Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sötningsmedel kanske inte ökar sötsuget, men det du citerar pekar ju på att sötningsmedlen knappt heller verkar dämpa sötsuget. (till skillnad mot Lyle's slutsats)

Nä, det var inget som undersöktes i studierna. De kom bara fram till att sötningsmedel inte påverkar hjärnans belöningssystem på samma sätt som sötningsmedel. Vad det har för betydelse undersöktes inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, det var inget som undersöktes i studierna. De kom bara fram till att sötningsmedel inte påverkar hjärnans belöningssystem på samma sätt som sötningsmedel. Vad det har för betydelse undersöktes inte.

... så du menar att du inte ser någon kausalitet att om sötningsmedel inte påverkar hjärnans belöningssystem, så kan det innebära att sötsuget inte dämpas???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... så du menar att du inte ser någon kausalitet att om sötningsmedel inte påverkar hjärnans belöningssystem, så kan det innebära att sötsuget inte dämpas???

Det är en möjlig hypotes men studierna säger inget om det. En annan hypotes är att socker driver på suget att äta mer socker. Inte heller det säger studierna något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kan rekomendera carniovar om ni vill gå ner i vikt, kan säga att jag var mer än skeptsik till att endast äta fett,kött,ägg men jäklar vilka resultat det ger och väldigt fort.

Synd att den tråden blev nedstängd här på Swec. Men blev snabbt mycket pajkastning så förstår beslutet.

Hade dock varit intressant att se hur många av de som gick ut stenhårt faktiskt fortsatte efter säg 1 år. Talg-kaffet lät lite svårsålt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Synd att den tråden blev nedstängd här på Swec. Men blev snabbt mycket pajkastning så förstår beslutet.

Hade dock varit intressant att se hur många av de som gick ut stenhårt faktiskt fortsatte efter säg 1 år. Talg-kaffet lät lite svårsålt för mig

Jag kör en köttbaserad diet där även ägg och vissa mejeriprodukter ingår.
Har kört så i lite över två år och har inga som helst problem att hålla mig till enbart det.
6-8 ägg till frukost och kött/köttfärs och bacon med lite creme fraiche till lunch.
Ibland blir det ingen frukost utan då blir det ägg vid 18-tiden istället.
Har aldrig mått så bra som jag gör nu, energin är på topp hela dagen.
Kaffet har dock fått stanna kvar, en eller två koppar om dagen.
En rutin jag inte känner något behov att bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Den tråden tror jag att jag missat, jo jag kan tänka mig... kött är ju onska och grönsaker guds gåva till mäniskan 😉

Jag kör inte 100% utan typ 98%
Jag dricker fortfarande kaffe, men annars är det endast kött,ägg,salt,vatten. Gjort det drygt ett år och älskar det, kommer nog aldrig gå tillbaka då det har haft så bra hälsoeffekter, jag har dock fuskat enstaka gånger med socker under detta året.

Edit: tar ju lite cbd olja varje dag med, det glömde jag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag har skapat en hälsoutmaning för våren som ni gärna får delta i!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa söta produkter som kiwi 🥝 ananas 🍍 vindruvor 🍇 honung 🍯 och dylika ting. D e t får mig att inte känna sötsug och ja det är ju naturellt socker - som ska ätas med måtta.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Skrivet av Chobi:

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Känner mycket väl igen situationen jag vägde ett tag 129 och min son 116 och vi fick beskedet pre-diabetisk, den chocken det hjälpte jag gick ner 30 kilo på väldigt kort tid med målet 80 kilo men sedan blev vi nöjda och gick upp till 110 typ men det var lättare än vi trodde åt sallader, oliver, ost skinka, varvat med att endast dricka vätska och elektrolyt salter, några dagar för att komma in i keto som gör att man helt enkelt inte är hungrig pga att man äter sitt egna fett men man kan fortfarande vara sugen på vissa varor men det underlätta, alla som kan gå ner 30 kilo på så kort tid och hålla den måste man ha respekt för det är så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBlue:

Känner mycket väl igen situationen jag vägde ett tag 129 och min son 116 och vi fick beskedet pre-diabetisk, den chocken det hjälpte jag gick ner 30 kilo på väldigt kort tid med målet 80 kilo men sedan blev vi nöjda och gick upp till 110 typ men det var lättare än vi trodde åt sallader, oliver, ost skinka, varvat med att endast dricka vätska och elektrolyt salter, några dagar för att komma in i keto som gör att man helt enkelt inte är hungrig pga att man äter sitt egna fett men man kan fortfarande vara sugen på vissa varor men det underlätta, alla som kan gå ner 30 kilo på så kort tid och hålla den måste man ha respekt för det är så svårt.

Det är svårt för att allt framställs via Industriella processer och tillsatser (som säkert har tagits upp i tråden tidigare).

Detta anser jag är ett stort svek mot mänskligheten. Men visst, det bryr sig inte magnater och andra rika personer om vad jag anser i frågan.

Så ja det är svårt och man får helt enkelt gå ner i vikt genom keto o alla andra bra metoder som finns där ute.

Jag köpte en BIT av en så kallad choklad tårta. Smakade bara socker. Jag kände inte ens smaken på grädden: säkert också något kemiskt ⚗ framställt skit.

Jag vet att det är lätt att säga men laga maten hemma.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBlue:

alla som kan gå ner 30 kilo på så kort tid och hålla den måste man ha respekt för det är så svårt.

Så varför använder så många såna kortsiktiga bantningsdieter? Har aldrig förstått det.
De gör en engånginsats, och antingen misslyckas den, eller så når man dit och går tillbaks att leva som vanligt och går upp till samma vikt igen...

För mig känns det rimligare, enklare och mindre plågsamt att börja göra stegvisa permanenta ändringar istället och hålla sig till dem.
I slutändan måste man ändra sina vanor om man ska hålla vikten. Lika bra att börja där direkt (om det inte är akut av någon anledning) så behöver man inte plåga sig på kortsiktiga kurer alls.

Fast visst finns det varianter som funkar också med att använda dieter/koster periodvis - om man har disciplin att göra det regelbundet!
(vet tex folk som kör ett fast antal perioder LCHF under året och håller vikten på önskad nivå på det viset)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så varför använder så många såna kortsiktiga bantningsdieter? Har aldrig förstått det.
De gör en engånginsats, och antingen misslyckas den, eller så når man dit och går tillbaks att leva som vanligt och går upp till samma vikt igen...

För mig känns det rimligare, enklare och mindre plågsamt att börja göra stegvisa permanenta ändringar istället och hålla sig till dem.
I slutändan måste man ändra sina vanor om man ska hålla vikten. Lika bra att börja där direkt (om det inte är akut av någon anledning) så behöver man inte plåga sig på kortsiktiga kurer alls.

Fast visst finns det varianter som funkar också med att använda dieter/koster periodvis - om man har disciplin att göra det regelbundet!
(vet tex folk som kör ett fast antal perioder LCHF under året och håller vikten på önskad nivå på det viset)

Detta är inte ironi: Jag bantar inte, jag äter mindre.

Visst, sure baby i början fick man ont i huvudet men nu så, det enda som är "kvar" är ett litet knorr från magen på kvällen. Men det loser man med en lingongrova (motsvarande) och keso. : ) Keso

Kvarg ska vara Keso. :)
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Whoho!!! Passerade -55 kg idag!
De senaste 5kg har gått jäkligt långsamt och det kan slå 2 kg mellan dagarna, men trenden är likaväl neråt. Hoppas kunna nå nästa delmål innan slutet av Maj (även om det ser tveksamt ut i denna takten).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Macka

Skrivet av Radovic:

Detta är inte ironi: Jag bantar inte, jag äter mindre.

Visst, sure baby i början fick man ont i huvudet men nu så, det enda som är "kvar" är ett litet knorr från magen på kvällen. Men det loser man med en lingongrova (motsvarande) och keso. : ) Keso

Visst en (1) macka med keso…det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Visst en (1) macka med keso…det funkar.

Absolutely Vodka.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mangemcfly:

Angående sömnproblemen kan du testa magnesium tillskott. Hjälper många med sömnen samt återhämtning av muskler

Finns naturligt i banan. Så varför som tillskott?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ät mindre, rör på dig mer.

Jösses....

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Ät mindre, rör på dig mer.

Jösses....

Troll

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

I helgen gick det uppåt...och det tar ett par dagar att vända på det, så i helgen behöver jag se till att jag inte drar i mig onödiga kalorier...om jag ska nå min målvikt den 1 juni.

Permalänk
Medlem

Har flera kompisar som har hoppat på en "läkar tjänst" och får utskrivet Mounjaro.
Utan att göra några förbättringar av sin kostvana. Dvs de äter alldeles för lite protein redan på sin diet de blivit feta på.
Nu äter de samma skräp men bara mindre och är helt inlåsta på att tappa vikt. Endast kg på vågen som är viktigt för dem.
Jag har predikat inför döva öron att vikten de tappar är mestadels muskler. Men de är så nöjda att tappa 2kg i veckan och äta kcal motsvarande dagsbehovet för en 10årig flicka.
Tvingade en av dem att väga och räkna kcal en dag.
<25g protein fick personen i sig på hela dagen.
På -8kg så har personen tappat 0,5% kroppsfett enligt vågen. Personen började på ~27 i BMI. Applåder.

Så ett varningens finger. Skynda långsamt. Det är fett man vill tappa inte muskler.
Köp en smart våg som i alla fall ger en trend på om man tappar fett eller muskler. (ja jag vet dom är inte korrekta eller helt konsekventa, men de ger ett hum iaf).
Det finns inga genvägar särskilt inte om det ska vara hållbart i längden.
/minirant över. Don't do drugs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Har flera kompisar som har hoppat på en "läkar tjänst" och får utskrivet Mounjaro.
Utan att göra några förbättringar av sin kostvana. Dvs de äter alldeles för lite protein redan på sin diet de blivit feta på.
Nu äter de samma skräp men bara mindre och är helt inlåsta på att tappa vikt. Endast kg på vågen som är viktigt för dem.
Jag har predikat inför döva öron att vikten de tappar är mestadels muskler. Men de är så nöjda att tappa 2kg i veckan och äta kcal motsvarande dagsbehovet för en 10årig flicka.
På -8kg så har personen tappat 0,5% kroppsfett enligt vågen. Personen började på ~27 i BMI. Applåder.

Så ett varningens finger. Skynda långsamt. Det är fett man vill tappa inte muskler.
Köp en smart våg som i alla fall ger en trend på om man tappar fett eller muskler. (ja jag vet dom är inte korrekta eller helt konsekventa, men de ger ett hum iaf).

Bra inlägg. Jag har tappat ca 11kg på fem månader och jag är väldigt noga med att få i mig ca 2g protein per kilo kroppsvikt dagligen just för att minimera muskelminskning. Det och fortsatt styrketräning tre gånger i veckan då.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Bra inlägg. Jag har tappat ca 11kg på fem månader och jag är väldigt noga med att få i mig ca 2g protein per kilo kroppsvikt dagligen just för att minimera muskelminskning. Det och fortsatt styrketräning tre gånger i veckan då.

Perfektion, du är ett föredöme 👍🏻
Runt det perfekta halvkilot i veckan också. Grymt bra jobbat och grattis till din prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Under 25 gram protein måste vara livsfarligt i längden. Brukar ju sägas att 0,8 gram protein per kg kroppsvikt är minimum för de som inte tränar.

Permalänk
Medlem

Om man tränar så ska det mycket till för att förlora muskelmassa även om man ligger på ett större underskott. Det är svårare att förlora muskelmassa än vad man tror. Det går inte på en vecka eller två utan på flera månader där man avsiktligt äter väldigt lite protein och inte tränar alls i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Under 25 gram protein måste vara livsfarligt i längden. Brukar ju sägas att 0,8 gram protein per kg kroppsvikt är minimum för de som inte tränar.

Och om man ligger på 0,8g protein så räknar dom med fullvärdigt protein.
Så ska du ligga på 0,8g så är det i princip endast protein från animaliska källor du kan räkna annars behöver du ligga betydligt högre.

Permalänk
Medlem

Jag körde på wellbutrin - tack och lov är det inte en receptbelagd medicin (jag befinner mig i utlandet) där jag befinner mig.

Jag kombinerade detta med en bra kost och gymmet ⛹️ - för att inte förlora muskler.

Det har fungerat bra. Jag är smidigare och Jag ÄR smalare än förut.

Svenska läkare 😷 är så strikt tråkiga. Här gick jag på 2, 3, 6 konsultationer och YES Jag fick det godkänt. ❤️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Och om man ligger på 0,8g protein så räknar dom med fullvärdigt protein.
Så ska du ligga på 0,8g så är det i princip endast protein från animaliska källor du kan räkna annars behöver du ligga betydligt högre.

Nej, rekommendationerna om 0.8g protein per kg kroppsvikt är inte satta utifrån någon proteinkvalitet, utan en blandad och varierad kost. Proteinbrist är ovanligt.

Permalänk
Medlem

Det går upp och ner...det blir bra det här.
Ska kämpa ner vikten nu i april och maj...
Lägre i morgon...blir spännande att se när jag når kurvan (igen).

Permalänk
Medlem

Det svänger såklart, och idag fortsätter det att se bra ut. En liten nedgång från igår.

Nöjd!

Jag ska även idag göra en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Det svänger såklart, och idag fortsätter det att se bra ut. En liten nedgång från igår.

Nöjd!

Jag ska även idag göra en bra dag!

Vad är din strategi och kommer det hålla livet ut?

Visa signatur

Baaahh