Proxmox hittar inte USB2 portarna.

Permalänk

Proxmox hittar inte USB2 portarna.

Jag uppgraderade min primära dator i början av året.
Och mitt gamla moderkort, CPU och RAM flyttade jag över till ett annat chassi och installerade Proxmox.
Men jag har ett problem med att USB 2 portarna inte fungerar när väl proxmox har bootat.
Portarna fungerar fint i Bios.
Just nu sitter det ett USB minne i en av USB2 portarna men jag kan inte se det när jag ansluter via SSH.
Jag misstänker att det är problem med drivrutinerna.

lsusb

dmesg -w

lsblk

Så jag undrar vad jag kan göra för att få USB2 portarna att fungera?
Moderkortet har bara 2 SUB3 portar. Men jag behöver flera. Ett annat alternativ är kanske att använda en SUB Hub.
Men dessa behöver väl drivrutiner med?
Hubben jag har är en USB2.0 hub med 7 portar och ström.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att verifiera att IOMMU är aktiverat i BIOS. Om nej, så testa att aktivera det, och om det fortfarande inte fungerar kan du även behöva uppdatera GRUB med "amd_iommu=on" eller "intel_iommu=on" beroende på din CPU.

Vad behöver du förresten fler än två USB-portar till?

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Skrivet av kaks:

Jag hade börjat med att verifiera att IOMMU är aktiverat i BIOS. Om nej, så testa att aktivera det, och om det fortfarande inte fungerar kan du även behöva uppdatera GRUB med "amd_iommu=on" eller "intel_iommu=on" beroende på din CPU.

Vad behöver du förresten fler än två USB-portar till?

Just nu sitter det en SKY Connect (zigbee dongel) i ena USB3 porten..
Sen så vill jag ansluta 2st USB hårddiskar för backups.
Moderkortet har 6 SATA portar. Jag har redan använt dessa och jag har då bara möjlighet att ansluta hårddiskar till USB.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Just nu sitter det en SKY Connect (zigbee dongel) i ena USB3 porten..
Sen så vill jag ansluta 2st USB hårddiskar för backups.
Moderkortet har 6 SATA portar. Jag har redan använt dessa och jag har då bara möjlighet att ansluta hårddiskar till USB.

Låter långsamt! Du har ingen ledig pcie x1-slot för en sata-kontroller? De går att få tog på rätt billigt och är mer stabilt och mycket snabbare än USB 2

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Skrivet av kaks:

Låter långsamt! Du har ingen ledig pcie x1-slot för en sata-kontroller? De går att få tog på rätt billigt och är mer stabilt och mycket snabbare än USB 2

Jag har inte hunnit att kolla bios inställningarna än. Varit sjuk tyvärr. Men det är på gång.
Jo jag har ett Raid kort. Men detta är ett PCI kort bara och det är SATA 2 (SATA 1.5). Så det är inte det snabbaste. Men jag skall absolut prova.
Framtida inköp blir något PCI-E kort med SAS. Men vilket vet jag inte riktigt än om jag skall köra med någon SATA kontroller eller inte. Dom diskar jag har i nu är bland annat 4st 2TB diskar med annat på som är i en ZFS (Ingen backup då det inte är jätteviktigt material).
Målet är att fortsätt sätta in diskar i nån form av RAID.
ZFS eller RAID5 vet jag heller inte. B¨åda har för och nackdelar.
ZFS har jag förstått är mer tungdrivet då det är en mjukvaru raid samt att det sliter mer på diskarna enligt vad jag har fått höra.
RAID5 är mer lättdrivet OM jag har en RAID kontroller på kontrollerkortet.
Så som det känns just nu är jag nog mer inne på en RAID kontroller.
Enda nackdelen är att jag kan väl inte lägga till en Hårddisk och bara utöka RAIDen vilket jag kan göra med en ZFS.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur