Permalänk
Medlem

Göra växthus "smart"

Funderar på att installera lite prylar i växthuset för att automatisera. Värme, ventilation och bevattning är väl det jag främst tänker på. Någon som gjort detta och har tips? En fråga till jag har är kring elen. Jag har idag ingen el men det finns i vår carport som är 15 meter bort. Så funderar på att gräva från husliv till växthus och lägga ett tomrör med dragtråd. Någon elektriker som kan tipsa här? Får jag gräva och lägga tomrör med dragtråd som sedan elektrikern kan nyttja? Tänker att det isf sparar en del pengar för installationen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Funderar på att installera lite prylar i växthuset för att automatisera. Värme, ventilation och bevattning är väl det jag främst tänker på. Någon som gjort detta och har tips? En fråga till jag har är kring elen. Jag har idag ingen el men det finns i vår carport som är 15 meter bort. Så funderar på att gräva från husliv till växthus och lägga ett tomrör med dragtråd. Någon elektriker som kan tipsa här? Får jag gräva och lägga tomrör med dragtråd som sedan elektrikern kan nyttja? Tänker att det isf sparar en del pengar för installationen.

Mitt dyrköpta tips: kolla med en elektriker vad de vill arbeta med. Jag gjorde en sån grej för några år sedan och fick i efterhand gräva om med annat rör (med fördragen kabel) eftersom jag antog att en viss rörtyp skulle vara OK som visade sig inte vara det.

Permalänk
Medlem

Då frågan inte handlar så mycket om rubriken men mer om förarbetet skulle jag nog tipsa om att också fråga på forum som t.ex. byggahus.se eller något elforum.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Då frågan inte handlar så mycket om rubriken men mer om förarbetet skulle jag nog tipsa om att också fråga på forum som t.ex. byggahus.se eller något elforum.

Menar du detta "Funderar på att installera lite prylar i växthuset för att automatisera. Värme, ventilation och bevattning är väl det jag främst tänker på." ?

Jag tänker att det måste finnas massor av smarta prylar som kan styra. Har för mig det var någon här på forumet som byggde nån Arduinolösning till sina tomater eller vad det nu var?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Menar du detta "Funderar på att installera lite prylar i växthuset för att automatisera. Värme, ventilation och bevattning är väl det jag främst tänker på." ?

Jag tänker att det måste finnas massor av smarta prylar som kan styra. Har för mig det var någon här på forumet som byggde nån Arduinolösning till sina tomater eller vad det nu var?

Förlåt, menade att skriva «andra frågan». Första tror jag absolut folk här kan hjälpa till med. Jag har själv en Home Assistant-server och flera ESP32-baserade sensorer (temperatur, luftfuktighet, luftkvalitet) med ESPhome, men inget mekaniskt tyvärr.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Är i liknande tankar och hittade det här, https://www.hackster.io/Yarosia/arduino-growbox-controller-ef.... Kan det vara något?

fixade länken
Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är i liknande tankar och hittade det här, https://www.hackster.io/Yarosia/arduino-growbox-controller-ef.... Kan det vara något?

Det där var ju spännande! Är inne på något i den stilen. Öppna, stänga vädring, starta värmare, fläkt etc. Den där skulle ju lösa allt det.

Visa signatur