Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Spanat lite på nytt grafikkort sedan jag blev med ultawide 1440p-skärm i vintras då mitt 7800xt känns lite för klent ofta. Men funderar på om byta upp sig till 9070, XT el ej, verkligen gör så stor skillnad, eller om uppgradera CPU från 5600x till 5700x3d ger mer lyft för pengarna?

Se och avgör själv: 9070 XT vs 7800 XT!

Klart GPU byte ger mer lyft än CPU byte, sen om din nuvarande CPU sätter käpp för nya 9070 XT är en annan fråga.
Vilket jag tror den gör också, du bör ha minst AMD CPU 7600 hade jag för mig läst någonstans på Inets hemsida också för att få ut maximalt krut etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Se och avgör själv: 9070 XT vs 7800 XT!

Klart GPU byte ger mer lyft än CPU byte..

Beror ju på hur pass stor bottleneck man har. Men om bara kan köpa en av dalerna nu så skulle jag också uppgradera grafikkortet först och sedan cpu:n

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Beror ju på hur pass stor bottleneck man har. Men om bara kan köpa en av dalerna nu så skulle jag också uppgradera grafikkortet först och sedan cpu:n

Mm, indeed my friend.
Det har varit så i de flesta fallen, GPU sedan CPU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Så vilket 9070xt ska man köpa av Asus prime oc, Sapphire pulse eller Powercolor reaper? Asus något överklockat, binning(?), men verkar låta mer än andra. Reaper är ett väldigt litet kort, men är kylningen lika bra? Sapphire håller väl hög kvalitet. Något annat som sticker ut för dessa 3?

Tycker Reaper ser lite väl trist ut men den gör ju jobbet helt klart. Sen tror jag det är Pure som är MSRP modell här i Sverige, iaf hos Inet.

Edit: Nvm, jag som läste fel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk

Om man bortser från priset här, 5070ti vs AMD 9070xt rakt av, strunta i företagshistoriken en stund och se objektivt, vilket hade ni valt om båda kostat samma?

Permalänk
Medlem

MSRP - Bara på några kort i början, sen ökar dom

https://videocardz.com/newz/retailer-confirms-radeon-rx-9070-...

heh, source - inet.se

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Frame generationen kan de med fördel hålla separat men prestandafrågan blir komplex ändå.

Betänk scenariot där ett spel supportar DLSS4 SR men inte FSR4. Finner man att FSR3-uppskalning inte är "good enough" (vilket nog är rätt vanligt) medans DLSS4-uppskalning upplevs vara det så har Nvidia helt plötsligt ett enormt prestandaövertag.

Visst, om man kategoriskt vägrar uppskalning så är prestanda lätt att definiera men annars så är verkligheten mer komplex än vad prestandaindex-grafer ger sken av.

Jo men det är ju det jag menar lite. Givet att DLSS och framegen bara är helt gratis FPS helt utan några som helst nackdelar (vilket stämmer för vissa, typ mig, men långt från alla) så är ju "riktig" prestanda helt ointressant. Det blir lite som om typ Seagate hittat ett sätt att lagra 2TB filer på en 500GB disk. Om man är intresserad av att lagra 2TB filer och den disken är billigare så skiter man väl i om det inte är "riktiga" terabyte. Det jag hade velat veta är inte hur 9070XT står sig mot ett 5070 med allt lull-lull avslaget, jag vill veta hur de står sig mot varandra med allt påslaget och där misstänker jag att Nvidia fortfarande springer cirklar kring AMD. Och om nu priset är detsamma är det åter igen en flopp tyvärr (och min gissning på 10-12k och absolut aldrig under 10 visade sig ju stämma).

Skrivet av Mangemcfly:

Om man bortser från priset här, 5070ti vs AMD 9070xt rakt av, strunta i företagshistoriken en stund och se objektivt, vilket hade ni valt om båda kostat samma?

Med tanke på vad jag skrev ovan så hade 9070XT behövt ligga på max 7000kr för att det skulle vara ett alternativ. För samma pris är valet solklart (tyvärr, för Nvidias monopol måste brytas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

5070 Ti utan tvekan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jo men det är ju det jag menar lite. Givet att DLSS och framegen bara är helt gratis FPS helt utan några som helst nackdelar (vilket stämmer för vissa, typ mig, men långt från alla) så är ju "riktig" prestanda helt ointressant. Det blir lite som om typ Seagate hittat ett sätt att lagra 2TB filer på en 500GB disk. Om man är intresserad av att lagra 2TB filer och den disken är billigare så skiter man väl i om det inte är "riktiga" terabyte. Det jag hade velat veta är inte hur 9070XT står sig mot ett 5070 med allt lull-lull avslaget, jag vill veta hur de står sig mot varandra med allt påslaget och där misstänker jag att Nvidia fortfarande springer cirklar kring AMD. Och om nu priset är detsamma är det åter igen en flopp tyvärr (och min gissning på 10-12k och absolut aldrig under 10 visade sig ju stämma).

Med tanke på vad jag skrev ovan så hade 9070XT behövt ligga på max 7000kr för att det skulle vara ett alternativ. För samma pris är valet solklart (tyvärr, för Nvidias monopol måste brytas)

Spelar du shooters online så är framegen helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tycker Reaper ser lite väl trist ut men den gör ju jobbet helt klart. Sen tror jag det är Pure som är MSRP modell här i Sverige, iaf hos Inet.

Edit: Nvm, jag som läste fel.

Var mest intresserad av den för storleken om man vill bygga en mindre dator igen. Bryr mig inte så mycket om hur de ser ut, Powercolor sticker nog ut minst där vilket är bättre imo.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Spelar du shooters online så är framegen helt ointressant.

Och jag spelar inte shooters online så framegen är extremt intressant. Jag sa att jag vill se en sån jämförelse, jag påstod aldrig att du ville se en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Och jag spelar inte shooters online så framegen är extremt intressant. Jag sa att jag vill se en sån jämförelse, jag påstod aldrig att du ville se en sån.

Rimligt! Vilken sorts spel är det som framegen är aktuellt för, undrar jag? Tänker viss släpning/latency kan påverka många spel, dock inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Så vilket 9070xt ska man köpa av Asus prime oc, Sapphire pulse eller Powercolor reaper? Asus något överklockat, binning(?), men verkar låta mer än andra. Reaper är ett väldigt litet kort, men är kylningen lika bra? Sapphire håller väl hög kvalitet. Något annat som sticker ut för dessa 3?

Funderar också på vilken man ska försöka sig på att köpa vid launch. Har plats för båda i mitt nuvarande chassi men om det är snarlik värmeledande förmåga så är det ju kanske bättre med ett kort som kan klämmas i ett eventuellt SFF-chassi i framtiden. Men har svårt att hitta några raka jämförelser i ljudnivå och värme mellan Pulse och Reaper...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Rimligt! Vilken sorts spel är det som framegen är aktuellt för, undrar jag? Tänker viss släpning/latency kan påverka många spel, dock inte alla.

Alla jag spelar. Jag har aldrig noterat någon latency öht, ej heller någon direkt bildförsämring med DLSS annat än om man börjar gå ner på typ performance och ultra performance. Men jag är ju å andra sidan gubbe och kan spela ett singleplayer-FPS på 60-80 FPS utan att gnälla så jag är nog utmärkt målgrupp för just DLSS och framegen. Det blir bara lite oklart när man måste hoppa runt bland olika recensioner och pussla ihop prestandatester bland olika recensioner med olika inställningar för att få en klar bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Håller med.
Om vi säger att alla kort (9070/9070XT/5070/5070Ti) skulle finnas köpbara till resp riktpris (nån dag kanske det blir verklighet...) så tycker jag inte 9070-korten känns som den home run som vissa vill få det till.

Vilket förstås är beklagligt. Men en jäkla tur för AMD att hoppet 40->50 blev så måttligt...

Permalänk
Medlem

Har AMD redan klockat kortet till max, eller är det fortfarande möjligt att få 10% extra prestanda, liksom 5070 Ti, med en enkel överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Funderar också på vilken man ska försöka sig på att köpa vid launch. Har plats för båda i mitt nuvarande chassi men om det är snarlik värmeledande förmåga så är det ju kanske bättre med ett kort som kan klämmas i ett eventuellt SFF-chassi i framtiden. Men har svårt att hitta några raka jämförelser i ljudnivå och värme mellan Pulse och Reaper...

Tänkte också på sff för nästa gång jag köper ny cpu. Känns ju som att kylaren borde vara mycket mindre på powercolor, om de inte gjort något smart, eller så spelar det inte så stor roll.

Men verkar som att även pulse går in i tex nr200 så kanske funkar ändå. https://www.reddit.com/r/NR200/comments/1j0fki1/here_are_all_...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Komplett har nu lagt till 9070 XT Asus Prime som det billigaste (msrp), vilket är 7.990kr.

Permalänk
Medlem

7990 kr är ju ett förträffligt pris, får hoppas att det finns hyfsad tillgång med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Komplett har nu lagt till 9070 XT Asus Prime som det billigaste (msrp), vilket är 7.990kr.

<Uppladdad bildlänk>

Och närmsta nästa modell 9300kr, tjohojaja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Och närmsta nästa modell 9300kr, tjohojaja.

Kanske ska vänta till 15:00 lär ju komma upp flera mspr modeller innan dess.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Gigabyte Gaming OC börjat dykt upp nu på Inet..

Den eller PURE, intressant..? 🤔

Permalänk
Medlem

Taichi OC för 10 290kr i Webhallen!

Steel Legend för 9 490 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutt84:

Ett 9070XT verkar ju gå för ca 8K.
Så frågan är ju vart du köper ett 5090 för 24K?
Det kostar snarare över 32K så faktor 4 räcker inte ens...

Beroende på modell. Där finns fortfarande flera stycken för 28k. Om de nu kommer in i lager någon gång..

Permalänk
Medlem

Helvete vad fort det gick på inet.se ... de "billiga XT korten" är borta

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

köpte en för 7990 kr på inet, Sapphire pulse 9070 xt

Permalänk
Medlem

fel tråd men fy helvete vad många msrp 7090xts i butikerna. gud.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaisabulini:

köpte en för 7990 kr på inet, Sapphire pulse 9070 xt

Samma här.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad fan, är alla robotar eller?
Bokstavligt en HALV minut gick och alla MSPR modellen tog slut..! 😂

EDIT:

Ingen fara, det blev lite betänketid och men landade på PURE (hela 9 000 riksdaler, men nöjd!) 😁. Ett kort som man verkligen ville ha för matchningen, visst lite dyrare men pengar kommer och pengar går.

Permalänk
Medlem

hepp... hann ej att lägga en beställning innan allt för mrsp var slut på mindre än 1 minut :/

edit:

det kommer bli intressant att se hur många scalpers lägger ut korten nu

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm