Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Minneskort tappade sin formatering

Permalänk
Medlem

Minneskort tappade sin formatering

När jag är på nätet sparar jag ibland ner "bra att ha saker" lägger dessa i ett USB-minne, samt på ett extra minneskort.. För att senare när jag tar mig tid att sätta mig vid min gamla windows-dator där alla filer förvaras , då ladda ner dessa dit. För ett par dagar sedan fick helt plötsligt Minneskortet för sig att inte visa sig i Linuxburken som är den jag i första hand använder till surfning ( Minneskortet jag haft på nån hylla, använt ett par veckor nu är märkt: takeMS SD High Speed 60x 2Gb, Secure Digital Card ) När jag testade att stoppa in det i laptoppen, vilken är min enda dator med något slags nyare windows ( Används enbart på sidor där bankid krävs) Ja, då fråga datorn som har windows 10 om jag skulle formatera kortet för det var "oformaterat" sa den.. Hur ska man tolka detta.. Hur kan kortet bara tappa formateringen.. Börjar det bli gammalt, opålitligt och lär tappa allt igen så det är bättre att slänga det i skrotlådan??

Vad anser ni?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att minneskort oftast är tillverkade av de minneskretsar som är utrangerade och rejektade, är väl common knowledge.
Speciellt om de är av nåt okänt märke...

Så, ja. Det är väl fullt möjligt att det är opålitligt. Om man dessutom inte använder sig av nån "mata ut"-funktion, så ökar risken för haveri.

Läge alltså att fundera på vilken av ovan som är mest troliga orsaken till problemet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Händer titt som tätt på minneskort/usbminnen så de är inte att lita på för mer än möjligen kopiering mellan platser dör orginalet finns på ursprungsenheten.

Kasta kortet och lev med att innehållet är borta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem är det på SD-kortet?
Det kan vara så att om du skapat partitionen på SD-kortet i Linux så användes ett filsystem som ditt Windows inte har stöd för, men kan finnas Windowsprogram du kan installera som gör att du kan läsa från kortet även i Windows.

Om du inte vet vilket filsystem som används på SD-kortet kan du kolla det i Linux med programmet GParted t.ex.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Flashminnen lider av något som vi kallar för bitröta, varje byte/bit sparas som en elektisk laddning. Så har minnet legat en stund så kan de tappa laddning tillräckligt mycket för att bitar "flippas" från 1 till 0 och på så vid blir datan korrupt, och det kan gå så långt att ditt OS inte längre känner igen något filsystem o.s.v. Långtidslagra viktig data på flashminne ska man absolut inte göra.

Permalänk
Medlem

Måste ju vara över 10 år gammalt vid det är laget med 2GB 60x? Med det sagt är ju Windows notorsikt för att vilja formatera minneskort vid minsta lilla problem, så stoppa in det i linuxburken igen och prova där, annars är det dags att kolla på nytt lagringsmedia för filöverföringar mellan datorerna.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar... Kortet ska vara formaterat så det ska gå att använda i både Windows och Linux.. På Linux-burken dyker det inte upp som enhet ens... Tappade för väl ingen information, utan det var enbart en extra-kopia.

Blir skrotning!!

Efter ett resonemang med några av er i höstas skaffade jag en extern dockningsstation, där det går att stoppa i både minneskort och "snurrdiskar" .. Hade en 500Gb disk från nån skrotad laptop, la in extrakopian där istället..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p