Finns något alternativ till höga bredbandspriser vid flytt till villa?

Permalänk
Medlem

Finns något alternativ till höga bredbandspriser vid flytt till villa?

Trodde vi hade regelverk mot monopolbeteende i Sverige. Tydligen inte?

Bott i lägenhet hela livet - flyttar nu till villa. Fiber finns, men låst till Telia. Så vi har inget fritt val gällande leverantör.

Deras erbjudande? 150/150 för 599 i månaden. Det är den lägsta hastigheten som erbjuds. 300/300 ligger på 649 i månaden.

Vad är detta för priser? Nu bor vi visserligen i Brf, men här har vi 1000/1000 för 121 kr i månaden... Och där ingår TV-kanalerna också i något paket som vi aldrig använt.

Har vi något annat alternativ?
Mobilt bredband? Vad jag kan urskilja ligger vi precis utanför 5G täckning, så 4G. Är det bra nog (streaming, spela spel, etc)?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Har du kollat runt bland operatörer? Ibland går det att byta även om det är Telia som äger kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

Bott i lägenhet hela livet - flyttar nu till villa. Fiber finns, men låst till Telia. Så vi har inget fritt val gällande leverantör.

Deras erbjudande? 150/150 för 599 i månaden. Det är den lägsta hastigheten som erbjuds. 300/300 ligger på 649 i månaden.

Vad är detta för priser? Nu bor vi visserligen i Brf, men här har vi 1000/1000 för 121 kr i månaden... Och där ingår TV-kanalerna också i något paket som vi aldrig använt.

Mobilt bredband? Vad jag kan urskilja ligger vi precis utanför 5G täckning, så 4G. Är det bra nog (streaming, spela spel, etc)?

Jag har fiber till villan som telia har installerat men jag har ändå ett antal leverantörer att välja på, menar du att du bara kan välja telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

Killgissning: Om det är på det sättet så är det väl antagligen för att Telia sponsrade med delvis/hela av fiberdragningen och kostnaden för det. Och de vill ju tjäna tillbaka de pengarna isf.

Kika ifall det kommer erbjudanden, de brukar ofta gälla oavsett var man bor. Är ju lite långt från Black Friday dock. Annars är väl tipset att knacka på grannen och se ifall de har något att råda dig med .

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag har fiber till villan som telia har installerat men jag har ändå ett antal leverantörer att välja på, menar du att du bara kan välja telia?

Nu har jag visserligen bara tagit kontakt med två andra leverantörer, men där fick jag svar att det var ett låst fibernätverk och att de inte kunder erbjuda något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

Nu har jag visserligen bara tagit kontakt med två andra leverantörer, men där fick jag svar att det var ett låst fibernätverk och att de inte kunder erbjuda något.

Har du testat att söka på adressen på https://www.bredbandsval.se/
eller https://www.bredband.se/

Permalänk
Medlem

4G är inget alternativ. Hastigheten och svarstiden svajar alldeles för mycket och blir obrukbart under vissa timmar varje dygn. 5G är ett alternativ, där svajar hastigheten också men inom spannet av vad som är acceptabelt och svarstiden har aldrig varit ett problem för mig i alla fall.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Några 100:- för fiber till en vill kan du glömma det var ett gruppabonnemang föreningen hade för sina lägenheter.

Internet till en vill ligger oftast runt de priserna aningen lägre men iom sluten telia fiber så får du ta telias erbjudande, installera ny öppen fiber, eller köra mobil. Men inget av alternativen kommer troligen sluta på en månadskostnad under typ 350:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Man kan förstås ha synpunkter på priser, men du kan inte jämföra med vad gruppavtal kostar per lägenhet, vilket det får antas att 121 kr/mån var. Du kan glömma det priset i lägenhet också om du har individuellt avtal.

Permalänk
Medlem

Du borde få en kopia på avtalet som signerades av ägarna som lät fibern installeras. Där brukar det framgå under hur lång tid det ska vara låst till Telia.
Kan vara så att den tiden redan gått ut, men att Telia fular sig och inte automatiskt låser upp utan att du tar kontakt och kräver det.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Du borde få en kopia på avtalet som signerades av ägarna som lät fibern installeras. Där brukar det framgå under hur lång tid det ska vara låst till Telia.
Kan vara så att den tiden redan gått ut, men att Telia fular sig och inte automatiskt låser upp utan att du tar kontakt och kräver det.

Kan vara t.ex. en gammal teliaägd stadsfiber också som de inte har öppen för andra alls.

Där jag bodde förut hade vi det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan vara så att Telia äger fibern och då är det inget öppet stadsnät eller liknande = du måste ta det som erbjuds, eller skita i det.

De kan ju inte tvinga dig att använda deras tjänster - men äger de nätet så har de rätt att sätta reglerna.

Ofta hänger detta ihop med att installationen var billigare för att sedan över tid ta igen kostnaden från månadsavgifter.

Lite som att köpa en konsol, ofta går tillverkarna back på hårdvaran för konsolen - men tar igen det på sikt när spelen skall säljas.

Lycka till, eller kör med 5G etc.
Mycket billigare blir det dock inte

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

låter konstigt att ni skulle vara bundna till telia, men ja jag har påpekat det många gånger att telia är ett av dem sämsta företagen vi har här i sverige pga. deras monopol-beteeende, men av nån konstig anledning så älskar folk på swec dem.
eftersom du flyttar till villa så kan man väll i teorin välja vad man vill? om man gräver ny lina fram till villan?, inte billigt men det alternativet finns inte ens i lägenhet. just sayin...

Permalänk
Medlem

Även om man har ett stadsnät så är det ju de som har monopol på linan.
Till skillnad från elnätet så finns inga regler på fiber, så ja vi har inga lagar för konsumenter för fiber.
Här kan man klaga hos pts.se: https://synpunkt.pts.se/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

" Vad jag kan urskilja ligger vi precis utanför 5G täckning, så 4G. Är det bra nog (streaming, spela spel, etc)?" Om det är bra nog kan du bara själv avgöra. För många duger det utmärkt för andra är det värdelöst. Beror ju lite på kraven man har. Sen varierar det ju såklart mellan olika platser och vilken operatör som är att föredra just där.
Streama bör du utan problem kunna göra om du har okej täckning. Spela onlinespel beror en hel del på hur känsliga spelen är för ping. Varför inte testa någon vecka med internetdelning från mobilen när ni flyttat in. Eller redan nu men då vet du ju inte hur prestandan blir i nya bostaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Starlink kostar 559:-/månad med obegränsad surf.

Helt sjukt att det ska kosta mer att drifta en fiber mot att drifta ett nätverk av sateliter..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Där jag bor måste man helt byta fiberleverantör var 24e månad för att få kampanjpriser.
Dvs nån tekniker får byta switch i områdets central och ge en ny "mediaomvandlare".
Jag kan också informera att Telias switchar är att föredra, då de inte gick ner vid strömavbrott. Tele2 (ComHem) hade inte samma leverens.
Konkurrensen verkar inte alls lika bra på tjänsteleverantörerna när man väl har Telias nät. Alla är ju dyra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Starlink kostar 559:-/månad med obegränsad surf.

Moraliskt kostar det dock betydligt mer att stödja Elon Musk, även om nu Telia kanske inte direkt är en representant för det goda i samhället...

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan få det som kallas villafilber

https://bahnhof.se/villafiber/
https://www.tele2.se/bredband/villafiber
https://villafiber.telenor.se/

Då kopplar de fysiskt om din fiber till deras nät. Detta är nått som är reglerat av PTS men det är inte säkert att andra har infrastruktur i närheten och erbjuder det. Men värt att kolla på.

Om det inte finns så kan du försöka skapa en fiberförening med dina grannar och förhandla med en ISP men räkna med en massa jobb.