G.SKILL lanserar världens första 128GB DDR5-kit i 8000 MT/s

Permalänk
Melding Plague

G.SKILL lanserar världens första 128GB DDR5-kit i 8000 MT/s

9000 MT/s är också snart tillgängligt, om än i lägre kapacitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men nu vill jag ha guldiga minnen! (jag har chassi utan glas...)

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Ok, då vet man vad man ska köpa när man vill ha 128 GB på en gång. Bra att ha i en Sworkstation.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem

Måste ha!

Har bara ynka 96gb ddr5 nu.

Permalänk
Medlem

Vad är MT/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad är MT/s?

MT/s står för megatransfers per second och används för att mäta dataöverföringshastigheten i digitala system, särskilt i RAM-minnen och bussar.

1 MT/s betyder 1 miljon överföringar per sekund.
Det skiljer sig från megahertz (MHz) eftersom en enhet kan göra fler än en överföring per klockcykel.

Ett exempel är
DDR4-3200 RAM körs vid 1600 MHz, men har en dubbel datahastighet, så den kan utföra 3200 MT/s.

PCIe 3.0 körs vid 8 GT/s (gigatransfers per sekund), där G står för giga i stället för mega.

Så MT/s är en mer exakt mätning av faktisk dataöverföringskapacitet än ren klockfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maoi:

Vad är MT/s?

MHz, men korrekt.

Köper du DDR5-minnen på "6000 MHz" så körs de faktiskt i 3000 MHz, men med dataöverföring två gånger per klockcykel, vilket ger 6000 MegaTransfers per sekund (MT/s). DDR4-3200 är 1600 MHz, DDR3-1600 är 800 MHz, osv.

DDR-minnen har nästan alltid marknadsförts i MHz fastän klockfrekvensen bara är hälften av den som marknadsförs. Att använda MT/s istället gör att siffrorna blir desamma, men de är inte längre missvisande/lögner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag läste i någon artikel att det var endast lönt att ha minnen upp till 600 MHz för att sedan "delade" klockfrekvensen på sig...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Reklamationer, butiker, utanförskap med mera. 😏 Shannon–Hartley Law! 🥷

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad är MT/s?

Min hjärna är så bränd pga massa saker så jag har skrivit-raderad-skrivit-raderat i typ 10min nu men blir inte nöjd med min förklaring så jag skickar dig en video där ram-legenden nr1(delad plats med Rauf) förklarar varför vad mt/s (och mhz ) är och varför Mbps är bättre att använda sig av: https://youtu.be/diZT3ly0vy4?si=aqUFecKtKUqa6opM

Vill du verkligen inte klicka på länkar så sök på youtube efter:
MT/s is a horrible unit. Mbps is the SUPERIOR unit for refering to effective memory speeds

Av: actually hardcore overclocking (Buildzoids kanal)

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Har väntat länge på 64 GB-moduler för konsumentmarknaden, så det är välkommet.

8000+ MT/s struntar jag dock i, 6000 MT/s (CL 30) duger gott och väl för min del, och är mycket mer prisvärt.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag läste i någon artikel att det var endast lönt att ha minnen upp till 600 MHz för att sedan "delade" klockfrekvensen på sig...

Nä, det är definitivt lönt att gå högre om man kan. Bara testa överklocka ett kit som är på 6000mhz( och se själv, det är för det mesta inte alltför svårt att öka åtminstone en liten dutt.
Det finns ju något som kallas "single rank" och "dual rank", "double data rate" och "dual channel", som såklart kan vara förvirrande ibland. Men jag förstår inte vad som skulle "dela på sig" efter en viss hastighet..

https://youtu.be/Car8JXykSEs?si=2C5GEeUVh9mXRfQd

Här kan du ett kit som överklockas från 6000mhz(eller mt/s eller Mbps) till 8000mhz på en vanlig dator och på ett sätt som inte kräver någon speciell utrustning. Det är såklart det inte alltid går då både CPU och moderkort skiljer sig åt något enormt. Ibland går det inte ens köra ram i XMP och ibland går det att överklocka till sjukt höga hastigheter, allt beroende på vad för modell/märke på moderkort, generation och vilken CPU. Man kan söka på sitt moderkort och CPU på Gskills hemsida och se vad för minnen man kan förvänta sig ska fungera i sitt moderkort och det skiljer sig något enormt även inom samma generation. Bara så ingen tror att man kan kopiera någons inställningar rakt av!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Om du menar 6000 så är svaret att det automatiskt går över till 2:1 över det. Att köra 6400 eller 6600 i 1:1 istället för 2:1 vilket det oftast blir går väldigt snabbt. Så kan man köra exempelvis 6400 eller 6600 så är det väldigt bra i 1:1. Vid 8000 så är 2:1 också riktigt bra och snabbt. Det är allt där emellan som är lite meh.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det viktiga är hastighet/latens. Ifall man uppnår högre hastighet genom mycket högre latens ger det såklart ingen vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ok, då vet man vad man ska köpa när man vill ha 128 GB på en gång. Bra att ha i en Sworkstation.

Sworkstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Min hjärna är så bränd pga massa saker så jag har skrivit-raderad-skrivit-raderat i typ 10min nu men blir inte nöjd med min förklaring så jag skickar dig en video där ram-legenden nr1(delad plats med Rauf) förklarar varför vad mt/s (och mhz ) är och varför Mbps är bättre att använda sig av: https://youtu.be/diZT3ly0vy4?si=aqUFecKtKUqa6opM

Vill du verkligen inte klicka på länkar så sök på youtube efter:
MT/s is a horrible unit. Mbps is the SUPERIOR unit for refering to effective memory speeds

Av: actually hardcore overclocking (Buildzoids kanal)

Allt buildzoid säger är inte korrekt eller genomtänkt, vilket blir uppenbart av citatet självt.
Mbps är två kombinerade enheter, MT/s * transferstorlek.

Effective memory speed mäts med MT/s. Dvs, hur många gånger minnet överför per sekund.
Effective memory bandwidth går att mäta i Mbps. Dvs hur mycket som blir överfört per sekund.

Det här är exakt samma konversation som att säga att hästkrafter är en SUPERIOR unit över vridmoment.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår vad Buildzoid menar, men jag håller inte med.

Att mäta bandbredd i Mbps är logiskt.

Att mäta hastighet i Mbps är missvisande: minnet jobbar ju inte med 1 bit i taget (eller 2 per klockcykel med DDR då). Där är istället MT/s logiskt. Vad en transfer sedan är kan ju variera, men med DDR(5) så är det väl 64 bit har jag för mig.

Däremot är nog alla överens om att MHz är maximalt förvirrande pga DDR, så den enheten är bäst att undvika.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Coolt!

Jag har en lite "dum" fråga. Jag är lite kass på just minnen när man ska bygga ny dator.

Om man tex ska köpa en CPU: AMD Ryzen 5 9600X vilken minnes hastighet ska man köpa, ska man gå på den hastighet som rekommenderas till CPU:n eller moderkortet? Antar att det är CPU i första hand och sen att man tittar i QVL listan på tänkta moderkortet att de funkar.

Funderar på skaffa en AMD Ryzen 5 9600X men har typ noll koll på vilken hastighet på minnen man ska ha, vilket är standard hastighet och mest rekommenderad för högsta stabilitet? Går hellre på stabilitet än snabbast möjliga. Tycker det är en djungel att välja rätt minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk

Jag hade köpt om jag inte hade blivit gammal och skrutten.
Tänk er en pensionär med en bil på 2000hk, det kan gå åt h-lskotta. Samma sak för mig med en kraftull dator med detta minne, jag behöver ha något slöare som jag behärskar,

Skämt åsido så jobbar folk mindre lokalt idag och då inte har behov av så mycket datakraft lokalt, vore det inte för detta så vore minnet intressant.

Permalänk
Medlem

Kört 48GB i 8000 en bra stund, och har svårt att tänka mig att gå ned i hastighet så detta är välkommet. Kan nog klara mig fint med 96GB dock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Coolt!

Jag har en lite "dum" fråga. Jag är lite kass på just minnen när man ska bygga ny dator.

Om man tex ska köpa en CPU: AMD Ryzen 5 9600X vilken minnes hastighet ska man köpa, ska man gå på den hastighet som rekommenderas till CPU:n eller moderkortet? Antar att det är CPU i första hand och sen att man tittar i QVL listan på tänkta moderkortet att de funkar.

Funderar på skaffa en AMD Ryzen 5 9600X men har typ noll koll på vilken hastighet på minnen man ska ha, vilket är standard hastighet och mest rekommenderad för högsta stabilitet? Går hellre på stabilitet än snabbast möjliga. Tycker det är en djungel att välja rätt minne.

6000 MT/s CL30 är det vanligaste idag för dessa CPUer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

6000 MT/s CL30 är det vanligaste idag för dessa CPUer.

Det här får jag fram när jag googlar och alla säger olika! :/

"AMD's processor supports DDR5 memory with a dual-channel interface. The highest officially supported memory speed is 5600 MT/s, but with overclocking (and the right memory modules) you can go even higher."

Önskar det fanns nån officiell sida där allt är specat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

"AMD's processor supports DDR5 memory with a dual-channel interface. The highest officially supported memory speed is 5600 MT/s, but with overclocking (and the right memory modules) you can go even higher."

Uppdaterade till 9600x igår faktiskt och köpte dessa minnen, https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Var bara att aktivera amd expo i bios och köra.

Permalänk
Snusfri

Hoppas på 192GB eller 256GB snart nog med då

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Sworkstation?

Ja en hybrid mellan Server och Workstation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas på 192GB eller 256GB snart nog med då

Jepp, det vore fint. Max per modul för DDR5 är 512 GB, så ett par sådana hade inte varit tråkigt (förutom för börsen ... och jag kan nog inte påstå att jag skulle kunna motivera behovet heller ).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

Det du citerar stämmer, men i princip alla insatta kör 6000 ändå. Det är i regel bara att välja en EXPO/XMP-profil i BIOS så är det klart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ja en hybrid mellan Server och Workstation.

Aha, aldrig hört, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Skrivet av Xverminator:

Coolt!

Med de delar som ni pusslar ihop en dator med så är 5600 MT/s den officiella hastigheten som skall klaras av 100% av komponenterna. Allt därutöver med XMP/EXPO räknas som (fabriks)överklockning. AMD själva säger att 6000 MT/s är det bästa för att få en prisvärd och fungerande hastighet (processorernas "sweet spot"). Den högre hastigheten skall klaras av 90+% av alla byggen (beroende på silikonlotteriet) och det är ganska få som förordar att gå under denna hastighet när man inhandlar delar.

Någonstans över 6000-6400 MT/s så händer det saker på minnesbussen som nämnts ovan, den "växlar ner" och har att göra med den hastighet som körs internt i processorn, FCLK maxar någonstans runt 2000 MHz. Man bör vara lite påläst när man går över 6000 MT/s så att inte prestandan försämras, dvs mät med memtest86(+).

UCLK är frekvensen i minneskontrollern och FCLK är frekvensen för "Infinity fabrik" som är den buss som kopplar ihop minneskontrollern med L3 cachen, vilken är den väg som data når beräkningsenheterna.

MT/s MCLK växel UCLK växel FCLK 5600 2800 1:1 2800 3:2 1866 6000 3000 1:1 3000 3:2 2000 Sweet spot! 7200 3600 1:2 1800 1:1 1800 8000 4000 1:2 2000 1:1 2000 Den dyrare sweet spotten

På 7000 och 9000 serien så är UCLK/FCLK isärkopplade (AUTO), men det har visat sig att man kan få ner latenserna om förhållandet här är enligt vissa regler. Det bästa rådet här är att mäta prestandan med memtest86(+), och att läsa på naturligtvis.

Om du skulle få problem med minnena så är det inte säkert att det är den externa kommunikationen som krånglar, det kan vara FCLK som spökar också. Men i båda fallen så minskar man på kraven genom att klocka ner minnen manuellt ett snäpp eller två. (Den som är kunnig kan sedan gå vidare att titta på var FCLK hamnar.

Med 7200 MT/s har det visat sig att skillnaden är extremt liten mot 8000 MT/s. Här följer en del väldigt teknisk läsning för intresserade, den sista länken gav mig några intressanta insikter redan på de första fyra bilderna.
https://www.techpowerup.com/review/ddr5-memory-performance-sc...
https://www.techpowerup.com/forums/threads/ryzen-7000-am5-mem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Allt buildzoid säger är inte korrekt eller genomtänkt, vilket blir uppenbart av citatet självt.
Mbps är två kombinerade enheter, MT/s * transferstorlek.

Effective memory speed mäts med MT/s. Dvs, hur många gånger minnet överför per sekund.
Effective memory bandwidth går att mäta i Mbps. Dvs hur mycket som blir överfört per sekund.

Det här är exakt samma konversation som att säga att hästkrafter är en SUPERIOR unit över vridmoment.

Menar han inte att megabyte per second är mer logiskt än megatransfer per second? Och att det är mer hans personliga åsikt?

Förstår inte riktigt hur det inte är korrekt eller genomtänkt om det handlar om vad han tycker?

Btw, jag kan inte argumentera för varken eller så on du har bra argument får du gärna komma med det men min kunskap räcker inte för att jag ska kunna argumentera emot. Min tanke är bara att det är en åsikt!

Jag tror på din kunskap bara så du vet!

Edit: tog bort ett onödigt konfrontativt ord och mening

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Med de delar som ni pusslar ihop en dator med så är 5600 MT/s den officiella hastigheten som skall klaras av 100% av komponenterna. Allt därutöver med XMP/EXPO räknas som (fabriks)överklockning. AMD själva säger att 6000 MT/s är det bästa för att få en prisvärd och fungerande hastighet (processorernas "sweet spot"). Den högre hastigheten skall klaras av 90+% av alla byggen (beroende på silikonlotteriet) och det är ganska få som förordar att gå under denna hastighet när man inhandlar delar.

Någonstans över 6000-6400 MT/s så händer det saker på minnesbussen som nämnts ovan, den "växlar ner" och har att göra med den hastighet som körs internt i processorn, FCLK maxar någonstans runt 2000 MHz. Man bör vara lite påläst när man går över 6000 MT/s så att inte prestandan försämras, dvs mät med memtest86(+).

UCLK är frekvensen i minneskontrollern och FCLK är frekvensen för "Infinity fabrik" som är den buss som kopplar ihop minneskontrollern med L3 cachen, vilken är den väg som data når beräkningsenheterna.

MT/s MCLK växel UCLK växel FCLK 5600 2800 1:1 2800 3:2 1866 6000 3000 1:1 3000 3:2 2000 Sweet spot! 7200 3600 1:2 1800 1:1 1800 8000 4000 1:2 2000 1:1 2000 Den dyrare sweet spotten

På 7000 och 9000 serien så är UCLK/FCLK isärkopplade (AUTO), men det har visat sig att man kan få ner latenserna om förhållandet här är enligt vissa regler. Det bästa rådet här är att mäta prestandan med memtest86(+), och att läsa på naturligtvis.

Om du skulle få problem med minnena så är det inte säkert att det är den externa kommunikationen som krånglar, det kan vara FCLK som spökar också. Men i båda fallen så minskar man på kraven genom att klocka ner minnen manuellt ett snäpp eller två. (Den som är kunnig kan sedan gå vidare att titta på var FCLK hamnar.

Med 7200 MT/s har det visat sig att skillnaden är extremt liten mot 8000 MT/s. Här följer en del väldigt teknisk läsning för intresserade, den sista länken gav mig några intressanta insikter redan på de första fyra bilderna.
https://www.techpowerup.com/review/ddr5-memory-performance-sc...
https://www.techpowerup.com/forums/threads/ryzen-7000-am5-mem...

Som tur är så krävs det extremt lite kunskap för att starta memtest genom en usb direkt från bios!

Det är definitivt ett bra tips av dig!

Sjukt bra info btw, tack för det!*
Hade ingen aning om det och har inte läst mycket om ddr5, vilket är uppenbart nu efter ditt meddelande

Visa signatur