Att känna igen AI – hur svårt är det egentligen?
Jag och en kursare håller på med vårt examensarbete i informatik (inriktning systemutveckling) och fastnade i något som känns alltmer relevant just nu:
Hur bra är vi egentligen på att avgöra vad som är skapat av AI?
När vi grävde i tidigare forskning för en litteraturstudie inför vårt arbete såg vi att människor ofta inte är bättre än slumpen på att avgöra om något är AI-genererat. I vissa fall som till exempel poesi föredras till och med AI framför mänskligt skapad poesi. Det fick oss att börja fundera mer på hur det här påverkar upplevelser, skapande och inte minst framtidens arbetsmarknad.
Jag har följt diskussionen i tråden "Äntligen fått jobb inom mjukvaruutveckling, hur går det för er?" och det är tydligt att många upplever det som en ganska tuff marknad just nu även för dem med erfarenhet.
Som student som snart ska ut i arbetslivet är det lätt att känna en viss oro. AI blir ju snabbt bättre på sånt som tidigare krävde både kreativitet och erfarenhet. Att skriva texter, koda, till och med läsa in ljudböcker. Vad händer när det inte längre är uppenbart vem (eller vad) som ligger bakom innehållet vi tar del av?
Det väcker en hel del funderingar. Spelar det någon roll om vi inte vet om det vi hör eller ser är skapat av en människa? Försvinner något på vägen eller är det bara nästa steg i utvecklingen? Och hur påverkar allt detta oss som är på väg ut i branschen (eller redan är där)?
Som en del av vårt examensarbete har vi också satt ihop ett litet test där man får lyssna på korta ljudklipp och gissa om rösten är AI eller människa. Det tar 5–8 minuter och man får direkt veta hur det gick. Om någon är nyfiken så finns det här:
Gör testet här
(Moderator har gett tillstånd att vi länkar till testet i tråden)
Om intresse finns kan jag dela lite från resultatet och insikter längre fram. (och för den riktigt nyfikne kan jag även bjuda på ett par artiklar från vår litteraturstudie. vissa är rätt sega men det finns faktiskt en riktigt bra meta-studie som sammanfattar 56 tidigare arbeten)
Hade varit kul att höra era tankar både om AI i allmänhet och era egna upplevelser!
// Rikard