Skype död, vad ska jag nu använda för att ringa samtal via PC?

Permalänk
Medlem

Skype död, vad ska jag nu använda för att ringa samtal via PC?

Så jag har använt Skype för att ringa samtal och nu så stängs Skype ner. Vad för program kan jag använda istället för att just ringa samtal till vanliga telefoner ifrån min stationära dator?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Teams har den funktionen så att man kan ringa vanliga telefoner via stationära datorn. Jag har den via jobbet
Privat använder jag telefonlänk, tycker det är rätt smidigt. Vore kul att höra hur andra har gjort det

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Spoilern innehåller hela mitt svarsinlägg till trådskaparen. Varför inom en spoiler? Många kan reagera starkt på det. Förvarning: alla tjänster i spoilern kräver internet.

Jag har under många år nu, kört med Telegram. Men eftersom de kräver ett mobilnummer och då de stödjer kryptovaluta (de har sin egna), så är det ju inget alternativ för många. Signal likaså (kräver ett mobilnummer). Discord? Då får du förhålla dig till USA, vilket inte är ett bra val i nuläget*. Teams likaså. Hm.

Element då? Ja, Element kan ju gå Fast det har en liten inlärningskurva Jitsi Meet funkar däremot superduper! Men de kräver konto nu för tiden. Attans! SimpleX Chat då? "Superkrångligt att ansluta till datorer". Neeeehe... suck!

Men, Nextcloud Talk då? Hm, ja, om man har en egen server och vill krångla med uppdateringarna, så är det ju en väldigt fungerande tjänst. Klockrent! Meeeen, sen så var det ju det här med serverfrågan. Många vill inte skaffa en (VPS likaså) för att de främst inte orkar. Hm.

Okej, okej. Vi gör såhär. Skaffa Jami eller starta ett videosamtal via MiroTalk och dela länken till de som vill snacka med en. Alla glada och nöjda! Skönt

* Många har som tumregel nu för tiden att undvika de tjänster som är baserade i USA, Ryssland (Telegram är inte det) och Kina. Vill ni veta varför? Börja läs/titta på/lyssna på nyheterna

Dold text
Jisses vad många "men" O.o
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jo Skype var så otroligt behändigt, bara knappa in nr och så ringde den dit, även direkta länkar på nätet snappade den upp. Brukar även använda skype när jag ringer mina kunder då jag inte vill uppge mitt riktiga nummer. Det skulle dock vara helt okej att använda jobbtelefonens nummer om jag måste använda ett nummer, typ som ett esim fast i datorn.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jo Skype var så otroligt behändigt, bara knappa in nr och så ringde den dit, även direkta länkar på nätet snappade den upp. Brukar även använda skype när jag ringer mina kunder då jag inte vill uppge mitt riktiga nummer. Det skulle dock vara helt okej att använda jobbtelefonens nummer om jag måste använda ett nummer, typ som ett esim fast i datorn.

Aha. Du menar att du söker efter ett virtuellt telefonnummer? Då kan du kika på PopTox* och Freefone, som två exempel. Eller sök efter "virtual phone number".

* Fet varning på PopTox! De kräver/stödjer/använder sig av Fecesbook och Google för att fungera. Stort varningstecken! Varför länkade jag då till dom? Det är lite av en hemlighet. Jag berättar dock gärna via PM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men typ, eller kortfattat bara en telefonapp som jag kan använda på datorn, typ som om jag skulle konvertera hela min dator till en stor smart phone

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Ja men typ, eller kortfattat bara en telefonapp som jag kan använda på datorn, typ som om jag skulle konvertera hela min dator till en stor smart phone

Och nu låter det som att du söker efter oavsett VoIP-tjänst Då blir ju som sagt utbudet mycket större. XMPP och Mumble kan ju tilläggas då också Men klienter till XMPP för datorer har dock inget stöd för röst/videosamtal... än. Eller, jag vet ärligt talat inte, men Gajim till Linux har inte det. Conversations-appen (som för övrigt är helt gratis via F-Droid) funkar däremot klockrent att ringa via. Typ som en dröm. Det bara funkar.

Lita inte på mig om det jag kommer att skriva nu, men vill minnas att bland annat Signal, WhatsApp och Messenger bygger på XMPP. XMPP har ju varit en standard typ sedan det kom ut 1999, och väldigt många chattjänster bygger på det. OMEMO bygger i alla fall på Signal Protocol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många operatörer erbjuder softphone av något slag om du har företagsabonnemang, se som en "förlängning" till abonnemanget så debitering, nummervisning osv är kopplat till abonnemanget men du kan använda mjukvara att ringa med.
Använder telenors tjänster via jobbet och där ringer man via webläsare som chrome eller edge, tjänsten baseras på webrtc.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag minns att jag nyttjade Gmail för detta.. ? Men det var ju säkert 15år sedan med 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Så jag har använt Skype för att ringa samtal och nu så stängs Skype ner. Vad för program kan jag använda istället för att just ringa samtal till vanliga telefoner ifrån min stationära dator?

SIP, SoftPhone. SIP abonnemanget styr vilken Softphoneapp du kan använda, tror att Internetport är de som fungerar bäst med standardiserad SIP.

https://www.designveloper.com/guide/sip-softphones/

Permalänk
Medlem

Ringer aldrig från min "vanliga" dator, däremot jobb-pcn, antingen via vår IP-Telefoni eller via teams

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Teams på jobbet tyvärr, discord hemma.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Upptäckte häromdagen Windows 11 appen, Telefonlänk, som gör att man kan använda mobilen att ringa med från datorn, eller mer gör datorn till en bluetooth tillbehör för telefonen, men väldigt trevligt att kunna ringa från datorn och använda datorns headset för samtalen. gör även så man kan skicka filer mellan datorn och telefonen utan kabel.

kanske inte vad ni använder, men kan ara värt att kolla in i för de nyfikna.

Permalänk
Medlem

Jo men detta verkar logiskt.....
Nu när vi använder telefonen till precis allt i våra liv förutom att ringa (ingen vågar, utan använder text istället).
Självklart behöver man då ett sätt ringa ifrån datorn??

Jag förstår helt ärligt inte, vart kommer detta behov ifrån?? Finns inte telefonen tillgänglig när man sitter vid datorn??

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Mobilen, jag känner inte att jag behöver ringa via datorn.

Permalänk
Medlem

Teams/zoom på jobbet pga tvång
Discord för spel
Signal som ersättning för telefon

Permalänk
Medlem

Teams på jobbet pga krav uppifrån. Ingenting hemma.

Avskyr att prata i telefon(liknande), det är bara ett stort störmoment, ett irriterande tidsslöseri som dessutom normalt aldrig dokumenteras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Teams på jobbet tyvärr, discord hemma.

Är jag helt fel ute om jag uppfattat det som att Teams möjligheter att ringa till telefonnätet är begränsat till olika företagslicenser/prenumerationer?

Och Discord erbjuder väl inte sånt alls?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Telefonlänken

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag helt fel ute om jag uppfattat det som att Teams möjligheter att ringa till telefonnätet är begränsat till olika företagslicenser/prenumerationer?

Och Discord erbjuder väl inte sånt alls?

Du har rätt i båda dina påståenden.
För att du ska kunna ringa till telefonnätet med Teams behöver teams integreras med siptrunk via någon operatör. Operatörer har hostade lösningar om man som företag inte vill integrera sådant själv.

Discord har ingen sådan möjlighet som att ringa till ett telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Jag har WhatsApp både i mobilen och på datorn (Opera GX tillåter widgetar) så allt funkar prima för mig.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Discord och enbart vid spelande via Roll20

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Asus VG248

Permalänk
Medlem

Jag selfhostar Mirotalk och använder ofta Signal.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Om ni menar Google Meets? Då är det ja
Annars på smartphonen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Teams på jobbet discord hemma

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Signal är kanon för ändamålet!

Permalänk
Medlem

Discord eller Telegram.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det hela beror på vem jag pratar med. Min mor och styvfar: Messenger då de har dålig mobil mottagning ute i skogen där de bor men 500mbit fiber från Telia. Folk som inte är så tekniska men har Facebook ringer jag via Messenger pga ljudkvalitet. Folk som är tekniska ringer jag med bl a Signal, ibland Whatsapp. Farsan har rättmätigt vägrat skaffa Facebook så honom ringer jag via det normala mobila nätet.

Vad jag har förstått så är mycket av Skype upptaget i Messenger men det vet jag inte. I vilket fall så slår det vanliga samtal med hästlängder.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Rebtel. WhatsApp. Viber.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Ringer aldrig från datorn. Telefonsamtal har man mobilen till.