Efter manifest v2s död i Chromium-motorn så har jag slutat använda webbläsaren Chromium. Av en eller annan anledning kan jag inte ens installera uBlock Origin Light, så den webbläsaren går helt bort nu.
Efter Mozillas ändringar av divese policies så letar jag alternativ till Firefox också. Jag har aldrig varit förtjust i deras hantering av telemetri.
Så nu utvärderar jag Librewolf och Mullvad browser. Även Waterfox och Brave skulle kunna vara intressanta, men de verkar ha lite sämre organisationer bakom sig, jag ogillar Braves kryptovalutapåhitt.
Problemet är att man får ytterligare en organisation att lita på (förutom Canonical som fram tills nu har hanterat mitt OS och bygget av Firefox/Chromium). Nedan följer några första intryck av dessa två Firefox-forkar använda som Flatpack under Ubuntu. Flatpack har ju en viss mån av sandboxing, vilket känns bra.
Librewolf
Filosofi: De-shittified Firefox
Organisation: Privatpersoner/community
Firefox-version: Senaste (nu 136)
Arv: Firefox och inspiration/lån av Arkenfox och Betterfox (user.js-moddar)
Uppdateringar: De påstår att de ligger några dagar efter Firefox, ingen egen erfrenhet än.
Tillägg ur lådan: uBlock origin
DRM-stöd: Widevine som i Firefox verkar inkluderat men avslaget, har inte testat mycket. Avslaget: YT funkar det jag testat, SVTs egna program funkar fint, någon långfilm funkar, någon (amerikansk) långfilm som funkar i FF funkar inte).
Standard-sökmotor: Duckduckgo
Standard-DNS: OS:ets? (jag kan ha pillat...)
OSCP (certifikatskoll): Krävs (vilket inte är på i standard Firefox?)
Cover-your-tracks-poäng: 1 på 44725.0 (FF med uBlock origin == unik)
Letterboxing: Av, kan slås på. Ger sorgkanter så att man inte kan identifieras på canvas-storlek.
Lättåtkomlig källkod: Ja.
Mullvad browser
Filosofi: Hindra spårning av användare så gott det går
Organisation: Tor-communityt, eventuellt någon form av sponsring av företaget Mullvad
Firefox-version: ESR (nu 128)
Arv: Firefox genom Tor Browser minus Tor-nätverket, inkluderar korspollinering från Arkenfox och Betterfox?
Uppdateringar: Oklart för mig, förutom att det är samtidigt som Tor browser.
Tillägg ur lådan: uBlock origin, NoScript och något Mullvad-skräp. Av en eller annan anledning verkar inte NoScript ställa till besvär.
DRM-stöd: Nej.
Standard-sökmotor: Mullvad Leta
Standard-DNS: Mullvads DoH
OSCP (certifikatskoll): Krävs
Cover-your-tracks-poäng: 1 på 367.05 (betydligt bättre än Librewolf)
Letterboxing: På, kan inte slås av.
Lättåtkomlig källkod: Ja (men Mullvad länkar inte av någon dum jävla anledning).
PrivacyTests har en del jämförelser. Tips: Titta på tracking cookie protection för Chrome och Edge...
Detta inlägg skrevs i Mullvad browser.