Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Tja Sweclockers,

Sorry att det tagit lite tid att få ordning på allting, semestertider och allt.

Fullt rimligt.

Citat:

Numera peerar vi direkt med Sunet i Stockholm, Göteborg, Malmö/Köpenhamn och Sundsvall.

Tracerouten mot kau.se (193.10.226.38) ser bättre ut nu.

Utmärkt!

Skrivet av Obenetwork:

Du har helt rätt, vi hade missat att uppdatera PTR. Det är också fixat!

Det förklarar saken.

Skrivet av Obenetwork:

Tack för att du hittade det där, det var returvägen som gick åt fel håll och gjorde så att RTT var hög.
Vi har fixat detta och numera har vi följande latens och traceroute till 178.236.67.31

PING 178.236.67.31 (178.236.67.31): 56 data bytes 64 bytes from 178.236.67.31: icmp_seq=0 ttl=61 time=1.164 ms 64 bytes from 178.236.67.31: icmp_seq=1 ttl=61 time=1.157 ms 64 bytes from 178.236.67.31: icmp_seq=2 ttl=61 time=1.180 ms 64 bytes from 178.236.67.31: icmp_seq=3 ttl=61 time=1.141 ms 64 bytes from 178.236.67.31: icmp_seq=4 ttl=61 time=1.172 ms --- 178.236.67.31 ping statistics --- 5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 1.141/1.163/1.180/0.013 ms Från stockholm traceroute to 178.236.67.31 (178.236.67.31) from 195.128.255.255, 30 hops max, 52 byte packets 1 * be-10.cr2.sto1.se.portlane.net (192.121.80.140) 1.496 ms 1.226 ms 2 be-1.pe3.sto1.se.portlane.net (80.67.4.137) 1.896 ms 1.491 ms 1.527 ms 3 xe-0-0-9-excellent-demarc.pe1.sto1.se.portlane.net (80.67.0.150) 1.518 ms 1.472 ms 1.479 ms 4 I.ragequit.when.I.die.on.brutalcs.nu (178.236.67.31) 0.879 ms 0.872 ms 0.925 ms

Skönt att det visade sig vara något enkelt.

Tack för transparensen!

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Obenetwork : Kanonfint att ni fick styr på detta. Tack för ett bra och trevligt bemötande samt hanterande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Representant

Liten uppdatering, vi finns hos ViaEuropa nu!

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenetwork:

Liten uppdatering, vi finns hos ViaEuropa nu!

Långsam uppdatering i deras portal eller gäller det inte alla regioner?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Representant
Skrivet av KaakaaN:

Långsam uppdatering i deras portal eller gäller det inte alla regioner?

Säkert långsam uppdatering. Skicka gärna meddelande med adressen så kikar vi.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Jag är en riktig forum lurker men kände att jag behöver ge dessa människor cred.

Min BRF har sedan ett par år tillbaka Obenetwork som leverantör av bredband. Har aldrig haft några problem och får utlovad hastighet 1000/1000mbit. Kan inte minnas att internet någon gång legat nere.

Utan att behöva kontakta min BRF har jag flera gånger kontaktat kundtjänst och fått en gratis VPN. Senare blev jag nyfiken om de kunde aktivera IPv6 och det gjorde dom också fort, jag har också fått publik-IPv4 adress sen start.

Kundtjänst svarar snabbt på mail!

Helt enkelt för grymma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Har har ni en konkret Privacy Policy som beskriver vad ni sparar, varför och hur länge etc? Jag lyckas inte hitta det på er hemsida nämligen

Hej,
Jag skrev den här frågan tidigare för ett år sen men fick aldrig något svar.
Går jag till länken obe.se/privacy som jag hittar i de allmänna villkoren så får jag bara ett felmeddelande att sidan inte finns.

Kan ni se till att ni uppdaterar länken, och lägger en tydlig direktlänk till er Privacy Policy? Förslagsvis under "Allmäna villkor" längst ner på startsidan.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Hej,
Jag skrev den här frågan tidigare för ett år sen men fick aldrig något svar.
Går jag till länken obe.se/privacy som jag hittar i de allmänna villkoren så får jag bara ett felmeddelande att sidan inte finns.

Kan ni se till att ni uppdaterar länken, och lägger en tydlig direktlänk till er Privacy Policy? Förslagsvis under "Allmäna villkor" längst ner på startsidan.

<Uppladdad bildlänk>

Minns inte vart jag fick svaret förrut. Men dom har ungefär bahnhofs policy.
Men ja, ta mina uppgifter med en nypa salt eftersom jag inte har länk eller citat, utan bara nåt jag fick upp i minnet att jag tror jag frågat dom förrut.
Men ja. Vore bra med en privacy sida att läsa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Minns inte vart jag fick svaret förrut. Men dom har ungefär bahnhofs policy.
Men ja, ta mina uppgifter med en nypa salt eftersom jag inte har länk eller citat, utan bara nåt jag fick upp i minnet att jag tror jag frågat dom förrut.
Men ja. Vore bra med en privacy sida att läsa.

De sa till mig tidigare i tråden att de körde enligt "Bahnhof-principen" till mig gällande hur mycket data de samlat in. Jag vill dock gärna ha en Privacy-sida som konkret visar på hur mycket data de samlar in, hur länge den lagras osv. Enligt IMY (Länken -> Laglighet, korrekthet och öppenhet) så måste man vara tydlig med hur man behandlar personuppgifter. Jag hittar inget på deras hemsida som beskriver detta, inte ens om jag försöker beställa.

Jag hoppas att Obenetwork svarar på detta den här gången och tar till sig att detta behöver lösas omgående, samt gör det tydligt kring vilken data de samlar in från kunden. Även om de har duktiga tekniker betyder inte det för mig att de inte sparar onödigt information om mig och mina internetvanor.

Fotnot: Med Bahnhof-principen menar jag hur Bahnhof hanterar användares data t.ex. vad de samlar in (inkluderat trafikdata), hur länge de sparar det osv.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Representant
Skrivet av sparkar_boll:

Jag hoppas att Obenetwork svarar på detta den här gången och tar till sig att detta behöver lösas omgående, samt gör det tydligt kring vilken data de samlar in från kunden. Även om de har duktiga tekniker betyder inte det för mig att de inte sparar onödigt information om mig och mina internetvanor.

Som en del av vårt åtagande att skydda våra användares integritet och samtidigt följa gällande lagar, arbetar vi enligt principen att spara så lite loggar som möjligt. Detta kan vi kalla "Bahnhof-principen", ett namn som Bahnhof förtjänar i och med deras engagemang för integritet som Bahnhof visade under sin uppväxtperiod.

Vi har satt ihop en intern task force för att se till att vår loggningspolicy är kristallklar för alla inblandade. Denna process kommer att ta lite tid, men när all information är samlad och publicerad på vår hemsida kan ni förvänta er följande:

  • Fysisk plats för datalagring – En lista över var vi fysiskt sparar vår data.

  • DHCP-servrar och loggkonfiguration – Information om de DHCP-servrar vi använder samt hur loggarna för dessa är konfigurerade

  • Datalagringstider – Tidsramar för hur länge informationen sparas

  • Stadsnätsregler för DHCP-servrar – En lista över vilka stadsnät som inte tillåter att vi kör egna DHCP-servrar, samt hur deras loggning ser ut och hur länge informationen sparas.

Vi är öppna för ytterligare förslag om det är något ytterligare ni skulle vilja se. Om ni har några önskemål eller idéer, tveka inte att höra av er!

Våran nuvarande integritetspolicy finns nu länkad på hemsidan.

Visa signatur

Obenetwork Support
https://obe.net