Hjälp! Son på 14 år och jag har ingen koll på gamingdatorer

Permalänk
Medlem

Hjälp! Son på 14 år och jag har ingen koll på gamingdatorer

Sonen spelar massa spel, som kräver en bra dator med bra fps.

Har verkligen noll budget just nu. Men måste försöka få ihop något.

Har kikat på dem här två. Kan få den för ett ok pris tror jag. (Runt 11.000kr)

https://www.elon.se/lenovo-loq-tower-148430#additional

https://www.elon.se/lenovo-loq-tower-148431

Men är de bra? Eller kommer han bli missnöjd?

Permalänk
Medlem

Hej!

Utan att svara på din fråga om dina länkade datorer är bra eller ej och utan att ge mer exakta/specifika datortips, så säger jag så här:

Rent generellt får man mer för pengarna om man köper lösa komponenter och sedan monterar datordelarna själv. Kan/vill man inte detta, så kostar monteringen 899 kr Inet. Färdiga datorpaket ger nästan alltid mindre för pengarna.

För mellanskillnaden som man kan spara genom att bygga själv, så kan man antingen spara pengarna, eller att lägga dom för att få bättre prestanda på datorn. Ju bättre prestanda....desto längre tid tar det innan man växer ur den. Ungefär så...näe, det ska inte vara lätt inte!!!😉

Snart kommer det säkert in mer konkreta tips på lämpliga komponenter....

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Om du kan få den andra (med ett 4060ti) för 11k är det inte en dålig affär direkt. Spelar han i 1080p eller 1440p upplösning borde han definitivt inte bli missnöjd med den i alla fall. Är det en 4k skärm dock blir det svettigare.

@Alastor Moody är annars en jäkel på att sätta ihop prisvärda paket \m/ Skulle vara intressant om han kunde lyckas fixa ihop en dator som byggs av t ex Inet (färdigbyggd) med bättre prestanda än den sistnämnda av de där två (med 14400f och 4060ti) för runt 11k

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Be ungen sätta ihop en egen dator inom budget. Då lär han uppskatta den mer också.

Han kan ju börja med att chatta med ex kundtjänst på inet för att få hjälp.

Jag byggde ihop en dator åt en bekants barn med budget på 10 000kr, så här blev den: https://www.prisjakt.nu/list/oscars-dator--l243600

Tricket var dock att vänta in reor och bygga själv. Kan bli svårt för er.

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn, så har jag inte jämfört med superprecision, men det verkar som att denna dator är lika/samma som den dyraste av dina 2 alternativ....jag kan dock ha fel, men på ett ungefär i varje fall...

Gå till www.inet.se och skriv in artikelnummer 2224891 i sökfältet. Då ser du att inet är betydligt billigare jyst nu!

Inet har även något som heter "Datorbyggaren". Där kan ni välja datorkomponenter för att bygga datorn efter eget önskemål. Använd gärna denna Lenovo-dator att utgå ufrån för att jämföra pris och annat.

Hoppas att någon kan ge er bättre konkreta tips än vad jag kan!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Galen prestanda per krona för under 11 000 kr om ni kan bygga själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

1. Kommer fungera helt ok i dagens spel.
2. Väsnas mer än handbyggd maskin.
3. Är absolut inte prisvärda
4. Kommer bjuda på stor huvudverk om han vill om 2-3 år t.ex. byta till ett nyare grafikkort. Kommer innebära begränsningar i kylning och ström.
5. Efter garantin gått ut så om chassi eller moderkort går sönder så är ni kokta i b**s.

Om ni tvunget måste köpa färdigbyggt:
https://www.komplett.se/product/1303090/gaming/gamingdator/ga...
Då slipper ni punkt 2 och 5, till viss del punkt 4 också.

Annars skriv var ni bor kanske någon kan hjälpa er bygga.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varför inte sätta in en annons i marknaden här? Där finns både delar eller hela datorer.
Skriv vad ni har för budget och länka denna tråden.
Köper ni begagnat kan ni få mycket mer för pengarna.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Galen prestanda per krona för under 11 000 kr om ni kan bygga själva.

https://komponentkoll.se/bild/nvnZB.png

Wow, tack!!!

Om jag nu skulle försöka mig på att bygga en dator själv med sonen vore det ju kul om han kan uppgradera vissa komponenter senare. Funkar moderkortet fortfarande om han tex skulle vilja byta ut till ännu bättre grafikkort (eller är det ens moderkortet det hänger på, har för mig att jag hört att de måste vara kompatibla).

Fps är ju något han ständigt gnäller på (såklart, han får köra på min hp pavilion just nu, vilket såklart suger). Vilka fps borde man kunna komma upp till med den här uppsättningen av komponenter om man kör lite mer avancerade spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför inte sätta in en annons i marknaden här? Där finns både delar eller hela datorer.

Problemet är att jag just nu inte ens vet vilka delar jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Blir alldeles rörd.

Kanske ska försöka bygga ihop något eget med honom ändå.

Jag har ett ssd på 1T och två RAM på 8 gb styck. Sitter nu i en dator som startar, rent strömmässigt, men som är helt död/svart skärm utöver det. Inköpta för massa år sedan. Är det något man kan använda och sen komplettera med alla övriga komponenter som behövs? Tänker att det ju bara är minne. Eller kommer åldern på dem att dra ner prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Tack för alla svar. Blir alldeles rörd.

Kanske ska försöka bygga ihop något eget med honom ändå.

Jag har ett ssd på 1T och två RAM på 8 gb styck. Sitter nu i en dator som startar, rent strömmässigt, men som är helt död/svart skärm utöver det. Inköpta för massa år sedan. Är det något man kan använda och sen komplettera med alla övriga komponenter som behövs? Tänker att det ju bara är minne. Eller kommer åldern på dem att dra ner prestandan?

Det beror helt på vilka minnen det rör sig om. Ta gärna en bild på sidan av minnena där det brukar stå ett artikelnummer. Om man ska följa @Alastor Moodys kundvagn hade du kunnat spara 527 kr på minnen om de är någorlunda snabba än idag. SSD:n kommer med säkerhet passa i nya datorn, så då kan ni börja köra på den och sedan uppgradera med tiden när den börjar bli full.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Wow, tack!!!

Om jag nu skulle försöka mig på att bygga en dator själv med sonen vore det ju kul om han kan uppgradera vissa komponenter senare. Funkar moderkortet fortfarande om han tex skulle vilja byta ut till ännu bättre grafikkort (eller är det ens moderkortet det hänger på, har för mig att jag hört att de måste vara kompatibla).

Fps är ju något han ständigt gnäller på (såklart, han får köra på min hp pavilion just nu, vilket såklart suger). Vilka fps borde man kunna komma upp till med den här uppsättningen av komponenter om man kör lite mer avancerade spel?

Grafikkort har inte så mycket med moderkort att göra, annat än PCIe-version vilket dock har mycket liten inverkan på prestandan, åtminstone om man jämför PCIe 4.0 som detta moderkort har och PCIe 5.0.

Vill man ha bättre uppgraderingsmöjligheter för processorn kan man köra på AM5, dock blir det några tusenlappar extra för en ganska liten prestandavinst.

FPS är svårt att svara på, beror på spel och grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

@TeZZan, var i landet finns du?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Grafikkort har inte så mycket med moderkort att göra, annat än PCIe-version vilket dock har mycket liten inverkan på prestandan, åtminstone om man jämför PCIe 4.0 som detta moderkort har och PCIe 5.0.

Vill man ha bättre uppgraderingsmöjligheter för processorn kan man köra på AM5, dock blir det några tusenlappar extra för en ganska liten prestandavinst.

Men uppsättningen av komponenter som du listade skulle generera i en bra speldator, som fixar även lite mer avancerade spel utan att man behöver köra lägsta inställningarna? Ram och ssd ser ju schyst ut, men jag har verkligen för dålig koll på resten av komponenterna för att ens kunna avgöra något😂

Vill bara få ihop en bra dator till sonen. Aldrig riktigt fattat förrän nu hur mycket det är att ha koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

@TeZZan, var i landet finns du?

I Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blev medlem igår för att jag verkligen behöver få hjälp att få ihop det här. Har liksom ingen att fråga. Men tydligen måste man ha varit medlem en månad för att få tillgång till ”marknaden”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Blev medlem igår för att jag verkligen behöver få hjälp att få ihop det här. Har liksom ingen att fråga. Men tydligen måste man ha varit medlem en månad för att få tillgång till ”marknaden”.

Ah, jag missade det. Sorry.
Jättebra att du blev medlem här. Bästa stället att få hjälp på faktiskt.
Marknaden här är klart överlägsen blocket osv när en har tillgång till den.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

I Stockholm

Jag kan bygga ihop datorn åt dig om du köper delarna och inte känner att du vill bygga. Huserar i Stockholms innerstad och bygger mycket med min egen son. Kan säkert hjälpa till med vilka delar som är vettiga också om det behövs eller köpa något begagnat här på marknaden om så önskas för att spara ett par kronor. Så kan vi kolla om du har något som kan återanvändas också.

Skicka PM om du vill ha hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Men uppsättningen av komponenter som du listade skulle generera i en bra speldator, som fixar även lite mer avancerade spel utan att man behöver köra lägsta inställningarna? Ram och ssd ser ju schyst ut, men jag har verkligen för dålig koll på resten av komponenterna för att ens kunna avgöra något😂

Vill bara få ihop en bra dator till sonen. Aldrig riktigt fattat förrän nu hur mycket det är att ha koll på.

Min 16 årige son har nästan samma processor (5600X istället för utan X) och samma grafikkort.
Jag själv har också samma grafikkort i min dator, men med en lite snabbare processor.

Vi båda är helnöjda. Grabben spelar allt möjligt, Counter Strike 2, League of Legends, World of warcraft, Fortnite, Apex Legends, Rust, och säkert en massa fler spel som jag inte ens hört talas om. Sedan vi uppgraderade hans grafikkort till ett 7800XT förra julen har det inte hörts ett endaste klagomål på FPS-en.
Jag själv spelar mest Call of Duty och Battlefield. Jag kör på höga inställningar och har inga problem med att ligga långt över 100 FPS på min 1080p-skärm.

Jag har mycket svårt att tro att din son skulle bli missnöjd med de komponenter Alastor Moody plockat ihop som förslag till dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

I Stockholm

Ok. Personligen undviker jag ockupationsmaktens huvudstad. Hade du bott på förlorarna i Roskildefredens territorium hade jag kunnat hjälpa dig på plats

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Det är bra komponenter absolut. Men vi vill gärna veta vad för typ av spel din son spelar, och vilken upplösning det är på hans skärm (1920x1080 t.ex). Det spelar roll för grafikkortet.

Om du vill göra det enkelt för dig kan du också kolla på färdigbyggda datorer från ex. Inet, som den här. Den är byggd med "fristående" komponenter, så allting är uppgraderbart på samma sätt som om man byggt den själv. Detta gör den bättre för framtida uppgraderingar och felsökningar än de alternativ du länkade. En bra medelväg helt enkelt.

En stor fördel med färdigbyggd är också att Windows kommer förinstallerat, så det är bara att börja köra. Den licensen är dock bunden till datorn och kan inte flyttas till nästa.

Bygger du dator själv måste du också köpa (eller "hitta") en Windows licens och installera det själv. Den kostar då extra men kan flyttas vidare så länge man vill typ.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Min 16 årige son har nästan samma processor (5600X istället för utan X) och samma grafikkort.
Jag själv har också samma grafikkort i min dator, men med en lite snabbare processor.

Vi båda är helnöjda. Grabben spelar allt möjligt, Counter Strike 2, League of Legends, World of warcraft, Fortnite, Apex Legends, Rust, och säkert en massa fler spel som jag inte ens hört talas om. Sedan vi uppgraderade hans grafikkort till ett 7800XT förra julen har det inte hörts ett endaste klagomål på FPS-en.
Jag själv spelar mest Call of Duty och Battlefield. Jag kör på höga inställningar och har inga problem med att ligga långt över 100 FPS på min 1080p-skärm.

Jag har mycket svårt att tro att din son skulle bli missnöjd med de komponenter Alastor Moody plockat ihop som förslag till dig.

Tack för ditt utförliga svar! Så skönt att ha något konkret att jämföra med. Vad kör du för processor? Tror du det är värt att uppdatera den och sen köra på Alastor Moodys förslag rakt av?

Permalänk
Medlem

Vad är AM5?

Kan det vara en fördel att lägga lite mer på en bättre processor?

Sorry för tusen frågor, men jag vill verkligen få ihop det här bra och den lista hjälpte sååå mycket!

(Redigering för att lägga till ett litet sorry)
Permalänk
Medlem
Skrivet av TeZZan:

Vad är AM5?

Kan det vara en fördel att lägga lite mer på en bättre processor?

Sorry för tusen frågor, men jag vill verkligen få ihop det här bra och den lista hjälpte sååå mycket!

Man får sämre prestanda för pengarna med AM5 men kommer kunna uppgradera till nyare processorer åtminstone fram till och med 2027. Dock skulle jag tro att mitt bygge kommer hänga med bra tills DDR6 blir aktuellt och vill man uppgradera till det kommer man ändå behöva byta moderkort och RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Det är bra komponenter absolut. Men vi vill gärna veta vad för typ av spel din son spelar, och vilken upplösning det är på hans skärm (1920x1080 t.ex). Det spelar roll för grafikkortet.

Om du vill göra det enkelt för dig kan du också kolla på färdigbyggda datorer från ex. Inet, som den här. Den är byggd med "fristående" komponenter, så allting är uppgraderbart på samma sätt som om man byggt den själv. Detta gör den bättre för framtida uppgraderingar och felsökningar än de alternativ du länkade. En bra medelväg helt enkelt.

En stor fördel med färdigbyggd är också att Windows kommer förinstallerat, så det är bara att börja köra. Den licensen är dock bunden till datorn och kan inte flyttas till nästa.

Bygger du dator själv måste du också köpa (eller "hitta") en Windows licens och installera det själv. Den kostar då extra men kan flyttas vidare så länge man vill typ.

Han kör med en 27tums MSI Optix G271 från Webbhallen som skärm. 1920*1080 är jag rätt säker på att det är.

Windows känns ju som den enklaste saken att fixa.

Börjar faktiskt bli lite sugen på att bygga datorn själv. Kan ju vara kul att lära sig och kul att göra tillsammans.

Rätt kräsen med kvalitet har han blivit.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för skärm (upplösning) och tänker ni behålla den?
Den svåraste komponenten att välja är just skärm. Betala mycket för en riktigt bra skärm som ska hänga med i många år men kräver mycket av hårdvaran, eller en skärm som är helt ok men har lägre upplösning som ger hårdvaran ni köper idag andrum. D v s fler fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har ni för skärm (upplösning) och tänker ni behålla den?
Den svåraste komponenten att välja är just skärm. Betala mycket för en riktigt bra skärm som ska hänga med i många år men kräver mycket av hårdvaran, eller en skärm som är helt ok men har lägre upplösning som ger hårdvaran ni köper idag andrum. D v s fler fps.

Köpte en 27tums MSI Optix G271, 1920*1080, från Webbhallen, som jag tänker får funka ett tag till. Jag tror den är rätt ok fortfarande.

Permalänk
Medlem

Man får sämre prestanda för pengarna med AM5 men kommer kunna uppgradera till nyare processorer åtminstone fram till och med 2027. Dock skulle jag tro att mitt bygge kommer hänga med bra tills DDR6 blir aktuellt och vill man uppgradera till det kommer man ändå behöva byta moderkort och RAM.

Men om jag kör på din lista, då är det den rakt av som gäller? Annars kanske inte komponenterna funkar ihop? Såg nämligen att webbhallen hade rea på AMF Ryzen 5 7600X och funderade på om det kunde vara värt att lägga lite extra på.

https://www.webhallen.com/se/product/352142-AMD-Ryzen-5-7600X...

Permalänk
Medlem

Om du/ni är sugna på att bygga ihop datorn själva rekommenderar jag varmt det. Lite som att laga mat själv, det smakar som godare på något sätt.

Dock kan det kännas läskigt och krångligt att pilla dit komponenter och sladdar men det finns massvis av bra guider.

SweClockers har en utförlig datorbyggarguide från 2017 men jag vågar nog gissa att den är lika relevant idag. Både video och artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Det är också mycket lättare sen då att byta ut delar då den dagen kommer.

Lycka till!