''Bästa'' billiga cloud-lagring?

Permalänk

''Bästa'' billiga cloud-lagring?

Är ute efter en bra och helst så billig cloud-lagring som möjligt, eller ja... jag har hittat 2 som jag anser är dom billigaste för MIG och mina behov, som ska vara rätt bra enligt min research men vet inte riktigt. 1TB bör räcka, men vill helst ha 2TB.
Jag hade tänkt att lagra fotografier, bakgrundsbilder, videor, etc eftersom en av mina hårddiskar strular och är oåtkomlig nu som jag hade tonvis fotografier, etc på.

Dessa 2 har jag hittat:
https://nordlocker.com/plans/
https://filen.io/pricing

Den jag är mest intresserad i är nog faktiskt Nordlocker, specifikt den årliga ''planen'' med 2TB.
Men... det låter för bra för att vara sant med 6,99 dollar per år, om det nu stämmer 🤔
Eller är det liksom 6,99 dollar × 12 månader? Väldigt otydlig prisinfo...

Hur är dock Nordlocker?
Och hur är Filen io?

Visa signatur

RX 7800XT 16gb, Ryzen 7 7700X, 32gb ram
Trust Tytan 2.1 + Corsair HS35 V2
Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Står väl ganska tydligt?

1 års plan
6.99 / månad
Betalas årligen

$103.74 inkl svensk moms

Enklast är väl bara trycka "Buy now" så ser du total kostnaden.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av svolter:

Står väl ganska tydligt?

1 års plan
6.99 / månad
Betalas årligen

$103.74 inkl svensk moms

Enklast är väl bara trycka "Buy now" så ser du total kostnaden.

Njae, det var inte så tydligt för mig 😅🥴
Jag uppfattade det av någon anledning som 6,99 dollar per år, men så är det ju SÅKLART verkligen inte.

Då får det nog inte bli någon årsplan iaf.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Onlinetjänster är smidiga men kostar för stort utrymme, igen och igen. Drygt en tusenlapp om året räcker inte till så omfattande "egna alternativ" men egen NAS/hemmaserver med speglade diskar (RAID) är fint. Köp en gång, inga årliga avgifter och program som SyncThing kan spegla mappar löpande för "autobackup". Min hemmaserver har 2x18 TB med några år på nacken i "hyggligt säker källare", hade kostat betydligt mer hos "nån annan" men passar inte alla.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av ErikLtz:

Onlinetjänster är smidiga men kostar för stort utrymme, igen och igen. Drygt en tusenlapp om året räcker inte till så omfattande "egna alternativ" men egen NAS/hemmaserver med speglade diskar (RAID) är fint. Köp en gång, inga årliga avgifter och program som SyncThing kan spegla mappar löpande för "autobackup". Min hemmaserver har 2x18 TB med några år på nacken i "hyggligt säker källare", hade kostat betydligt mer hos "nån annan" men passar inte alla.

Skulle sitta fint med en NAS/hemmaserver, om man hade pengarna till det såklart.

Och ja, onlinetjänster blir ju dyrt i längden... så är det ju, men det är ändå det ''billigaste'' för mig.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk

Google har ju 2 TB för 99 kr i månaden. Google Drive och Google photo.

Själv så kör jag med OneDrive, 1 TB lagring. Men då får jag ju Office på köpet vilket jag vill ha.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Google har ju 2 TB för 99 kr i månaden. Google Drive och Google photo.

Själv så kör jag med OneDrive, 1 TB lagring. Men då får jag ju Office på köpet vilket jag vill ha.

Juste... Google drive, då får man ju även mer lagring för Gmail som är min primära e-posttjänst.
Men... jag vet inte riktigt vad jag tycker om Google Drive och inte heller OneDrive 🥴

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Icedrive kör just nu en rea på två av livstids-paketen:

2 TB för $349
10 TB för $899

IceDrive

Lätt värt det! Även om Icedrive skulle lägga ner i framtiden så tar det inte lång tid innan du i längden vinner på en one-time payment över en mångtalig avgift. E2E-kryptering finns också som alternativ för dina känsliga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Är ute efter en bra och helst så billig cloud-lagring som möjligt,

Är du ute efter en backup-lösning eller en synk-tjänst?

Permalänk
Medlem

Först vill jag kolla så du inte tänker cloud-lagring = backup? för det är det inte. En cloud-lösning är ingen backup. En extra hårddisk som är offline är en nödvändighet i vilket fall som helst. Jag har gamla hds, tror det är 4 olika som jag gör backup på också med jämna mellanrum.

Jottacloud är ju ett alternativ. Drivs i Norge och har olika priser. Jag letar alternativ till Onedrive som jag ska avsluta snart så har tittat lite på Jottacloud, annars finns det pCloud också. Behöver du också allt på Cloud? Kanske räcker med några backuper hemma på de stora sakerna men köra Cloud på dokument och bilder bara. Det är i de banorna jag tänker när jag ska gå ifrån Onedrive. PCloud har 10gb gratis t.ex.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är du ute efter en backup-lösning eller en synk-tjänst?

Mest en backup lösning, så man inte riskerar att förlora data av att en hårddisk till exempel går sönder.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Först vill jag kolla så du inte tänker cloud-lagring = backup? för det är det inte. En cloud-lösning är ingen backup. En extra hårddisk som är offline är en nödvändighet i vilket fall som helst. Jag har gamla hds, tror det är 4 olika som jag gör backup på också med jämna mellanrum.

Jottacloud är ju ett alternativ. Drivs i Norge och har olika priser. Jag letar alternativ till Onedrive som jag ska avsluta snart så har tittat lite på Jottacloud, annars finns det pCloud också. Behöver du också allt på Cloud? Kanske räcker med några backuper hemma på de stora sakerna men köra Cloud på dokument och bilder bara. Det är i de banorna jag tänker när jag ska gå ifrån Onedrive. PCloud har 10gb gratis t.ex.

Njae, cloud-lagring är ju såklart ingen backup men man KAN ha det som backup iaf, vilket jag typ tänker ha.

Har aldrig tänkt på att ha externa hårddiskar offline, eller rättare sagt inte inkopplade i datorn som jag antar att du menar?

Jottacloud hittade jag faktiskt igår, när jag fortsatte att kolla lite själv efter andra tjänster.
Dom har dock bara 1TB, 10TB, Unlimited. Unlimited skulle vara nice, men... lite för dyrt per månad.
Och 1TB räcker inte. 10TB är också för dyrt.

Hade tänkt att bara lagra mina fotografier, spel-inspelningar, bakgrundsbilder, etc.
Sånt som jag bryr mig om liksom men som inte direkt är ''livsviktigt'' eller så.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

Köp några 2TB USB-HDD. Rotera mellan dem när du gör backup, så du har några "versioner" bakåt av din backup (för att minska risken med ransomware, korrupta filer etc.). Ha även en kopia av din senaste backup på annan fysisk plats (för att minska risken för stöld, brand etc.).

Att lagra en backup i molnet är naturligtvis också möjligt, men jag skulle absolut rekommendera att det i så fall inte är det enda stället du har den lagrad (tänk på molnet som en extern hårddisk som någon annan, inte du själv, ansvarar för).

Sedan beror det ju naturligtvis på hur viktig din data är. Vet dock av erfarenhet att det är väldigt trist att förlora stora mängder fotografier.

Permalänk
Medlem

En begagnad 1:a generationens Google Pixel för några hundra sen Resilio Sync som är gratis.
Obegränsad lagring i okomprimerad kvalité på Google Photos för både bilder och videos.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Njae, cloud-lagring är ju såklart ingen backup men man KAN ha det som backup iaf, vilket jag typ tänker ha.

Man kan ha det som backup men då om man kopierar in sakerna manuellt. Inte ha alla sakerna och kör igång programmet och börja synca mapparna. Man kan aldrig lita på att cloud-programmet gör rätt när det gäller att synca.

Citat:

Har aldrig tänkt på att ha externa hårddiskar offline, eller rättare sagt inte inkopplade i datorn som jag antar att du menar?

Just att ha en backup offline gör att du är mycket säkrare att inte förlora allt. Allt som är inkopplat och kopplat/syncat med varandra gör det inte till en backup. Många glömmer det här med att man av misstag kan ta bort en fil/mapp och sedan inte upptäcker det på flera månader. Om man då förlitar sig bara på sync så kommer man inte få tillbaka den datan. Så flera olika backuper säkrar upp det hela mer.

Citat:

Jottacloud hittade jag faktiskt igår, när jag fortsatte att kolla lite själv efter andra tjänster.
Dom har dock bara 1TB, 10TB, Unlimited. Unlimited skulle vara nice, men... lite för dyrt per månad.

Jo, de är lite dyra om man kommer över 1TB.

Citat:

Hade tänkt att bara lagra mina fotografier, spel-inspelningar, bakgrundsbilder, etc.
Sånt som jag bryr mig om liksom men som inte direkt är ''livsviktigt'' eller så.

Om jag vore dig skulle jag först prioritera en extern hdd och sedan en molnlösning också efter det, skulle aldrig förlita mig på bara en molnlösning som man syncar automatiskt. Molnlösningar kan man också bli utelåst från när som helst och datan kan försvinna.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Köp några 2TB USB-HDD. Rotera mellan dem när du gör backup, så du har några "versioner" bakåt av din backup (för att minska risken med ransomware, korrupta filer etc.). Ha även en kopia av din senaste backup på annan fysisk plats (för att minska risken för stöld, brand etc.).

Att lagra en backup i molnet är naturligtvis också möjligt, men jag skulle absolut rekommendera att det i så fall inte är det enda stället du har den lagrad (tänk på molnet som en extern hårddisk som någon annan, inte du själv, ansvarar för).

Sedan beror det ju naturligtvis på hur viktig din data är. Vet dock av erfarenhet att det är väldigt trist att förlora stora mängder fotografier.

Min ekonomi räcker tyvärr knappt till en 1TB extern hårddisk ens, och definitivt inte till en 2TB :/
Men jag får se, jag kanske hittar någon billig 2TB hårddisk och slår till på den!

Och njae, alltså moln-lagring tänker jag nog mest bara ha tillfälligt tills jag har fått tag på nya externa hårddiskar.
Eller bara ha som en extra lagring för mindre grejer när jag väl har fyllt upp mina nya hårddiskar.

Precis, det är sinnesjukt trist att förlora stora mängder fotografier... hade säkert 150-200+ fotografier som jag tagit över åren, som nu är helt borta...

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Du kan välja Jotta Personal Unlimited, det som är med den är att hastigheten på upload går ner i steg när ner du kommer över 5 TB lagring. För Pro och Business så reduceras inte hastigheten men som du noterat det är ett högre pris.

https://docs.jottacloud.com/en/articles/3271114-reduced-uploa...

Permalänk

Höll på och krånglade med sånt här också tills jag började med Google Drive/Google Foto år 2017.
Kostar typ 19kr per månad för någon terrabyte.
Du får ju både Synk och Backup på samtidigt, från en av de ledande aktörerna på marknaden.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Du kan välja Jotta Personal Unlimited, det som är med den är att hastigheten på upload går ner i steg när ner du kommer över 5 TB lagring. För Pro och Business så reduceras inte hastigheten men som du noterat det är ett högre pris.

https://docs.jottacloud.com/en/articles/3271114-reduced-uploa...

Yes, jag har sett och läst om det lite själv att hastigheten blir sämre över 5TB.
Tror inte att jag behöver Unlimited heller, inte just nu tror jag inte iaf.

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Höll på och krånglade med sånt här också tills jag började med Google Drive/Google Foto år 2017.
Kostar typ 19kr per månad för någon terrabyte.
Du får ju både Synk och Backup på samtidigt, från en av de ledande aktörerna på marknaden.

Ja, som jag skrev ovan där någon också skrev Google Drive, så kom jag ju på att man även får mer plats till Gmail också, vilket är min primära e-posttjänst, så kanske faktsikt får bli det även fast jag inte riktigt vet vad jag tycker om Google Drive.

Kostar dock tyvärr inte 19kr, den för 19kr är bara 100 GB.
Det enda dom har i terabyte är just det jag behöver, 2TB... så kanske får bli det som sagt!

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Spel-inspelningar är bara att ladda upp på Youtube för gratis lagring. Du kan använda valfritt verktyg för att ladda ner dem igen i framtiden. Har du tur får du folk som följer dig dessutom.

Sen är det bara dina foton, mobilvideor, bakgrundsbilder etc kvar och de tar inte upp i närheten av så mycket utrymme. Då kommer du nog undan med ca 19kr per månad. Du kommer inte behöva tänka på TB lagring åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Spel-inspelningar är bara att ladda upp på Youtube för gratis lagring. Du kan använda valfritt verktyg för att ladda ner dem igen i framtiden. Har du tur får du folk som följer dig dessutom.

Sen är det bara dina foton, mobilvideor, bakgrundsbilder etc kvar och de tar inte upp i närheten av så mycket utrymme. Då kommer du nog undan med ca 19kr per månad. Du kommer inte behöva tänka på TB lagring åtminstone.

Ja, juste... så kan man ju göra, ladda upp alla spel-inspelningar, klipp, etc på Youtube och göra dom privata.
Som tur är så har man relativt snabbt internet, men det kommer nog ta ett bra tag ändå eftersom allt tar runt 380gb totalt.

Alla mina mobilvideor, bilder, etc tar även 490gb.
Plus lite av min familjs grejer, som fortfarande är kvar på hårddisken på kanske runt 300gb.

Så... jag tror ändå att jag behöver 1TB iaf 😅

Visa signatur

Akko 5075S VIA
Zon Mouse1

Permalänk
Medlem

PCloud kanske kan vara ett alternativ. Det finns månatlig, årlig eller engångsbetalning.
PCloud
Appar finns till android, ios, windows och mac os.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Telia har obegränsad med lagring i sin moln tjänst för typ 100kr i månaden, har den själv - fungerar jättebra - har även AI Sökning om man vill söka efter foton man inte har gett något riktigt namn osv, typ banan, då kommer alla bilder med bananer upp.