Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Skype död, vad ska jag nu använda för att ringa samtal via PC?

Permalänk
Medlem

Skype död, vad ska jag nu använda för att ringa samtal via PC?

Så jag har använt Skype för att ringa samtal och nu så stängs Skype ner. Vad för program kan jag använda istället för att just ringa samtal till vanliga telefoner ifrån min stationära dator?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Teams har den funktionen så att man kan ringa vanliga telefoner via stationära datorn. Jag har den via jobbet
Privat använder jag telefonlänk, tycker det är rätt smidigt. Vore kul att höra hur andra har gjort det

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Spoilern innehåller hela mitt svarsinlägg till trådskaparen. Varför inom en spoiler? Många kan reagera starkt på det. Förvarning: alla tjänster i spoilern kräver internet.

Jag har under många år nu, kört med Telegram. Men eftersom de kräver ett mobilnummer och då de stödjer kryptovaluta (de har sin egna), så är det ju inget alternativ för många. Signal likaså (kräver ett mobilnummer). Discord? Då får du förhålla dig till USA, vilket inte är ett bra val i nuläget*. Teams likaså. Hm.

Element då? Ja, Element kan ju gå Fast det har en liten inlärningskurva Jitsi Meet funkar däremot superduper! Men de kräver konto nu för tiden. Attans! SimpleX Chat då? "Superkrångligt att ansluta till datorer". Neeeehe... suck!

Men, Nextcloud Talk då? Hm, ja, om man har en egen server och vill krångla med uppdateringarna, så är det ju en väldigt fungerande tjänst. Klockrent! Meeeen, sen så var det ju det här med serverfrågan. Många vill inte skaffa en (VPS likaså) för att de främst inte orkar. Hm.

Okej, okej. Vi gör såhär. Skaffa Jami eller starta ett videosamtal via MiroTalk och dela länken till de som vill snacka med en. Alla glada och nöjda! Skönt

* Många har som tumregel nu för tiden att undvika de tjänster som är baserade i USA, Ryssland (Telegram är inte det) och Kina. Vill ni veta varför? Börja läs/titta på/lyssna på nyheterna

Dold text
Jisses vad många "men" O.o
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jo Skype var så otroligt behändigt, bara knappa in nr och så ringde den dit, även direkta länkar på nätet snappade den upp. Brukar även använda skype när jag ringer mina kunder då jag inte vill uppge mitt riktiga nummer. Det skulle dock vara helt okej att använda jobbtelefonens nummer om jag måste använda ett nummer, typ som ett esim fast i datorn.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jo Skype var så otroligt behändigt, bara knappa in nr och så ringde den dit, även direkta länkar på nätet snappade den upp. Brukar även använda skype när jag ringer mina kunder då jag inte vill uppge mitt riktiga nummer. Det skulle dock vara helt okej att använda jobbtelefonens nummer om jag måste använda ett nummer, typ som ett esim fast i datorn.

Aha. Du menar att du söker efter ett virtuellt telefonnummer? Då kan du kika på PopTox* och Freefone, som två exempel. Eller sök efter "virtual phone number".

* Fet varning på PopTox! De kräver/stödjer/använder sig av Fecesbook och Google för att fungera. Stort varningstecken! Varför länkade jag då till dom? Det är lite av en hemlighet. Jag berättar dock gärna via PM.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.