Bordsmikrofon för distansstudier/gaming
Hallå Sweclockers,
för några dagar sedan så gick mitt logitech wireless Pro headset sönder, med lite tejp och lim så fungerar det fortfarande utmärkt. Men det ser lite taffligt ut att sitta i zoom-möten med ett ihop-tejpat headset under seminarium och dylikt.
Jag gjorde lite snabb research och köpte en Logitech Yeti GX för cirka 1300kr, motiveringen var att jag vill kunna ha en bra mikrofon utan att behöva ett gaming-headset. Jag tycker också det är skönt att kunna ha ljudet i högtalarna men fortfarande kunna kommunicera utan att ha ett par hörlurar hängandes runt nacken.
Jag är dock väldigt missnöjd med mikrofonen jag köpte, för jag kan för mitt liv inte få till inställningarna i Logitechs mjukvara så att mikrofonen tar upp min röst utan att plocka upp alla ljud i min omgivning. Varje knapptryck, rörelse i stolen och liknande tas upp. Det funkar helt okej i Discord vilket jag antar är på grund av Krisp, men när jag lyssnar på inspelningar i Logitechs mjukvara eller i Windows egna tjänst så är det outhärdligt.
Jag förstår att det troligt är en kombination av att jag inte helt ut förstår inställningarna i mjukvaran samt att jag har mikrofonen ställd på mitt skrivbord och att det förmodligen hade blivit bättre med ett mikrofonstativ, men jag är inte förtjust i estetiken av att montera en mikrofonarm till mitt skrivbord.
Så till mina frågor
Är det här ett "skit bakom spakarna" issue eller skulle jag kunna byta till en annan mikrofon?
Har du något tips isåfall på eventuell mikrofon jag kan köra med? Jag har en budget som gärna får underskrida 2000 kronor
Jag är även på jakt efter ett par hörlurar som jag kan kombinera med en fristående mikrofon. Jag har inte bluetooth på min dator. Jag föredrar en trådlös lösning som gärna också kan användas till mobilen, så en kombinerad Usb-A eller Usb-C + bluetooth headset hade varit att föredra. Men jag är inte helt emot tanken om en trådbunden lösning heller. Budget för hörlurar får gärna också underskrida 2000 kronor, gärna betydligt mindre än så, men jag vill inte vara dumsnål.