Bilfråga: bränd lukt från hjulområdet, trilskande bromsok eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

I första inlägget:
Bilen är en mindre Toyota Corolla från mitten av 00-talet, manuell låda.

Sorry, missade den infon.

Permalänk
Medlem

hjullager

Permalänk
Medlem

För mig låter "mest gummiaktigt men också ganska fränt" som att det är däcket själv som luktar. Det är en doft jag känner igen efter synnerligen hård körning på kurvig väg. Du kör förmodligen lungt (speciellt nu när det är problem), men jag skulle kunna tänka mig att det är en hjulinställning som blivit felaktig. Du har kanske kommit åt en trottoarkant som pressat en hjulet, eller så har inställningen givit med sig?

I så fall är det svårt att se onormal förslitning på däcket i det korta perspektivet, men med tiden så lär däckets livslängd förbrukas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Handbromsen verkar inte på framhjulen, annars hade det kunnat vara en idé, absolut...

Tänkte inte på att det var en Toyota.
Kört mycket Citroen och på en del modeller sitter handbromsen fram.
Hade en c5 som med gick varm och luktade riktigt illa fram pga på liggande handbroms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det hjullager eller bromsar som ligger emot så kommer hela fälgen bli varm.

Ta av hjulet och kolla hur bromsbeläggen är slitna, sedan kan du gå vidare vid behov. Ska du inte krypa under bilen kan du använda reservdomkraften, jag har själv använt reservdomkraft plus pallbock för den delen.

Hjullager brukar ju låta som ett malande ljud. Min första bil (en Scirocco GTI -77) hade kassa hjullager men föregående ägare hade satt in en stor stereo istället för att byta lager

Av egen erfarenhet med min tyska gräsklippare, en VW Lupo 3L, så luktade det bränt och drog åt ena hållet när drivknuten var kass och drivaxeln på högersidan satt löst. Klossarna var helt snedslitna och skivan helt uppäten.

På volvon är det nåt helt annorlunda, där är det nån kabel som blir varm ibland och det luktar bränt och en säkring går.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Då det är en Corolla så har den trumbromsar bak och dessa kärvar ofta, speciellt handbromsen. Som tur är kostar delarna nästan ingenting och det finns inte mycket annat som kan lukta från hjul området om inte någon innerskärm ramlat ner och ligger emot däcket fast då luktar det plast. Bromsar luktar väldigt speciellt och be nån du känner lukta annars. Mvh

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är ju faktiskt en tänkbar orsak. Tyvärr, för det innebär att jag behöver sälja bilen som reservdelsbil eller nåt...

Kör i en uppförsbacke på hög växel, gasa fullt. Ökar varvet snabbare än "det borde"? Om ja är det kopplingen.

Men jag tror verkligen inte att det är det. Säkert en broms som ligger på litegrann, behövs inte så mycket för att det ska lukta. Gissar på att glidbultarna kärvar, men det kan också vara kolven i oket.

Har aldrig varit med om att hjullager mm luktar något. Då får de vara bra jävla dåliga och det skulle låta riktigt illa när du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kör i en uppförsbacke på hög växel, gasa fullt. Ökar varvet snabbare än "det borde"? Om ja är det kopplingen.

Men jag tror verkligen inte att det är det. Säkert en broms som ligger på litegrann, behövs inte så mycket för att det ska lukta. Gissar på att glidbultarna kärvar, men det kan också vara kolven i oket.

Har aldrig varit med om att hjullager mm luktar något. Då får de vara bra jävla dåliga och det skulle låta riktigt illa när du kör.

Jo, det var ett av testerna i går. Noll tendens till att det släpper/slirar. Jag har kört en tjänstebil med slirande koppling en gång så jag vet hur det känns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Läste precis TS igen och såg att det var frambromsarna och inte bak som luktade ,anliggande broms luktar väldigt speciellt lite liknande slirande koppling i mitt tycke. Lyft hjulet som luktar och känn om det snurrar fritt eller om bromsen ligger i. Ligger bromsen emot så ta av däcket och kolla om bromsklossarna är slut, är dom ok så lossa bromsoket och smörj upp glidpinnarna och motionera även bromsoket. Tänk på att det kan behövas ett verkyför att skruva in kolven, kosta någon hundralapp el 2 på biltema alt lämna bilen till Hassan på hörnet om du känner att du inte orkar själv. Låt han inte byta bromsbelägg om dom inte är dåliga men risken är att skiva och beläggen behöver bytas, men detta måste man kolla visuellt. Edit: Du kan Köra äen sväng i normal hastighet typ 15min så borde fälgen bli varm om du känner i centrum på fälgen. Mvh

Tillägg
Permalänk
Medlem

Nu är jag i alla fall helt säker på att det är bromsen på vänster framhjul som är orsaken. Under helgen körde jag en lite längre sträcka (drygt två mil) i högre farter (upp till 70) och efter det var fälgen vänster fram rejält mycket varmare än övriga tre. Tog inte på den, men bara strålningsvärmen räckte för att avgöra det. Stanken var också brutal. Jag tog en halvtimmes paus innan jag körde hem igen, för att låta allt kylas av hjälpligt...

Frågan är om det kommer att räcka att ta loss glidbultarna, rengöra och fetta in, återmontera, eller om även kolven är körd.

Naturligtvis kan jag byta hela bromsoket mot nytt direkt, men att beställa delen och vänta på leverans flera veckor och sen behöva lufta bromssystemet lockar inte som första åtgärd. Och jag misstänker att skruvskallar/muttrar som vanligt är gjorda av extra snabbrostande mjukost, så de pulvriseras när man försöker få loss dem...

Mardrömmen är om det är slangen, för den blir ett rent helvete att byta, så svåråtkomligt som det är där inne.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beställ från typ autodoc, tar inte så lång tid.
Vänta på delen och sen kan du testa rengöra o så, fungerar inte det så har du delen redo att byta direkt.
Skulle det fungera så går det utmärkt att lämna tillbaka delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Beställ från typ autodoc, tar inte så lång tid.
Vänta på delen och sen kan du testa rengöra o så, fungerar inte det så har du delen redo att byta direkt.
Skulle det fungera så går det utmärkt att lämna tillbaka delen.

Jo, men beställa där tar 2-3 veckor och jag ska ändå ha av däcken under helgen för att byta till sommardäck, så jag gör det inte gärna fler gånger än jag absolut måste. Lär bli sängliggande några dagar av den ryggbelastningen, så jag spar helst på tillfällena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@cyklonen Kan du åka förbi en lokal besiktningsfirma och se om du får ställa bilen snabbt på bromstestaren mot kaffepeng eller så? Då syns de snabbt om de ligger an.
Jag gissar de är bromsoket som är dåligt och behöver bytas. Hade liknande problem och symptom på en tidigare bil men då körde jag så skivan glödde innan jag märkte de dock

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@cyklonen Kan du åka förbi en lokal besiktningsfirma och se om du får ställa bilen snabbt på bromstestaren mot kaffepeng eller så? Då syns de snabbt om de ligger an.
Jag gissar de är bromsoket som är dåligt och behöver bytas. Hade liknande problem och symptom på en tidigare bil men då körde jag så skivan glödde innan jag märkte de dock

Alltså, som jag nyss skrev, så är det nu helt klart att det är bromsen som är orsaken. Frågan nu är mer hur sannolikt det är att rengöring och smörjning av glidbultarna hjälper.

Jag hatar designen i sig. Glidande bromsok är djävulens påfund. Det hade varit mycket bättre med två kolvar motriktade och returfjädrar som öppnade när trycket släppte. NOLL möjlighet för det här problemet. Men biltillverkarna snålar in på allt, så det blir som det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alltså, som jag nyss skrev, så är det nu helt klart att det är bromsen som är orsaken. Frågan nu är mer hur sannolikt det är att rengöring och smörjning av glidbultarna hjälper.

Jag hatar designen i sig. Glidande bromsok är djävulens påfund. Det hade varit mycket bättre med två kolvar motriktade och returfjädrar som öppnade när trycket släppte. NOLL möjlighet för det här problemet. Men biltillverkarna snålar in på allt, så det blir som det blir.

Jag tänkte mest om du ville få det bekräftat innan du köper på dig delar och då även besparar dig ryggen att slippa onödigt arbete för det lät som du inte var så pepp på det om jag förstod rätt?

Tänker du använda samma bromsok igen så bör du köpa en reparationssats till den, med kolv och gummiringar. Men det är inget jag skulle gjort om den strulat sådär. Jag ser det mer som en tillfällig lösning tills man kan göra jobbet ordentligt där man byter bromsoket och ev skivor samt belägg.
Skillnad om den läcker bromsvätska, då funkar en reparationssats bättre imo.
Smörja enbart glidbultar gör sällan så mycket utan det är själva kolven inuti som strular så då får man plocka ner oket och ta ut kolven, göra rent från rost o smuts och sedan smörja upp allt. Men i samma veva så rengör man ju med glidbultarna.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jag tänkte mest om du ville få det bekräftat innan du köper på dig delar och då även besparar dig ryggen att slippa onödigt arbete för det lät som du inte var så pepp på det om jag förstod rätt?

Tänker du använda samma bromsok igen så bör du köpa en reparationssats till den, med kolv och gummiringar. Men det är inget jag skulle gjort om den strulat sådär. Jag ser det mer som en tillfällig lösning tills man kan göra jobbet ordentligt där man byter bromsoket och ev skivor samt belägg.
Skillnad om den läcker bromsvätska, då funkar en reparationssats bättre imo.
Smörja enbart glidbultar gör sällan så mycket utan det är själva kolven inuti som strular så då får man plocka ner oket och ta ut kolven, göra rent från rost o smuts och sedan smörja upp allt. Men i samma veva så rengör man ju med glidbultarna.

Jag behöver byta till sommardäck till helgen, så hjulet ska ändå av. Men är det så att jag behöver byta, ja då blir det ju en gång till om 3-4 veckor, när delen kommit och rätt väder infunnit sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste fortfarande ta bort hjulet för att undersöka bromsarna

Permalänk
Medlem

Jag vill hävda att en normalhändig med lite generell erfarenhet av att "skruva" reder ut att renovera ett bromsok, men det är något som i allra högsta grad är direkt avgörande för din och dina medtrafikanters säkerhet, så man bör inte pilla för mycket med det själv om man inte vet vad man gör.

En erfaren bilmekaniker bör inte behöva mer än 1tim för att plocka bort ett bromsok, slipa bort rost/erg, stoppa i en renoveringssats och återmontera på bilen med en ny glidsats. Så det bör inte kosta allt för mycket att lämna bort.
Det som kan ställa till det är fastrostade prylar som blir jobbiga att få isär.....
För att slippa ojämn bromsverkan och en bil som drar snett så bör båda bromsarna på samma axel renoveras, även om bara ena bråkar för stunden.

Åk till nån mindre bilverkstad som ändå ger ett schyst intryck o fråga?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kasken:

Jag vill hävda att en normalhändig med lite generell erfarenhet av att "skruva" reder ut att renovera ett bromsok, men det är något som i allra högsta grad är direkt avgörande för din och dina medtrafikanters säkerhet, så man bör inte pilla för mycket med det själv om man inte vet vad man gör.

En erfaren bilmekaniker bör inte behöva mer än 1tim för att plocka bort ett bromsok, slipa bort rost/erg, stoppa i en renoveringssats och återmontera på bilen med en ny glidsats. Så det bör inte kosta allt för mycket att lämna bort.
Det som kan ställa till det är fastrostade prylar som blir jobbiga att få isär.....
För att slippa ojämn bromsverkan och en bil som drar snett så bör båda bromsarna på samma axel renoveras, även om bara ena bråkar för stunden.

Fråga: vad kostar en sådan där "renoveringssats"?

Hade också problem med att bromsarna ibland låg på. Där var oken körda, hade inte räckt med att enbart byta glidsats.

Givet åldern på bilen, 19 år gammal Subaru Legacy, var jag lite inne på att skrota den, men noterade att det gick att köpa nya skivor, bromsok och belägg till båda framhjulen för strax över 4000 kr på webben. Ett par YT-videon och ett par timmars jobb senare var det monterat och klart, som nytt (well, det blev ju helt nytt).

Det skrivet: vissa saker var rejält fastrostat, man lär behöva värma och/eller köpa specialhylsor som rår på skadade skruvhuvuden (hade det sedan innan, köpt på webben för 400-500 kr).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Exakt vad du behöver för att renovera upp oket ser du först när börjar plocka isär, men en renoveringssats kan väl räcka långt om du har tur. Har du dessutom kört nästan en månad med kärvande ok så lär du säkert vilja byta belägg också.
Vill du vara helt säker på att få det fixat samtidigt som däckbytet så får du köpa full uppsättning grejer du kan tänkas behöva (inkl nytt ok) och sen lämna tillbaka det du inte behövde. Strular det bara på ena sidan kan det dessutom vara värt att kolla upp samma sak på andra sidan också, och ha grejer redo för att byta där med.

Permalänk
Medlem

Kunskap och förmåga är det ingen brist på. Jag har fixat det mesta i mekanisk väg jag tagit mig an genom livet. Bilar, båtar och motorer, m m. Att jag inte gjort saker för länge sen är för att min rygg är dålig och jag drar mig för arbetsställningen.

Nytt bromsok och ny bromsslang (som jag inte tänkt byta men vill ha i beredskap) fraktas i denna stund, bör vara här i början av veckan. Får hoppas att skruvarna inte är alltför jävliga att få loss bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade också problem med att bromsarna ibland låg på. Där var oken körda, hade inte räckt med att enbart byta glidsats.

Det är inte många kronor, runt hundralappen sist jag kollade. Det är knappt mer avancerat än ett par större o-ringar och en "damask".

Det som normalt händer är att fukt tar sig förbi tätningsdamasken som skyddar kolven. Sen börjar det rosta och kolven nyps fast i loppet när loppet den skall glida i blir mindre o mindre... Har man bromsok gjorda av aluminium blir det istället det där vita pulvret och samma resultat...

Så det är inte mer avancerat än att ta ut kolven ur oket, fila/slipa bort all rost så att loppet i oket återfår rätt diameter så kolven kan glida fritt (utan att ta för mycket eller göra hålet ovalt givetvis), sen bara ihop med skiten igen med de nya gummidetaljerna i renoveringssatsen.

En 19år gammal Legacy skall du vårda ömt, bland de bättre bilarna som byggts, alla kategorier.
Jag kör själv en -04 som jag ämnar behålla tills det är dags att lämna jordelivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Skrivet av Yoshman:

Givet åldern på bilen, 19 år gammal Subaru Legacy, var jag lite inne på att skrota den, men noterade att det gick att köpa nya skivor, bromsok och belägg till båda framhjulen för strax över 4000 kr på webben. Ett par YT-videon och ett par timmars jobb senare var det monterat och klart, som nytt (well, det blev ju helt nytt).

Det skrivet: vissa saker var rejält fastrostat, man lär behöva värma och/eller köpa specialhylsor som rår på skadade skruvhuvuden (hade det sedan innan, köpt på webben för 400-500 kr).

@Kasken: Du pratar om bromsok till en Toyota Corolla E12, du kan köpa bromsok från Febi för 500 kr från lågprissidorna eller 1500 kr i de lokala bildelsbutikerna. Bromsokshållare och glidpinnar kostar inte mycket heller.

Ingen verkstad kommer lägga tid på att renovera och det är inte aktuellt att göra hemma heller om det en vanlig bruksbil utan speciella bromsar.

Rost kommer finnas som ni båda säger. Exakt vilka delar som absolut måste bytas måste man undersöka, här har TS bara märkt av att det blir varmt. Med rost och ålder är det ofta flera grejer som blir dåliga.

Själv klarade jag mig från att byta bromsskivor senast ett bromsok kärvade då de redan var bytta inte allt för lång tid innan och inte hade kört sönder skivan än, däremot fick jag byta hjullager samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Kasken: Du pratar om bromsok till en Toyota Corolla E12, du kan köpa bromsok från Febi för 500 kr från lågprissidorna eller 1500 kr i de lokala bildelsbutikerna. Bromsokshållare och glidpinnar kostar inte mycket heller.

Ingen verkstad kommer lägga tid på att renovera och det är inte aktuellt att göra hemma heller om det en vanlig bruksbil utan speciella bromsar.

Mmmm, du har en poäng.

Men ponera att du vill vara seriös och byta båda sidor så pratar vi 3000:- eller 200:- i materialkostnad, detta kan i många lägen bli avgörande på en bil i denna prisklass.
Det som oftast blivit avgörande för min egen del är att polaren som har verkstad har dessa renoveringssatser hemma på hyllan, nya bromsok tar det oftast större delen av 1 vecka att få hem. När problemet kommer och man tar sig tid att ta tag i det och bilen står där på lyften så blir det så enkelt att bara riva isär skiten o lägga nån timme på det så är det klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

och bilen står där på lyften

Vilken lyx!

Jag kommer att behöva ligga på ett kallt garagegolv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Mmmm, du har en poäng.

Men ponera att du vill vara seriös och byta båda sidor så pratar vi 3000:- eller 200:- i materialkostnad, detta kan i många lägen bli avgörande på en bil i denna prisklass.
Det som oftast blivit avgörande för min egen del är att polaren som har verkstad har dessa renoveringssatser hemma på hyllan, nya bromsok tar det oftast större delen av 1 vecka att få hem. När problemet kommer och man tar sig tid att ta tag i det och bilen står där på lyften så blir det så enkelt att bara riva isär skiten o lägga nån timme på det så är det klart.

Som jag antydde behöver det heller inte vara bromsoket eller enbart bromsoket och då behöver du ändå vänta på delar eller lägga mer tid på att städa upp andra delar. Ta av hjulet och kolla behöver man ingen lyft till, eller om man inte vill köra domkraft och pallbockar kan hyra på OKQ8 för ett par hundra. TS har inte kollat om skivorna är slut o.s.v. eller egentligen vad problemet är.

När du vet vad problemet är kan du ta ställning till om du kan vänta på lågprissidornas bildelar eller köpa från hyllan hos de lokala bildelsfirmorna för att få grejerna direkt, eller om du kan lägga tid på göra rent och renovera med en renoveringssats.

En prestandabil där bromsoken både är dyra och har lång leveranstid är det givetvis värt att prova renovera, oavsett om du gör det själv eller med verkstadens arbetskraft. Kostar bromsoken 500 kr och du kan vänta några dagar på leverans är det inte värt att lägga någon tid.