Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Trump ljuger inte när han säger att börsen kommer rusa. Men det är först efter att han tryckt ner dem mer.
Inom någon månad eller några, så kommer han ta bort tullarna helt och börserna kommer flyga upp.

Håller med, bara en tidsfråga innan han tar bort sina tullar, eller grovt omförhandlar dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Möjligen att det kommer omförhandlas i viss mån men att det skulle bli som innan, inte en chans.

Om det är förhandlingstaktik så har han gått ut stenhårt, skrämt upp resten av världen. Förhandlar du med någon som är rädd så har oddsen för att du ska få igenom det du vill ökat eftersom din motpart vet att du inte drar dig för nåt. Om det hela är förhandlingstaktik, eller vad hans plan är vet vi inte förrän efteråt.

Ska man se något positivt med det hela så är världen uppskrämd eftersom usa är motorn idag. Nu kanske t.ex. EU inser att det faktiskt är dags att vi gasar och ser om vårt eget hus istället för att reglera hur en gurka ska vara böjd.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Savelend? Jag tycker om deras koncept, men ser att deras aktie har backat en längre tid. Så fråga är om jag vågar lägga en del av mitt ränte-sparande där? Eller bättre att hålla sig till andra alternativ?

(Känner till risken för kapitalförluster och att det kan ta tid att få ut pengarna därifrån. Det är jag ok med. Gäller bara en liten del av mitt totala sparande.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Någon som har koll på Savelend? Jag tycker om deras koncept, men ser att deras aktie har backat en längre tid. Så fråga är om jag vågar lägga en del av mitt ränte-sparande där? Eller bättre att hålla sig till andra alternativ?

(Känner till risken för kapitalförluster och att det kan ta tid att få ut pengarna därifrån. Det är jag ok med. Gäller bara en liten del av mitt totala sparande.)

Den här typen av scam har diskuterats tidigare. Att någon lånar till kreditkortsräntor från Savelend och liknande företag istället för att ta ett vanligt banklån till en bråkdel av räntan beror på att de inte är kreditvärdiga.

Jämfört med en räntefond så tar du mycket större risk, och betalar mycket högre avgift. Har du tur så får du mer avkastning, eftersom det är högre risk, men den riskjusterade avkastningen är garanterat avsevärt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Den här typen av scam har diskuterats tidigare. Att någon lånar till kreditkortsräntor från Savelend och liknande företag istället för att ta ett vanligt banklån till en bråkdel av räntan beror på att de inte är kreditvärdiga.

Jämfört med en räntefond så tar du mycket större risk, och betalar mycket högre avgift. Har du tur så får du mer avkastning, eftersom det är högre risk, men den riskjusterade avkastningen är garanterat avsevärt sämre.

På vilket sätt är det en scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Svårt att komma ur dina positioner och du kan behöva sälja lånen med en förlust när du vill få ut dina pengar. De verkar numera även ta ut en avgift på 5% vid försäljning. Folk lånar till all möjlig skit. Bröllop, bilar, heminredning, "samla lån" m.m. till skyhög ränta. Många kan sedan inte betala tillbaka pengarna du lånat ut. Savelend tjänar pengar oavsett, de förmedlar ju dina pengar. Du står för risken.

Tidigare hade de en kreditförlustfond som skulle täcka upp ifall betalningar uteblev (du förlorade endast ränteintäkten), men den tog de bort.

Så fråga dig själv om du vill stödja denna skit. Vill du låna ut dina pengar till personer som sedan dyker upp i lyxfällan?

Permalänk
Medlem

J.P.Morgan lifts global recession odds to 60% as US tariffs stoke fears
https://www.reuters.com/markets/jpmorgan-lifts-global-recessi...

A $2,300 Apple iPhone? Trump tariffs could make that happen.
https://www.reuters.com/technology/will-trump-tariffs-make-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På vilket sätt är det en scam?

Det som @cp_ nämner ovan.

Plus att Savelend inte tillför något. Vill du investera i subprime lån så köp en högrisk räntefond. De har ett regelverk att följa som gör att de är transparenta med avgifter och villkor, samt att du kan sälja dem när du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det som @cp_ nämner ovan.

Plus att Savelend inte tillför något. Vill du investera i subprime lån så köp en högrisk räntefond. De har ett regelverk att följa som gör att de är transparenta med avgifter och villkor, samt att du kan sälja dem när du vill.

Jag är rätt säker på att man känner till det i förväg så jag har svårt att se hur det kan vara en scam? Vem blir lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har faktiskt inte förstått varför ISK ska särbehandlas... Bestäm ett skattefritt belopp för sparande istället, säg 5000-10000kr per år. Det spelar ingen roll om pengarna sedan kommer från aktiekonto, sparkonto, KF, ISK,...

Man hade från 1978 och några år framåt något som hette skattespar- och skattefond-konton.
På det man sparade på skattespar fick man 20% tillbaka på skatten och skattefond 30% tillbaka. Bundet 5 år men ränta och värdeökning under tiden var skattefri.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sher!kan:

Trump ljuger inte när han säger att börsen kommer rusa. Men det är först efter att han tryckt ner dem mer.
Inom någon månad eller några, så kommer han ta bort tullarna helt och börserna kommer flyga upp.

Skrivet av Songless:

Varför skulle han backa på tullarna nu? Det skulle få honom att framstå som en än större idiot än han redan är. Möjligen att det kommer omförhandlas i viss mån men att det skulle bli som innan, inte en chans.

Skrivet av muSashi:

Håller med, bara en tidsfråga innan han tar bort sina tullar, eller grovt omförhandlar dom.

Företag vill ha förutsägbara marknadsförhållanden för att våga satsa och investera.
Om nu syftet med tullarna är att ta tillbaka tillverkningen till USA så måste företagen veta att de fortsätter ligga kvar för att de ska våga kasta pengar.

Jag kan varken sia eller gissa vad som kommer hända med tullarna, men likt förbannat är det dåligt för USA, företagen och typ alla handelspartners.

Svårt att se att något företag vågar gå in med stålar i USA för att bygga nya fabriker, inte minst om tullarna tas bort. Däremot kan företag säkert flytta produktion till USA om kapacitet finns kvar i fabrikerna, de är väl de enda potentiella inte "jätteförlorarna". De hade säkert tjänat bättre på att kunna producera från befintliga anläggningar, men man kan väl tänka sig att de kan ta lite större marknadsandel inuti USA om konkurrenterna inte får vara med och leka.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

China will impose additional tariffs of 34% on all US goods
https://www.reuters.com/world/us/trump-tariff-live-updates-st...

Nu är det på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Man hade från 1978 och några år framåt något som hette skattespar- och skattefond-konton.
På det man sparade på skattespar fick man 20% tillbaka på skatten och skattefond 30% tillbaka. Bundet 5 år men ränta och värdeökning under tiden var skattefri.

Har inte Norge något sånt?

Svar på § 1.7 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har inte Norge något sånt?

Du tänker kanske på "Individuell pensjonssparing" där man kan spara 15k/år och få 22% skatteavdrag.
Tidigare var maxbelopp 40k. 15k känns nästan löjligt.

Pengarna är låsta till pensionen och man skattar på eventuell vinst när man tar ut.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

90k ner...kommer dröja ett bra tag innan det svänger tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

90k ner...kommer dröja ett bra tag innan det svänger tillbaka.

500k ner i år, kommer aldrig bli pension för min del. Får hoppa ner från ättestupan! Hoppas på att det är förhandlingstaktik och när de fått som de vill och kriget i ukraina slutar så börjar återhämtningen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag skrev här för något halvår sedan om att hitta alternativ till globala indexfonder eftersom jag var lite orolig kring exponeringen mot magnifika 7:an.
Vred och vände på det där ett tag och till slut gick jag från 100% globala indexfonder till 50% globalt, 25 svenskt index och 25% räntefonder. Har gått ner typ 700 tkr sist jag kollade. Men den goda nyheten är att räntefonderna har ju stått pall så 25% tort krut ändå. Så nu är frågan vad och när man gör något med dom 25%-en?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Så nu är frågan vad och när man gör något med dom 25%-en?

All-in TSLA! (men nej… )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag är ner ungefär 360k på en månad eller så ^^.
Men det är väl så det går när man kör hög risk.
Låg nästan 40% plus på Volvo AB och nu 0.32%.
Det kan svänga fort och man kan tydligen förlora mer än man först trodde var möjligt. Men man får se det på den ljusa sidan. Det lär bli värre innan det blir bättre.

Kommer fortsätta investera varje månad utefter förmåga.
Det är bara pengar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har för mig att jag skrev här för något halvår sedan om att hitta alternativ till globala indexfonder eftersom jag var lite orolig kring exponeringen mot magnifika 7:an.
Vred och vände på det där ett tag och till slut gick jag från 100% globala indexfonder till 50% globalt, 25 svenskt index och 25% räntefonder. Har gått ner typ 700 tkr sist jag kollade. Men den goda nyheten är att räntefonderna har ju stått pall så 25% tort krut ändå. Så nu är frågan vad och när man gör något med dom 25%-en?

Du ombalanserar så det blir 50:25:25 igen?

Permalänk
Medlem

Köper Nike och andra modebolag. Någon deal kommer antagligen träffas med Vietnam och då kommer dessa aktier studsa tillbaka massivt.

Permalänk
Medlem

Investerade flera hundra tusen i handelsbanken auto 75 criteria för ca 9 mån sen och ligger nu back 9%, inte superskoj. Kanske är lite i sammanhanget men ändå mycket pengar minus. Har inget direkt behov av pengarna och dom kan gärna lägga där något år, ni som är mer insatta i aktier osv, är det rimligt att ha kvar pengarna där tillsvidare och invänta att det återhämtar sig, eller kan det vara så att det rasar väldigt mycket mer?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Investerade flera hundra tusen i handelsbanken auto 75 criteria för ca 9 mån sen och ligger nu back 9%, inte superskoj. Kanske är lite i sammanhanget men ändå mycket pengar minus. Har inget direkt behov av pengarna och dom kan gärna lägga där något år, ni som är mer insatta i aktier osv, är det rimligt att ha kvar pengarna där tillsvidare och invänta att det återhämtar sig, eller kan det vara så att det rasar väldigt mycket mer?

Mitt råd är sälj inte nu men det kommer tappa mer tyvärr innan det blir bättre....
auto 75 verkar dock inte vara den bästa fonden historiskt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Läste på lite om fonden, den investerar 75%(50/50 global resp Norden) i aktiefonder och 25% i räntefonder (minst 90% i handelsbankens egna fonder) ESG. Det är en OK fond, inte en favorit för egen del, men avgiften är inte SÅ blodig, 0.6%.
Det är faktiskt en ganska robust blandning givet rådande marknadsläge (iom 25% räntor).

Det kan absolut rasa väldigt mycket mer, men att lyckas tima när man ska sälja och framförallt när man ska köpa är praktiskt taget omöjligt. Jag tycker absolut det är rimligt att ha kvar pengarna i fonden (och t.o.m. börja/fortsätta månadsspara i den eller en renodlad bred global indexfond med ännu lägre avgift, men det sistnämnda är en fråga om riskaptit och sparhorisont så klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Läste på lite om fonden, den investerar 75%(50/50 global resp Norden) i aktiefonder och 25% i räntefonder (minst 90% i handelsbankens egna fonder) ESG. Det är en OK fond, inte en favorit för egen del, men avgiften är inte SÅ blodig, 0.6%.
Det är faktiskt en ganska robust blandning givet rådande marknadsläge (iom 25% räntor).

Det kan absolut rasa väldigt mycket mer, men att lyckas tima när man ska sälja och framförallt när man ska köpa är praktiskt taget omöjligt. Jag tycker absolut det är rimligt att ha kvar pengarna i fonden (och t.o.m. börja/fortsätta månadsspara i den eller en renodlad bred global indexfond med ännu lägre avgift, men det sistnämnda är en fråga om riskaptit och sparhorisont så klart).

den har en snitt avkastning på 4%, är väl relativt dåligt eller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag anade vart det skulle barka och sålde av allt jag hade förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag anade vart det skulle barka och sålde av allt jag hade förra veckan.

Jag anade också vart det var på väg, men jag ville inte sälja eftersom det redan gått ner så pass mkt i år. Rider ut stormen och under tiden kommer jag fortsätta att stoppa in lite med jämna mellanrum. Skadar inte med lite (eller i vissa fall ganska mycket) rabatt. Har inga illusioner om att det kommer vara lätt, men har heller inga illusioner om att världen är på väg att gå under. Spelreglerna ändras och det blir jobbigt en tid men det kommer ordna sig i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag anade också vart det var på väg, men jag ville inte sälja eftersom det redan gått ner så pass mkt i år. Rider ut stormen och under tiden kommer jag fortsätta att stoppa in lite med jämna mellanrum. Skadar inte med lite (eller i vissa fall ganska mycket) rabatt. Har inga illusioner om att det kommer vara lätt, men har heller inga illusioner om att världen är på väg att gå under. Spelreglerna ändras och det blir jobbigt en tid men det kommer ordna sig i det långa loppet.

Man behöver inte varit med särskilt länge för att upplevt corona raset och Ukraina raset och sett hur snabbt det kan gå upp igen. Det här kommer också ordna sig.

Fick för mig att lösa resten av mitt CSN lån i december, något som i regel är en dålig ide, men jag tänkte på det som riskspridning och höjt månadssparande, verkar som det går hem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat en handfull inlägg som snurrade iväg ifrån trådens ämne "Hur investerar ni?" och försökte styra över till föga kopplade politiska diskussioner. Även om de investeringsmässiga förutsättningarna givetvis är direkt beroende av vad som pågår globalt innebär det inte att det är fritt fram att dra in allsköns politik i tråden. Forumreglerna och i synnerhet § 1.7 gäller även här, och de allra allra flesta som skriver i tråden klarar alldeles utmärkt av den balansgången

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har varit utanför marknaden med ca 60% av kapitalet i flera år, tyckt de känts som en enorm bubbla som byggts upp. Såväl stater som företag och privatpersoner är belånade upp över öronen efter över ett decennium med låga räntor.
Priserna på varor och tjänster har blåsts upp till månen. Samtidigt släpar lönerna efter rejält.

Kommer vi tappa flera års utveckling nu? Kanske, kanske inte. Jag sitter nog stilla i båten ett tag till iaf..