Kan inte hitta ström till SATA hdd, går det lösa eller krävs nytt nätagg?

Permalänk

Kan inte hitta ström till SATA hdd, går det lösa eller krävs nytt nätagg?

Jag ska koppla in en sata disk i en dator men har stött på problem. Det finns 2 platser för att koppla överföringskabeln ”smala” satakabeln på moderkortet men jag hittar ingen strömkabel från nätaggregatet och ser inte hur jag ska kunna koppla in en sådan heller? Är det någon som kan se om jag på något sätt kan få en strömkabel (den breda) på mitt moderkort eller nätagg, eller behöver jag köpa nytt nätaggregat för att det ska fungera?

Jag bifogar 3 bilder där 1 är en anslutning som kommer ut från nät agget och 2 bilder på moderkortet vad som finns där.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Vad är detta för OEM moderkort/dator?

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som du pillar på strömkablarna i bild 2

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag säga att du har SATA-DATA (Röda) och SATA-ström (Vita) på moderkortet, men det kräver separat kablage.
Likt följande: https://www.moddiy.com/products/Motherboard-Mini-6-Pin-SATA-P...

Eventuellt kan det gå att ansluta en SATA-strömkontakt-splitter till dina befintliga kontakter, beroende på vart de är anslutna och vart det går.

Ska lägga till att jag inte har koll på hur pin-outen faktiskt ser ut och kan därför inte ge något direkt råd om vilket kablage som faktiskt skall anslutas till moderkortet.
Det ovan är bara ett exempel. Det bör gå att få reda på bättre information på tillverkarens sida.