Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Maila oss på support@obe.net och ange IPv6 som fält så kikar vi. Det finns lite udda nät hos GC (de har köpt så många mindre nät) som kan vara IPv6 känsliga så behöver kolla på just din adress.

Yes, stämmer!

Härligt, då blir det leverantörsbyte. Tack ska ni ha.

Permalänk
Medlem

Hej finns ni i Gästabudstadens nät ?

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

är det någon här som varit med om att obenet sänkt sina priser och inte gett kund det lägre priset automatiskt?

Permalänk
Representant
Skrivet av Jagers:

är det någon här som varit med om att obenet sänkt sina priser och inte gett kund det lägre priset automatiskt?

Om vi sänker priset kommer vår automation att fixa det åt dig automatiskt också. Det är dock ganska ovanligt att stadsnäten justerar sina priser nedåt, och när det händer brukar det oftast vara på de allra högsta hastigheterna.

Som alltid, kontakta oss vid frågor!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Om vi sänker priset kommer vår automation att fixa det åt dig automatiskt också. Det är dock ganska ovanligt att stadsnäten justerar sina priser nedåt, och när det händer brukar det oftast vara på de allra högsta hastigheterna.

Som alltid, kontakta oss vid frågor!

Som nämnt tidigare alltså. Bra.

Det inlägget syftar på är sannolikt det modus operandi som beskrivs i tråden nedan, där man höjer priset med hänvisning till prishöjning från stadsnätet, för att sedan inom en relativt kort tidsperiod sänka det ordinarie priset igen. Kunder som inte aktivt dubbelkollar priset och hör av sig får då fortsätta betala det högre priset.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683897-bahnhofs-smygh...

Tyvärr är det ju svårt att som konsument veta om det ens är sant att stadsnätet höjt priset.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant
Skrivet av blunden:

Som nämnt tidigare alltså. Bra.

Bifogar ett exempel på när vi skickar mail om prissänkningar. I det här fallet var det OpenInfras 1000/1000 tjänst.

Skrivet av blunden:

Tyvärr är det ju svårt att som konsument veta om det ens är sant att stadsnätet höjt priset.

Vi kan se till att skriva här så snabbt vi får information om prishöjningar och vilken dag de träder i kraft. Vi brukar få ta del av informationen flera månader innan det faktiskt höjs.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi kan se till att skriva här så snabbt vi får information om prishöjningar och vilken dag de träder i kraft. Vi brukar få ta del av informationen flera månader innan det faktiskt höjs.

Det hade varit guld värt <3

Finns det någon möjlighet att fixa så att sweclockers medlemmar slipper startavgiften?
Börjar bli riktigt sugen på att byta till er med tanke på det ni skrivit hittills. Plus att ni faktiskt är näst-billigast i mitt nuvarande nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det hade varit guld värt <3

Finns det någon möjlighet att fixa så att sweclockers medlemmar slipper startavgiften?
Börjar bli riktigt sugen på att byta till er med tanke på det ni skrivit hittills. Plus att ni faktiskt är näst-billigast i mitt nuvarande nät

Efter Bahnhofs chockhöjning trots vas jad tycker är ett redan gällande avtal så blir det nog byte snart.

Som ovan så borde OBE kanske skaffa ett swecloclockers/närdarnas interneterbjudade och få ihop en större skara nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Som ovan så borde OBE kanske skaffa ett swecloclockers/närdarnas interneterbjudade och få ihop en större skara nya kunder.

Låter som det iaf. om man kollar av tempen på swec medlemmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Låter som det iaf. om man kollar av tempen på swec medlemmarna

Kom igen @obenet kör för faa-an!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Maila oss på support@obe.net och ange IPv6 som fält så kikar vi. Det finns lite udda nät hos GC (de har köpt så många mindre nät) som kan vara IPv6 känsliga så behöver kolla på just din adress.

Yes, stämmer!

Hej! Tillkommer det någon specifik avgift för ett fast IP eller en DHCP-låsning?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Hej! Tillkommer det någon specifik avgift för ett fast IP eller en DHCP-låsning?

Detta har besvarats tidigare i tråden. Svaret är att en DHCPv4-reservation så att man alltid tilldelas samma IPv4-adress är kostandsfritt. Samma sak gäller om man vill ha ett "statiskt" IPv6-prefix tilldelat via DHCPv6-PD (reserverat baserat på ens DUID).

Det är bara om du vill att de skippar DHCP helt och ger dig en faktisk statisk IPv4 som en kostnad tillkommer, troligen för att det är lite knöligare att hantera ett sådant specialfall. Kommer dock inte på någon bra anledning till att man inte skulle nöja sig med DHCP-reservering, speciellt som hemanvändare.

EDIT: Hittade inläggen där detta besvarades:

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Representant

Hej Swec, några uppdateringar från oss;

Från och med idag har vi IPv6 aktiverat i hela Telias nät, både Telia Öppen Fiber och Zitius.
Vi agerar DHCP server hos Telia för IPv4 men däremot agerar Telia DHCPv6.

Förra veckan uppgraderade vi våra länkar mot Sundbybergs Stadsnät till 2x100GE.

Vi jobbar på att få igång IPv6 hos Open Infra och Utsikt och hoppas det ska vara löst inom kort.

Och sist men inte minst, mailar ni vår support och anger iwantipv6 efter beställning så bjussar vi på startavgiften.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Från och med idag har vi IPv6 aktiverat i hela Telias nät, både Telia Öppen Fiber och Zitius.

Vi jobbar på att få igång IPv6 hos Open Infra och Utsikt och hoppas det ska vara löst inom kort.

Och sist men inte minst, mailar ni vår support och anger iwantipv6 efter beställning så bjussar vi på startavgiften.

Mer IPv6 åt folket! Härligt!

Bara det faktum att stadsnäten märker att detta är något som ISP:er anslutna till deras nät vill implementera är positivt. Då blir det svårare att dra till med den gamla klassikern "ingen frågar efter det".

Ser också att ni sedan ett tag tillbaka även köper transit av Orange (AS5511).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Ipv6 stöd via GlobalConnect - Nationell 3 (Epsilon)?

Det gäller Gävle.

@Obenet

Permalänk
Representant
Skrivet av blunden:

Mer IPv6 åt folket! Härligt!

Bara det faktum att stadsnäten märker att detta är något som ISP:er anslutna till deras nät vill implementera är positivt. Då blir det svårare att dra till med den gamla klassikern "ingen frågar efter det".

Skrivet av blunden:

Ser också att ni sedan ett tag tillbaka även köper transit av Orange (AS5511).

Stämmer - vi brukar kalla dem för Apelsinerna!

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Hur länge tillbaka kan man nyttja detta? jag la min beställning den 21 mars

Permalänk
Hedersmedlem

Bytte till Obe för 1.5 år sedan. Mycket nöjd. Hoppas jag kan fortsätta vara kund om/när jag flyttar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi vill informera dig om att din beställda tjänst kommer att aktivera den 2025-05-01.
Om du har några frågor eller behöver ytterligare hjälp, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Tack för att du valde oss som din tjänsteleverantör. Vi ser fram emot att få hjälpa dig!
Vi kommer självklart att bjuda dig på startavgiften.
Du kommer och få publik ip utan någon extra kostnad."

Då var man kund hos Obenet, tack för alla era svar och det faktum att ni tar er tid att ha direkt kontakt med era kunder här på Swec. <3

Permalänk
Representant
Skrivet av varget:

Hur länge tillbaka kan man nyttja detta? jag la min beställning den 21 mars

Maila oss så löser vi det

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Maila oss så löser vi det

Vad är statusen på ert "intåg" i http://www.mittnat.nu/ ?
Jag har för mig att det finns någon tjomme i tråden som frågat och då svarade ni något i stil med första kvartalet av 2025?
Självklart kan saker och ting ta längre tid än uppskattat p.g.a orsaker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Representant
Skrivet av backspace:

Vad är statusen på ert "intåg" i http://www.mittnat.nu/ ?
Jag har för mig att det finns någon tjomme i tråden som frågat och då svarade ni något i stil med första kvartalet av 2025?

Vi väntar på att få avtalet med Mittnät signerat. Återkommer så snart det är klart!
Vi borde ha ett datum att delge om cirka 3v.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi väntar på att få avtalet med Mittnät signerat. Återkommer så snart det är klart!
Vi borde ha ett datum att delge om cirka 3v.

Perfekt de va mer än supporten visste, har mailat dem sedan ni sa det sist!
Då har ni två kunder som väntar iaf!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Då var man kund hos Obenet, tack för alla era svar och det faktum att ni tar er tid att ha direkt kontakt med era kunder här på Swec. <3

@Obenet Jag kan säga att det är samma anledning jag valde er, även om det inte är en jättebra kpi så har du nått att visa på att er närvara här ger konkreta kunder.

Permalänk
Representant

Hej SweClockers!

Vi vill bara informera om att vi idag har kört vår en prisuppdatering med anledning av GlobalConnects uppdatering av prislistorna för både GC och OpenUniverse som träder i kraft 2025-05-01. Totalt hanterar vi fem olika prislistor från GlobalConnect, som är baserade på geografiska områden.

En del av er har kanske fått ett mejl om en prishöjning – om ni har några frågor eller funderingar kring detta är ni varmt välkomna att höra av er till oss!

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Hej SweClockers!

Vi vill bara informera om att vi idag har kört vår en prisuppdatering med anledning av GlobalConnects uppdatering av prislistorna för både GC och OpenUniverse som träder i kraft 2025-05-01. Totalt hanterar vi fem olika prislistor från GlobalConnect, som är baserade på geografiska områden.

En del av er har kanske fått ett mejl om en prishöjning – om ni har några frågor eller funderingar kring detta är ni varmt välkomna att höra av er till oss!

Min nuvarande tjänst går ut i slutet av den här månaden så kanske det påverkar mig då jag tänkt byta till er, nuvarande priset i Gävle stadsnät säger 619 för 1000/1000, kommer det priset ändras något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag som skulle byta till er då ni hade 1000/1000 för Max 569kr men nu 619kr. Blev en höjning det.

Gävle global connect

Permalänk
Medlem

Lite konstigt, går jag in på Framtidens Bredband (iTux) så kan jag få 1000/1000 men via er hemsida är 500/500 max på min adress.
Men riktigt bra att ni meddelar kunder även om priset går ner, det gör inte min nuvarande ISP.
Känns som ett solid alternativt även om det är lite dyrare än vad jag har nu.

EDIT: glöm det, 1000/1000 låg över både 250 och 500, missade den, trodde dom låg i hastighetsordning

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag som skulle byta till er då ni hade 1000/1000 för Max 569kr men nu 619kr. Blev en höjning det.

Gävle global connect

Det var dock lite skumt för 619 var nya priset från 2025-03-01 (vilket var en sänkning, var högre än det före) men Obenet's hemsida visade typ 549 eller nå sånt, globalconnect tjänst portalen däremot visade rätt pris på 619 vilket var priset jag fick direkt från supporten när jag mailade de.

Så 619 priset var en sänkning från tidigare pris (var 829 innan sänkningen 2025-03-01) men den stora frågan är om det har nått o göra med ändring som potentiellt ska komma 2025-05-01.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det var dock lite skumt för 619 var nya priset från 2025-03-01 (vilket var en sänkning, var högre än det före) men Obenet's hemsida visade typ 549 eller nå sånt, globalconnect tjänst portalen däremot visade rätt pris på 619 vilket var priset jag fick direkt från supporten när jag mailade de.

Så 619 priset var en sänkning från tidigare pris (var 829 innan sänkningen 2025-03-01) men den stora frågan är om det har nått o göra med ändring som potentiellt ska komma 2025-05-01.

Denna print tog jag för 2 veckor sedan ca.

Gävle Stadsnät.