Krönika: AMD hade endast ett jobb, och sumpade det

Permalänk
Melding Plague

Krönika: AMD hade endast ett jobb, och sumpade det

Edin reflekterar över lanseringen av RX 9070-serien – och hur den kunde räddas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

AMD kan bara kriga på pris, de är inte marknadsledande på något annat, möjligtvis att de har bättre drivrutinstöd för Linux samt i vissa scenario presterar någon % bättre i högre upplösning pga mer VRAM.

Men som sagt jag förväntar mig att dessa kort kommer fortsätta gå ner i pris framöver, annars blir de dyra hyllvärmare ute hos återförsäljarna

Du kan ju tänka så men problemet är ju att nVidia också hade en fake msrp, och ännu färre kort. Med en riktig msrp på typ 9500kr så är ju korten 3000-4000kr billigare än nvidias riktiga msrp på 5070ti. Riktigt tråkigt för spelarna dock, redan 8000kr för ett kort som antagligen borde kostat typ 6000kr om vi haft ngn slags utveckling på prestand/pris i en positiv riktning.

Permalänk
Medlem

Jag har en order på ett kort för referenspris-ish och jag tänker inte betala mer än det (egentligen är det redan för dyrt). Om AMD vill öka från sina 10% så får de fixa fram prisvärda kort, för vi alla vet att nvidia objektivt är bättre.

Jag har inte bråttom.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bara en sak jag inte håller med om. Gröna laget hade inte alls några acceptabla prestandaökningar!

Hyfsat acceptabelt kliv i prestanda för 5090 men resten är väl långt därifrån. Med historiska mått så rent av uselt faktiskt. Exempelvis 5070ti som inte ens matchar 4080..

Bli inte uppfylld av acceptans och att det var så bra det kunde..

För övrigt så kan man ju fundera på om AMD vill sälja grafikkort..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur var det nu med havreflarn?

Hur som är det väll inte helt upp till AMD med just prissättning? Är ju alla mellanled, butiker och de som tillverkar korten som bestämmer priset i slutändan. Vist AMD kan ju ta viss förlust för få ner priset, men de påverkar ju också aktie ägarna.

Vidare måste det ju finnas incitament att sänka priset ökar försäljningen och mer vinst. Nivida har ju inte sänkt priset och vad för anledningen ska AMD pressa ner det mer om deras kort säljs slut?

Sen priserna drastiskt ökat på GPU, så har det varit svårt att motivera ett köp. Oavsett hur mycket det behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trigger:

För övrigt så kan man ju fundera på om AMD vill sälja grafikkort..

Det gäller väl ännu mer för NVIDIA? Där har man också ett tydligt motiv till att inte vilja sälja GPU:er. Syftar förstås på att deras AI-kort ger bra mycket mer inkomst per dollar de lägger på kisel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kollar jag lite snabbt på prisjakt så är väl ändå 9070 XT ganska mycket billigare än 5070 TI.

Man kan väl få ett 9070 XT prime för 9690 medans det billigaste jag hittar är 12790 för 5070 Ti.

24% billigare liksom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det gäller väl ännu mer för NVIDIA? Där har man också ett tydligt motiv till att inte vilja sälja GPU:er. Syftar förstås på att deras AI-kort ger bra mycket mer inkomst per dollar de lägger på kisel.

Håller helt med. Vi borde vara tacksamma för att Nvidia inte tar 200k för 5090.
/s

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är jag besviken på att tillgången på grafikkort är så grymt dålig vid lansering, man kan ju tycka att de borde ha tid på sig att bygga upp ett bra lager innan så det finns god tillgång till det rekommenderade priset, Jag förstår att de inte vill sitta på ett lager som bara kostar pengar men man kan också se det som att de inte riktigt tror på sina produkter.
Hade 9070XT hamnat på rek-pris 8000 så hade jag inte sagt så mycket och att special versioner gått för 500-1000 mer så hade det också varit okej, det viktiga är att tillgången på de kort som kostar enligt rek-pris skall vara god.
Nu ser vi dock kort av 9070XT som börjar nosa på 7900XTX priser och det känns helt upp åt väggarna, hade jag velat köpa kort i det prisspannet så hade jag valt 7900XTX alla dagar i veckan trots mindre funktioner, kortets råprestanda hade övervägt för mig.
Detta gäller både AMD och Nvidia då båda levererar dåligt tillgång vid lanseringar.

Permalänk
Medlem

Jag stannar också på nuvarande kort, ett Gigabyte 7900xtx OC gaming. Förbättringarna i FSR är inte tillräckliga för att vilja byta. Tycker inte heller 9070 xt är värda mer än MSRP priset.

Men nästa generation AMD dock, börja hype:a redan nu. Bättre ray tracing, bättre FSR och raster prestanda som närmar sig Nvidia. Och om man får drömma, pris under 20k. Då köper jag två!

Permalänk
Medlem

Som man ser det nu verkar grafikkorten för billiga med tanke på hur de går åt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Prestandaklivet för Nvidia denna generation måste vara lägsta i historien. Skillnad mot 4000 super korten är runt 5%. I de flesta fall hade det varit billigare att köpa 4000 super korten dessutom.

AMD snacka om att de hade enorma lager men verkar som allt gått till Microcenter i USA.

Får se hur marknaden utvecklar sig om några månader.

Intel har inte kommit ifatt efterfrågan på B580 ännu.

Känns som de tillverkar betydligt färre kort än de brukar. För efterfrågan borde inte vara så hög utan någon krypto boom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Thomas:

Yes, för Nvidia finns ju förklaringen väldigt tydligt.
För AMD, mindre så.. Kan förklaringen finnas i att de ändå inte kan få fram volymer för att kunna ta marknad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Buildzoid släppte en video idag där han pratar om priser och tillgång.

En lite slapp tl;dw: Grafikkortschip är gigantiska kontra processorer/mobilchip. Begränsad tillgång på produktionskapacitet hos TSMC. Efterfrågan överskrider tillverkningsförmågan markant. MSRP är inte realistiskt satta.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Buildzoid släppte en video idag där han pratar om priser och tillgång.

En lite slapp tl;dw: Grafikkortschip är gigantiska kontra processorer/mobilchip. Begränsad tillgång på produktionskapacitet hos TSMC. Efterfrågan överskrider tillverkningsförmågan markant. MSRP är inte realistiskt satta.
https://www.youtube.com/watch?v=MvZfCP4DwGs

Jo, han har en poäng, även om hans jämförelser tydligen inte var helt 100 (se kommentarerna).

Eftersom alla och katten tillverkar hos TSMC, och det tjänas oerhört mycket mer på "AI"-kort (men som han säger även cpu:er), så blir det svårt för alla som nyttjar TSMC att motivera gpu-tillverkning för konsumentmarknaden, som har jämförelsevis lågt pris/mm^2 kisel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De skulle varit tydliga med att 16GB XT har ett fast pris i t.ex. 3-6 mån iaf.

Sen kunde de lanserat 32 GB variant till 3000kr mer. Det hade ökat deras marginaler och eftersom Nvidia envisas med 16GB även på 5080 qå hade de haft ytterligare en edge på marknaden för de som vill ha prisvärd konsument gpu med mycket vram.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Som man ser det nu verkar grafikkorten för billiga med tanke på hur de går åt.

Mjo, rörde det sig om en begränsad serie som sålde slut på sekunder vore jag böjd att hålla med om att det var felprissatt, givet förstås att det primära målet alls var vinst.

Här undrar jag dock om det inte är en del i en lite mer intrikat marknadsföringsstrategi? Skapa osäkerhet och hetsa till köp genom att "läcka" att MSRP ska höjas, och allmänt dribbla med priserna.

Idag har man så bra data och stora kunskaper om köpbeteenden att jag helt enkelt inte köper att man skulle göra mer än marginella fuckups vad det gäller prissättningen av sånt här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Om AMD bara gick ut och sa att prislapparna på 7 350 respektive 7 990 kronor är dag ett-erbjudanden hade de kunnat rädda sitt anseende och samtidigt vara transparenta mot sina kunder."

Det håller jag inte alls med om. Hade de gått ut med det så hade det blivit ramaskri, och jag hade varit en av dem som skrek och hyttade med högaffeln.

Som det är nu har de åtminstone inte låst fast sig vid något som alla avskyr, och de har heller inte givit klartecken till alla satans förbannade scalperkräk att priserna kommer gå upp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo, rörde det sig om en begränsad serie som sålde slut på sekunder vore jag böjd att hålla med om att det var felprissatt, givet förstås att det primära målet alls var vinst.

Här undrar jag dock om det inte är en del i en lite mer intrikat marknadsföringsstrategi? Skapa osäkerhet och hetsa till köp genom att "läcka" att MSRP ska höjas, och allmänt dribbla med priserna.

Idag har man så bra data och stora kunskaper om köpbeteenden att jag helt enkelt inte köper att man skulle göra mer än marginella fuckups vad det gäller prissättningen av sånt här.

@kaput

Och sen tror jag detta system de har nu med att man kan köpa korten vid ett visst klockslag och sen stänga när det är slut skapar ett visst köpsug.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

"Till viss del håller jag med, men jag tycker också att nästa grafikkortskrig inte behöver handla om prestanda utan snarare om unika fördelar"
Om det menas med att de skall pusha på egna tekniker som bara fungerar på respektive tillverkares kort så tror jag det är en farlig väg att (fortsätta) gå, Speciellt när nVidia är så enormt störst. De kan redan sätta taktpinnen med teknik just för att de är störst och vet att det kommer stödjas.
Jag kan inte tänka mig att utvecklare kommer bry sig om att lägga speciellt mycket tid på nån teknik som bara AMD's kort har när de bara har en bråkdel av marknaden, men även om de och Intel (i en teoretisk värld) hade jämbördig storlek som nVidia tror jag det vore riskabelt att försöka låsa in användare till tillverkare på en plattform som historiskt har vart hyfsat standardiserad.
Tänker lite på hur det gick för 3DFX

Permalänk
Medlem

Att AMD höjde MSRP efter ett visst antal kort var väldigt fult gjort
och något dom medvetet dolde så länge dom kunde för att få bra recensioner och buzz

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när nya grafikkort var en av årets stora händelser, nu är det mest meh.....hoppas det kommer några begagnade kort på marknaden. Är det inte prestandan som är bristfällig så är det priset som är det.
Tråkigare än någonsin med hårdvara nuförtiden.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Gaming är sekundärt för AMD, något som även gäller för Nvidia i än större grad. De bedriver inte charity för gamers. Det är dags att vakna upp ur naiviteten och inse att AI/Datacenter vinner kriget. Varken AMD eller Nvidia vinner något på priskrig. I dagsläget verkar de inte ens vara intresserade av marknadsandelar. Nvidia har the mindshare/gpu marknadsandel och även fast AMD snor något av dessa så gör det nästan ingen skillnad för båda bolagens bokslut/delårsrapporter. Vi ska vara tacksamma om vi får se grafikkort i framtiden, då bolagen egentligen inte vill sälja dessa pga av lägre marginaler. De stora techbolagen vill dessutom inte att privatpersoner eller mindre företag enkelt ska få till lokal AI genom kraftfulla GPUer vilket medgör att AI kan skötas på plats. Vi kommer få se fortsatta modeller med väldigt litet VRAM i förhållande till raster/RT-prestanda. 5070 är ett bra exempel på detta, och x60-korten från de båda företagen kommer vara DOA.

En sammanfattning av AMDs senaste bokslut visar att gaming i runda slängar står för ca 10% av omsättningen och minskar stadigt. För Nvidia är motsvarande siffra 6.8%. AMDs cpuer går dock starkt, mkt tack vare deras väldigt lyckade x3d-modeller. De har här dock inte Nvidia att slåss mot, istället ett Intel som inte lyckas göra många rätt.

Revenue ($M) $25,785

Segment Summary

Data Center segment revenue in the quarter was a record $3.9 billion, up 69% year-over-year primarily driven by the strong ramp of AMD Instinct™ GPU shipments and growth in AMD EPYC™ CPU sales.
For 2024, Data Center segment revenue was a record $12.6 billion, an increase of 94% compared to the prior year, driven by growth in both AMD Instinct and EPYC processors.

Client segment revenue in the quarter was a record $2.3 billion, up 58% year-over-year primarily driven by strong demand for AMD Ryzen™ processors.
For 2024, Client segment revenue was a record $7.1 billion, up 52% compared to the prior year, due to strong demand for AMD Ryzen processors in desktop and mobile.

Gaming segment revenue in the quarter was $563 million, down 59% year-over-year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue.
For 2024, Gaming segment revenue was $2.6 billion, down 58% compared to the prior year, primarily due to a decrease in semi-custom revenue.

Embedded segment revenue in the quarter was $923 million, down 13% year-over-year, as end market demand continues to be mixed.

For 2024, Embedded segment revenue was $3.6 billion, down 33% from the prior year, primarily due to customers normalizing their inventory levels.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför denna MSRP-strategi används när antalet tillverkade kort är som sämst? Är det ett marknadföringsönskemål att skapa en hype och jaga oss kunder att kasta oss över produkterna "för att det är billigast just nu". (REA redan vid släpp!)

Vid tidigare produktlanseringar har Sweclockare förespråkat att ha ett högt pris vid släpp som gradvis sjunker vecka för vecka, det vore den naturliga strategin medans tillverkningen kommer in i en stabil fas. Då hinner teknikavdelningarna med att fixa barnsjukdomar och driverfixar innan den stora massan får råd med korten och installationsbasen blir för svårhanterlig ur en support-synvinkel. När priskurvan planar ut känner nog de flesta när det är dags att handla, kanske för att synka det med sommar- eller BF-reorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Att AMD höjde MSRP efter ett visst antal kort var väldigt fult gjort
och något dom medvetet dolde så länge dom kunde för att få bra recensioner och buzz

Det här var vad som hände och sammanfattningen räcker så. Sen blir det bara försvarstal.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men som sagt jag förväntar mig att dessa kort kommer fortsätta gå ner i pris framöver, annars blir de dyra hyllvärmare ute hos återförsäljarna

Ja, alltså det känns som folk är smått hysteriska just nu. "HJÄLP, jag missade att beställa inom 15 sekunder från att första batchen kort släpptes så nu är det kört! Det kommer aldrig någonsin tillverkas några fler 5070 Ti eller 9070 XT så priserna kommer bara gå upp nu!".

Själv kan jag av olika anledningar inte uppgradera förrän kring juli eller senare. Då tänker jag att de flesta som vill köpa dessa kort har hunnit göra det och marknaden har uppnått någon slags balans... Om inte tredje världskriget har startat, men då har jag annat att oroa mig för än priset på grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Förr några år sedan fanns det bara enkla grafikkort och annat för konsumenter folk argumenterade för att de inte kunde föreställa sig datalaster som behövde mer än vad som fanns att köpa.
Idag finns det kraftfulla datorprylar för konsumenter, men de är så otroligt dyra så jag tappar intresset på att ens fundera på vad jag skulle vilja ha om jag skulle vinna pengar, vilket jag ej lär göra då jag ej spelar.

Utvecklingen på tekniksidan hade i vanliga fall lett till att dessa dyra grafikkort i framtiden blir billigare. Så jag är ändå positiv inställt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Jag slog till på ett RTX 4070 när det kostade 5990kr i höstas, det presterar typ 5% sämre än RX 9070 så i mina ögon borde instegsmodellerna av RX 9070 kosta från 5000kr och uppåt, dessa prisnivåer även MSRP korten är löjliga.

5% i vadå, path tracing?
4070 har index 100 mot 9070 på index 135.
9070 är 35% snabbare i snitt, vilket gör att 4070 är omkring 25% långsammare än 9070.

Nog för att jag håller med om din poäng ändå, korten är för dyra relativt prestandan man fick för några år sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Skönt att sitta på 4090 när man ser allt detta som händer och hur priserna utvecklar sig. Priset blev helt plötsligt helt ok i efterhand och plats nr 2 i hierarkin en hel generation till är inte fy skam. Lite 1080 ti känsla 😁

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: 4090 TUF Gaming OC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE I Rog Strix 1080 Ti OC I Dubbla AiOs 240 NZXT