Windows på väg få nytt filsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Win2k var inriktat på professionella kunder snarare än hemanvändare. Det såldes aldrig i en Home edition som XP, utan utgåvorna började med Professional och gick upp till Datacenter Server. Kunde man använda det på en "vanlig PC"? Självklart. Och många nördar gjorde det. Men man betalade ett rätt högt pris jämfört med exempelvis Win98 i termer av basnivå av systemresursförbrukning: Man behövde mer än dubbelt så mycket minne än i Win 98 för att maskinen inte skulle upplevas som att den kämpade, exempelvis. Min speldator hemma körde alldeles för länge Win 98 SE just av den orsaken: Datorn var helt enkelt mer "snappy" med det mer lättviktiga systemet.

Men precis, det stämmer väl ganska bra överens med det jag vill framföra. Det hade börjat konvergera ganska starkt mot ett OS för alla, men man var inte riktigt där än. Det bevisas väl också ytterligare av Windows ME, som ju implicit skulle vara ett OS för ingen om W2k var ett OS för alla.

Körde också 98SE tills jag skaffade en 1.2GHz Tbird-bestyckad burk med massor av RAM, fritt ur minnet ungefär ett halvår efter W2k släpptes.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Filsystemet går att använda (men inte formatera) i alla aktuella Windows-versioner.

Det finns dock (open source) tredjepartsverktyg som fungerar genom att de skippar versionskontrollen men i övrigt använder sammma API:er etc. som det inbyggda formateringsverktyget i Windows om man vill experimentera med ReFS på en vanlig konsumentversion av Windows.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Varför uppfinner de sitt eget istället för att använda ett existerande system?

Sannolikt på grund av licensens på dessa andra filsystem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Varför uppfinner de sitt eget istället för att använda ett existerande system?

Skulle inte bli förvånad om det inte är samma hybris som filmfolk som skall göra en nyversion av en klassiker.
"Det här kan jag göra bättre!"

Permalänk
Medlem

gynnar b+ tree sökhastighet o metadata emot ntfs vid hdd o ssd?
om man har massa små filer typ 3miljoner över 10tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

åh glöm inte btrfs främsta feature - tappa bort dina data! samt inte klara raid5/6.

Det låter på dig som att dataloss skulle vara vanligt förekommande i btrfs (utöver i samband med det experimentella stödet för raid5/6). Det har jag nog inte hört någon annanstans, förutom med handhavandefel kanske. Kan du utveckla?

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Det finns dock (open source) tredjepartsverktyg som fungerar genom att de skippar versionskontrollen men i övrigt använder sammma API:er etc. som det inbyggda formateringsverktyget i Windows om man vill experimentera med ReFS på en vanlig konsumentversion av Windows.

Upptäckte att man kan formatera ReFS med Windows PE. Smidigt om man ändå har en USB-sticka redo innan.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vad trevligt!

Meanwhile i Linux:

[cloudy@helios ~]$ sudo lsblk -f NAME FSTYPE FSVER LABEL UUID FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINTS sda LVM2_member LVM2 001 wNmXDo-DzY8-ef7t-9eHM-MOmn-QAj3-nCoN2Y └─helios--ssd-storage xfs c9261f13-8dcd-45c6-9fbc-b3c2ac9e495e sdb LVM2_member LVM2 001 wxmsg4-U5np-fTLj-HBsd-y8og-uoap-k7wX2E └─helios--ssd-storage xfs c9261f13-8dcd-45c6-9fbc-b3c2ac9e495e zram0 swap 1 zram0 dd04b916-23bc-4500-9603-5b0ff0d558ff [SWAP] nvme1n1 ├─nvme1n1p1 ├─nvme1n1p2 ntfs 9456CB4256CB23B8 └─nvme1n1p3 ntfs Luna 2C88ED2088ECE8F2 nvme0n1 ├─nvme0n1p1 vfat FAT32 85CF-3893 795.6M 22% /boot └─nvme0n1p2 crypto_LUKS 2 862665eb-3880-4a66-a562-24c4f538401c └─main btrfs 6d50061b-195d-40af-b475-fb6cd2d83bb6 407.1G 14% /home / [cloudy@helios ~]$ mount -t btrfs /dev/mapper/main on / type btrfs (rw,noatime,compress=zstd:3,ssd,discard=async,space_cache=v2,subvolid=262,subvol=/timeshift-btrfs/snapshots/2025-03-29_03-16-46/@) /dev/mapper/main on /home type btrfs (rw,noatime,compress=zstd:3,ssd,discard=async,space_cache=v2,subvolid=257,subvol=/@home)

ZSTD kompression, kryptering, fstrim, async för prestanda, snapshots.. nom nom nom.

Nej men skämt åsido - snapshots är helt klart en funktionalitet som vore riktigt trevligt att ha i Windows. Särskilt för sjukhus och myndigheter som ibland blir offer för ransomware. Detta borde ha haft mycket högre prioritet hos Microsoft känner jag, men bättre sent än aldrig.

Hur skyddar snapshot emot ransomware?

Skrivet av Gnarf:

Vore bättre om Microsoft anammade zfs eller något av de andra systemen som är mogna och haft dessa funktioner++ i 10+ år istället för att skapa ett nytt.

Microsoft lever ekonomiskt på sina NTFS rättigheter. Det är det som gjort hela jobbet åt MS AD, vilket är den största släggan Microsoft har i företag, och i princip grundbulten i 365. Att microsoft skulle köra ett allmänt filsystem som dom inte styr är helt emot deras affärsmodell

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Så länge som ransomware inte kör som root så kan det ta bort en användares filer, men inte snapshots på dem.

Man bör förstås ha backups också, dock!

Edit: Detta kanske inte är sant för btrfs -- vet inte om användare kan ta bort snapshots på sina filsystem där. Med ZFS kan man det inte som standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Edit: Detta kanske inte är sant för btrfs -- vet inte om användare kan ta bort snapshots på sina filsystem där. Med ZFS kan man det inte som standard.

Det beror på konfigurationen.

Permalänk

Jag tycker att detta sammanfattar läget kring ReFS ganska väl:

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Som nämnts: Har du en vettig rättighetstilldelning och du inte kör med administrativa rättigheter till vardags ska det till att knäcka operativsystemet för att kunna radera snapshots. Dataradering inne i en snapshottad miljö återställs på några sekunder.

Sen kan man lägga ytterligare lager utanpå: Mina servrar är virtuella maskiner lagrade på ZFS-pooler. Den underliggande lagringen är snapshottad, så även om någon lyckas nå administrativ behörighet i en VM är det några sekunders jobb att återställa servern (eller valda filer) som de såg ut vid tidpunkten för senaste snapshot. Snapshots i sig tar inte heller någon nämnvärd plats, så man kan unna sig att ta dem så ofta att det inte är särskilt obekvämt att tappa mellanliggande data. För att radera dessa snapshots, behöver du lyckas med att bryta dig ur den virtuella maskinens sandlåda.

Sen kan man lägga ytterligare ett lager utanpå: Mina backupkopior ligger på separata servrar som hämtar snapshots från huvudmaskinerna och som inte delar några autentiseringshemligheter med dessa. Eftersom jag kör ZFS, är varje snapshot bara blockvis förändringar från senaste snapshot, så det tar generellt sett väldigt lite tid att flytta över informationen till backuplagringen. Hamnar man i en situation där man behöver använda det här lagret är återställning att betrakta som disaster recovery, och det tar mer än några sekunder att komma tillbaka: Här är man begränsad av disk- och nätverkskapacitet, men risken att någon lyckas radera dessa snapshots är rätt liten.

En riktigt misstänksam jäkel har naturligtvis offlinebackuper i tillägg till snapshots...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Så länge som ransomware inte kör som root så kan det ta bort en användares filer, men inte snapshots på dem.

Som nämnts: Har du en vettig rättighetstilldelning och du inte kör med administrativa rättigheter till vardags ska det till att knäcka operativsystemet för att kunna radera snapshots. Dataradering inne i en snapshottad miljö återställs på några sekunder.

Sen kan man lägga ytterligare lager utanpå: Mina servrar är virtuella maskiner lagrade på ZFS-pooler. Den underliggande lagringen är snapshottad, så även om någon lyckas nå administrativ behörighet i en VM är det några sekunders jobb att återställa servern (eller valda filer) som de såg ut vid tidpunkten för senaste snapshot. Snapshots i sig tar inte heller någon nämnvärd plats, så man kan unna sig att ta dem så ofta att det inte är särskilt obekvämt att tappa mellanliggande data. För att radera dessa snapshots, behöver du lyckas med att bryta dig ur den virtuella maskinens sandlåda.

Sen kan man lägga ytterligare ett lager utanpå: Mina backupkopior ligger på separata servrar som hämtar snapshots från huvudmaskinerna och som inte delar några autentiseringshemligheter med dessa. Eftersom jag kör ZFS, är varje snapshot bara blockvis förändringar från senaste snapshot, så det tar generellt sett väldigt lite tid att flytta över informationen till backuplagringen. Hamnar man i en situation där man behöver använda det här lagret är återställning att betrakta som disaster recovery, och det tar mer än några sekunder att komma tillbaka: Här är man begränsad av disk- och nätverkskapacitet, men risken att någon lyckas radera dessa snapshots är rätt liten.

En riktigt misstänksam jäkel har naturligtvis offlinebackuper i tillägg till snapshots...

Ni båda säger direkt att rättigheter stoppar ransomware, det har juh inget med snapshot att göra?

Snapshot är en differans på en fil. Ganska oanvändbar om man ransomwerat orginalfilen?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Snapshot är en differans på en fil. Ganska oanvändbar om man ransomwerat orginalfilen?

Nja, det beror på hur du menar. En snapshot lagras som bara den data som skiljer, men det är inget man behöver bry sig om som användare -- man kan lika gärna se det som att en snapshot kopierar all data, för det beter sig exakt likadant.

Det vill säga: om dina filer blir krypterade av ransomware så kan du återställa till ett snapshot innan det hände, så återställs allting.
Eller så kan du (iaf med ZFS) kopiera dem från en snapshot även utan att behöva återställa filsystemet; det gör jag rätt ofta när jag behöver äldre filer. De ligger i en "virtuell mapp" (.zfs/snapshot) på varje filsystem, så det är bara bläddra fram till en fil/mapp och kopiera dem dit man vill.

*räcker upp handen*

Tar dock bara offline-backups en gång per månad, och även det känns onödigt.
Har först datan på min dator, sedan flera backups till min NAS och offsite-server. Båda de kör snapshots (separat), och all data från NAS:en klonas till offsite-servern. Så jag har snapshots på mina backups lokalt och offsite.
Och så är det förstås överföring dit på ett sätt som inte har rättighet att ta bort snapshots, så om min NAS skulle bli hackad hjälper det inte alls i att ta bort datan från offsite-servern. (Dvs root på NAS:en kan inte ta bort något offsite.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ni båda säger direkt att rättigheter stoppar ransomware, det har juh inget med snapshot att göra?

Vad filsystemet presenterar för dig efter att du tagit ett snapshot är skillnaden mot originalfilen efter att snapshot skapades. Från filkonsumentens sida (oavsett om det är något du själv avser att göra eller ett malware du triggat) är det originalfilen. Det är bara om du har rätt att modifiera filsystemets metadata som du har möjlighet att förstöra den verkliga originalfilen.

All väldesignad säkerhet består av multipla lager som vart och ett kan ha kända eller okända svaga punkter. Poängen är att sammantaget är det svårt att omintetgöra den. Använder du snapshots som ett skyddande lager, men kör malware i kontexten av en användare som får lov att radera snapshots, så är det upp till malwareskaparens kompetens/illvilja om du har något som helst skydd. Det är som att ha ett bra backupschema, men bara till en ständigt inkopplad USB-hårddisk. Men ju fler abstraktionslager du lägger mellan en angripare och vad de försöker förstöra desto jobbigare blir det för dem att lyckas - och desto större chans att din data kan återställas med minimalt obehag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det låter på dig som att dataloss skulle vara vanligt förekommande i btrfs (utöver i samband med det experimentella stödet för raid5/6). Det har jag nog inte hört någon annanstans, förutom med handhavandefel kanske. Kan du utveckla?

plus att enda problemet med btrfs i raid5/6 är samma (write hole) som alla som kör RAID utan batteri på disk-kontrollern (och de som kör ZFS) lever med (mdraid har visst skydd iom bitsets, men det är inte 100%).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Vänta nu här. Jag vill minnas att ReFS fanns i Windows 10 Pro för länge sedan, men Microsoft plockade bort stödet i en uppdatering. Har för övrigt kört med ReFS i Window Server, men såg inga direkta föredelar. Det var mest långsammare än NTFS, kunde upptäcka bitfel men inte automatiskt korrigera dem. Sedan hade de sitt påhit med Windows Storage Spaces för att skapa en diskpool som var bra i teorin, men så segt att det knappt gick att använda. Numera känns det som att de inte vill att man ska köra Windows Server utan allt ska in i Azure molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

plus att enda problemet med btrfs i raid5/6 är samma (write hole) som alla som kör RAID utan batteri på disk-kontrollern (och de som kör ZFS) lever med (mdraid har visst skydd iom bitsets, men det är inte 100%).

Finns relativt billiga hemma-ups:ser man kan sätta på datorn och sedan få en någonlunda "gracefull shutdown".

T.ex. en sådan här https://www.inet.se/produkt/6302465/apc-back-ups-750-va
USB-kabel, mjukvara, så är det lite säkrare iaf.

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Mnja, det är betydligt värre än så: btrfs RAID5/6 är inte komplett och har kända buggar som gör det direkt olämpligt för data du bryr dig om: https://btrfs.readthedocs.io/en/latest/btrfs-man5.html#raid56....

Jag ska inte säga att ZFS inte kan gå sönder, men write hole-problematiken arbetas väldigt effektivt runt med kombinationen transaktionella skrivningar, copy-on-write, samt (för synkron skrivning) write intent log.
a) Det som ska skrivas till disk samlas i en minnesbuffer, där data ordnas i transaktionsgrupper.
b) Du skriver aldrig över aktiv data, utan du skriver ny data i transaktioner.
c) Gammal data länkas bort först när skrivtransaktionen är komplett. Försvinner strömmen mitt i en skrivning, slutfördes aldrig transaktionen, och filsystemet pekar fortfarande på den tidigare versionen av den data du skulle ersätta. Inget har gått förlorat.
d) Synkrona skrivningar lagras först i intent log (ZIL) parallellt med att de läggs upp i transaktionsgrupper i minnet men innan de skrivs permanent till disk. Skulle datorn krascha eller tappa strömmen innan transaktionen är färdig, tittar den vid nästa montering av filsystemet om något finns i ZIL och genomför eventuella synkrona transaktioner som en del av uppstartsproceduren.

Skillnaden mellan btrfs RAID5/6 och RAIDZn är bokstavligen skillnaden mellan "tillverkarna uppmanar aktivt användare att låta bli" och "har använts i produktion i decennier och har fortfarande rykte om sig att vara en av topplösningarna om datasäkerhet är en viktig parameter".

Permalänk
Medlem

Verkligen fascinerande hur länge NTFS har hängt med. Minns när man envist stannade på FAT32 för det var marginellt snabbare men till slut fick man ge med sig.

Känns som NTFS och IPv4 kommer vara konstanter under hela min livstid...verkar helt omöjligt att göra sig av med detta bagage.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Från artikeln ”Det utvecklades för Windows NT som släpptes redan 1993 och ingår i konsumentversionerna av systemet sedan Windows 2000.”, Windows 2000 var väl ingen konsumentversion? Det ska väl vara Windows XP?

Skolor använde ju Windows 2000 vad jag vet, så nej det va ju inte konsumentversion på det sättet.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nja, den krypterade filen är ju en diff mot den ursprungliga okrypterade filen. Däremot är en snapshot inte en backup oavsett så det är ju bra att ha riktiga backuper med om man bryr sig om sin data. Snapshots hjälper ju föga om disken rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nja, den krypterade filen är ju en diff mot den ursprungliga okrypterade filen. Däremot är en snapshot inte en backup oavsett så det är ju bra att ha riktiga backuper med om man bryr sig om sin data. Snapshots hjälper ju föga om disken rasar.

Nä du har helt rätt. Ville bara veta hur folk resonerar när dom säger att snapshot skyddar emot ransomware. I mina ögon är det farligt att säga så då i praktiken är en snapshot mest trams för att ge dig det Microsoft kallade för Shadow Copy eller det jag personligen kallar för versions historik, något som i princip duger emot klantiga användare på ett företag, men inte mer. Men har på senare tid sätt att folk/företag pratar väldigt varm om Snapshot som någon problemlösare i ett större sammanhang.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Men har på senare tid sätt att folk/företag pratar väldigt varm om Snapshot som någon problemlösare i ett större sammanhang.

Som jag antydde i mitt tidigare inlägg: Snapshots på en maskin är bara så säkra som maskinen själv är. Snapshots på ett lagringsområde som används av en maskin men inte kontrolleras av den är ytterligare några snäpp säkrare. Med lite mer avancerade SAN är detta något som ofta nämns av säljare (men i mindre balanserade termer, naturligtvis).

Vad du vinner med snapshots är huvudsakligen smidig återställning - oftast smidigare än via backupverktyget du ändå förhoppningsvis använder i dina miljöer. Någon som föreslår att du kan skippa backuper om du har snapshots vill dig troligen inte väl. Någon som säger att snapshots i sig själva är backuper är inte en person du bör lyssna på.

Men som ytterligare ett lager av lättillgängligt skydd mot några av de vanligaste kategorier av dataförlust är de fantastiska. Och rätt planerade samt placerade - i klartext: klonade till fysiskt separat lagring på en fysiskt separat maskin - kan de definitivt fungera som en av dina backupmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boilerplate4U:

Jag tycker att detta sammanfattar läget kring ReFS ganska väl:

<Uppladdad bildlänk>

Säkert fixat när windows 15 kommer 🤣🤣🤣

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Nä du har helt rätt. Ville bara veta hur folk resonerar när dom säger att snapshot skyddar emot ransomware. I mina ögon är det farligt att säga så då i praktiken är en snapshot mest trams för att ge dig det Microsoft kallade för Shadow Copy eller det jag personligen kallar för versions historik, något som i princip duger emot klantiga användare på ett företag, men inte mer. Men har på senare tid sätt att folk/företag pratar väldigt varm om Snapshot som någon problemlösare i ett större sammanhang.

Ptja jag vet inte om du får så mycket medhåll på att snapshots bara är trams. Det har ju väldigt stora användningsområden för att kunna rulla tillbaka ändringar även i t.ex. vmware eller andra hypervisors, och det är ett väldigt effektivt sätt att ha versionshistorik vilket är en större vinst för många än vad du vill påskina här. Jag använder det ofta när jag lyckas konfigurera sönder saker på min egen dator. Bara rulla tillbaka en snapshot från gårdagen så har man ett nytt grundscenario att utgå ifrån snarare än att behöva hålla koll på exakt allt man gjort och ändra tillbaka manuellt överallt. Det är också otroligt snabbt att ta en snapshot jämfört mot att ta en riktig backup, och framförallt gäller det åt andra hållet när du ska återställa ändringar.

Permalänk
Medlem

Snapshots är ju bra, men kan ju ändå bli krångligt med Ransomware som man har för liten disk för att klara att alla filer som krypteras ska vara snapshottade, vet inte hur bra Windows 11 klarar att systemdisken blir helt full och man sedan ska boota om och backa snapshots. Men det kanske går bra. Systemdisken är ju inte aktuell nu. MacOS brukar, apropå ingenting helt balla ur om man fyller systemdisken.

Apropå NTFS var det ändå ett gigantiskt lyft mot fat32, jag körde WinNT4, Win2K och XP på gamla härkar hellre än Win98 eller Me.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mnja, det är betydligt värre än så: btrfs RAID5/6 är inte komplett och har kända buggar som gör det direkt olämpligt för data du bryr dig om: https://btrfs.readthedocs.io/en/latest/btrfs-man5.html#raid56....

Jag ska inte säga att ZFS inte kan gå sönder, men write hole-problematiken arbetas väldigt effektivt runt med kombinationen transaktionella skrivningar, copy-on-write, samt (för synkron skrivning) write intent log.
a) Det som ska skrivas till disk samlas i en minnesbuffer, där data ordnas i transaktionsgrupper.
b) Du skriver aldrig över aktiv data, utan du skriver ny data i transaktioner.
c) Gammal data länkas bort först när skrivtransaktionen är komplett. Försvinner strömmen mitt i en skrivning, slutfördes aldrig transaktionen, och filsystemet pekar fortfarande på den tidigare versionen av den data du skulle ersätta. Inget har gått förlorat.
d) Synkrona skrivningar lagras först i intent log (ZIL) parallellt med att de läggs upp i transaktionsgrupper i minnet men innan de skrivs permanent till disk. Skulle datorn krascha eller tappa strömmen innan transaktionen är färdig, tittar den vid nästa montering av filsystemet om något finns i ZIL och genomför eventuella synkrona transaktioner som en del av uppstartsproceduren.

Skillnaden mellan btrfs RAID5/6 och RAIDZn är bokstavligen skillnaden mellan "tillverkarna uppmanar aktivt användare att låta bli" och "har använts i produktion i decennier och har fortfarande rykte om sig att vara en av topplösningarna om datasäkerhet är en viktig parameter".

om du läser länken du själv skickade så anger de enabart write hole som något som kan förstöra data. De andra är "småproblem" som att scrub sänker prestandan "mer än det borde".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

om du läser länken du själv skickade så anger de enabart write hole som något som kan förstöra data. De andra är "småproblem" som att scrub sänker prestandan "mer än det borde".

Glöm inte den stora varningen ”lägg inte metadata på RAID5/6”. Jag vet inte hur du tolkar det, men jag drar som sagt den samlade slutsatsen att du inte ska ha något av värde på btrfs i den konfigurationen eftersom det bara är en tidsfråga innan det inte är tillgängligt längre, och att det sedan mycket väl kan vara en fråga om oacceptabel neretid innan det är tillgängligt igen om det finns något att rädda. Det känns som en onödig risk att ta när det finns kända sätt att inte utsätta sig för den.
(Och om du är ett fan av detta filsystem, glöm inte att ett av de sätten är att visserligen använda btrfs men inte i just en av dessa paritetskonfigurationer).

Permalänk
Medlem

ReFS har funnits i 12 år, så vet inte om jag velat kalla det för nytt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ReFS

Däremot försvann möjligheten att skapa ReFS-volymer i ett par versioner (läs Home & "vanliga" Pro) av Windows 10 Version 1709 och senare. Dvs min Windows 10 Enterprise Version 1809 har fullt ReFS-stöd.

"The ability to create ReFS volumes was removed in Windows 10's 2017 Fall Creators Update for all editions except Enterprise and Pro for Workstations"

Min gissning är att ReFS är främst skapat för servermarknaden och inte tänkt att ersätta NTFS alls i närtid.