Kungen av adblockers är död, länge leve uBlock Origin, 2014-2025. Alternativ sökes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google säljer inte datan, de använder den själv

De "säljer inte", enligt dom själva.

Citat:

In many different ways, Google sends data to advertisers, and advertisers send it money.

Yet Google claims that it’s not “selling” anything.

Källa: https://www.eff.org/deeplinks/2020/03/google-says-it-doesnt-s...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Då var man tillbaka på Firefox efter 10-15 år på Chrome.

Så det kan gå!

Permalänk
Kontot avslutas
Permalänk
Medlem

Kort summering: Manifest V2 har dött, och uBlock Origin förblir den gamla kungen.

Som påpekat så är det bara att växla över till Brave, som bygger på Chromium och som har ett begränsat manifest V2-stöd för uBlock Origin bl.a. samt att alla övriga Chrome manifest V3 tillägg givetvis fungerar med Brave. Jag kör alla bookmarks i Linkwarden och lösenord i Bitwarden, men för den som vill synka bokmärken och/eller lösenord mellan enheter så finns det inbyggd funktion för detta i Brave.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

1. WireGuard löser det för dina enheter åtminstone, kanske inget man installerar på jobbdatorn.
2. I alla år jag använt PiHole har jag aldrig någonsin stött på ett problem att en sida skulle vara oåtkomlig. Vart har du läst att det kan vara ett problem?
OM det nu mot all förmodan skulle vara ett problem så kommer man lätt åt adminsidorna på vilken enhet somhelst som är uppkopplad mot den, inte alls pilligt. Men visst, vissa tycker det är pilligt att gå in i sin router med när det behövs så det är väl individuellt.

1) Mina enheter är inget problem, där kan jag installera Firefox istället. Det är jobbets som är problemet. Jag kör inte heller någon spelkonsoll (längre), och använder inte TVns inbyggda program, så jag har egentligen inget annat jag vill kunna blockera på

2) Snarare sidor som detekterar att jag använder en ad blocker och ber mig stänga av den. Då gör jag ibland det, temporärt, för att läsa en artikel.

Ghostery funkar riktigt bra för mig, har ingen anledning att byta. Att sätta upp en Pihole had inte varit svårt, jag har en gammal RPi som ligger hemma och skräpar, men orka lite grann.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox på Ubuntu Linux men möttes nu i morse av detta:

What the freaking F!

Nu fixade jag det iallafall, men ändå.

Permalänk
Medlem

Efter manifest v2s död i Chromium-motorn så har jag slutat använda webbläsaren Chromium. Av en eller annan anledning kan jag inte ens installera uBlock Origin Light, så den webbläsaren går helt bort nu.

Efter Mozillas ändringar av divese policies så letar jag alternativ till Firefox också. Jag har aldrig varit förtjust i deras hantering av telemetri.

Så nu utvärderar jag Librewolf och Mullvad browser. Även Waterfox och Brave skulle kunna vara intressanta, men de verkar ha lite sämre organisationer bakom sig, jag ogillar Braves kryptovalutapåhitt.

Problemet är att man får ytterligare en organisation att lita på (förutom Canonical som fram tills nu har hanterat mitt OS och bygget av Firefox/Chromium). Nedan följer några första intryck av dessa två Firefox-forkar använda som Flatpack under Ubuntu. Flatpack har ju en viss mån av sandboxing, vilket känns bra.

Librewolf
Filosofi: De-shittified Firefox
Organisation: Privatpersoner/community
Firefox-version: Senaste (nu 136)
Arv: Firefox och inspiration/lån av Arkenfox och Betterfox (user.js-moddar)
Uppdateringar: De påstår att de ligger några dagar efter Firefox, ingen egen erfrenhet än.
Tillägg ur lådan: uBlock origin
DRM-stöd: Widevine som i Firefox verkar inkluderat men avslaget, har inte testat mycket. Avslaget: YT funkar det jag testat, SVTs egna program funkar fint, någon långfilm funkar, någon (amerikansk) långfilm som funkar i FF funkar inte).
Standard-sökmotor: Duckduckgo
Standard-DNS: OS:ets? (jag kan ha pillat...)
OSCP (certifikatskoll): Krävs (vilket inte är på i standard Firefox?)
Cover-your-tracks-poäng: 1 på 44725.0 (FF med uBlock origin == unik)
Letterboxing: Av, kan slås på. Ger sorgkanter så att man inte kan identifieras på canvas-storlek.
Lättåtkomlig källkod: Ja.

Mullvad browser
Filosofi: Hindra spårning av användare så gott det går
Organisation: Tor-communityt, eventuellt någon form av sponsring av företaget Mullvad
Firefox-version: ESR (nu 128)
Arv: Firefox genom Tor Browser minus Tor-nätverket, inkluderar korspollinering från Arkenfox och Betterfox?
Uppdateringar: Oklart för mig, förutom att det är samtidigt som Tor browser.
Tillägg ur lådan: uBlock origin, NoScript och något Mullvad-skräp. Av en eller annan anledning verkar inte NoScript ställa till besvär.
DRM-stöd: Nej.
Standard-sökmotor: Mullvad Leta
Standard-DNS: Mullvads DoH
OSCP (certifikatskoll): Krävs
Cover-your-tracks-poäng: 1 på 367.05 (betydligt bättre än Librewolf)
Letterboxing: På, kan inte slås av.
Lättåtkomlig källkod: Ja (men Mullvad länkar inte av någon dum jävla anledning).

PrivacyTests har en del jämförelser. Tips: Titta på tracking cookie protection för Chrome och Edge...

Detta inlägg skrevs i Mullvad browser.

Permalänk

Vad är det för fel på uBlock origin lite och Adguard tilläggen till Chrome?

Permalänk
Medlem

Är fortfarande nöjd med Waterfox här.

Kör numera Waterfox i både Windows och Ubuntu, men i macOS har jag inte bytt än. Där gör AdGuard ett bra jobb i Safari.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara jätte tech-savvy för att installera en Pihole i hemmet också, så får man adblock på hela nätverket!
Det löser dock inte problemet med reklam på Youtube... Men för det kan man köra Librewolf eller Firefox + Ublock Origin där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Dags att lämna skräpet bakom sig, välkommen till Firefox.

Testade en annan browser en gång men gick tillbaka till Chrome för att jag kan inte ett enda lösenord till alla tusen saker man behöver vara inloggad på i dagsläget.
Blev jäkligt jobbigt att begära nytt lösen flera gånger i veckan.
Vet du om firefox har liknande samt autofill funktion?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå ett slag för Kiwi browser men när jag googla såg jag https://github.com/kiwibrowser/src.next jamen så typiskt.
Har alla tillägg installerade på den, lätt och smidigt, och den har för mej varit den bästa på mobilen.

Så nån som vet någon motsvarande browser för Android?

Tror jag fortsätter ett tag därför mitt surfande i mobilen är nån minut om dagen, läs toa...haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad är det för fel på uBlock origin lite och Adguard tilläggen till Chrome?

Dom är inte lika bra som uBlock Origin på att blockera popups och täcka upp annonser.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Testade en annan browser en gång men gick tillbaka till Chrome för att jag kan inte ett enda lösenord till alla tusen saker man behöver vara inloggad på i dagsläget.

Om du slutar spara lösenorden i webbläsaren och använder istället ett vettigare sätt, som t.ex. bitwarden, så är dina lösenord dessutom säkrare än när de ligger i webbläsaren. Och sedan så funkar bitwarden nog till de flesta webbläsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Du kan spara lösenord i Firefox, men jag rekommenderar något externt som typ KeePassXC. Finns tillägg som sköter autofyll precis som om lösenorden vore lagrade i webbläsaren.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du kan spara lösenord i Firefox, men jag rekommenderar något externt som typ KeePassXC. Finns tillägg som sköter autofyll precis som om lösenorden vore lagrade i webbläsaren.

Får kolla upp det, tackar.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus