Kunder ratar dyra RTX 5090-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Undra hur rik man behöver vara för att betala $3700 för ett kort med msrp $2000 utan att känna sig blåst.

Skulle gissa att lejonparten av korten köps på kredit. Så vissa köpare är dubbelt blåsta.

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem.

Hoppas inga kort över 3000 kr blir sålda.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Om ni tycker 5090 är dyrt så vänta bara tills ni ser vad 6090 kommer kosta.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Om ni tycker 5090 är dyrt så vänta bara tills ni ser vad 6090 kommer kosta.

du menar 8090 xD minst 200k på det

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD prioritera MSRP, ta chansen att strida lite så vi kan få lite jävla konkurrens igen.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tycker priset på 5090 är bra. Har du inte råd/vill du inte ha ett? Köp det inte. Acceptera att 50k är sjukt mycket för vissa och absolut ingenting för andra.

Sluta gnäll.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Testat DLSS4, ser inte särskilt bra ut... föredrar riktiga frames

1080p ser lika värdelöst ut. Så mer ekonomiskt att köra dlss

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker priset på 5090 är bra. Har du inte råd/vill du inte ha ett? Köp det inte. Acceptera att 50k är sjukt mycket för vissa och absolut ingenting för andra.

Sluta gnäll.

Om det är ingenting för vissa kan de ju köpa några till de som det är sjukt mycket för så slipper de göra de personerna gnälla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

5090 är vad 10% bättre än ett 4090 ?och endå säljs de nästan för 90% mer än ett nytt 4090 kostade: Make it make sense. Ja köper inte ett 5090 förens de går under 25 .

Allt är inte spel, mitt 5090 är 40% snabbare än 4090 i Blender och har dessutom mer ram så vid högre upplösningar kanske 70% snabbare.
Det innebär mer pengar in så även för 50k så kommer kortet betala av sig relativ snabbt då jag på samma tid kan fakturera mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

5090 är vad 10% bättre än ett 4090 ?och endå säljs de nästan för 90% mer än ett nytt 4090 kostade: Make it make sense. Ja köper inte ett 5090 förens de går under 25 .

35% snarare i upplösningar som spelar roll om du faktiskt överväger ett 5090.

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-founders-ed...

Hade du tänkt köra i 1080p så kanske du ska tänka över dina prioriteringar. Har sedan sett att i vissa spel och höga VR upplösningar (typ 4k+4k) så har folk fått ut 70%+ mer prestanda då det verkar vara minnesbandbredd som sätter gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bara att nergradera sig till en 1080p skärm igen med max 120hz så man kan driva spelen med betydligt billigare grafikkort framöver för det här är löjligt eller så får man köpa laptop eller konsoll som börjar bli "prisvärt" i jämförelse...

Våga vägra ockerpriserna!

Du har många saker att tumma på om du vill.
Klassiskt har man alltid fått minska från max till lägre grafik om man inte haft ett nytt topkort - fortfarande mycket möjligt. Vissa inställningar går knappt se men har 10%+ FPS påverkan.
Minska upplösning utan uppskalning. Helt okej ner till 1080p, men föredrar själv att inte göra detta.
Minska upplösning med uppskalning. Nya sättet att tackla att folk vill ha max grafik.
Överklocka istället för underklocka grafikkort.
Fake frames. Lämpligt i spel där input latency spelar mindre roll.
Mods/scripts etc som ändrar någon liten grej som har stor grafikpåverkan. Inte alltid tillgängliga.

Skulle nog hålla med att om man inte vill spendera 10k+ på grafikkort är det ingen ide att gå över 1440p på skärm för spel. Kan man spara pengar där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Sluta gnäll.

Det blir en väldigt tunn skara som kommer dela din hobby om det är så du ser på prissättningen.

Let them eat cake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Allt är inte spel, mitt 5090 är 40% snabbare än 4090 i Blender och har dessutom mer ram så vid högre upplösningar kanske 70% snabbare.
Det innebär mer pengar in så även för 50k så kommer kortet betala av sig relativ snabbt då jag på samma tid kan fakturera mer.

Då är det ju inte du som köpt kortet utan ditt företag, och det är ju mycket enklare att motivera investeringar där om man räkna hem det. Dessutom slipper man momsen så direkt 25% billigare, och procentpåslag på höga priser blir ju många kronor.

Problemet är ju för privatkonsumenter som behöver ta pengarna från sin surt skattade lön som det sen dessutom blir moms på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Du har många saker att tumma på om du vill.
Klassiskt har man alltid fått minska från max till lägre grafik om man inte haft ett nytt topkort - fortfarande mycket möjligt. Vissa inställningar går knappt se men har 10%+ FPS påverkan.
Minska upplösning utan uppskalning. Helt okej ner till 1080p, men föredrar själv att inte göra detta.
Minska upplösning med uppskalning. Nya sättet att tackla att folk vill ha max grafik.
Överklocka istället för underklocka grafikkort.
Fake frames. Lämpligt i spel där input latency spelar mindre roll.
Mods/scripts etc som ändrar någon liten grej som har stor grafikpåverkan. Inte alltid tillgängliga.

Skulle nog hålla med att om man inte vill spendera 10k+ på grafikkort är det ingen ide att gå över 1440p på skärm för spel. Kan man spara pengar där också.

Japp, kommer ihåg när jag köpte min 1440p 144hz skärm och fick du pensionera min GTX 980 Ti som hade hängt med i massvis med år för att det inte hängde med längre

Ångrar än idag att jag inte bara körde vidare på 1440p 60hz då jag vant mig till flytet på 144hz skärm nu, kan knappt spela konsolspel på tv'n utan att tycka att det laggar och släpar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det blir en väldigt tunn skara som kommer dela din hobby om det är så du ser på prissättningen.

Let them eat cake.

Varför det?
Jag har stort bilintresse men kan bara drömma om dom fetaste bilarna, funkar ganska bra ändå tycker jag och min skara känns inte speciellt tunn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

bra att folk börjar inse att lägga 30k eller mer på ett grafikkort är helt befängt

Vissa köper Trabant, och vissa köper Ferrari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Sluta gnäll.

Ja det kan jag tänka mig, det är många som ser avbetalning som en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Vissa köper Trabant, och vissa köper Ferrari.

Är du rik kör du oftast inte Ferrari

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den får fäste eftersom de allra flesta tycker priserna är helt bananas och att det därmed vore rätt och riktigt om korten dammar fast på hyllorna istället för att säljas. Bilden, tillsammans med en väl vald berättelse, kan underblåsa ett sådant rättspatos - helt oavsett vad bakgrunden egentligen är.

Så det blir lite av ett typexempel på det där med källkritik.

Håller med. Källkritik vore väldigt trevligt. Vore ju väldigt relevant att veta hur det faktiskt står till innan man postar en sådan nyhet på sweclockers?

Permalänk
Skrivet av maoi:

Ja det kan jag tänka mig, det är många som ser avbetalning som en lösning

Okej?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ja precis

Permalänk
Skrivet av maoi:

Ja precis

Jag vet inte vad du vill ha sagt med ditt meddelande, hur folk betalar är väl upp till dem själva?
Personligen föredrar jag att betala direkt, hur du gör är upp till dig.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Nu brukar inte jag vara den som e den som e den, meeeeen...
Är det verkligen seriöst å legit å ha detta som grund för en nyhet som denna?

I EN butik hos EN kedja så såg läget ut just så vid en specifik tidpunkt, är inte på något sätt Nvidia Fanboy snarare tvärt om om något men detta känns ju lite väl fattigt å göra en nyhet av, eller kanske bara e jag 🤔

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men varför är just grafikkort så känsligt ämne? Det finns svindyra andra komponenter i en dator eller närliggande nöjesområden som hifi och hemmabio som har modeller med helt galna prislappar, t.ex. MSI Godlike moderkort, TV's för 100k+, högtalare för flera hundratusen. Men just med grafikkort tycker många det är oacceptabelt!?

Jag förstår kritiken mot xx80-modellerna då de historiskt hållit sig under 10k SEK men 90-korten är ju egentligen Titan-kort och med den mängden vram knappast riktade till vanliga gamers.

Jag ogillar höga priser precis som vilken normal fattiglapp som helst där ute men ställer mig också något frågande till slutsatsen att varenda kotte ska ha råd med världens bästa grafikkort. Isf skulle det vara poänglöst att ens ha olika segment och modeller om alla hade råd med det bästa.

Jag försvarar varken butiker eller privatpersoner som pysslar med scalping och tycker det borde finnas bättre tillgång på msrp-modeller, inte det det här handlade om.

Det största problemet är att man inte känner att man får det man betalar för, pga bristande konkurrens. Men det sagt blir det också svårt att resonera kring vad korten "egentligen" borde kosta.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Lite off-topic men varför är just grafikkort så känsligt ämne? Det finns svindyra andra komponenter i en dator eller närliggande nöjesområden som hifi och hemmabio som har modeller med helt galna prislappar, t.ex. MSI Godlike moderkort, TV's för 100k+, högtalare för flera hundratusen. Men just med grafikkort tycker många det är oacceptabelt!?

Jag förstår kritiken mot xx80-modellerna då de historiskt hållit sig under 10k SEK men 90-korten är ju egentligen Titan-kort och med den mängden vram knappast riktade till vanliga gamers.

Jag ogillar höga priser precis som vilken normal fattiglapp som helst där ute men ställer mig också något frågande till slutsatsen att varenda kotte ska ha råd med världens bästa grafikkort. Isf skulle det vara poänglöst att ens ha olika segment och modeller om alla hade råd med det bästa.

Moderkort finns att köpa överallt och finns i lager i alla butiker, prova hitta ett 5090 som finns i lager någonstans.

Folk betalar 10000kr över MSRP bara för att få tag i ett kort då det känns som att vinna på lotto om du får tag i ett.

Tycker produkterna du jämför med blir en dålig jämförelse, det enda folk är ute efter är GPUn och det är samma GPU på alla modellerna, även de som kostar 10000kr mer.

Om tredjepart tillverkarna ska krångla så här mycket med priserna så kan Nvidia lägga ner hela grejen och använda alla kretsar själva till deras Founder's Edition kort som håller sig vid MSRP.

5090 Founder's Edition har den mest komplexa PCBn och kylaren jag har sett i ett grafikkort och det ligger på MSRP, varför ska "basic" 5090 Astral kosta 10000kr mer när kostnaden för den kylaren är en bråkdel av det och den kör med gammaldags billigare PCB layout?

Founder's Edition kostar 25790kr så finns ingen anledning för något kort att kosta över 30000kr öht och idag ligger alla modeller över den gränsen, även det billigaste skräpet.

Inet har fortfarande många modeller som ALDRIG har funnits i lager, de har fått in 0 kort! 0! 5090 är en produkt som Nvidia tillåter "peasants" att köpa i väldigt små mängder för att få smak av det goda, annars finns ju det överprisade budgetskräpet fortfarande i det lägre segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Jag försvarar varken butiker eller privatpersoner som pysslar med scalping och tycker det borde finnas bättre tillgång på msrp-modeller, inte det det här handlade om.

Det största problemet är att man inte känner att man får det man betalar för, pga bristande konkurrens. Men det sagt blir det också svårt att resonera kring vad korten "egentligen" borde kosta.

Grafikkort blir ju rätt fort omkörda av ett bättre.

Skrivet av LeVvE:

Moderkort finns att köpa överallt och finns i lager i alla butiker, prova hitta ett 5090 som finns i lager någonstans.

Folk betalar 10000kr över MSRP bara för att få tag i ett kort då det känns som att vinna på lotto om du får tag i ett.

Tycker produkterna du jämför med blir en dålig jämförelse, det enda folk är ute efter är GPUn och det är samma GPU på alla modellerna, även de som kostar 10000kr mer.

Om tredjepart tillverkarna ska krångla så här mycket med priserna så kan Nvidia lägga ner hela grejen och använda alla kretsar själva till deras Founder's Edition kort som håller sig vid MSRP.

5090 Founder's Edition har den mest komplexa PCBn och kylaren jag har sett i ett grafikkort och det ligger på MSRP, varför ska "basic" 5090 Astral kosta 10000kr mer när kostnaden för den kylaren är en bråkdel av det och den kör med gammaldags billigare PCB layout?

Founder's Edition kostar 25790kr så finns ingen anledning för något kort att kosta över 30000kr öht och idag ligger alla modeller över den gränsen, även det billigaste skräpet.

Inet har fortfarande många modeller som ALDRIG har funnits i lager, de har fått in 0 kort! 0! 5090 är en produkt som Nvidia tillåter "peasants" att köpa i väldigt små mängder för att få smak av det goda, annars finns ju det överprisade budgetskräpet fortfarande i det lägre segmentet.

Jag har hört att det är kortare livslängd på founders korten pgr av liquid metal. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag håller med om att tillgången är usel, och att det i sin tur driver upp priserna är trist.

Angående Nvidias FE så får den vara hur komplex den vill, men det förändrar inte det faktum att dyrare kort har lägre temperaturer och ljudnivåer. Därför jag själv väntar ut Suprim-modellen, för ska jag ändå betala så här löjliga pengar för en gpu vill jag åtminstone ha det absolut bästa annars får det vara.Kostar liknande modeller mer att tillverka än FE? Det vet jag inte men är folk villiga att betala mer för en bättre upplevelse kommer dom göra det, och tillverkarna självklart utnyttja det "vakum" Nvidia lämnat. Marknaden bestämmer som vanligt priserna, på gott å ont.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har hört att det är kortare livslängd på founders korten pgr av liquid metal. Stämmer det?

Då är det kortare livslängd på PS5 också eftersom även den har liquid metal. Du kan nog ta det ryktet med en del salt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Är du rik kör du oftast inte Ferrari

Det var en anekdot. Men en sak är säker och det är att det finns fler rika som kör Ferrari än Trabant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

För att det historiskt varit mycket billigare och att alla tillverkare passar på att sko sig lite extra bara för att Nvidia skruvat upp priset rejält. Det har blivit ett 'vi och dem'-segment där folk som har råd med det dyraste ser ner på de som gnäller på priset. Det har nästan blivit en klassfråga att ha råd med det bästa. Det kanske måste vara så för att driva på innovationen, inget fel med det, men det riskerar underminera spelandet på PC som en viabel hobby för många.

När mellansegment-korten kostar lika mycket som toppkorten gjorde för inte länge sedan börjar i alla fall jag dra öronen åt mig och fundera på om det inte ligger ett litet mått girighet bakom prissättningen.

Man kan tacka framförallt scalpers men även AI för det som skett med prisbilden de senaste åren. Tillverkarna har sett det som att det finns en betalningsvilja när folk varit villiga att betala hutlöst av scalpers på grund av brist på kort hos återförsäljarna i samband med Covid. Där är vi nu. Det lär väl fortsätta på samma bana så länge det finns ett underskott av kort och bristande konkurrens.

Finns inget annat att göra för de flesta än att klaga. Det påverkar inte prissättningen, det påverkar inte tillgången. Allt ligger i grafikkortstillverkarnas händer. Och AI-hypen på det hjälper inte. Nä, ser dystert ut för PC-spelandet. Ser dystert ut för PC i stort.

felsnav