Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk

Hej Sweclockers!

Skulle ni vilja börja testa AI-kapacitet också? Det är alltmer relevant känner jag! Tänker främst bildgeneratorer som Stable Diffusion.

Med vänliga hälsningar

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Spurs89:

En vän har förbokat åt mig i UK för 569£ vilket blir runt 7700kr.

https://www.overclockers.co.uk/powercolor-radeon-rx-9070-xt-r...

blir dock tull på det om det kommer hem till sverige?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Swedishchef_90:

Behöver det inte bli om man gör det rätt

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Inte om hans vän postar det snyggt.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

+ moms eftersom dom inte är med i EU.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Darth Kermit:

Den butiken (Overclockers UK) har på deras forum sagt att man (butiken) får £50 rabatt på korten men att det bara gäller några hundra exemplar, och att priserna sedan går upp. Men det är England det. Sweclockers har ju bekräftat att man fått priserna 7350 kr respektive 7990 kr direkt från AMD. Kommer AMD hålla sitt ord, det vet vi först kl 15:00.

Okej, Tack!
Hade missat Swec svar!
Ja overclockers såg rätt billigt ut men då kanske det är så då. Lite kasst av dom.
Men men.. 15:00 får vi se!

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Fjädernylle:

Inte om hans vän postar det snyggt.

postar snyggt? svårt att dölja gpu som är ny när tullverket är stenhårda från UK. Vi får en del paket och vi får korrigera deklaration på 3 godispåsar. Gränsen är typ 1800kr för gåvor.

Edit
sambon är från London och vi får ca 20 paket om året.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av SpaceAce:

+ moms eftersom dom inte är med i EU.

Men seriöst, hur tänker ni? Han tar ju naturligtvis med sig det när han är hemma i Sverige.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

postar snyggt? svårt att dölja gpu som är ny när tullverket är stenhårda från UK. Vi får en del paket och vi får korrigera deklaration på 3 godispåsar. Gränsen är typ 1800kr för gåvor.

Edit

Varför posta det här han tar med sig det här han kommer till Sverige?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Men seriöst, hur tänker ni? Han tar ju naturligtvis med sig det när han är hemma i Sverige.

hoppas inte tullen stoppar då då man måste deklarera varor över ett visst belopp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit

Afan, hade ingen aning att det var så hårt. Kan kanske får ha dom i tarmen när han är på besök?

Citera flera Citera
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av lasseTM:

Fast även ni visste att det inte skulle gå att få tag på Nvidia kort för priset ni recenserade det för.
Hur många 5090FE & 5080FE har sålts i Sverige?
En handfull, och partnerkorten kostar 35k inte 28k, en ökning på 25%

Jag har en väldigt stor förståelse för att det är väldigt svårt när ni gör en recension av en pappersprodukt att sätta en stämpel.
Men just 5080 och 5070Ti bör inte ha fått "bra produkt" dom tillför inget nytt för oss användare förutom att plånboken blir lättare kontra tidigare generation.

För som jag och säkert många andra ser det idag så behöver bara Nvidia släppa ett grafikkort och få eran stämpel "Bra produkt" utan någon större kritik från er om priserna osv.

Nu sitter jag själv på ett 5090 men det är också det enda kortet som är värd sitt namn i 5000 serien.

Även vi visste inte alls det. Det fanns indikationer innan release av FE att 5090 skulle finnas i begränsad mängd men exakt hur det skulle se ut månaden efter release visst ingen då det inte kommunicerats. De som visste är möjligtvis Nvidia. Visst fanns det information från tillverkare att partnerkort skulle vara svåra att få tag på vid launch, hur länge bristen skulle råda var dock knepigare att ta höjd för. Mig veterligen har inte priset på FE gått upp alls och kommer att saluföras till samma pris när den kommer in i lager igen (eventuella valutajusteringar är dock svåra att sia i)

Priserna på partnerkort vet vi inte förrän dagen efter ett publicerat test generellt sett. De priser vi kan få på förhand tenderar att vara just riktpriserna.

Med allt detta ur vägen: Med lanseringarna i backspegeln så tycker jag personligen att jag borde ha varit mer kritisk mot hur Nvidia har hanterat lanseringen. Dels bristen på grafikkort vilket leder till höga priser hos vissa återförsäljare samt utvecklingen den här generationen generellt.

Jag tar till mig av feedbacken och får försöka göra så rätt jag kan framöver.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av DevilsDad:

Oh, vilken butik säljer 9070xt för 7k?

Ett 9070XT verkar ju gå för ca 8K.
Så frågan är ju vart du köper ett 5090 för 24K?
Det kostar snarare över 32K så faktor 4 räcker inte ens...

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av CrispVanDahl:

Även vi visste inte alls det. Det fanns indikationer innan release av FE att 5090 skulle finnas i begränsad mängd men exakt hur det skulle se ut månaden efter release visst ingen då det inte kommunicerats. De som visste är möjligtvis Nvidia. Visst fanns det information från tillverkare att partnerkort skulle vara svåra att få tag på vid launch, hur länge bristen skulle råda var dock knepigare att ta höjd för. Mig veterligen har inte priset på FE gått upp alls och kommer att saluföras till samma pris när den kommer in i lager igen (eventuella valutajusteringar är dock svåra att sia i)

Priserna på partnerkort vet vi inte förrän dagen efter ett publicerat test generellt sett. De priser vi kan få på förhand tenderar att vara just riktpriserna.

Med allt detta ur vägen: Med lanseringarna i backspegeln så tycker jag personligen att jag borde ha varit mer kritisk mot hur Nvidia har hanterat lanseringen. Dels bristen på grafikkort vilket leder till höga priser hos vissa återförsäljare samt utvecklingen den här generationen generellt.

Jag tar till mig av feedbacken och får försöka göra så rätt jag kan framöver.

Tror nog allt att man kan redigera även recensioner!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Afan, hade ingen aning att det var så hårt. Kan kanske får ha dom i tarmen när han är på besök?

Menar du att han ska tulla på sitt "egna" grafikkort när han hälsar på hemma i Sverige?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Menar du att han ska tulla på sitt "egna" grafikkort när han hälsar på hemma i Sverige?

Ja det kan du behöva göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoppas inte tullen stoppar då då man måste deklarera varor över ett visst belopp

Menar du att folk som kommer från UK till Sverige på besök deklarar sina laptops tex??
Min sambo har tagit med sig Macbooks och dylikt från UK och aldrig några problem.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ja vi fick ordna med deklarationen för ett paket i februari, värde på paketet var typ 15 pund och vi fick betala postnords handläggningsavgift....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det kan du behöva göra

Sluta nu. Det behöver du inte alls.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Menar du att folk som kommer från UK till Sverige på besök deklarar sina laptops tex??
Min sambo har tagit med sig Macbooks och dylikt från UK och aldrig några problem.

hon tar väl inte med sig den i orginal förpackning?
Precis som du för in din alkohol, så kan du behöva deklarera

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Kontot avslutas

Varför posta det här han tar med sig det här han kommer till Sverige?

@Spurs89

Vill din vän riskera böter + betala allt som hör därtill om han blir stannad i tullen när han kommer?

Det kan bli ett väldigt dyrt kort.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Pantburk:

@Spurs89

Vill din vän riskera böter + betala allt som hör därtill om han blir stannad i tullen när han kommer?

Det kan bli ett väldigt dyrt kort.

Men snälla du, man behöver inte tulla på sina egna saker. Hur jävla svårt ska det vara att förstå.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

hon tar väl inte med sig den i orginal förpackning?
Precis som du för in din alkohol, så kan du behöva deklarera

Ge mig ett fall där någon från UK fick tulla för sin egna dator på besök i Sverige. Ett.
Jag väntar.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Men snälla du, man behöver inte tulla på sina egna saker. Hur jävla svårt ska det vara att förstå.

Jo om man för in en vara från ett annat land som överstiger 3.5k så måste man faktiskt det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo om man för in en vara från ett annat land som överstiger 3.5k så måste man faktiskt det

Så alla som flyger från UK till Sverige måsta tulla för sina laptops? Är du på riktigt?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ge mig ett fall där någon från UK fick tulla för sin egna dator på besök i Sverige. Ett.
Jag väntar.

hur skall jag ha tillgång till den informationen? senast i december stoppade tullen en person framför mig som förde in en laptop i orginalkartong.
Allt handlar om vad de tror, sen vad som hände efter det kan jag inte redovisa

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag väntar.

Köper du ny elektronik eller, guld, smycken, klockor etc över ett visst belopp ska du gå på rött. Gör du det inte riskerar man böter om man blir stoppad. Chansen är såklart liten, men den finns.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Citera flera Citera
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Citat:Skrivet av filbunke:

Tror nog allt att man kan redigera även recensioner!

Hur menar du? Såklart kan vi redigera en recension men vi brukar inte ändra saker som omdöme om det inte finns väldigt goda skäl. Skulle det visa sig att priserna på FE-korten går upp markant vid nästa restock får vi såklart se över hur vi hanterar det men än så länge är priserna de samma även om tillgängligheten är icke-existerande.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Så alla som flyger från UK till Sverige måsta tulla för sina laptops? Är du på riktigt?

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

jag tror nog snarare att folk slipper igenom ofta än att man gör det korrekt

Visa signatur

Citera flera Citera