Northvolt kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Melding Plague

Northvolt kastar in handduken – ansöker om konkurs

”En av de största konkurserna i svensk industrihistoria.”

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Ett luftslott som heter duga. Ingen kommer ta ansvar. Många har blivit rika. Kompetensen fanns aldrig där. Skellefteå kommer att ta en skön smäll. Politikerna kommer att smekas åt rätt håll...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Synd om alla underleverantörer som blivit blåsta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Synd att det gick såhär. EU behöver batteritillverkning som inte är beroende av ett annat land.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

Jag tycker det är extra tråkigt att det sker nu i en lågkonjunktur och vi verkligen behöver ha jobben.

En hel del fel gjordes av många. Rätt metod är inte leta upp en enda syndabock straffa denna rejält och sedan kan alla andra fortsätta som innan. Utan ta en tankeställare på vilka sätt investeringen spårade ur. Att de gick för snabbt fram osv.
Och hur man i framtiden förhindrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kompetensen fanns aldrig där.

Har du nån insikt där? Min info är rätt gammal, men jag fick uppfattningen att de i Musk-inspirerad stil försökte köra väldig låga löner, hög arbetsbelastning, och löften om enorm vinst på aktierna längre fram. Vilket gjorde det oattraktivt för personer med minsta tankar på familj, eller självbevarelsedrift.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det blir något nytt i deras gamla lokaler.

Har fått undvika Skellefteå de senaste åren, då Northvolt påverkat allt i dess närhet. Flög ofta dit tidigare, men har fått välja Luleå och Umeå de senaste åren.

Är inte så insatt kring vilka andra bolag som nu kommer att påverkas av konkursen, men förmodligen slår det hårt mot närområdet på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

@MsSmith Du gick ju i god för att det var struntsummor i sammanhanget som staten skulle förlora? Betalar du mellanskillnaden nu ur egen ficka för att kompensera?

Permalänk
Medlem

wow, så jävla dåliga. aja hoppas detta inte bromsar upp el omställningen allt för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Har du nån insikt där? Min info är rätt gammal, men jag fick uppfattningen att de i Musk-inspirerad stil försökte köra väldig låga löner, hög arbetsbelastning, och löften om enorm vinst på aktierna längre fram. Vilket gjorde det oattraktivt för personer med minsta tankar på familj, eller självbevarelsedrift.

Nope, köptes in gammal värdelös kinesisk maskinpark som bara kunde hanteras av kineser. Allt fick lagas med gaffa tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och hur man i framtiden förhindrar detta.

Låt inte okunniga politiker ta avgörande beslut.

Magister - En som vet mer
Minister - En som vet mindre

Ungefär det jag lärde mig i unga år inom politiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Låga löner? Vad talar du om. Du har missat nyhetsflödet och det man fått höra på annat håll... Skellefteås bostadsmarknad gick spikrakt uppåt... Folk anställdes med låtsas roller med skyhöga löner.... Om det hade bedrivits på ett korrekt sätt alá Musk inspirerad stil så kanske skiten hade fått någon output... Så vitt jag vet så fungerar samtliga av Teslas fabriker runtomkring världen med rätt kompetens på rätt plats både vad gäller biltillverkning och batteritillverkning samt partners till dem....

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Nää! Vad oväntat...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Swec säger att medlemmarna inte får diskutera politik.
Swec publicerar en tämligen stor politisk artikel.

Round 1: Fight!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Låga löner? Vad talar du om. Du har missat nyhetsflödet och det man fått höra på annat håll... Skellefteås bostadsmarknad gick spikrakt uppåt... Folk anställdes med låtsas roller med skyhöga löner.... Om det hade bedrivits på ett korrekt sätt alá Musk inspirerad stil så kanske skiten hade fått någon output... Så vitt jag vet så fungerar samtliga av Teslas fabriker runtomkring världen med rätt kompetens på rätt plats både vad gäller biltillverkning och batteritillverkning samt partners till dem....

Jag talar om att då de drog igång projektet och anställde de som designade det hela så gick det att få mkt bättre erbjudanden för sin kompetens från annat håll, Musks stil med att förvänta sig att folk ska sova på kontoret för att kunna slava på attraherar inte lika mycket här kanske. De yngre (troende? lättlurade?) som blev kvar är väl de som då får uppblåsta roller de har svårt att hantera (utan att vara alltför kritisk mot dem, inte deras fel att de hamnat i positionen riktigt), och jag hör rykten om att de vid jobbsökande nu har lite svårt att gå med på roller som inte är lika uppblåsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fängelse är inte till för de rika i samhället.

Var inte batteritillverkningen den heliga graal som samhället lovat? Tillverkningen var billigare någon annanstans? Hoppsan.

Det är väl mer eller mindre ett bedrägeri men pöbeln har ju glatt hejat på projektet." Vi måste rädda det svenska klimatet!!!"

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så himla tragiskt. Sverige/EU hade behövt egen tillverkning/återvinning av batterier. Tragiskt för alla anställda som ändrat sina liv o flyttat dit. Tragiskt för alla ue, entreprenörer, lokala företag som trott och satsat på att detta skulle bli bra.

Lätt sitta här o va efterklok, men spände de inte bågen lite väl högt? Kanske skulle dom börjat i mycket mindre skala och fått igång tekniken först?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Musikälskare

Väntat, synd för dom som förlorar jobben

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Nope, köptes in gammal värdelös kinesisk maskinpark som bara kunde hanteras av kineser. Allt fick lagas med gaffa tejp.

Jo, den dumsnålheten hörde jag om senare. Bristfällig dokumentation med reverse engineering som följd, mindre lyckat i ett tidskritiskt projekt.

Permalänk
Medlem

And nothing of value was lost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

wow, så jävla dåliga. aja hoppas detta inte bromsar upp el omställningen allt för mycket

Jag tror inte det påverkar alls eftersom de lyckades aldrig leverera batterier till elbilar. Andra företag som tex CATL håller på bygga nya batterifabriker i Europa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Synd om alla underleverantörer som blivit blåsta.

Detta är det jag är mest orolig över. Många bolag har höga fodringar gentemot Northvolt (varav många hundra miljoner redan ligger hos Kronofogden för indrivande) och frågan är om dessa kommer få tillbaka sina pengar under avvecklandet, det vet bara konkursförvaltaren. Vet att det skrevs tidigare om att många underleverantörer redan nu gick på knäna och om pengarna inte kommer innebär det konkurs även för dessa bolag. Tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag talar om att då de drog igång projektet och anställde de som designade det hela så gick det att få mkt bättre erbjudanden för sin kompetens från annat håll, Musks stil med att förvänta sig att folk ska sova på kontoret för att kunna slava på attraherar inte lika mycket här kanske. De yngre (troende? lättlurade?) som blev kvar är väl de som då får uppblåsta roller de har svårt att hantera (utan att vara alltför kritisk mot dem, inte deras fel att de hamnat i positionen riktigt), och jag hör rykten om att de vid jobbsökande nu har lite svårt att gå med på roller som inte är lika uppblåsa.

De har svårt att gå med på roller för att de fått fantasilöner för fantasiroller de ej behärskat... Finns gott om sådana historier.... De galna idéerna fungerar bara om man vågar peka med hela handen (Kina) eller att någon med sjuka ambitioner (Musk) driver ett företag i rätt riktning.... Att sitta och tro att låtsas roller ska driva något framåt är ett stort skämt...

Bara kika på detta skojeri - Detta var för fyra dagar sedan.... Hylla misslyckanden?
https://www.linkedin.com/posts/northvolt_yesterday-afternoon-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Har inga direkta källor men rykten från insidan att det var okej betalt men obegränsat med arbetstid och hög arbetsbelastning. En stark ja-sägarkultur/tystnadskultur pga härskarteknik uppifrån. Detta var på tjänstemanna-nivå.

Permalänk
Medlem

Vi har EUs fjärde högsta arbetslöshet..
Låt oss siikta mot toppen, tillsammans.

Jag minns på 90-talet att om arbetslösheten varit uppe på dessa nivår hade det varit utfrågningar av ansvariga ministrar på nyheterna och snudd på regeringskris.

Permalänk
Skrivet av Bamsebjörn:

Detta är det jag är mest orolig över. Många bolag har höga fodringar gentemot Northvolt (varav många hundra miljoner redan ligger hos Kronofogden för indrivande) och frågan är om dessa kommer få tillbaka sina pengar under avvecklandet, det vet bara konkursförvaltaren. Vet att det skrevs tidigare om att många underleverantörer redan nu gick på knäna och om pengarna inte kom innebar det konkurs även för dessa bolag. Tragiskt.

Det finns så många stora förlorare om de ej får ordning på företagsverksamheten efter konkursen.
Folk som har köpt bostäder där till överpriser, kanske byggt nytt. Folk som har startat ena och andra företaget, allt från komponeter till restauranger, hotell etc. Det är så många som kan bli rejält skuldsatta på grund av detta.

Permalänk
Medlem

Är väl lite Babels torn över det hela med över 35 nationaliteter vilket ledde till missförstånd och olyckor på arbetsgolvet med dödlig utgång samt ett gäng inkompetenta chefer på det. Bye bye skattepengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

De har svårt att gå med på roller för att de fått fantasilöner för fantasiroller de ej behärskat...

Men det är ju för att det inte anställdes rätt kompetens i början, och att Musk-tänket, som direkt angivits som inspiration för Northvolt, inte verkar funka här.
Har ingenjörslönerna och titlarna sen stuckit iväg så beror det väl för att de som väl sitter i det sjunkande skeppet är fattat att de är såpass kritiska för projektet att de faktiskt börjar kräva sin rätt, eller så blir de åter lurade genom att få nån fräck titel istället..

Skrivet av Nucky:

Bara kika på detta skojeri - Detta var för fyra dagar sedan.... Hylla misslyckanden?
https://www.linkedin.com/posts/northvolt_yesterday-afternoon-...

Förstår inte riktigt vad du menar här, går väl att hylla insatser även om saker går åt skogen. Du har väl ingen aning om vad deras bidrag varit i det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Har inga direkta källor men rykten från insidan att det var okej betalt men obegränsat med arbetstid och hög arbetsbelastning. En stark ja-sägarkultur/tystnadskultur pga härskarteknik uppifrån. Detta var på tjänstemanna-nivå.

Det rimmar med vad jag hört. Fortsatt fundersam gällande lönenivåerna dock, spec. ingenjörssidan, om de matchar vad som är rimligt för person+kompetens, eller om de matchar vad som krävs för att behålla folk med kompetens och erfarenhet att ro nåt sånthär i land under den ekonomiska tidspress som alltid funnits.