Spegla låst Samsung m.2 utan enhetsbeteckning?

Permalänk
Medlem

Spegla låst Samsung m.2 utan enhetsbeteckning?

Jag har en av de där 2TB Samsung m2 diskarna som inte bara har låst sig, utan har även tappat sin enhetsbeteckning så den är ej synlig i Windows (This Computer)

Jag kan dock se disken i diskhanteraren.

Säkert uppenbar fråga men...
Om jag lyckas spegla disken till en WD 8TB m2; det finns 0% chans att WD disken också kommer bli låst i speglingen?
Tanken är ju att sedan skapa en enhetsbeteckning på WD disken och rädda det jag vill ha, sedan formatera den.

Känns att det är lika bra att fråga.

Permalänk

kan inte bara ge den en enhetsbetäckning i diskhanteraren?

men i övrigt även om den nya blir "låst" så har du ju iaf en backup på det låsta innehållet att återställa och försöka igen.

kan även vara värt att testa boota något linux live media det brukar inte vara lika kinkigt och kan i många fall vara räddningen där windows går bet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan du förklara lite mer i detalj hur den har låst sig? Är det ett känt fel på den specifika modellen av Samsung M2-diskar?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Nej alltså om ni googlar samsung 980 nvme corrupt så är det här en barnsjukdom dessa diskar hade där dom låste sig i read only och det finns absolut inget man kan göra att låsa upp dom.

Permalänk
Skrivet av AW83:

Tack för svar.
Nej alltså om ni googlar samsung 980 nvme corrupt så är det här en barnsjukdom dessa diskar hade där dom låste sig i read only och det finns absolut inget man kan göra att låsa upp dom.

men om den bara blir låst för skrivning så borde ju bara va att ge den en ny enhetsbokstav kopiera vad du vill ha kvar iom att du isf fortfarande kan läsa från den men inte skriva nya filer på enheten?

dock misstänker jag ev att den tappat partitionen helt?
låt mig fissa den dyker upp formaterad i RAW format?

isf är partitionstabellen kaputt och den vet inte längre vad som ligger var på enheten så om den klonas kommer den du klona en kaputt partition till den nya enheten som kommer vara lika oläslig på den nya som den gamla enheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skall kolla när jag kommer hem vilket format partitionen hade. Vill nästan minnas att den var NTFS och ledigt utrymme stämde hyfsat. Jag uppdaterar sedan.

Problemet är att man måste skriva några KB till disken när man ger den en enhetsbeteckning.

Permalänk
Medlem

Om Windows trilskas så kan du prova att montera den i Linux. Om det går bra så kan du kopiera dina data i den miljön. För att lista devicefilerna systemet har lyckats identifiera så skriver du:

$ cat /proc/partitions

Permalänk
Medlem

Så ja, har nu kollat i disc management och partitionen är fortfarande formaterad i NTFS och det står att jag har kvar 714GB på 2TB disken - vilket jag vill tro är korrekt. Det står även att disken är read only.

Det som jag egentligen vill ha svar på är; felet ligger helt på Samsung disken och bara för att jag klonar disken på en annan disk så kan felet inte "smitta" sig på den nya disken på något sätt?

Det här felet med att diskarna låste sig i Read Only på Samsung 980 PRO diskar hände många kunder, om man inte var snabb med att göra firmware update som tog bort den här buggen innan den slog till.

Skrivet av mc68000:

Om Windows trilskas så kan du prova att montera den i Linux. Om det går bra så kan du kopiera dina data i den miljön. För att lista devicefilerna systemet har lyckats identifiera så skriver du:

$ cat /proc/partitions

Har aldrig kört Linux innan.
Blir det dual boot om jag installerar det eller går det att starta det från någon emulator i Windows alternativt USB sticka?

Permalänk
Skrivet av AW83:

Så ja, har nu kollat i disc management och partitionen är fortfarande formaterad i NTFS och det står att jag har kvar 714GB på 2TB disken - vilket jag vill tro är korrekt. Det står även att disken är read only.

Det som jag egentligen vill ha svar på är; felet ligger helt på Samsung disken och bara för att jag klonar disken på en annan disk så kan felet inte "smitta" sig på den nya disken på något sätt?

Det här felet med att diskarna låste sig i Read Only på Samsung 980 PRO diskar hände många kunder, om man inte var snabb med att göra firmware update som tog bort den här buggen innan den slog till.

Har aldrig kört Linux innan.
Blir det dual boot om jag installerar det eller går det att starta det från någon emulator i Windows alternativt USB sticka?

du kan köra det live direkt från en minnessticka/ram så du behöver inte installera det.

ubuntu är väl enligt mig den som brukar fungera mest smärtfritt som totalt färsk användare som aldrig äns tittat på ett linuxsystem innan.

https://ubuntu.com/download/desktop#how-to-install-OracularOr...

och sen Google brukar vara till stor hjälp om man kör fast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan köra det live direkt från en minnessticka/ram så du behöver inte installera det.

ubuntu är väl enligt mig den som brukar fungera mest smärtfritt som totalt färsk användare som aldrig äns tittat på ett linuxsystem innan.

https://ubuntu.com/download/desktop#how-to-install-OracularOr...

och sen Google brukar vara till stor hjälp om man kör fast.

Tack för svar!
Om jag förstår rätt så finns det i Linux en god chans att bara kopiera över det jag vill ha utan att behöva spegla hela disken?

Permalänk
Skrivet av AW83:

Tack för svar!
Om jag förstår rätt så finns det i Linux en god chans att bara kopiera över det jag vill ha utan att behöva spegla hela disken?

pass.
man får testa och se vad som händer och vara berädd på att man ev förlorar innehållet om man inte gjort en backup först.

du kan ju alltid backa upp disken som en diskavbildnings fil som du bara förvarar på den nya enheten som backup altså skriver hela diskbilden som en fil på ssd´n

dock tror jag inte det ska sabba din WD ssd då jag har för mig att det är ett problem med styrchipet på 980 enheterna så det borde inte följa med till den nya.

men ändå gör backupen i form av en skivavbild fil som du bara förvarar på WD enheten som vilken annan fil som hälst så kommer den inte kunna göra något med SSD´n i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPPDATERING // LÖSNING:

Tänkte att det är lika bra att uppdatera tråden ifall någon i framtiden söker sig hit med samma problem.

Min fysiskt låsta/skrivskyddade 2TB Samsung SSD NVME förblir låst utan enhetsbokstav men jag lyckades rädda datan på den genom att köpa en ny hårddisk (spelar ingen roll vilken så länge den är tillräckligt stor), spegla partitionen från min låsta disk till "unallocated" utrymme på den nya disken med MiniTool Partition Wizard, och sedan ge den speglade partitionen en enhetsbokstav.

Processen i sig tog så många timmar att jag t.o.m. avbröt och startade om den för att jag trodde att Partition Wizard hade låst sig - men efter andra försöket där jag lät den tugga i 6-8 timmar så löste sig allt.