Allmänna frågor: event, nattöppet, kampanjer med mera

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av friskybob:

Problemet giplet beskriver är att när man själv måste fixa frakten för returen blir det väldigt dyrt. En del företag erbjuder returfraktsedlar för till exempel 49kr vilket jag gissar är vad giplet är ute efter. Även jag hade gärna sett en sån lösning hos Webhallen, även om det hade kostat mer än 49kr.

Jo vi förstår det, men som jag skrev kan man kanske få tillbaka del av summan om man frågar snällt.
Men du får ju också använda egen transportör

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo vi förstår det, men som jag skrev kan man kanske få tillbaka del av summan om man frågar snällt.

Jadu, det kanske man får. Men med tanke på att denna summa blir 100% förlust för Webhallen kan jag inte tänka mig att kommer hända förutom vissa mycket sällsynta undantag.

Citat:

Men du får ju också använda egen transportör

Menar du att man kan returnera via någon annan transportör än PostNord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Ja, du kan välja vilken som helst, så länge utkörning till Webhallen görs. Står inte att man måste använda ett visst bolag, och det är inte ens tillåtet att kräva det enligt KKL vad jag minns

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av friskybob:

Jadu, det kanske man får. Men med tanke på att denna summa blir 100% förlust för Webhallen kan jag inte tänka mig att kommer hända förutom vissa mycket sällsynta undantag.

Som jnsson skrev så är det helt valfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, du kan välja vilken som helst, så länge utkörning till Webhallen görs. Står inte att man måste använda ett visst bolag, och det är inte ens tillåtet att kräva det enligt KKL vad jag minns

Skrivet av tcntad:

Vilka andra fraktalternativ finns det då som kör paketet till Webhallens adress, och vad kostar det? Det spelar ju ingen roll om man kan välja om det bara finns dåliga alternativ.

Min poäng är att det är för dyrt att returnera. Varför ska jag riskera att det kostar flera hundra att skicka tillbaka julklappen som sonen inte gillade till Webhallen när returen är gratis hos Inet?

Jag önskar fortfarande att Webhallen ger något alternativ här, tex genom att man kan köpa frakt till rimligt pris genom dem. Vill ni andra fortsätta att skicka själv för flera hundra så kan ni göra det. Det är helt valfritt!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av giplet:

Vilka andra fraktalternativ finns det då som kör paketet till Webhallens adress, och vad kostar det? Det spelar ju ingen roll om man kan välja om det bara finns dåliga alternativ.

Min poäng är att det är för dyrt att returnera. Varför ska jag riskera att det kostar flera hundra att skicka tillbaka julklappen som sonen inte gillade till Webhallen när returen är gratis hos Inet?

Jag önskar fortfarande att Webhallen ger något alternativ här, tex genom att man kan köpa frakt till rimligt pris genom dem. Vill ni andra fortsätta att skicka själv för flera hundra så kan ni göra det. Det är helt valfritt!

Vilka du vill i princip och vad det kostar beror på vikt/storlek/distans.
Ja med PostNord är det dyrt men också företagspaket, de kostar mer. Ja, det är valfritt att returnera (man kan sälja vidare) det är också valfritt att köpa från WH.

Jag själv har rätt relativt nära till butik så jag köper allt över disk (Förutom en ny stol) Har heller f.ö aldrig behövt returnera något pga missnöjd, endast en RMA gjordes för 14 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av tcntad:

Right, och då är vi tillbaka på ruta ett. Det kostar mycket pengar.

Schenker var bra mycket billigare med endast 81kr extra för att köra ut till företag, men det landar ändå på 181kr för 1kg. DHL verkar inte ens ebjuda tjänsten.

Skrivet av giplet:

Håller helt med dig. Orimligt att Webhallen inte erbjuder någon hjälp vid retur utan bara länkar till PostNord Skicka Direkt och så får kunden själv försöka göra det på korrekt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Ja med PostNord är det dyrt men också företagspaket, de kostar mer. Ja, det är valfritt att returnera (man kan sälja vidare) det är också valfritt att köpa från WH.

Du har helt rätt i att det är valfritt att köpa från Webhallen, men jag gissar att Webhallen är intresserade av att så många som möjligt gör det.

Sedan kan du sätta dig och kolla igenom vilka fraktbolag som faktiskt går att använda, för det är långt ifrån sanningen att du kan använda "vilka du vill i princip". Det stämmer helt enkelt inte. Och som sagt är det helt sjuka priser. Köpa ett brädspel för 300kr som inte gillas och åka på flera hundra för att returnera det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har helt rätt. Men allvarligt talat, förstår du inte poängen? Det är ingen som argumenterar att Webhallen är skyldiga att hjälpa till eller erbjuda returfrakt, men det är en del av köpupplevelsen och kan absolut en faktor när man handlar via postorder. Alla stora återförsäljare erbjuder vad jag vet antingen fria returer eller möjligheten att köpa returfrakt för typ 50-100kr. Då handlar man ju hellre någon annanstans om priset på det man ska köpa är likvärdigt.

Citat:

Jag själv har rätt relativt nära till butik så jag köper allt över disk (Förutom en ny stol) Har heller f.ö aldrig behövt returnera något pga missnöjd, endast en RMA gjordes för 14 år sen.

Skönt!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av friskybob:

Du har helt rätt. Men allvarligt talat, förstår du inte poängen? Det är ingen som argumenterar att Webhallen är skyldiga att hjälpa till eller erbjuda returfrakt, men det är en del av köpupplevelsen och kan absolut en faktor när man handlar via postorder. Alla stora återförsäljare erbjuder vad jag vet antingen fria returer eller möjligheten att köpa returfrakt för typ 50-100kr. Då handlar man ju hellre någon annanstans om priset på det man ska köpa är likvärdigt.

Skönt!

Jo jag förstår poängen, jag har aldrig sagt emot den heller.
Jag tycker likadant

Skrivet av giplet:

Du har helt rätt i att det är valfritt att köpa från Webhallen, men jag gissar att Webhallen är intresserade av att så många som möjligt gör det.

Sedan kan du sätta dig och kolla igenom vilka fraktbolag som faktiskt går att använda, för det är långt ifrån sanningen att du kan använda "vilka du vill i princip". Det stämmer helt enkelt inte. Och som sagt är det helt sjuka priser. Köpa ett brädspel för 300kr som inte gillas och åka på flera hundra för att returnera det.

Det är inte så sjuka priser egentligen, det ligger mer arbete och människor bakom en transport än vad man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Skönt!

Jag skulle inte säga att alla stora återförsäljare gör det. I Elgigantens villkor står det att köparen står för returfrakten. Källa: https://www.elgiganten.se/kundtjanst/kopvillkor-elgiganten-se Samma sak hos Power, där står det "Du som kund står för returfrakten." Källa: https://www.power.se/kundservice/aangrat-kop-och-retur/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo jag förstår poängen, jag har aldrig sagt emot den heller.
Jag tycker likadant

Det är inte så sjuka priser egentligen, det ligger mer arbete och människor bakom en transport än vad man tror.

Okej, det framgår inte när du flera gånger upprepar något som egentligen inte är relevant för sakfrågan.

Jag förstår att man blir lite blind för transporters faktiska kostnader när man hela tiden erbjuds fri frakt, men stora återförsäljare har avtal som ger bättre priser på frakt och retur. Återigen så är det inte detta vi pratar om.

Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte säga att alla stora återförsäljare gör det. I Elgigantens villkor står det att köparen står för returfrakten. Källa: https://www.elgiganten.se/kundtjanst/kopvillkor-elgiganten-se Samma sak hos Power, där står det "Du som kund står för returfrakten." Källa: https://www.power.se/kundservice/aangrat-kop-och-retur/

Elgiganten har du rätt i, den hade jag missat. Power verkar ju erbjuda fraktsedel som man får betala för, alltså inte samma som Webhallen eller Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Elgiganten har du rätt i, den hade jag missat. Power verkar ju erbjuda fraktsedel som man får betala för, alltså inte samma som Webhallen eller Elgiganten.

Ah, står dock inte hur mycket den kostnaden blir. Skulle lika gärna kunna vara på 200:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får bara 500 Server error på https://www.webhallen.com/ nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Samma.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Skrivet av Roger W:

Fungerar för mig nu när jag testade. Har Telia, dock Googles DNS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar för mig nu när jag testade. Har Telia, dock Googles DNS

Yes har släppt för mig med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det bara en person som jobbar på kundtjänsten? Försöker kontakta er via chatten och över en timme senare är jag bara halvvägs där. Känns orimligt att spendera en halv dag för att komma i kontakt med er.

Om en vara man köpte i förra veckan nu är prissänkt, vore det inte bättre om ni kunde kompensera skillnaden istället för att man ska gå genom processen med att göra en retur och paketet ska skickas fram och tillbaka?
Ni pratar om eran miljöpolicy om klimatsmart etc. men i realiteten verkar det inte betyda ett skit när policys inte motsvarar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är det bara en person som jobbar på kundtjänsten? Försöker kontakta er via chatten och över en timme senare är jag bara halvvägs där. Känns orimligt att spendera en halv dag för att komma i kontakt med er.

Vilken tid på dagen försökte du? När jag kontaktade Webhallen för ca 1 vecka sedan så var det 5 pers före i kön och tog nog 10-15 minuter innan jag kom fram i chatten. Detta var på morgon, lite efter öppning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska Webhallen öppna ny butik i Solna Centrum i slutet av april? Blir det i så fall några kul erbjudanden?
Och blir butiken i MoS då kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Ska Webhallen öppna ny butik i Solna Centrum i slutet av april? Blir det i så fall några kul erbjudanden?

Ska de? Inte hört något om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Driver de någon försäljning längre? Jag hade en vara på restorder hos de och de valde just sluta sälja produkten utan avbryta mitt köp. Samma vara kunde jag beställa på inet och även om det också är en restorder fick jag ett mail om förväntat leverans datum par dagar efter köpet.

Webhallen var helt knäpptysta och ordern låg väl i runt 2 månader utan något mail. Inte ens att de valde de skulle inte ta in varan längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Dom behöver inte fler butiker i stockholm, däremot i övriga delar av landet.

Permalänk

@Webhallen vad sysslar ni med? Att ringa er och hamna på köplats 54 (!!!!), eller maila och få svar 3 veckor (!!!) efter att man mailat er är under all kritik.

Visa signatur

Primary: X870E Aorus Elite, 9950X3D, 96 GB 6600MHz RAM, MSI 5090 Gaming Trio OC, 4x Samsung 4TB 9100 Pro, 1x Samsung 2TB 9100 Pro

Secondary: TRx40, Aorus Xtreme, Threadripper 3960x, 128GB 3600MHz RAM, Asus Astral 5090 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Permalänk
Medlem

Om man förbokar något, varför justeras inte priset ned vid releasedagen när prissänkning förekommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Det jag uppfattat är att MoS stänger ner och man öppnar i Solna C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om man förbokar något, varför justeras inte priset ned vid releasedagen när prissänkning förekommer?

Det brukar funka så när du hämtar i butik

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det brukar funka så när du hämtar i butik

Det var ju dumt, då får man avboka och sedan köpa igen... bara massa merarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det var ju dumt, då får man avboka och sedan köpa igen... bara massa merarbete.

Haha nej, alltså att priset justeras när du väl hämtar ut paketet om det var högre vid förhandsbokningen. Var det lägre innan så behåller du det lägsta!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Webhallen bekräftar flytten till Solna C på Facebook/Instagram Story.

Nu är säkert hyrorna sinnessjukt höga i MOS och butiken har noga bara setts som ett skyltfönster och knappast gått med vinst.
(Gör någon av Webhallens butiker det?)

Valet av Solna Centrum blir jag dock inte klok på, ett halvtråkigt och halvförvirrande (Aldrig blivit klok på designen och layoten på det centrumet, omöjligt att orientera sig!) lokalcentrum. Men man kanske ville vara kvar i norrort och fick en bra hyresdeal.

Solna Centrum skriver själva att de öppnar 25/4 och vi får se om det blir några öppningserbjudanden i samband med detta!
https://solnacentrum.se/2025/03/21/webhallen-oppnar-25-4/