Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Skype död, vad ska jag nu använda för att ringa samtal via PC?

Permalänk
Medlem

(...Det här är problemet med att Sweclockers länkar från framsidan till en forumtråd. Folk läser bara framsidans rubirik: "Vad använder du för att ringa samtal via datorn?" och tror då man frågar efter vad man använder för röst-chattprogram och skriver Teams/Discord, när TS frågade efter ett alternativ som kan ringa *riktiga telefonnummer* via datorn. Men nu kommer det bara komma massa ohjälpsamma inlägg hit, som den här!...)

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag sitter i Apple-ekosystemet och där fungerar bland annat samtal/meddelanden sömlöst mellan telefon/dator/platta/klocka.

Permalänk

Väldigt sällan jag ringer från datorn, använder Discord om det ska snackas något.
Annars telefonen för vanliga samtal.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 15 Plus
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

(...Det här är problemet med att Sweclockers länkar från framsidan till en forumtråd. Folk läser bara framsidans rubirik: "Vad använder du för att ringa samtal via datorn?" och tror då man frågar efter vad man använder för röst-chattprogram och skriver Teams/Discord, när TS frågade efter ett alternativ som kan ringa *riktiga telefonnummer* via datorn. Men nu kommer det bara komma massa ohjälpsamma inlägg hit, som den här!...)

På vilket sätt kunde man någonsin göra det med Skype? Eller annat för den delen.. Går ju ej att ringa utan telefon/simkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jo men detta verkar logiskt.....
Nu när vi använder telefonen till precis allt i våra liv förutom att ringa (ingen vågar, utan använder text istället).
Självklart behöver man då ett sätt ringa ifrån datorn??

Jag förstår helt ärligt inte, vart kommer detta behov ifrån?? Finns inte telefonen tillgänglig när man sitter vid datorn??

Om man sitter vid datorn och hamnar på en sida med en callto:-länk är det smidigt att bara kunna klicka på den, andra fördelar kan vara att man har ett extra bra headset till datorn, inspelningsfunktion vilket i alla fall Apple blockerar pga lagstiftning i olika länder, loggning som kan vara till hjälp när man redovisar tid som konsult etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

På vilket sätt kunde man någonsin göra det med Skype? Eller annat för den delen.. Går ju ej att ringa utan telefon/simkort.

Det fanns något som iaf förr hette "Skype Out" som tillät dig att ringa ut till det vanliga telenätet. Var en av funktionerna där Skype stack ut från mängden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ringer aldrig så länge inte gruppsamtal i discord räknas.

Skulle jag väl vilja ringa vanliga samtal till folk via datorn så hade jag bara gjort det genom telefonlänk, fungerar ypperligt det lilla jag provat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det fanns något som iaf förr hette "Skype Out" som tillät dig att ringa ut till det vanliga telenätet. Var en av funktionerna där Skype stack ut från mängden.

Aha, kände jag inte till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag förstår helt ärligt inte, vart kommer detta behov ifrån?? Finns inte telefonen tillgänglig när man sitter vid datorn??

Min tanke också. En anledning att använda datorn som telefon är väl om man samtidigt loggar samtalet, tex vid kundsamtal.
Som privatperson har jag svårt att se vitsen med det.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Teams på jobbet discord hemma

Skrivet av s0sdaf:

Signal är kanon för ändamålet!

Det går väl inte att ringa till vanliga telefoner med varken Signal eller Discord?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Ringer aldrig till telefoner via datorn. Om jag vill prata med någon utomlands brukar jag göra det över nätet och isåfall kör jag antingen Messenger eller Teams.

Permalänk
Medlem

iPhone

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Teams & Discord även signal och telegram, många delar som tex asien och runt området blir det whatsapp windows client, lite likt discord.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

Upptäckte häromdagen Windows 11 appen, Telefonlänk, som gör att man kan använda mobilen att ringa med från datorn, eller mer gör datorn till en bluetooth tillbehör för telefonen, men väldigt trevligt att kunna ringa från datorn och använda datorns headset för samtalen. gör även så man kan skicka filer mellan datorn och telefonen utan kabel.

kanske inte vad ni använder, men kan ara värt att kolla in i för de nyfikna.

Ja precis, Windows Phone Companion tror jag den hette under windows 10 iaf. Med den kan man ringa från telefonen, via datorn. Det vill säga föra sitt telefonsamtal i hörlurarna.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Privat fattar jag inte vad man ska med sånt till, använder min Mobil.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Så många inlägg som måste rensas upp här som är inte relevanta.
Med Skype kan man utan problem ringa till riktiga telefonnummer, man kan rent av få ett Skype telefonnummer som fungerar precis som ett riktigt telefonnummer. Du kan även välja att ringa med ett abonnemang eller rent av betala per minut för det du ringer för, precis som kontantkort.

Det jag är ute efter är som jag tidigare nämnde att ringa till riktiga telefonnummer, inte whatsapp eller liknande. Skype har i min mening varit det optimala programmet för detta ändamål.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Skype har i min mening varit det optimala programmet för detta ändamål.

Samma för mig! Har pott kvar på Skype att ringa för.

Vad jag förstått, så är tanken att vi ska migrera över till Microsoft Teams Free:
https://support.microsoft.com/en-us/skype/skype-is-retiring-i...

Just nu finns ingen "Skype Dial Pad" i Teams Free, men det kommer i maj enligt Microsoft.

På datorn borde det gå fint att köra Teams via webben när "Skype Dial Pad" blivit tillagt. Funktionen finns redan i företagsversionen som vi har på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Så jag har använt Skype för att ringa samtal och nu så stängs Skype ner. Vad för program kan jag använda istället för att just ringa samtal till vanliga telefoner ifrån min stationära dator?

Vad du är ute efter är en så kallad softphone, har dålig koll på utbudet för personliga ändamål men professionellt är bl.a. Mitel och Cisco stora aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma för mig! Har pott kvar på Skype att ringa för.

Vad jag förstått, så är tanken att vi ska migrera över till Microsoft Teams Free:
https://support.microsoft.com/en-us/skype/skype-is-retiring-i...

Just nu finns ingen "Skype Dial Pad" i Teams Free, men det kommer i maj enligt Microsoft.

På datorn borde det gå fint att köra Teams via webben när "Skype Dial Pad" blivit tillagt. Funktionen finns redan i företagsversionen som vi har på jobbet

Vad jag förstått så är det en ny funktion som bara kommer finnas där för att leverera det folk redan betalat för?

Dvs, de håller på att avsluta försäljningen av alla de här tjänsterna, men det kommer gå att använda det man redan köpt i Teams Free när de dödat Skype.

Allt är "available to remaining paid users", "will then remain active until the end of your active subscription period", "for the remainder of your existing subscription", osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Touchpoint.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Teams och Whatsapp

Skrivet av SStar:

Ja men typ, eller kortfattat bara en telefonapp som jag kan använda på datorn, typ som om jag skulle konvertera hela min dator till en stor smart phone

Microsoft själva vill ha över till Teams, tycker personligen Whatsapp är det bästa sättet att göra din dator till en gigantisk smart phone

Ganska cool historia om Skype faktiskt.
https://finanstid.se/skype-stangs-ner-i-maj/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag helt fel ute om jag uppfattat det som att Teams möjligheter att ringa till telefonnätet är begränsat till olika företagslicenser/prenumerationer?

Och Discord erbjuder väl inte sånt alls?

Helt rätt jag läste helt fel vad tråden handlade om. Hade ingen aning att nån ens använde sin dator för att ringa fortfarande trodde det var något man gjorde tidigt 2000 om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det går väl inte att ringa till vanliga telefoner med varken Signal eller Discord?

Inte om de inte har Signal, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Läste lite för snabbt
Fick upp nån ruta i windows att man kunde lägga till sin telefon nyss, men inget jag använt.

Varför skulle man vilja det dock? Koppla telefonen till datorheadset tex funkar ju?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Var mer tydlig, tack.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Använder Facetime på datorn för gammeldags-telefoni via telefonens telenät. Så ringer det i en enhet ringer det på alla.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Privat fattar jag inte vad man ska med sånt till, använder min Mobil.

Jag använde det massvis kring 2010 för att kunna ringa till svenska telefonnummer då jag var utomlands utan att betala multum. Jag har inte personligen något sådant behov nu för tiden men kan ändå tänka mig att det finns några som fortfarande har det.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Använder Facetime på datorn för gammeldags-telefoni via telefonens telenät. Så ringer det i en enhet ringer det på alla.

FaceTime fungerar bara mot Apple enheter...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

FaceTime fungerar bara mot Apple enheter...

Nu heter ju appen FaceTime i macOS, med den kan du ringa vanliga samtal om den är kopplad med samma konto som din iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jo men detta verkar logiskt.....
Nu när vi använder telefonen till precis allt i våra liv förutom att ringa (ingen vågar, utan använder text istället).
Självklart behöver man då ett sätt ringa ifrån datorn??

Går ju tom ganska enkelt att dela telefonen med Windows om man har android iaf och styra telefon/ringa via. Går säkert med IOS och nån app.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.