Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Måste säga att jag är ganska besviken, köpte man ett 3080 vid lanseringen för 12000 kr får man alltså nu, 4.5 år senare ett kort som endast är ca 30% snabbare för ett par tusenlappar mindre. Nvidias priser är så klart hutlösa these days, men ett rimligt pris på dessa nya kort hade varit 5990/6990 kr.

12k? 3080 gick för 8k vid lansering.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns redan listad på flera ställer för MSPR (720€) både på finska och brittiska återförsäljare så varför skulle det vara annorlunda i Sverige?

Är du go eller? Det är ett subventionerat pris som inte kommer stanna efter första leveransen. Det är väl ändå befogat att kalla det för fake MSRP?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av filbunke:

Skulle det vara ok om recensenter bara får 5090-FE kort, det tillverkas och säljs runt 500 totalt, till ett pris 30% lägre än partnerkort?

Var går egentligen gränsen?

Allt man hör är att ni skall ha det i åtanke, ordna det till nästa gången, osv.

Men det händer om och om igen.

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."

Å andra sidan, jag kan förstå att Sweclockers är en mindre aktör.

Vad är det egentligen du tycker att vi borde göra här? Jag har lite svårt att förstå. Vi blir tilldelade FE för recensioner och de säljs mycket riktigt för det MSRP som kommuniceras i förhand. Exakt hur många som sålts vet vi inte, och det är bara Nvidia som vet detta då de är den enda återförsäljaren av FE. Nu har mig veterligen priset inte gått upp på denna modell och om det gör det får vi förhålla oss till det då.

Skulle vi ha recenserat ett partnerkort där priset officiellt har gått upp skulle situationen vara annorlunda än vad den är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

12k? 3080 gick för 8k vid lansering.

<Uppladdad bildlänk>

Ja om hade turen att lyckas beställa ett för MSPR sedan fick man väl vänta uppmot ett halv år på att få kortet också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk

Nu beställer jag ett 5070ti bara för det!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Nä, det är klart att det är svårt att förhålla sig till det när de istället för att reglera msrp-priset, reglerar tillgången på kort till msrp.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Fyf*n va fattig tillgång de har i butikerna med!!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vad är det egentligen du tycker att vi borde göra här? Jag har lite svårt att förstå. Vi blir tilldelade FE för recensioner och de säljs mycket riktigt för det MSRP som kommuniceras i förhand. Exakt hur många som sålts vet vi inte, och det är bara Nvidia som vet detta då de är den enda återförsäljaren av FE. Nu har mig veterligen priset inte gått upp på denna modell och om det gör det får vi förhålla oss till det då.

Skulle vi ha recenserat ett partnerkort där priset officiellt har gått upp skulle situationen vara annorlunda än vad den är nu.

Varför skulle de höja priset på en produkt de inte längre verkar tillverka?

Och de har ju redan uppnått vad de skulle med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uppdatera 5090 omdömet om priset ökar hos Nvidia
Håll resten av recensionerna på tredjepartsmodeller baserade på faktiska butikspriser och ej MSRP (en fantasi-PR siffra)

Självfallet samma med 9070XT, omdömet ska definitivt ej baseras på MSRP siffran som ej är hållbar och tillfälligt rabatterad i begränsad upplaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrok:

Har också 3080 och tycker alla tester pekar på 50% mer prestanda, vet inte vad du kollar på specifikt? Det viktiga är väl att det generellt ger prestandan från 5070 ti fast några tusenlappar billigare. Att den här generationen generellt är en besvikelse är ju en annan sak.

Sitter i samma sits, men tycker det är fasansfullt svårt att ställa DLSS mot FSR eftersom DLSS har så oerhört mycket bredare stöd än FSR, och speciellt DLSS 4 vs FSR 3.1 (4). Är det "värt" att gå till FSR eller ska man ändå hoppas på beg 4080 alt. 5070 Ti för runt ~11-12k? Riktigt knepigt imho. 9070 XT till MSRP vore kanske en sak dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Är du go eller? Det är ett subventionerat pris som inte kommer stanna efter första leveransen. Det är väl ändå befogat att kalla det för fake MSRP?

Läste du vad personen jag citerat skriv han påstog att Komplett priser som är ca 100-150€ över mspr var dom vi skulle få vid lanseringen och jag vet att priserna kommer gå upp senare men du pratade vi om lanserings priser och inte vad dom kommer kosta sen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Inet verkar tex ha 23st 9070XT Pulse, och 27st 9070XT Pure i lager för då det utannonserade MSRP:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inet verkar tex ha 23st 9070XT Pulse, och 27st 9070XT Pure i lager för då det utannonserade MSRP:t.

Vart hittar du denna informationen?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vart hittar du denna informationen?

Inet listar det.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av str8forthakill:

Uppdatera 5090 omdömet om priset ökar hos Nvidia
Håll resten av recensionerna på tredjepartsmodeller baserade på faktiska butikspriser och ej MSRP (en fantasi-PR siffra)

Självfallet samma med 9070XT, omdömet ska definitivt ej baseras på MSRP siffran som ej är hållbar och tillfälligt rabatterad i begränsad upplaga.

Det är väl exakt det jag har sagt tidigare? Än så länge har priset inte ökat för FE. Eventuella valutajusteringar är svåra att höjd för men de sker oftast ganska sporadiskt.

Tredjepartsmodeller recenseras med de priser som är aktuella vid recensionstillfället såklart. Recenserar vi ett kort innan release får vi alltid utgå från det priset som kommunicerats till oss. Har priset gått upp är det det priset vi utgår från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du tittar på hype, inte kort i lager

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Pure är inte MSRP modell Inet skrev fel först.

Rättelse – vi hade först skrivit fel och listat Sapphire RX 9070 Pure och RX 9070 Pulse som MSRP-modeller, men det är Sapphire RX 9070 och RX 9070 XT Pulse som är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inet listar det.

Står inger lagerstatus för mig när jag kollar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Du tittar på hype, inte kort i lager

Ooops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Läste du vad personen jag citerat skriv han påstog att Komplett priser som är ca 100-150€ över mspr var dom vi skulle få vid lanseringen och jag vet att priserna kommer gå upp senare men du pratade vi om lanserings priser och inte vad dom kommer kosta sen.

Lägg ihop 1 och 1. I artikeln nämner de att ett påslag på 1200-1700kr är att vänta för 9070 XT. Valutakurser kan såklart påverka det exakta värdet men stämmer just nu väl in på vad Komplett listar (som uppenbarligen inte har subventionen medräknad ännu).

Min första kommentar handlar om att det riktiga priset alltså är ungefär det Komplett listar utifrån vad som sägs i artikeln. Jag är fullt medveten om att kort kommer säljas för MSRP idag och det vet du utifrån vår tidigare konversation i andra tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priserna ser inte lovande ut om läckan stämmer, suger även att det är så få kort som kommer till riktpris. Blir nog möjligen en 9060XT för min del istället.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Lägg ihop 1 och 1. I artikeln nämner de att ett påslag på 1200-1700kr är att vänta för 9070 XT. Valutakurser kan såklart påverka det exakta värdet men stämmer just nu väl in på vad Komplett listar (som uppenbarligen inte har subventionen medräknad ännu).

Min första kommentar handlar om att det riktiga priset alltså är ungefär det Komplett listar utifrån vad som sägs i artikeln. Jag är fullt medveten om att kort kommer säljas för MSRP idag och det vet du utifrån vår tidigare konversation i andra tråden.

Komplett listade precis 9070XT Prime OC för 7990kr vilket är mspr...

Priserna som stog innan kanske är efter lanserings priserna Eller dom gamla priserna baserad på korten skulle ha mspr på 699$ iallafall gammal information som inte längre stammer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Sitter i samma sits, men tycker det är fasansfullt svårt att ställa DLSS mot FSR eftersom DLSS har så oerhört mycket bredare stöd än FSR, och speciellt DLSS 4 vs FSR 3.1 (4). Är det "värt" att gå till FSR eller ska man ändå hoppas på beg 4080 alt. 5070 Ti för runt ~11-12k? Riktigt knepigt imho. 9070 XT till MSRP vore kanske en sak dock.

Om korten kostar 8k nu kommer jag köpa ett. Jag kan inte betala 3k extra för bara DLSS utan att känna mig lurad. Då köper jag hellre ett 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Komplett listade precis 9070XT Prime OC för 7990kr vilket är mspr...

Kom igen, misstolka mig lagom…

Edit: Såg din edit och ja, det är exakt min poäng. De priserna från 9290kr är högst troligt en indikation på vad priserna blir efter idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är väl exakt det jag har sagt tidigare? Än så länge har priset inte ökat för FE. Eventuella valutajusteringar är svåra att höjd för men de sker oftast ganska sporadiskt.

Tredjepartsmodeller recenseras med de priser som är aktuella vid recensionstillfället såklart. Recenserar vi ett kort innan release får vi alltid utgå från det priset som kommunicerats till oss. Har priset gått upp är det det priset vi utgår från.

Återigen, varför skulle de sänka priset på en produkt de inte längre verkar tillverka och bara tillverkade i ett fåtal exemplar?

Det är ju uppenbart varför de gjorde så.

Det borde vara norm att gå tillbaka och ändra i recensioner om det visar sig att man har recenserat ett kort som bara var till för att få postiva recensioner. Eller för den delen recensera ett kort utifrån ett MSRP som visar sig inte stämma.

Ha lite integritet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrok:

Om korten kostar 8k nu kommer jag köpa ett. Jag kan inte betala 3k extra för bara DLSS utan att känna mig lurad. Då köper jag hellre ett 5090.

Nja, inte bara DLSS4 va?

- Lite bättre prestanda (iaf om man kollar andra tester än Sweclockers)
- Mycket bättre RT
- Mycket bättre energieffektivitet
- Reflex och snart Reflex 2.

Edit: Brutalt bra överklockning. Mitt 5070 Ti och 5080 klockar så larvigt bra. Se mina inlägg i annan tråd.

Missade överklockning
Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av filbunke:

Återigen, varför skulle de sänka priset på en produkt de inte längre verkar tillverka och bara tillverkade i ett fåtal exemplar?

Det är ju uppenbart varför de gjorde så.

Det borde vara norm att gå tillbaka och ändra i recensioner om det visar sig att man har recenserat ett kort som bara var till för att få postiva recensioner. Eller för den delen recensera ett kort utifrån ett MSRP som visar sig inte stämma.

Ha lite integritet...

Att de skulle ha slutat tillverka FE har jag inte hört något om alls. Om så skulle vara fallet får vi ta ställning till det då. Vi kan inte fatta ett beslut baserat på antaganden och att det "verkar som".

Permalänk
Medlem

Fyra minuter kvar, men för att vara säker här.

Vi är alla klara med att vi alla bojkottar släppet och istället köper nividia kort?

Permalänk
Medlem

Varför detta hysch hysch kring vad de kommer kosta? Vore ju intressant att veta sekunden innan de släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

De andra lev drabbas väl av Tariff , så det är väl förståligt då de började gälla denna vecka , Tacka USA för allt sånt här som kommer bli dyrare överlag med handel från det landet

Gäller amerikanare, men knappast oss?