Permalänk
Medlem

PCIe 5.0 med riser?

hej,

nu med AMD nya generation GPUer som klarar PICe 5.0, någon som har eller planerar att bygga med en PCIe 5.0 riser (till exempel i fractal design terra eller liknande chassi)? jag planerar lite så smått ett nytt bygge och sneglar lite åt itx-hållet så vill veta vad jag ger mig in på och om det är lönt att överväga

cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmet:

hej,

nu med AMD nya generation GPUer som klarar PICe 5.0, någon som har eller planerar att bygga med en PCIe 5.0 riser (till exempel i fractal design terra eller liknande chassi)? jag planerar lite så smått ett nytt bygge och sneglar lite åt itx-hållet så vill veta vad jag ger mig in på och om det är lönt att överväga

cheers

Du förlorar knappt någon prestanda om du kör ett nvidia 5090 i pcie 4.0 x16, så lägg inte för stor vikt på pcie 5.0 om du inte ska upp mot den prestandan framöver.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag tror diffen mellan gen 4 och gen 5 var på ungefär 2%

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du förlorar knappt någon prestanda om du kör ett nvidia 5090 i pcie 4.0 x16, så lägg inte för stor vikt på pcie 5.0 om du inte ska upp mot den prestandan framöver.

Skrivet av Blub:

Jag tror diffen mellan gen 4 och gen 5 var på ungefär 2%

tack! trodde det skulle vara mer än så…

Permalänk
Skrivet av helmet:

tack! trodde det skulle vara mer än så…

Har alltid varit runt de siffrorna när jämförelser gjort mot föregående version.

Ända undantagen har varit grafikkort med dubbla gpuer på samma kort men det har inte varit aktuellt på över typ 10-15 år eller nått vid detta laget och vill minnas att även då handlade det bara om typ 5-10% skillnad eller nått åt hållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

är det något att tänka på om man kör PCIe 5.0 mobo / gpu med en PCIe 4.0 riser? det ska "bara funka"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmet:

är det något att tänka på om man kör PCIe 5.0 mobo / gpu med en PCIe 4.0 riser? det ska "bara funka"?

Ställ in moderkortet i BIOS på att köra PCIe 4 då många har problem med att få bild när handskakningen misslyckas för passiv kabel inte samarbetar med GPU och MB.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ställ in moderkortet i BIOS på att köra PCIe 4 då många har problem med att få bild när handskakningen misslyckas för passiv kabel inte samarbetar med GPU och MB.

tack. ska kolla runt lite efter PCIe 5.0 risers dock. om de inte kostar så mycket och tillverkaren känns någorlunda legit, så varför inte?

Permalänk
Skrivet av helmet:

tack. ska kolla runt lite efter PCIe 5.0 risers dock. om de inte kostar så mycket och tillverkaren känns någorlunda legit, så varför inte?

PCI-E risers är lite hit or miss iom att de inte ingår i PCI-E standarden och de är ute i felmarginalerna och trampar eftersom ledningsbanorna blir längre och dubbla kontakter som kan göra att de blir benägna att plocka upp mer elektriskastörningar.

pci-e 3 var väl relativt riskfri att köra på en riser om man inte köpte det absolut billigaste kinesiumet.

när pci-e 4 så minskade felmarginalerna så då krympte chanserna att kunna köra med en riser till den måna att det i princip bara är en handfull tillverkar som lyckats tillverka en någorlunda pålitlig riser som iaf fungerar för de flesta att köra med i pci-e 4 hastigheter.

och nu med pci-e 5 så är marginalerna ännu mindre så inte äns säkert att risers kommer bli en grej för pci-e 5 för marginalerna kanske är för små för att kunna förlänga ledningsbanorna alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows