Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days
Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Den frågan besvaras av RikaTillsammans-podden (som jag starkt rekommenderar) i flera avsnitt, här för 2025 https://podcasts.apple.com/se/podcast/rikatillsammans-om-priv...

Tre tips i det avsnittet är DNB Global Indeks S, Länsförsäkringar Global och Avanza Global.

Jag själv kör Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Lysa.
Fondroboten Lysa är också en så himla simpel sparlösning. Pyttehögre avgift (0.4%) men också lite mer svenskt.

Får man fråga varför du kör på två globala fonder? Eller är det för olika sparanden du har?

Permalänk
Medlem

Fick 10% nergångs-varningsmailet från avanza i morse, men verkar ha nått en platå för tillfället. (tills trump öppnar munnen igen)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fick 10% nergångs-varningsmailet från avanza i morse, men verkar ha nått en platå för tillfället. (tills trump öppnar munnen igen)

Fick i Fredags Nästan ner 15% från mitt ATH. Svider extra då jag var så nära att balansera om 1 vecka innan kraschen, men ledorden "Time in the market beats timing the market" gick på repeat i hjärnan och vann till slut. Sålde i alla fall av allt med hävstång och crypto i tid, fjew.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fick i Fredags Nästan ner 15% från mitt ATH. Svider extra då jag var så nära att balansera om 1 vecka innan kraschen, men ledorden "Time in the market beats timing the market" gick på repeat i hjärnan och vann till slut. Sålde i alla fall av allt med hävstång och crypto i tid, fjew.

Scrollade lite snabbt mina största dippar sen jag flyttade till Avanza för tre år sen:
2023: Sep-Okt -15%
2024: Jul-Aug -10%
2025: Feb-Mar -12%
...så vi får väl hoppas på återhämtning och att det inte fortsätter neråt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Scrollade lite snabbt mina största dippar sen jag flyttade till Avanza för tre år sen:
2023: Sep-Okt -15%
2024: Jul-Aug -10%
2025: Feb-Mar -12%
...så vi får väl hoppas på återhämtning och att det inte fortsätter neråt.

Personligen tror jag inte på någon snabb återhämtning. Marknaden brukar inte gilla osäkerhet. Tror vi kommer att se en relativt platt utveckling i ett par år om det inte vänder inom ett par månader. Skall inte röra pengarna jag har på börsen på många år ändå så jag fortsätter månadsspara i vanlig takt, till slut vänder det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Får man fråga varför du kör på två globala fonder? Eller är det för olika sparanden du har?

Precis, i mitt fall så är det pga pensionsspar är i LF global och mitt ”egna” sparande är i Avanza Global. Men per se behöver det inte vara dåligt, du får ju liknande diversifiering/fördelning så på ett vis kan det faktiskt vara en breddning att ha två olika globalfonder. Vissa viktar lite olika också vilket kan bidra till olika utveckling.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Songless:

Vad är ditt tips på en bred indexfond då?

Jag instämmer på DNB Global indeks. LF Global och Avanza är inte dåliga men följer ESG-index vilket är något jag anser lämnar vinst kvar på bordet för de som förstår att Olja inte kan ersättas imorgon utan måste finnas kvar ett tag till.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag instämmer på DNB Global indeks. LF Global och Avanza är inte dåliga men följer ESG-index vilket är något jag anser lämnar vinst kvar på bordet för de som förstår att Olja inte kan ersättas imorgon utan måste finnas kvar ett tag till.

DNB har väl presterat sämre senast jag jämförde? Kanske ändrat sen årsskiftet, men jag ändrade mina global i november och då var Lf global +3% över DNB över 1-5år

Edit
Ser nu att båda har 109% över 5år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det tråkiga är väl att alla 3 fonderna är väldigt USA-tunga. Hade varit nice med en fond som blandar lite av det bästa av varje världsdel istället för att man ska ha 3-4 olika fonder och kanske mer. Men det är väl kanske enda alternativet. Det blir väl så nära några få bolag drar ekonomin. Eller i alla fall är värderade som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det tråkiga är väl att alla 3 fonderna är väldigt USA-tunga. Hade varit nice med en fond som blandar lite av det bästa av varje världsdel istället för att man ska ha 3-4 olika fonder och kanske mer. Men det är väl kanske enda alternativet. Det blir väl så nära några få bolag drar ekonomin. Eller i alla fall är värderade som det.

Global indexfond viktar ju om sig och speglar världens största bolag, svårt att då inte vara USA-tunga (historiskt och i dagsläget). Om nu ex europeiska marknaden skulle bli världens största så kommer en global indexfond att bli ”europatung” istället vilket bara är bra, där är ju pengarna för tillfället.

På lång sikt är det alltså fördelaktigt med en global indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

DNB har väl presterat sämre senast jag jämförde? Kanske ändrat sen årsskiftet, men jag ändrade mina global i november och då var Lf global +3% över DNB över 1-5år

Edit

LF har ändrats ganska nyligen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet du om Lysa har mindre ESG-kriterier än globala indexfonder (Bortsett från DNB)?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Edit

Historisk avkastning återspeglar inte framtida....

Nej, men de värden jag tittar på är:
Tracking error
Och i förlängning sharpe-kvot.

Historisk avkastning är svårt att dra några slutsatser om när fonder friskt kan byta jämförelseindex eller äta upp andra sämre avkastande fonder.

Sist jag gjorde jämförelse så var LF:
Dyrare
Högre tracking error
Mindre diversifierat (högre risk)
Och då direkt sämre Sharpe

Idag har de samma avkastning och LF har något högre Sharpe, men det ändrar sig såklart till och från. Båda är bra fonder.

Personligen har jag ingen förståelse varför jag ska ge bort avkastningen från oljebolagen som LF väljer bort. Bara någon annan som plockar vinsten istället.

Skrivet av Kvarnis:

Vet du om Lysa har mindre ESG-kriterier än globala indexfonder (Bortsett från DNB)?

Noll koll, har inte lysa. Bidrar inte något till mitt sparande och något dyrare än egen portfölj så frågan är tyvärr riktad till fel person.

edit:typo
Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte ett gäng andelar i SAAB B i Januari, leendet växer varje dag

De globala fonder jag har... Mindre leende

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

U.S. automaker Tesla (TSLA.O), has warned that it and other major American exporters are exposed to retaliatory tariffs that could be leveled in response to President Donald Trump's aggressive use of tariffs.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-w...

It is not clear who at Tesla wrote the letter, which is unsigned but is on a company letterhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

"Hållbarhet" är väl det enda valet du kan göra på lysa?
Om de sedan kan balansera bort globalt eller om icke valet kan välja mer hållbart gör väl frågan till: kan lysa riskminimera nedgångsmarknader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Guldet slår nya ATH varje dag typ. Men goldminers laggar efter. Köpläge för er som gillar gratis pengar! Bästa namnen imo är Agnico Eagle, Newmont, Alamos och Wesdome.

Guld över 3000 i veckan och bolagen tuffar på men det är bara början!?

https://efn.se/darfor-rusar-guldet-da-spracks-ny-grans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Guld över 3000 i veckan och bolagen tuffar på men det är bara början!?

https://efn.se/darfor-rusar-guldet-da-spracks-ny-grans

Vi från AuAg fonder säger att det bara är början. Tur att han har modeller som styrker det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi från AuAg fonder säger att det bara är början. Tur att han har modeller som styrker det!

Varför har AuAg ingen bra guld-fond? Deras fond med fysiskt guldbackade värdepapper precious green underpresterar pga grön energi och dessutom dyr.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av THB:

Det växer iaf.
<Uppladdad bildlänk>

Efter en rejäl dipp så är fonden på väg upp igen.
Dock så är mitt sparande långsiktet så är inte speciellt orolig (än).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Varför har AuAg ingen bra guld-fond? Deras fond med fysiskt guldbackade värdepapper precious green underpresterar pga grön energi och dessutom dyr.

Vad jag kan se verkar AuAg inte ha några fonder som enbart följer en råvaras pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad jag kan se verkar AuAg inte ha några fonder som enbart följer en råvaras pris?

Pcious green har ca 40% fysiskt guld, skulle gärna se att de gör en fond med 50/50 fysiskt guld och guld-miners avgift max 1%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej de köper guldgruvor och silvergruvor. Vill du bara följa råvaran så finns det ju certifikat eller varför inte köpa fysiskt guld från typ Tavex?

Jag tycker deras val av gruvor är sådär. Finns andra fonder med gruvbolag som är lite bättre imo.

Permalänk
Medlem

Har alla slutat investera?

Guld närmar sig $3100 och nu verkar silver röra på sig lite... men där har man blivit besviken förut!

Börjat bygga en position i $NE Noble Energy nu. Offshore oil service, hatad sektor men bolagen tjänar pengar och flera fina insiderköp på sistone... charten ser helt utbombad ut, utdelning nära 8%. Kommer snitta in mig då billigt kan bli billigare men, till slut blir det bara löjligt...

Trevlig helg !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Nej, men det är inte lika roligt att dela med sig av nergångar. Själv ner -9% sen årsskiftet. Har till största del suttit still i båten. Köpt på mig lite ” WisdomTree Europe Defence ETF” (sen på bollen förstås men uppenbarligen en bransch här i europa som kommer få stora belopp inpumpat i sig kommande 5-10 år)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Nejdå. Jag fortsätter att spara samma summa som vanligt.

Permalänk
Medlem

Jag lägger in 10k i månaden i Avanza just nu i dessa fonder. Men i och med att det är så instabilt på fondmarknaden just nu, tycker ni jag ska minska till 5k i månaden? Känns som det kommer gå ner mycket i år efter Trumps alla svängningar hit och dit som gör att det blir svårt att förutse vad som ska hända i europa osv.

Permalänk
Medlem

Ingen vet när det vänder, bevisat bästa strategin är att fortsätta månadsspara. Just keep buying. Men spara givetvis inte mer än du kan tänka dig lämna där 5+ år.

Finns så mycket osäkerhet just nu, blir det fred i ukraina, är trumps tullar bara förhandling som har tar bort lika fort o.s.v. Så det kan lika gärna studsa upp som det kan fortsätta neråt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag lägger in 10k i månaden i Avanza just nu i dessa fonder. Men i och med att det är så instabilt på fondmarknaden just nu, tycker ni jag ska minska till 5k i månaden? Känns som det kommer gå ner mycket i år efter Trumps alla svängningar hit och dit som gör att det blir svårt att förutse vad som ska hända i europa osv.

https://i.imgur.com/vB8Vyxj.png

Om du kan avvara 10k så fortsätt köp, time in market - > timing the market.
Vad du kan göra är väl annars vikta om? Global är USA tungt om du tror på en annan marknad lite mer av de du köper av så balansera om temporärt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop