Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem

Så mindre än 2000kr billigare mot vad 7900XTX kostade för över ett år sedan. Fast nu med 16GB vram istället för 24GB. Prestandan och förbrukningen är jämförbar.

Det enda som får det här att se okej ut är att nvidia tar orimligt mycket betalt för sina mellanklasskort (~13k för 5070ti).

Inga fantastiska fps/kr eller fps/w från varken nvidia eller AMD denna generationen.

(Nej, jag bryr mig inte om fake frames eller RT)

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är så smart att frångå den enda punkt som gör att dessa kort kan sälja några större volymer, återförsäljare bygger upp någon fejk FOMO känsla så köpare ska skynda sig att köpa kort.
Problemet här är ju att om nästa batch kort blir dyrare så kommer återförsäljare sitta med ett helt gäng hyllvärmare tills dom inser att det inte är Nvidia kort som säljer för vad som helst och tvingas ändå sälja på msrp.

Permalänk
Medlem

Så vad anser vi är ett accepterat pris för 9070XT för att rättfärdiga ett köp?

Permalänk

Denna bilden säger allt vad vi behöver veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Så vad anser vi är ett accepterat pris för 7090XT för att rättfärdiga ett köp?

Max 10, annars hade jag gått på 5070TI.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Och ryktena verkar med andra ord stämma. AMD har krävt lägre lanseringspris än vad som är gångbart med den BOM och omkostnader som finns. Så nu får det positiva recensioner baserat på ett pris som inte kommer gälla ens vid god tillgång förrän andra kostnader gått ner om något år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Denna bilden säger allt vad vi behöver veta... <Uppladdad bildlänk>

Inte om man inte planerar att spela Wukong, som i sin tur verkar vara det sämst optimerade spelet på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Nu är detta ju bara i ett specifikt spel.

Men jag kommer närmare och närmare ett öppnande av mitt asus prime 5070 ti OC som legat och dammat hemma i väntan på dagens release.
Om inte ett prime 9070xt håller sig 2tkr under vad jag fick mitt 5070 för så blir det en öppning av det ikv.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Inte en kotte i den affären jag är, det kan ju bero på att det är max 50 personer i hela Sverige som bryr sig om AMDs lanseringar också.

Du jobbar väl med att sälja nvidia?

Permalänk
Skrivet av Dingan:

Inte om man inte planerar att spela Wukong, som i sin tur verkar vara det sämst optimerade spelet på marknaden just nu.

Du kan ju inte komma ifrån att 49>26 FPS. 5070TI presterar 88,5% bättre än AMDs prestandakort! Det där skojar du inte bort!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Du kan ju inte komma ifrån att 49>26 FPS. 5070TI presterar 88,5% bättre än AMDs prestandakort! Det där skojar du inte bort!!!

Jag håller med, ingen köp kortet för i helvete. Jag ska bara köpa ett... ehh åt en kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Raytracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var väl ingen bra idé. AMD måste prismässigt hålla sig en bit under nVidias 5070 och 5070Ti för att roffa åt sig markandsandelar. Är ju ingen idé att själv vara girig när girighet är nVidias affärsmodell.

Det är vinstdrivande företag noterade på börsen vi pratar om, inte ideella föreningar. Det ligger i sakens natur att de är giriga.

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Nu är detta ju bara i ett specifikt spel.

Men jag kommer närmare och närmare ett öppnande av mitt asus prime 5070 ti OC som legat och dammat hemma i väntan på dagens release.
Om inte ett prime 9070xt håller sig 2tkr under vad jag fick mitt 5070 för så blir det en öppning av det ikv.

Precis, om du köpte det för riktpris så har du ett mycket bra kort som du dessutom enkelt kan överklocka för billig peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Relativ prestanda över Techpowerups hela testsvit ger 3% fördel till 5070 ti mot 9070 XT

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Raytracing?

Ja.

Permalänk
Medlem

Lika äckliga som ngridia med annat ord

Skrivet av ackwell:

Jaha, min hype kring att äntligen få testa på det röda laget blev ju jävligt kortlivad i alla fall. Om jag nu inte får tag på ett kort till riktpris dvs. Annars avstår jag.

Helt rätt, vi konsumenter måste börja agera som du och även börja titta på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

På samma sätt som du skojar bort de 10 andra speltesterna menar du? Du har inte funderat på varför redaktionen testar 10 och inte 1 spel vid recensioner?

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

De andra lev drabbas väl av Tariff , så det är väl förståligt då de började gälla denna vecka , Tacka USA för allt sånt här som kommer bli dyrare överlag med handel från det landet

USA tullarna är ju bara för importer in till USA, grafikkorten borde skickas direkt från Asien till Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

"Kronan är svag så priset justeras upp"
"Dollarn rasar så priset justeras upp"

Svenska återförsäljare fortsätter vara sämst i världen. 👍

Va???

Svenska återförsäljare och distributörer är ju helt oskyldiga till priserna! De driver sina verksamheter helt utan ockerpåslag i något sammanhang, och det är därför de stackarna tvingas köpa nya husbilar och motorbåtar var tredje år istället för vartannat numera. Det går rykten om att de ska helgonförklaras efter uppmaning från Sweclockers forum, för inte ens Moder Teresa själv skulle erbjuda grafikkorten till så osjälviskt lågt pris. 😇🙏

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Så vad anser vi är ett accepterat pris för 9070XT för att rättfärdiga ett köp?

Här är modellerna du ska sikta in dig på, lycka till!
https://www.inet.se/nyhet/11657/radeon-rx-9000-serien-msrp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

USA tullarna är ju bara för importer in till USA, grafikkorten borde skickas direkt från Asien till Europa.

Det vet jag men det blir ju tull krig fram och tillbaka så allt från usa kommer straffas so en följd av hans påhitt

För är det så att det går genom usa så blir det dyrare även för oss då deras blir dyrare att ta in som sedan skickas ut till os i EU med ett högre pålägg för att kompemsera tariff

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Hur beter sig då dessa korten jämfört med Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil respective Powercolor Radeon RX 9070 Hellhound?
Sapphire Radeon RX 9070 Pulse
Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse
PowerColor Radeon RX 9070 16GB Reaper
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

AMD brukar ju även sänka priserna några månader efter lanseringen så vi får väl se hur priserna utvecklas på sikt.
Hoppas verkligen alla uppdaterar sina recensioner allteftersom prisbilden klarnar.
Till riktpris är 9070 XT ett bra köp men börjar det närma sig 5070 Ti i pris är det inte alls värt det p.g.a. sämre RT-prestanda och uppskalningsteknik.

Denna gång är annorlunda. Planerna är på högre priser de kommande månaderna, inte minst pga. tullar, inte lägre.

Skrivet av Fjädernylle:

Hur beter sig då dessa korten jämfört med Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil respective Powercolor Radeon RX 9070 Hellhound?
Sapphire Radeon RX 9070 Pulse
Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse
PowerColor Radeon RX 9070 16GB Reaper
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper

Egentligen är det ju endast en större skillnad, att de har mindre kylare så de blir mer högljudda för samma kylningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Snacka om FOMO och att göda den till max.

Lider jag av fomo? Ja, det gör jag nog.
Varför? Det finns inga grafikkort, knappt, som är 2-slot längre. Mitt chassi tar 2,2 slot som mest. Och då måste vissa andra detaljer också klaffa. Nu kommer det ett kort med bra prestanda till ett "vettigt pris" (mer än jag normalt tänkt spendera på ett grafikkort, men nu presterar det långt mer än jag behöver).
Det finns helt enkelt inga andra alternativ. Skit samma att man kan köpa förra generationens kort för samma peng och liknande prestanda. Det får helt enkelt inte fysiskt plats i mitt chassi. Jag är ju inte sugen på att spendera ytterligare tusenlappar på ett större SFF-chassi heller för att kunna få plats med ett större och dyrare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Inre värt att köpa ett 9070 xt om det kostar över 7000...

Då är det inte värt att köpa något alls.
Msrp är 8000kr och för msrp så är då det mest prisvärda kortet på marknaden med 7700xt på andra plats.

Så även för 9500kr så är det fortfarande mer prisvärt än allt nvidia har med tanke på att deras kort också ligger runt 2000-3000kr över msrp (ytterst få kort dyker upp för msrp men försvinner lika fort)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Youtubers har i åratal sagt att AMD måste ha ett bra pris dag ett för att få bra recensioner, det är mission accomplished. AMD lyckades runda recensenterna, well played.

Sweclockers verkar vara dom enda som inte gick på den rövaren, even better played.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Du jobbar väl med att sälja nvidia?

att du ens orkar kommentera ngt som Nvidias största fanboy säger

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

"AMD ljög för oss! De sa att det skulle kosta 7 990kr men det gällde bara den första batchen och sen ska det kosta 8 399kr!

Jag ska minsann bojkotta AMD och köpa en likvärdig nVidia kort för 12 500kr istället!!!!"

Damned if you do, damned if you don't...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag vet inte exakt hur upplägget är den här gången men historiskt sett har det vid liknande situationer varit en deal där AMD/Nvidia subventionerar vissa modeller i en begränsad period för att de ska kunna säljas till riktpris. Efter detta behöver tillverkarna eller återförsäljarna (osäker på vilken) ofta höja priserna för att kunna bibehålla samma marginaler.

Tycker man kan sluta att ange riktpriser då i recensioner. Generellt kunde recensionerna ange vilket prisintervall som gör kortet prisvärt eller inte.
Att använda begreppet "riktpris" är ju direkt missvisande när det i själva verket är ett av tillverkaren subventionerat pris som endast gäller ett visst antal. Introduktionspris/"rabatterat lanseringspris" eller annat begrepp vore åtminstone mindre missvisande än riktpris.