Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Travel Assist är en av dom bättre sakerna med ID.7: an. Den har hittills aldrig klagat på avsaknad av "händerna på ratten". Vet inte om det är en nyare eller förbättrad Travel Assist i 7:an men den är faktiskt riktigt bra, är jag beredd att påstå. Den gör intuitiva saker som håller bilen där du föredrar att hålla dig i körfältet: mitten i normalfallet, eller åt endera hållet om den märker att du har andra preferenser med dina justeringar (och sedan kommer ihåg det). Automatiska körfältsbytena går snabbt och smidigt och inte alls lika känsligt och nervöst som systemet i Kian.

Så länge Tesla envisas med att köra enbart kamerabaserat är det ett mindre säkert system, enligt mig. Någon egen erfarenhet har jag inte - nära vänner kan dock vittna om fantominbromsningar.

Lane assist är ju helt värdelöst och livsfarligt. Det finns typ 1000 frågor hur man stänger av det i facebookgrupper. Det nollställs dock varje gång så man måste stänga av det varje gång man sätter sig i bilen. Teslas är 100 gånger bättre än skrotet tyskarna lyckades med.
Lane assist fungerar när den ser linjer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Lane assist är ju helt värdelöst och livsfarligt. Det finns typ 1000 frågor hur man stänger av det i facebookgrupper.

Facebook-grupper, minsann.

Skrivet av Baxima:

Det nollställs dock varje gång så man måste stänga av det varje gång man sätter sig i bilen

Förstår faktiskt inte alls vad som är problemet. Vad är det som nollställs?

Skrivet av Baxima:

Har inga motargument men är det inte något som är gemensamt för många system?

Min bil har mjukvara version 5.2 Kan det vara så att saker har blivit bättre?

Tillägg:
Ser nu att jag berömde Travel Assist och du raljerade om Lane Assist. Vi kan nog komma överens ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Så här hette det i lördags:

<Uppladdad bildlänk>

Tog @vinylens anmodan och skrev till Konrad på UNT/NTM att "artikeln innehöll fel" men med andra ord. Frukterna av initiativet ser vi nedan:

Hybridbil totalförstörd i brand – flera fordon drabbade
Länk

Tydligen ska räddningstjänsten och polisen ha pratat om branden som en elbilsbrand, varför Konrad också valde att kalla bilen för en elbil. Man befarade ett utdraget släckningsarbete. Tur att man tog så många bilder.

Det är lite för mycket myter om att elbilar brinner hela tiden. Det var som Fartyget som brann för var det 2 år sedan eller så och alla skyllde på elbilarna ombord, men sedan visade sig att det var vanliga bensinbilar som hade startat branden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Lane assist är ju helt värdelöst och livsfarligt. Det finns typ 1000 frågor hur man stänger av det i facebookgrupper. Det nollställs dock varje gång så man måste stänga av det varje gång man sätter sig i bilen. Teslas är 100 gånger bättre än skrotet tyskarna lyckades med.

Jag vet inte vad du försöker åstadkomma. Man kan ha åsikter men du hittar på lite eftersom verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag vet inte vad du försöker åstadkomma. Man kan ha åsikter men du hittar på lite eftersom verkar det som.

Hittar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Nu har vi inte ID.7 men den nya Passaten och tycker lane assist beter sig bra den är aldrig direkt irriterande och tar över när man inte vill och för att stänga klickar man bara på ok på ratten så får man upp en menu med assistans system och där kan man klicka bort det man inte vill ha på för tillfället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu har vi inte ID.7 men den nya Passaten och tycker lane assist beter sig bra den är aldrig direkt irriterande och tar över när man inte vill och för att stänga klickar man bara på ok på ratten så får man upp en menu med assistans system och där kan man klicka bort det man inte vill ha på för tillfället.

Låter ändå irriterande att den tar över när man inte vill kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Lane assist och travel assist är inte samma sak. Lane assist är det väl EU lag på nu tror jag när det gäller nya bilar och det är därför det slår igång sig själv igen vid nästa körning.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Jag har aldrig i mitt liv sett att köpa en bil varit mer politiskt? NÅGOT STORT HAr(T) HÄNT!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Jag har aldrig i mitt liv sett att köpa en bil varit mer politiskt? NÅGOT STORT HAr(T) HÄNT!

Vi kan ju leka med tanken att om eliten i Nazityskland åkte runt i VW och Mercedes att det skulle verka åtminstone lite konstigt om folk i fria (eller ockuperade) länder inte såg några problem med att stötta krigsekonomin och/eller ideologin genom sina ekonomiska val på 30- och 40-talet. Men det är en diskussion för en annan tråd, tycker jag.

I fallet Tesla är Musken och hans ofantliga förmögenhet (och därigenom inflytande) väldigt starkt förknippat med bilmärket och bolagets framgång. Alla val har sina konsekvenser. Tror dock att det fanns nog en och annan Quisling på 30- och 40-talet som sov gott om nätterna oavsett.

Politiskt eller inte så har alla val sina konsekvenser. Så har det alltid varit. Vissa konsekvenser är svåra att förstå eller överblicka. Andra konsekvenser är klara som kranvatten att se. Tur att vi har friheten att välja oavsett, eller vad säger du? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kostnad för försäkring, framförallt helförsäkring, är kraftigt beroende av faktorer som motorstyrka och nypris. Ovanpå det spelar det rätt stor roll vilken hemadress man har, rätt mycket dyrare att försäkra i storstäder jämfört med landsbygd.

Exakt.

En orsak att försäkringarna traditionellt varit höga gällande motorstyrka är att det varit mycket kostsammare reparationer av de dyra ICE-motorerna med hög effekt. Är mycket dyrare att ersätta en motorstark BMW 6- eller 8-cylindrig motor, än en mindre 4-cylindrig sådan.

I dag så är det av tradition absolut så här många försäkringsbolag ser på det. Detta kommer dock troligen att ändras så sakta med tiden då inte samma linjära förhållande mellan effekt och motorpris gäller för elmotorer som för förbränningsmotorer.

Skrivet av SmekusNamnus:

Däremot skulle jag inte vilja köpa en i dagsläget.

Exakt. Det har vi nog alla förstått. Därav min kommentar att det är irrelevant med dessa saker du pratar ner Tesla om ständigt, då du inte kommer köpa någon oavsett (som du mycket riktigt bekräftar nu).

Skrivet av SmekusNamnus:

Med det sagt skulle jag aldrig våga köpa en kines heller, däremot har jag inga problem med privatleasing av en sådan.

Förstår dig helt. Samma sak här.

Själv så vill jag dock även avstå att leasa en kines då jag inte vill stötta diktaturer och regimer som de kommer ifrån (speciellt inte som de stöttar sin nordliga grannes krig runt omkring i världen). Detta inkluderar (tyvärr) att även Volvo och Polestar faller bort för mig att ens överväga. Men det är min egen moraliska ståndpunkt, och andra får självklart göra precis som de önskar.

Skrivet av LeonHart:

Okej jag köper att det kanske var viss överdrift på den kommentaren. Men jag står fast vid att jag tycker det är väldigt märkligt hur man kan ge en bil 5 plus när komforten är 3 plus. Det känns som att man har glömt vad huvudsyftet är med en bil då.

Jag har själv haft en Model 3 som tjänstebil en kortare tid och som du kanske förstår så var jag inte speciellt nöjd. Tesla är bra på vissa saker men mina förväntningar var höga efter allt man har läst om hur bra det ska vara.

Tesla Model 3 och Model Y är två helt olika typer av bilar. Själv älskar jag körkänslan i M3, men direkt hatar och ogillar den i (iaf. gamla) MY.

Skrivet av LeonHart:

Du skriver att jag kanske har något emot Tesla, det stämmer absolut men det beror bara på att jag blev väldigt besviken på produkten

Jo, men du och jag är inte majoriteten.

Bara för att du och jag inte gillar (iaf. gamla) MY, så betyder det inte att alla köpare har fel. Det är trots allt världens mest sålda bil. Det går inte att förneka dess popularitet. Tycker inte då att det är så märkligt att det är en bil som andra kan uppskatta, och förstår också (till skillnad från dig) att biljournalister faktiskt kan ge den höga betyg som du, uppenbarligen, irriterar dig över dessa betyg och journalister.

Skrivet av Bjirn:

Har aldrig och kommer aldrig läsa vad skvallertidningar tycker om bilar, men model Y var väl både bäst säljande bil i Sverige och Europa. Låter som höga betyg låter välförtjänt då?

Exakt.

Det är inte ett betyg som jag skulle ge från mina egna preferenser, men till skillnad från vissa andra här så har jag inget som helst problem med att journalister och människor i stort har andra preferenser än mig själv.

Är trygg i mina egna (bil)val utan att behöva dissa journalister och populasen att de har "fel val" eller "fel smak.

Skrivet av LeonHart:

Att något säljer bra är inte nödvändigtvis ett argument för att produkten är bra.

Kanske inte bra för dig (eller mig heller för den delen), men kanske de passar bra för andra?

Gäller att lyfta sina preferenser och fördomar till att inse att vi alla har olika krav och preferenser.

Är IMO ganska infantilt att "märkeskriga" för att försvara sina egna produktval hela tiden genom att dissa andra populära märken. Är som att ständigt behöva dissa Windows, bara för att man själv föredrar kanske macOS eller Linux. Onödigt IMO.

Låt folk, och i detta fallet motorjournalister, ha de val och slutsatser som de har utifrån sina preferenser och behov.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Hellre Kina än galningarna Musk och Trump i USA.

Problemet med Musk tycker jag är att han stödjer diktaturer som Ryssland och Kina. Gillar inte heller det.

Men att då gå till att köpa en (el)bil direkt ifrån diktaturen Kina (eller Ryssland om de gjorde elbilar) är ju som att gå från askan in i elden.

Totalt ologiskt IMO. Finns en orsak att tex. Geelys bilar (inklusive Volvo och Polestar) är på sanktionslistan, men inte Tesla. Säger rätt mycket tycker jag.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Undrar när Zeekr 007 GT (kombi versionen) eller 007 sedanen kommer till norden (själv bor jag i Finland och lär nog komma före till Sverige än Finland då Zeekr 001 har ju funnits där en tid redan). Bara talats om april till europa men inte vilka länder osv.

Har lite börjat nu avväga iaf att skaffa Tesla M3 när världsläget är som det är. Egentligen skulle jag helst ta en Xiaomi SU7 men de kommer kanske (enligt ryktesväg) typ 2027 först till europa eller något i stil med det så det blir då kanske blir ett alternativ i framtiden, tror inte jag kan vänta så länge men man får fundera, egentligen relativt nöjd med nuvarande Mazda 3 2020 men vill gärna nog byta till en ny elbil men alternativen som intresserar är få och oftast kinesiska som inte finns att beställas här ännu. Vem vet om EU tvärvänder och sänker kinesiska bilskattsimporten om det blir handelskrig med USA, det skulle nog va höjdaren om allt vändes nu upp o ner. xD

Allra helst skulle man välja europeiskt men tyvärr tycks det finnas dåligt med intressanta alternativ för min smak, känns som de är väldigt långt efter i utvecklingen just nu.

Jag tror det är en stor risk att handelskriget emellan EU och Kina även kommer att fortsätta öka, och speciellt som Kina ser ut att kunna komma att anfalla sin grannländer så kommer nog Kina snart ha samma status som Ryssland (och man kan ju gissa ur kul det hade varit att köpa en rysk bil, allt annat lika).

Sedan beror det, iaf. gällande tullar och var huvuddelen av pengarna går. Tesla MY LR tex tillverkas inom EU, och samma sak med många av dess dyraste och viktigaste komponenter som tex. batterier.

Jag hade också först tänka att köpa en Tesla M3 Performance, men avstår också av moraliska och politiska skäl. Men inte för att det är ett amerikanskt bilmärke, men just för att bilen tillverkas i diktaturen Kina som jag inte vill gynna.

Skrivet av MP-Jan:

Vi kan ju leka med tanken att om eliten i Nazityskland åkte runt i VW och Mercedes att det skulle verka åtminstone lite konstigt om folk i fria (eller ockuperade) länder inte såg några problem med att stötta krigsekonomin och/eller ideologin genom sina ekonomiska val på 30- och 40-talet. Men det är en diskussion för en annan tråd, tycker jag.

I fallet Tesla är Musken och hans ofantliga förmögenhet (och därigenom inflytande) väldigt starkt förknippat med bilmärket och bolagets framgång. Alla val har sina konsekvenser. Tror dock att det fanns nog en och annan Quisling på 30- och 40-talet som sov gott om nätterna oavsett.

Politiskt eller inte så har alla val sina konsekvenser. Så har det alltid varit. Vissa konsekvenser är svåra att förstå eller överblicka. Andra konsekvenser är klara som kranvatten att se. Tur att vi har friheten att välja oavsett, eller vad säger du? 😉

Jag stöttar verkligen inte Trump, och tycker Elon gör fel som stöttar Trump. Men det är, oavsett vad vi tycker om det, iaf. en demokrati.

Vad jag tycker är betydligt värre med Elon är att han stöttar diktaturer som Kina och Ryssland. Det är oförlåtligt IMO.

Men att då gå från att som vissa (talar inte om dig specifikt här) att sluta köpa Tesla till att köpa kinesiska bilmärken är för mig totalt ologiskt och bakvänt. Som att gå från ur askan till elden. Finns absolut ingen rim och reson i detta IMO.

Skrivet av MP-Jan:

Så här hette det i lördags:

<Uppladdad bildlänk>

Tog @vinylens anmodan och skrev till Konrad på UNT/NTM att "artikeln innehöll fel" men med andra ord. Frukterna av initiativet ser vi nedan:

Hybridbil totalförstörd i brand – flera fordon drabbade
Länk

Tydligen ska räddningstjänsten och polisen ha pratat om branden som en elbilsbrand, varför Konrad också valde att kalla bilen för en elbil. Man befarade ett utdraget släckningsarbete. Tur att man tog så många bilder.

Snyggt jobbat! 👍👍👍

Tyvärr är den journalistiska nivån hos mycket i media i dag baserat på en svag faktanivå, och är utmärkt att du är med och höjer kvaliteten gällande de värsta felen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Exakt.

En orsak att försäkringarna traditionellt varit höga gällande motorstyrka är att det varit mycket kostsammare reparationer av de dyra ICE-motorerna med hög effekt. Är mycket dyrare att ersätta en motorstark BMW 6- eller 8-cylindrig motor, än en mindre 4-cylindrig sådan.

Fast tänk igen: Tror du att det spelar någon som helst roll vad ett motorbyte kostar, givet hur exceptionellt sällan något sådant blir ett försäkringsärende?

Tror du inte att det är betydligt mer sannolikt att försäkringsbolagen har koll på statistik och noterar en stark korrelation mellan hög motorstyrka (oavsett drivlina) och sannolikheten för att bilen råkar ut för en skada orsakad av att föraren inte riktigt lyckas hålla sig på vägen?

Det finns också en tydlig korrelation mellan både bilens nypris och hur dyrt det typiskt är att reparera skador på den. Det senare verkar tyvärr drabba åtminstone den nuvarande generationen elbilar, inte minst Tesla, i högre utsträckning.

Det som borde påverka positivt, även om jag spekulerar, är att få av dagens elbilar verkar vara av en typ liknande exempelvis Impreza WRX/STI, en modell med väldigt mycket kraft per krona och möjligen andra egenskaper som lockar unga förare. Den modellen har bedrövlig skade­statistik. Det är en av orsakerna till att Subaru håller sig i "toppen" i den amerikanska undersökningen över skador per bil i trafik, tillsammans med RAM och Tesla.

Lär bli ett icke-problem, eller i alla fall ett mindre problem, framåt. Nu börjar det komma lite billigare elbilar och de är sällan några racer-åk på pappret. Vilket också avspeglas i väsentligt lägre försäkringspremie.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men du och jag är inte majoriteten.

Bara för att du och jag inte gillar (iaf. gamla) MY, så betyder det inte att alla köpare har fel. Det är trots allt världens mest sålda bil. Det går inte att förneka dess popularitet. Tycker inte då att det är så märkligt att det är en bil som andra kan uppskatta, och förstår också (till skillnad från dig) att biljournalister faktiskt kan ge den höga betyg som du, uppenbarligen, irriterar dig över dessa betyg och journalister.

Exakt.

Det är inte ett betyg som jag skulle ge från mina egna preferenser, men till skillnad från vissa andra här så har jag inget som helst problem med att journalister och människor i stort har andra preferenser än mig själv.

Är trygg i mina egna (bil)val utan att behöva dissa journalister och populasen att de har "fel val" eller "fel smak.

Kanske inte bra för dig (eller mig heller för den delen), men kanske de passar bra för andra?

Gäller att lyfta sina preferenser och fördomar till att inse att vi alla har olika krav och preferenser.

Är IMO ganska infantilt att "märkeskriga" för att försvara sina egna produktval hela tiden genom att dissa andra populära märken. Är som att ständigt behöva dissa Windows, bara för att man själv föredrar kanske macOS eller Linux. Onödigt IMO.

Låt folk, och i detta fallet motorjournalister, ha de val och slutsatser som de har utifrån sina preferenser och behov.

Det här var nog det mest självgoda inlägget jag någonsin har läst. Det är bra att du är så trygg i dig själv att du inte behöver sitta på nätet och trycka ner andra, eller hur var det nu...

Jag vill påstå att jag i mitt sista inlägg har varit väldigt saklig och jag har heller inte försökt lyfta fram något annat märke. Jag har inga som helst problem att peka på de problem som finns på respektive bil jag har haft så att angklaga mig för att "märkeskriga" är bara löjligt.

Jag står fast vid att jag tycker det är märkligt att ge en bil som har erkänt dålig komfort så högt betyg. Det gör att jag tappar allt förtroende för honom som biljournalist, men det är givetvis upp till var och en att bilda sin egen uppfattning om hans kompetens. Glenn får ha vilka åsikter han vill och sätta vilket betyg han vill, men jag får också tycka att hans åsikter är fel.

Argumentet om att bilen är bra bara för att många köper den håller inte. Tror du inte att när tidningar som exempelvis aftonbladet sätter 5 plus och säger "världens bästa elbil" påverkar hur väl bilen säljer? Det finns massa anledningar till om en produkt säljer bra eller inte, dess kvalité är bara en av dessa anledningar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Det har vi nog alla förstått. Därav min kommentar att det är irrelevant med dessa saker du pratar ner Tesla om ständigt, då du inte kommer köpa någon oavsett (som du mycket riktigt bekräftar nu).

Vad menar du? På grund av att jag i dagsläget inte kan tänka mig att köpa en Tesla så är allt jag skriver irrelevant?

Är du Elon Musk?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om EV3?

Provkörde en idag. Hade den egentligen ända fram till måndag, men den var tillbaka hos handlaren efter en timme. För min del gjorde den inga rätt, nedan några punkter.

-Dålig sittkomfort för egen del, inget stöd för undersida ben. Inte lika illa som EX30 dock.
-Intrycket av kupén är plottrigt. Tre spakar och två paddlar på ratten. Inget unikt för just EV3 dock.
-Aningen ogenomtänkt instrumentering. Ser inte AC-info/inställningar bakom ratten.
-En annan sak jag inte ser tack vare ratten är högra blinkerskameran när man kör ut ur en rondell, döljs helt.
-Svampig, svajig och högljudd på vägen. Det kändes som att vibrationer fortplantade sig i bilen och kändes "genom" mittarmstödet.
-Jag gillar att vila armen vid sidorutan, här var det alldeles för smalt.

Jag har hört mycket positivt om den, men för egen del är den bortsållad

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ligger till med motorerna som sitter i Enyaq 85x och ID.4 GTX, är det samma som i Audi (Q8) E-tron? Det verkar vara mängder av haverier på dessa på E-tron, men inte sett speciellt mycket prat om det på Enyaq och Id.4 så kanske inte delar motor. Om de trots allt gör det, kom det en ny motor från modellår 2024(?), den borde vara förbättrad jämfört med tidigare?

Nu lider en liknande undersökning av bias, men ger en indikation i varje fall:

Problemet är att kylvätska läcker in i motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=rquPehUcmMg

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som vet hur det ligger till med motorerna som sitter i Enyaq 85x och ID.4 GTX, är det samma som i Audi (Q8) E-tron? Det verkar vara mängder av haverier på dessa på E-tron, men inte sett speciellt mycket prat om det på Enyaq och Id.4 så kanske inte delar motor. Om de trots allt gör det, kom det en ny motor från modellår 2024(?), den borde vara förbättrad jämfört med tidigare?

Nu lider en liknande undersökning av bias, men ger en indikation i varje fall:
<Uppladdad bildlänk>

Problemet är att kylvätska läcker in i motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=rquPehUcmMg

Tror hela drivlinan i de modellerna är helt annars än MEB-bilarna. Aldrig hört talas om motorhaveri på en byggd på MEB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror hela drivlinan i de modellerna är helt annars än MEB-bilarna. Aldrig hört talas om motorhaveri på en byggd på MEB.

Ja, jag tror du har rätt - verkar vara fel i titeln på videon - eventuellt är det annorlunda på amerikanska marknaden men tvivlar på det.

e-tron verkar använda en motor som heter AKA320.
https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/53
MEB kör med APP310 och på senare årsmodeller APP550
https://ev-catalog.org/technology/the-app550-motor-why-is-it-...

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Jag hade en etron55 2019 som jag sålt nu. Motorbyte bak (på garanti) 94 000 kr vid 12000 mil.

Tog ut en 2025 i4 m50 istället.

Permalänk
Medlem

@Daniel75: Tur att du hade garanti som tog det. Annars har väl de flesta maskinskadeförsäkring så smällen blir begränsad till självrisken, men om det nu är så vanligt förekommande är det illa.
Audi har haft en del oflyt med den bilen, nyligen också batterierna som inte får laddas fullt längre pga brandrisk.
https://carup.se/audis-batteribomb-riskerar-small-pa-miljarde...

BMW I4 verkar väldigt trevlig, hade den hade lastat lite mer hade jag mycket gärna valt en sådan. Men fel biltyp för att vara laståsna.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Jo helt rätt. Jag har tre små tjejer 125-165 cm endast i baksätet och bilar inte runt till fjällen eller europa, så för mig dög det även om det är mindre än Etron:en så klart.

Takbox på en M-bil är ju alltid stiligt och möjligt det med

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att provköra ID.7 härom dagen. Nu hamnar alla andra bilar jag testar i skamvrån 😅 Jag satt så bekvämt, den gick mjukt, tyst och fint trots dubbade 20". Automatiska helljuset fungerade kanon. Mjukvaran var bättre än förväntat, åtminstone var skärmen responsiv. Något som inte spelar någon roll, men som är roligt, är hur enormt baksätet är. Jag, 2m lång i samma viktklass som Esse, kan sitta bakom mig själv. Tror aldrig jag varit med om det innan. Eventuellt i Superb. Galet. Däremot är jag genuint imponerad över hur man släppt igenom så bedrövligt dåliga rattknappar. Helt sinnes.

Det finns tyvärr inga leasingerbjudanden öht på ID.7 just nu. Hoppas det kommer något i april när nya kampanjerna rullar ut.

Har sedan EV3 fadäsen provkört Polestar 2, ID.7, Enyaq, Enyaq RS, Tavascan och Ioniq 5. Tavasvan är klart trevligare än sina kusiner och polestar 2 var trevlig bortsett från att den är så trång. Men överlag så blev jag så frälst av ID.7 att jag nästan blir ledsen av att kliva in i våran bil nu. 😂

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450