Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Sony släpper ny Blu‑ray‑spelare

Permalänk
Melding Plague

Sony släpper ny Blu‑ray‑spelare

Den nya spelaren saknar allt vad streaming och onlinefunktioner heter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

100% att online funktionerna är av negativt värde😂

OM man vill ha allt det där, så fixar man det lätt med en "smart-tv" eller skärmdelning via mobilen.

Det råder ingen brist på streaming funktionalitet där ute!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

This is a high reward approach...

Nä men seriously...en online TV 📺 fixar saken...

Kolla på en film 📼 online är mycket smidigare än en DVD.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Kanske inte lika smidigt utan Internet?

Köpte nyligen en gammal Xbox One X just för att kunna spela Bluray i 4K helt offline.

Permalänk
Medlem

Kaaay... :)

Skrivet av walkir:

Kanske inte lika smidigt utan Internet?

Köpte nyligen en gammal Xbox One X just för att kunna spela Bluray i 4K helt offline.

Jag sa iofs inte att DVD:n inte hade något place på vår jord...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Gud vad jag har längtat…

Permalänk

Härligt 😁 kör fortfarande fysiska. 🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ja det är smidigare och sämre kvalité. Folk som värdesätter bäst kvalité får använda det medium som medger det. I dagsläget är det UHD blu-ray som ger bäst kvalité kombinerat bild och ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Fast nu var det här Blu-ray.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Vilken streamingtjänst kommer närmast Blu-ray i bild och ljud?

Skulle se Transformers 1, provade både Viaplay och SF anytime. Oj va dålig bild! Otroligt mycket bättre på BD.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dagens strömtjänster utvecklas så har jag börjat tycka det är värt att samla sina favoritfilmer på skiva faktiskt. Filmer försvinner, flyttar mellan tjänster, även om man ”köpt” den så kan de plötsligt försvinna tex iTunes eller Sfanytime. Samt att priserna har spårat ur. Kan i princip köpa två tre filmer i månaden på skiva för samma pengar som mina strömtjänster kostade innan. Och det var ingefära den mängden innehåll jag konsumerade per månad. Resten av tiden så har man bara abonnemangen rullande för de e ”kaffepengar” och man orkar inte starta stoppa olika tjänster hela tiden

Dessutom oslagbar kvalitet. Testa en BD i 4K HDR vs typ Netflix 4K (som är typ bästa scenariot för strömmande video ) för att inte tala om alla 720p och 1080p som många tjänster fortfarande kör, med dålig bitrate dessutom.

Edit: detta gäller främst film, tv serier är lite annorlunda, men jag har ärligt talat slutat orka folka för de kommer så sjukt många hela tiden, och trenden har blivit att köra varje framgångsrik serie i typ 14 säsonger, så man till slut slutar orka följa eller aldrig orkar börja om man missade det i början. (Typ walking dead)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kanske ett tecken på att pendeln håller på att svänga, när det blir tajtare ekonomiskt och osäkrare framtidsutsikter? Betalprenumerationer som dränerar plånböcker är inte lika lockande längre och fler återgår till att köpa och äga sin saker, inklusive filmer, spel och musik. Och ser värdet i att till exempel en film finns kvar i världen än upphör att existera för att den får för dåligt med streams. Det hoppas iaf jag, som fortfrarande köper film och böcker för att se och läsa dem i samma kvalitet och lika enkelt om 10-20 år som nu.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Med tanke på hur dagens strömtjänster utvecklas så har jag börjat tycka det är värt att samla sina favoritfilmer på skiva faktiskt. Filmer försvinner, flyttar mellan tjänster, även om man ”köpt” den så kan de plötsligt försvinna tex iTunes eller Sfanytime. Samt att priserna har spårat ur. Kan i princip köpa två tre filmer i månaden på skiva för samma pengar som mina strömtjänster kostade innan. Och det var ingefära den mängden innehåll jag konsumerade per månad. Resten av tiden så har man bara abonnemangen rullande för de e ”kaffepengar” och man orkar inte starta stoppa olika tjänster hela tiden

Dessutom oslagbar kvalitet. Testa en BD i 4K HDR vs typ Netflix 4K (som är typ bästa scenariot för strömmande video ) för att inte tala om alla 720p och 1080p som många tjänster fortfarande kör, med dålig bitrate dessutom.

Edit: detta gäller främst film, tv serier är lite annorlunda, men jag har ärligt talat slutat orka folka för de kommer så sjukt många hela tiden, och trenden har blivit att köra varje framgångsrik serie i typ 14 säsonger, så man till slut slutar orka följa eller aldrig orkar börja om man missade det i början. (Typ walking dead)

exakt detta.. skalat bort nästan alla mina streaming tjänster pgr pris bilden som ändras samt content är välldigt kasst.

ex 99% på netflix, disney, max eller apple tv är skräp. bara prime kvar som är lite ok och billig. det som finns kvar efter det är värre eller bara o värt pris mässigt.

då kan man lika gärna köpa 2-3 kvalitets bluerays i mån istället. oslagbar kvalite och ljud. så fort någonting streamas så är det variabel paket av bit data stream som forslas som folk inte verkar fatta. betalar dyra avgifter i tron om äkta 4k.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer en sån här 4k-blurayspelare från den som sitter i ett xbox? Har nämligen ett xbox one s, såg att den nuvarande varianten ligger runt 3000kr, varför ska man använda den över xboxet? 😊

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Plot twist: För att kunna använda Sonys Blu‑ray‑spelare måste användare först logg in i PSN och hårdvaran stöds bara i länder som erbjuder denna tjänst

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Vad skiljer en sån här 4k-blurayspelare från den som sitter i ett xbox? Har nämligen ett xbox one s, såg att den nuvarande varianten ligger runt 3000kr, varför ska man använda den över xboxet? 😊

utan att tittat på xboxens spelare eller dylikt, det ända jag kan tänka på just nu vore om den har problem med att spela vissa typer av blueray discar. det finns nämligen (vad jag vet) 2 olika. olika täthet och lager, ena rymmer mer. och vissa spelare kan ha problem med det. det är alltså inte bara att en disc är en disc är disc utan det är mer komplext än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Förhoppningsvis har den iaf lite minne.
Saknar det på min Xbox.
Exempel börjar kolla en film, ser halva dag ett, vill fortsätta dag två. Då minns inte Xboxen vart man var utan man får spola fram.

Sedan kan jag tänka mig att det finns lite mer anslutningsmöjligheter typ till att koppla till hemmabio osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Dolby Vision. Stödet finns inte på Xbox eller PlayStation när det kommer till film på skiva.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Plot twist: För att kunna använda Sonys Blu‑ray‑spelare måste användare först logg in i PSN och hårdvaran stöds bara i länder som erbjuder denna tjänst

Hur tänkte du det skulle fungera när enheten inte ens har möjlighet att gå online? 😅

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vilken streamingtjänst kommer närmast Blu-ray i bild och ljud?

Skulle se Transformers 1, provade både Viaplay och SF anytime. Oj va dålig bild! Otroligt mycket bättre på BD.

Sony ligger på förstaplats med upp till 80Mbit/s bitrate på Sony-enheter, Apple TV+ ligger på andraplats med upp till 40Mbit/s bitrate på Apple-enheter och resten ligger runt 25Mbit/s ungefär.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Det första jag tänker på är att för någon som inte spelar spel så är en "vanlig" 4k/bluray-spelarare bättre på så sätt att man slipper fippla runt i konsolmenyer för att se en film.

...du behöver inte heller skapa ett användarkonto för att bruka apparaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Dolby Vision. Stödet finns inte på Xbox eller PlayStation när det kommer till film på skiva.

Hur tänkte du det skulle fungera när enheten inte ens har möjlighet att gå online? 😅

Det är en referens till https://gizmodo.com/sony-finally-gets-rid-of-pesky-playstatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Kanske ett tecken på att pendeln håller på att svänga, när det blir tajtare ekonomiskt och osäkrare framtidsutsikter? Betalprenumerationer som dränerar plånböcker är inte lika lockande längre och fler återgår till att köpa och äga sin saker, inklusive filmer, spel och musik. Och ser värdet i att till exempel en film finns kvar i världen än upphör att existera för att den får för dåligt med streams. Det hoppas iaf jag, som fortfrarande köper film och böcker för att se och läsa dem i samma kvalitet och lika enkelt om 10-20 år som nu.

Tyvärr verkar Blu-Rayskivor inte heller hålla för tidens tand utan drabbas av "diskröta" med åren. Jag vet inte riktigt vad det bästa upplägget vore för beständig långtidslagring, kanske att rippa sin fysiska media till mekaniska hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Tyvärr verkar Blu-Rayskivor inte heller hålla för tidens tand utan drabbas av "diskröta" med åren. Jag vet inte riktigt vad det bästa upplägget vore för beständig långtidslagring, kanske att rippa sin fysiska media till mekaniska hårddiskar?

Så länge de håller för sin egens livslängd så duger det, får ändå inte ta med något i graven🙈

Permalänk
Medlem

Köpte normala varianten av den här spelaren på Ebay i okänt skick för 1200 kronor för två år sedan, inhandlade en nätadapter med rätt spänning och strömstyrka från Amazon för 179 kronor som jag lödade direkt till moderkortet då Sony använder japansk strömkontakt som jag inte kunde få tag på. Levde ett tag med att använda telefonens inbyggda IR-sändare men hittade en fräsch OEM-dosa på Ebay för 150 kronor. För strax över 1500 kronor är jag väldigt nöjd, den har spelat alla filmer jag provat i den utan några bekymmer.

Permalänk
Medlem

SSD är antagligen det som håller längst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony ligger på förstaplats med upp till 80Mbit/s bitrate på Sony-enheter, Apple TV+ ligger på andraplats med upp till 40Mbit/s bitrate på Apple-enheter och resten ligger runt 25Mbit/s ungefär.

UHD Blu-ray är som sagt bäst och jag har full förståelse för de som håller fast vid skivorna av den anledningen. Men personligen så tycker jag Apple TV+ (iTunes, som vi sa förr) via Apple TV är så bra att jag inte bryr mig längre. Smidigare plus att det även funkar på andra enheter (tex iPad), även offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

SSD är antagligen det som håller längst.

SSD kan tappa data om de är strömlösa en längre tid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är ju perfekt, då kan man skippa en massa hårdvara för videoavkodning osv som aldrig kan komma att användas!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Don flesta filmer som kommer är endå skitfilmer.
4k uhd bd gör inte filmerna bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det finns idag inget arkivbeständigt media för konsumenters lagring av data, dvs man måste ha en strategi att flytta data. Inte bara datat som kan bli korrupt, även anslutningar/lästeknik kan bli förlegade och inte längre stödja läsning av datat.