Stigande risker och sjunkande kostnader i AI-rapport

Permalänk
Melding Plague

Stigande risker och sjunkande kostnader i AI-rapport

99 procent lägre inferenskostnader sedan 2022, men 56 procent fler anmälda incidenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är spännande och ser en snar framtid där många monotona och faktabaserade uppgifter hanteras av AI.

Tex bör sjukvården dramatiskt kunna effektiviseras då AI kan ta över mkt av dagens tunga administrativa uppgifter, samt inhämta fakta och hjälpa de anställda göras deras jobb mindre trögt ocn byråkratiskt.

Förhoppningsvis kommer robotar i "fysiskt format" också avancera i närtid, vi behöver ju även hjälp med att utföra saker rent praktiskt.

Det finns förövrigt ett uttryck "det är mänskligt att fela". Kom ihåg det när AI gör fel, de är långt ifrån perfekta men det är inte vi människor heller. Som tur är har vi människor något som kallas kritiskt tänkande. Det bör användas oavsett om man får hjälp av en människa eller en AI.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

"Antalet incidenter registrerade av AI Incident Database ökade med 56,4 procent mellan 2023 och 2024. Samtidigt ser man också att flertalet AI-modeller fortsatt uppvisar fördomar kring ämnen såsom hudfärg, religion, mentala sjukdomar eller sexualitet"

Surprise
Om man tar all den samlade mänskliga kunskapen och lägger i en skål så definierar väl just detta oss ganska väl. Fördomar och hat

Visa signatur
Permalänk

Jag ser en väldigt stor likhet mellan internet och AI på hur många olika sätt som helst. Båda gick supertrögt fram, folk frågade nyttan av dessa och vissa sa argumentet som man ej kan lita på informationen från de båda.
Och hur ska man argumentera man emot någon som år 1995 säger att ungdomar i framtiden kommer använda internet till dumma saker? Ska man säga personen har vunnit debatten om internets nytta med argumentet och strunta i att utveckla det där internet?

Jag själv leker just nu med AI, jag tjänar ingen tid på det men jag förlorar ingen tid heller. Jag ser dock på med många saker som AI skulle kunna hjälpa en med. Vi pratar om svar på ganska enkla saker som man får leta runt på internet på. Där en AI skulle kunna sammanställa svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

"Antalet incidenter registrerade av AI Incident Database ökade med 56,4 procent mellan 2023 och 2024. Samtidigt ser man också att flertalet AI-modeller fortsatt uppvisar fördomar kring ämnen såsom hudfärg, religion, mentala sjukdomar eller sexualitet"

Surprise
Om man tar all den samlade mänskliga kunskapen och lägger i en skål så definierar väl just detta oss ganska väl. Fördomar och hat

Så det är din fördom??

Tänker att det är fler som använder systemen, därmed kommer det fler "anmälningar" om incidenser..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tycker det är spännande och ser en snar framtid där många monotona och faktabaserade uppgifter hanteras av AI.

Tex bör sjukvården dramatiskt kunna effektiviseras då AI kan ta över mkt av dagens tunga administrativa uppgifter, samt inhämta fakta och hjälpa de anställda göras deras jobb mindre trögt ocn byråkratiskt.

Förhoppningsvis kommer robotar i "fysiskt format" också avancera i närtid, vi behöver ju även hjälp med att utföra saker rent praktiskt.

Det finns förövrigt ett uttryck "det är mänskligt att fela". Kom ihåg det när AI gör fel, de är långt ifrån perfekta men det är inte vi människor heller. Som tur är har vi människor något som kallas kritiskt tänkande. Det bör användas oavsett om man får hjälp av en människa eller en AI.

Kommer du tycka att det är lika positivt när 'AI' väl misstolkar något i sitt administrativa arbete och orsakar att människoliv spills? Tänker också på att 'AI' används militärt och på egen hand utför attacker. Det kommer bli lätt att skylla på 'AI' när saker går snett och oskyldiga drabbas. Mänskligt att fela i all ära, men 'AI' är inte människor och kommer inte att visa ånger eller känslor efter att felet begåtts. Ej heller kommer man kunna döma 'AI' för någon form av brott.

Alla som sitter och hävdar att 'AI' är lösningen på alla våra problem vet förhoppningsvis vad som kommer hända när 'AI' inser att vi är problemet.

Permalänk
Medlem

Känner mig absolut exalterad när det talas om hur man kan utnyttja AI för att förbättra vård och forskning. Känner mig helt jävla trött på samhället när jag ser en reklam för en tandborste med AI...

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Känner mig absolut exalterad när det talas om hur man kan utnyttja AI för att förbättra vård och forskning. Känner mig helt jävla trött på samhället när jag ser en reklam för en tandborste med AI...

Var det inte på CES som någon lanserade ett "AI" chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kommer du tycka att det är lika positivt när 'AI' väl misstolkar något i sitt administrativa arbete och orsakar att människoliv spills? Tänker också på att 'AI' används militärt och på egen hand utför attacker. Det kommer bli lätt att skylla på 'AI' när saker går snett och oskyldiga drabbas. Mänskligt att fela i all ära, men 'AI' är inte människor och kommer inte att visa ånger eller känslor efter att felet begåtts. Ej heller kommer man kunna döma 'AI' för någon form av brott.

Alla som sitter och hävdar att 'AI' är lösningen på alla våra problem vet förhoppningsvis vad som kommer hända när 'AI' inser att vi är problemet.

Se på det från en lite annan synvinkel;
Hur många färre dödsfall kommer introduktionen av AI att innebära?
- Analys av röntgen
- Ledtid att ställa diagnos
- Korrekthet i diagnos
- Självkörande bilar
- Identifiera kvinnor i utsatta förhållanden
...

Självkörande bilar kommer vara inblandade i dödsolyckoer, det är ofrånkomligt. Kan delvis tycka att dessa olyckor skall jämföras med "människo-orsakade" olyckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Samma här! LLMs, grafikgenererade diton etc kan alla närmast slängas på sophögen. Materialforskning, biologi etc, där händer det riktigt intressanta grejer!

Permalänk

Argument för och emot debatten.
All ny teknik kommer användas i båda goda och dåliga syften. Man kan på olika sätt arbeta för att minska de dåliga sakerna.
Ett stort problem idag är tidspress, folk behöver av olika orsaker få något snabbt gjort. AI kan då användas för att ta genvägar. Lösningen är att skapa metoder för att fånga upp problem, där AI just kan vara en metod.
Man kan även argumentera för att folk kan använda AI för att snabbt kontrollera det de ska göra, utan AI kanske de mer chansar. Alla har väl vi stått i en affär och ska köpa något som ett verktyg för en slangklämma, där man undrar vilket storlek ska jag ha? Man kan lägga ner lång tid på att leta i manualer eller så väljer man en och kanske får åka tillbaka till butiken och byta verktyg. Med Ai så kanske denna vet direkt.

Sedan vad som är bra eller inte. Det mesta med datorer som folk gör är egentligen ganska meningslöst, jag pratar om spela, se på film, sociala medier etc.
Men om datorer endast hade använts i arbete som vissa kan anse finare, så hade vi troligen idag suttit på datorer som motsvarar en commendore 64 i prestanda. Då det just är den stora skaran folk som vill ha datorer för nöje som har drivit på utvecklingen genom att ösa in så mycket pengar i denna.

Se på grafikkort hur kraftfulla de har blivit. Nej, det är inte skolungdomar som vill lösa extremt komplexa diffekvationer som konstant byter grafikkort som har drivit ungdomen framåt. Dessa ungdomar har gjort något annat hemma med deras dator än använda den till skolläxor.

Permalänk

Älskar AI telefonsupport bottar...

Ringde Fedex häromdagen för att det är för svårt för dom att leverera paket.

AI svarar i telefonen och jag ber vänligt efter en människa med lätt irritation i rösten, AI vill inte koppla mig till en människa utan ber mig upprepa min fråga.
Återigen ber jag om att få prata med en människa, AI svarar -Thank you for calling, good bye.
Och lägger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

AI svarar i telefonen och jag ber vänligt efter en människa med lätt irritation i rösten, AI vill inte koppla mig till en människa utan ber mig upprepa min fråga.
Återigen ber jag om att få prata med en människa, AI svarar -Thank you for calling, good bye.
Och lägger på.

Du gjorde ju tydligt att du inte ville tala med en sådan som denne så den blev ledsen och la på helt enkelt

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Se på det från en lite annan synvinkel;
Hur många färre dödsfall kommer introduktionen av AI att innebära?
- Analys av röntgen
- Ledtid att ställa diagnos
- Korrekthet i diagnos
- Självkörande bilar
- Identifiera kvinnor i utsatta förhållanden
...

Självkörande bilar kommer vara inblandade i dödsolyckoer, det är ofrånkomligt. Kan delvis tycka att dessa olyckor skall jämföras med "människo-orsakade" olyckor.

Du glömmer hur många felaktiga beslut som kan komma tas av 'AI' i samtliga fall du räknar upp. 'AI' har ingen intuition. 'AI' har ingen magkänsla. 'AI' är ingen doctor House. Den utgår bara från de mönster som den blivit matad med och ingenting utanför dessa ramar. 'AI' är absoluta raka motsatsen till vad som gör oss mänskliga. En avancerad miniräknare.

Du tar upp att den ska identifiera kvinnor i utsatta förhållanden. Utveckla gärna det resonemanget.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Du glömmer hur många felaktiga beslut som kan komma tas av 'AI' i samtliga fall du räknar upp. 'AI' har ingen intuition. 'AI' har ingen magkänsla. 'AI' är ingen doctor House. Den utgår bara från de mönster som den blivit matad med och ingenting utanför dessa ramar. 'AI' är absoluta raka motsatsen till vad som gör oss mänskliga. En avancerad miniräknare.

Folk tar fel beslut utan AI.
Jag skulle köpa ett tangentbord till min iPad M4 PRO, hon i butiken tog fram fram ett tangentbord, jag sa det var fel tangentbord.
Hon sa att hon var 100 procent säker på att det var rätt, det står på tangentbordet att den passar även iPad Gen 4. Där jag gång på gång sa att iPad Gen 4 och iPad M4 Pro är 2st helt olika iPads.
Efter en lång diskussion så fick jag visa henne motvilligt att kontrollera på deras dator.
Gissa vad vilken vettig LLM hade gett för råd? Jo korrekt information direkt såklart.

Och min poäng är att en LLM/AI kan man använda för att kontrollera det man tror är rätt, självklart kan man även missbruka det.
Vid miniräknares intåg så var folk skeptiska emot dessa, speciellt folk som endast knappar in utan att se om svaret är vettigt. När jag var liten var liknande ett stort problem i matbutiker, man köpte några päron och den i kassan reagerade inte på att de skulle kosta 100kr.

Min åsikt om AI är att övriga världen satsar väldigt mycket på AI som det framgår i artikeln. Man själv kan endast bestämma om man själv ska satsa på AI eller inte, men man kommer ekonomisk konkurrera emot folk som använder AI till det ena och andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Och lägger på.

Jag har haft en del kontakt med den botten genom jobbet. Ringer man som företag är den superbra och kopplar till människa direkt, bara att säga "prata med telefonist". Mer svårt ifall man ringer som privatperson. Man kommer inte vidare utan företagskundnummer.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte exalterad, inte nervös, bara irriterad och kräkless. Det är ett sånt FÖRBANNAT tjat om skiten hela tiden.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk tar fel beslut utan AI.
Jag skulle köpa ett tangentbord till min iPad M4 PRO, hon i butiken tog fram fram ett tangentbord, jag sa det var fel tangentbord.
Hon sa att hon var 100 procent säker på att det var rätt, det står på tangentbordet att den passar även iPad Gen 4. Där jag gång på gång sa att iPad Gen 4 och iPad M4 Pro är 2st helt olika iPads.
Efter en lång diskussion så fick jag visa henne motvilligt att kontrollera på deras dator.
Gissa vad vilken vettig LLM hade gett för råd? Jo korrekt information direkt såklart.

Och min poäng är att en LLM/AI kan man använda för att kontrollera det man tror är rätt, självklart kan man även missbruka det.
Vid miniräknares intåg så var folk skeptiska emot dessa, speciellt folk som endast knappar in utan att se om svaret är vettigt. När jag var liten var liknande ett stort problem i matbutiker, man köpte några päron och den i kassan reagerade inte på att de skulle kosta 100kr.

Det handlar väldigt mycket om hur verktyget används, så långt håller jag helt med. Inte så enkelt att verktyget rakt av är bra eller dåligt.

Det är dock lite olika typer av fel man får, en fabulerande LLM hittar ju gladeligen på saker på ett sätt som inte riktigt motsvarar att "ha fel" på ett mer mänskligt vis.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är ju dock rent önsketänkande att det konsekvent skulle vara så. Låter som ett praktexempel på att använda en LLM fel om man ställer faktafrågor och faktiskt skulle ha den inställningen.

(Kanske fungerar för ipad-tangentbord om det är tillräckligt "välkänt", vad vet jag, men om man ställer samma typ av frågor i andra kategorier så är det ju tydligt att det kan bli vilket mischmasch som helst ibland.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var inte länge sedan jag bad hyresvärden fara åt skogen med en 'ai' lösning för temperaturövervakning i lägenheter. Med en hemlig hårdvara med hemliga sensorer som alltid kommer vara uppkopplad och ansluten till en av ens eluttag.

'AI' för något binärt som att Temperatur X värme Y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle vilja påstå att människor begår betydligt fler fel än maskiner, särskilt när det gäller faktabaserade uppgifter. Miljarder människor har dött pga andra människors misstag.

Det finns också väldigt många människor som inte visar ånger eller känslor, ca 2% av alla kan klassas som psykopater/sociopater. Dvs hundratals miljoner. Men det betyder inte att de nödvändigtvis är dåliga människor. De är ofta väldigt användbara i yrken som kräver att man kan vara just "kall". Tex inom akutsjukvård, poliser etc som tvingas hantera olika trauma dagligen där "normala" människor skulle få panik.

Ingen har påstått att AI är lösningen på alla problem, bygg inte halmgubbar.... men likt allt annat som kan orsaka skada måste det regleras. Precis som droger, våld etc. Droger som kan missbrukas kräver recept. Våld får utföras i olika träningsformer såsom diverse kampsporter, inte mot vem som helst på gatan. Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vilka "tunga administrativa uppgifter" skulle det vara?

IBM kastade in handduken för ett par års edan, de fick inte AI att fungerar där den skulle göra mest nytta, ställa diagnos och tolka journaler. Däremot fungerar AI ypperligt när det kommer till avslag, det tog c:a 5 sekunder per patient där inhyrda läkare som aldrig träffar patienten tog 5 minuter på sig att inte läsa journalen innan ersättning/behandling avslogs och de kostade betydligt mer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Skulle vilja påstå att människor begår betydligt fler fel än maskiner, särskilt när det gäller faktabaserade uppgifter. Miljarder människor har dött pga andra människors misstag.

Det finns också väldigt många människor som inte visar ånger eller känslor, ca 2% av alla kan klassas som psykopater/sociopater. Dvs hundratals miljoner. Men det betyder inte att de nödvändigtvis är dåliga människor. De är ofta väldigt användbara i yrken som kräver att man kan vara just "kall". Tex inom akutsjukvård, poliser etc som tvingas hantera olika trauma dagligen där "normala" människor skulle få panik.

Ingen har påstått att AI är lösningen på alla problem, bygg inte halmgubbar.... men likt allt annat som kan orsaka skada måste det regleras. Precis som droger, våld etc. Droger som kan missbrukas kräver recept. Våld får utföras i olika träningsformer såsom diverse kampsporter, inte mot vem som helst på gatan. Osv.

Säger inte emot dig att människor gör fel. Men när det är en människa som gjort felet så kan hon potentiellt ställas till svars för sitt misstag. Där ligger skillnaden. Ingen kommer ställa utvecklarna av 'AI' till svars eftersom de enbart utvecklat ett verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Skrivet av taliz:

Det är väl dock värt att beakta att just *faktabaserade* uppgifter ofta snarare tenderat att vara en akilleshäl än en styrka vad gäller åtminstone de mest populära AI-lösningarna.

LLMer osv är ju generellt allra bäst när de snarare får arbeta med "skönliteratur" än fakta. Folk gillar att slänga sig med att de här modellerna har tränats på typ all mänsklig kunskap osv osv, men de har tränats på text som innehåller (lite optimistiskt) typ all mänsklig kunskap, vilket inte är samma sak. Man får göra skillnad på text och kunskap, särskilt när det är ett automatiskt system som lärt sig att skriva, mer så än att den lärt sig fakta.

Det är imponerande verktyg på många sätt, och definitivt användbara. Särskilt då om man antingen har ett bra användningsområde där fel faktiskt inte spelar roll (t.ex. fiktion) eller att de snabbt fångas upp (tänker t.ex. viss typ av användning inom mjukvaruuteckling, m.m.). Eller då om man bygger ett större system som inte förväntar sig att t.ex. en LLM ska bidra med fakta, utan snarare då att man kan göra ett uppslag i något slags faktabank och sedan använder en LLM för att generera en relevant sammanställning eller liknande.

Och, som jag var inne på tidigare är det ju inte "i snitt" samma typ av fel, även om det är extremt tydligt att både människor och AI-lösningar felar... på olika sätt.
Och det kan förstås spela roll att man byter vilket sätt man felar på.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det enda jag är rädd för gällande AI är folks övertro på den.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.