att ha det så i längden, även fast det är ganska skönt att köra en bil utan värde.

Okej men då är det uppenbarligen en bil som inte varit allt för väl omhändertagen.

Har själv två bilar, en Suzuki och en peugeot från 2001/2000 och köpte både med runt 11 000 mil på mätaren för runt 11 000kr styck, båda har nu passerat 14 000mil och våran totala investering blir nog runt 30 000kr plus försäkring/skatt nu efter nya sommardäck till en av dom i vår. Och då har vi spenderat 4000kr på nya däck en gång redan.

Så även om motorerna rasar på båda så är vi inte ens uppe i hälften av vad en nyare bil skulle kosta.

Edit: sen sure skatten är högre men samtidigt så får man en bråkdel av kostnaden på försäkringen så även med den dyrare skatten så blir "årskostnaden" betyderligt mindre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av VinterSolen:

Beror nog kanske vad du menar med nytt system. Min ProCeed är en 2019-modell och kan uppdateras hemma.

Syftar på själva interfacet, för du menar väl inte att man kan gå från Optimans interface design:

Dold text

Till Ceeds nya:

Dold text

Eller? I så fall vore det fantastiskt och något jag ska kolla upp direkt.

Visa signatur