Ekonomisk men ändå inte tråkig vardagsbil, hybrid?
Hej Sweclockers!
Går i tankarna att sälja iväg min nuvarande bil för att skaffa något lite mer ekonomiskt och "rimligt". Har just nu en BMW 330d xdrive från 2009 som är så gott som fullutrustad, relativt lågmilad, och väldigt mycket uppgraderat och fixat med den. Det har varit en skitrolig (men dyr) bil men jag känner att bilintresset har svalnat och rosten börjar krypa fram på en del ställen vilket dödar glädjen totalt. Den är också dyr i både skatt och försäkring, ca 4400kr i årsskatt och försäkringen ligger på ca 8000/år. Jag kör dessutom så pass lite att det är hjärndött med en dieselbil.
Bor i villa med dubbelvarmgarage, har ca 3km till shopping, 6-7km till jobb, 10km in till stan. Sällan jag kör längre bort än så. Ibland till föräldrarnas sommarstuga (~35km), ibland till svärföräldrarna (170km), ibland till fjälls (230km). Sambon har en bensinbil som vi åker ungefär hälften av gångerna. Har dragkrok på BMWn idag och det är även ett måste på nästa bil för sambon har inte dragkrok på sin. Jag kör släp (obromsat 750kg) kanske 10-15ggr/sommar. Brukar inte köra tyngre bromsade släp så behöver inte ha tokhög dragvikt.
Jag gillar inte höga/klumpiga bilar., typ alla SUVar. Vill ha hatchback/kombi. Komfort går före sport nu när jag fyllt gubbe (30 år) men vill inte vara helt utan väghållning/prestanda. Är ju trots allt van att köra en bil med 300hk och väldigt sportig fjädring.
Jag har kikat en del på Golf GTE Mk7.5 och på pappret så ser den rimlig ut och passar inom budgeten (tänker mig max ~220k). Dock så är det en VW och det innebär ju dåligt rostskydd och jag avskyr rost som pesten. BMWn har jag tvättat hemma på sommaren och i tvätthall på vintern men om jag ska byta bil nu så kommer jag köpa ett tvättabonnemang med borstlös tvätt så att jag kan tvätta ännu oftare än vad jag gjort tidigare. Har kikat lite på Passat GTE och den verkar också rimlig (mer praktisk än Golfen men tråkigare). Dock samma sak där, det är en VW som rostar.
Sedan finns ju Kia. Har sjukt dålig koll på Kia och känner inte direkt någon som äger en. Aldrig kört en, aldrig åkt en. Det finns ju Ceed hybrid och den verkar vara lagom storlek men tråkig och motorsvag. Optima har lite mer krut men är större och klumpigare. Hur är rostskyddet på Kia?
Service och underhåll tänker jag att jag fixar med själv. Har mekat i stort sett allting på BMWn under dom ~6 år jag haft den. Nybilsgarantierna är väl bara 3 år och någon så pass ny bil får jag inte inom min budget.
Finns det några andra bilar jag missat? Finns det någon mening att skita i hybrid och köra på en elbil? Eller kanske en vanlig bensinbil istället? Man kanske får en motsvarande lika bra bensinbil till mycket lägre pris så att man kan använda mellanskillnaden till att betala den dyrare skatten och tanka mer? Jag kör ju trots allt inte ens 1000 mil per år.
O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare